استخدامدسته‌بندی نشده

باید ها و نباید های مصاحبه شغلی

هرچه قبل از مصاحبه بیشتر تحقیق، آماده سازی و تمرین کنید، شانس موفقیت شما بیشتر است. در واقع، هرچه دانش شما از شغل، صنعت و کارفرمای احتمالی شما بیشتر باشد، احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

حتی اگر قبلاً به مصاحبه‌ی کاری رفته باشید، لازم است مواردی را برای مصاحبه‌های دیگر خود یاد بگیرید. با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس هنگام مصاحبه برای شغل جدید به خوبی به شما کمک می‌کند، زیرا مصاحبه کنندگان این موضوع را دنبال می‌کنند. اگر با اعتماد به نفس و مهارت بالا برخورد کنید، نظر مثبتی خواهید گرفت.

شما می‌توانید با بررسی کامل شرح شغل، انجام بررسی‌های لازم در مورد شرکت، تحقیق در مورد مصاحبه کنندگان در لینکدین، پاک کردن ردپای رسانه‌های اجتماعی خود، سوالات مصاحبه نقش آفرینی و آماده سازی سوالاتی که از قبل خواهید پرسید، خود را قدرتمند کنید.

قبل از مصاحبه

در مورد تاریخ و زمان مصاحبه منظم باشید

در زمان‌بندی زمان‌های مصاحبه منطقی و فهمیده باشید. مودبانه از مصاحبه کنندگان بپرسید چه روزها و زمان‌هایی برای آن‌ها بهتر است. از درخواست جلسه اول شنبه یا اواخر روز چهارشنبه، به خصوص در تابستان یا در آستانه تعطیلات آخر هفته خودداری کنید. با انجام این کار، شرکت تشخیص می‌دهند که شما همدل و مؤدب هستید. این کار بلافاصله شما را در چشمان آن‌ها خوب جلوه می‌دهد.

جزئیات موقعیت شغلی را کامل بدانید

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که شرح شغل را به طور کامل بخوانید. شما می‌خواهید با اجازه دادن به مصاحبه‌گر بفهمید که از شرکت و الزامات آگهی شغلی آگاه هستید. وقتی بتوانید به طور واضح و مختصر پس زمینه خود را با آنچه برای نقش مورد نیاز است مطابقت دهید، مورد قدرانی قرار می‌گیرید.

مصاحبه کننده می‌پرسد، “در مورد شرکت ما چه می‌دانید؟” برای آماده شدن برای جلسه، باید وب‌سایت شرکت را در اینترنت جستجو کنید تا تا حد امکان درباره شرکت، تیم مدیریت، محصولات و خدمات و شهرت آن اطلاعات کسب کنید. شما همچنین باید از آنچه در صنعت اتفاق می‌افتد و هر چالشی که ممکن است شرکت با آن مواجه شود، دانش اولیه داشته باشید.

نشان دادن اینکه دقت لازم را انجام داده‌اید به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که شما باهوش، توانا و علاقه‌مند به فرصت شغلی هستید.

سوالات خود را آماده کنید

هنگامی که مصاحبه کننده از شما می‌پرسد که آیا سؤالی دارید، چند ایده آماده داشته باشید. این نشان می‌دهد که شما آماده، مشتاق و متعهد به عنوان شغلی خود و شرکت هستید. سعی کنید به سوالات کمتر واضح اما جالبی فکر کنید که شما را از سایر کاندیداها متمایز کند.

تکنیک مصاحبه خود را تمرین کنید

از قبل به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مهارت‌ها و تجربیات خود را در مصاحبه به بهترین نحو نشان دهید. این می‌تواند باعث شود در روز احساس اعتماد بیشتری کنید. اگر از شما خواسته شده است که به عنوان بخشی از فرآیند مصاحبه ارائه‌ای آماده کنید، آن را به طور نهایی اجرا کنید.

