رزومه

رزومه چیست و چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

مقدمه

از انتظار تلخ برای دعوت به مصاحبه تا تجربهٔ شیرین پذیرفته‌شدن در کار موردِنظر، چند مرحلهٔ مهم باید پشت سر بگذاریم. در این میان، یک مرحله مهم و غیرقابل چشم پوشی این است که بدانیم رزومه چیست و