بررسی مسیر حمل و نقل

قبل از مصاحبه زمانی را صرف بررسی چگونگی رسیدن به آنجا اختصاص دهید. مسیرهای حمل و نقل عمومی و جدول زمانی را جستجو کنید، یا پیدا کنید که کجا می توانید پارک کنید. برنامه ریزی کنید که چقدر طول می‌کشد تا به شرکت برسید. در صورت لزوم یک بار تمرینی به آنجا بروید. سعی کنید حدود 15 دقیقه زودتر برسید.

شب قبل یا صبح مصاحبه

خوب بخوابید

آمادگی مصاحبه لحظه آخری را درست انجام دهید، زیرا ممکن است خواب ذهن شما را مختل کند. قبل از خواب استراحت کنید تا مطمئن شوید که خواب آرامی خواهید داشت.

صبحانه یا ناهار سالم بخورید

قبل از مصاحبه خود را با کربوهیدرات‌های آهسته رهش مانند فرنی برای صبحانه یا ساندویچ‌های سبوس‌دار برای ناهار تغذیه کنید. اینها سطح انرژی شما را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد، بنابراین هوشیار باشید و در طول مصاحبه دچار افت انرژی نشوید.

آرام و بدون استرس باشید

سعی کنید آرام و بدون استرس باشید. نفس عمیق بکشید و افکار مثبت خود را در ذهن خود تمرین کنید. اگر تحقیقات کافی انجام داده‌اید، نباید چیزی برای نگرانی داشته باشید.

لباس مناسب بپوشید

مطمئن شوید که برای مصاحبه شغلی لباس مناسب می‌پوشید. شما باید حرفه‌ای به نظر برسید سعی کنید پروفایل‌های لینکدین کارمندان شرکت را بررسی کنید تا در مورد نحوه لباس پوشیدن آن‌ها ایده بگیرید. اتو کردن لباس‌ها را به لحظه آخر نگذارید، بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید تا تا حد ممکن احساس نظم و ترتیب داشته باشید.

هنگام ورود به مصاحبه

به موقع حاضر باشید

سعی کنید در روز مصاحبه سر وقت یا در صورت امکان زودتر در شرکت حاضر باشید. اگر زودتر برسید می‌توانید محل مصاحبه‌ی خود را به خوبی بررسی کنید و با محیط آنجا زودتر آشنا شوید.

حتماً تایم ترافیک و مسائل دیگر را در نظر بگیرید.

یک سلام دوستانه

وقتی وارد ساختمان شرکت می‌شوید، به شیوه‌ای دوستانه از کارکنان پذیرش استقبال کنید. در صورت امکان، نام مسئول پذیرش را پیدا کنید تا بتوانید با یک سلام شخصی یخ را بشکنید. خودتان را معرفی کنید و توضیح دهید که برای مصاحبه در آنجا هستید و نام مصاحبه کننده‌ها را ارائه دهید.

حرفه‌ای صبر کنید

زمانی که منتظر مصاحبه هستید، زمان آن نیست که اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی مثل واتس اپ خود را بررسی کنید. در عوض، قبل از ورود به شرکت گوشی خود را خاموش کنید و تا بعد از مصاحبه آن را بر ندارید.

اولین برداشت‌ها مهم است

این یک واقعیت است که برداشت اولیه اهمیت دارد، بنابراین به محض اینکه مصاحبه کننده به سمت شما آمد، مطمئن شوید که فردی با شخصیت، حرفه‌ای و مودب به نظر می‌رسید. صاف بایستید، لبخند بزنید، تماس چشمی برقرار کنید. سلام کنید و خودتان را معرفی کنید و بیان کنید که از ملاقات با آن‌ها خوشحال هستید و از آن‌ها تشکر کنید که امروز برای دیدن شما وقت گذاشتند. توجه به جزئیات می‌تواند به راه طولانی برای تضمین نقش رویایی شما کمک کند.

به طور خلاصه، با آماده شدن به خوبی قبل از مصاحبه خود بهترین فرصت ممکن را برای موفقیت در مصاحبه به خود بدهید، از هفته قبل برای تقویت تکنیک‌ها و دانش خود در مورد شرکت، از شب قبل برای استراحت شبانه خوب و از خود مصاحبه برای نشان دادن سازمان و تلاش خود در آماده سازی برای این مصاحبه استفاده کنید.

حتماً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا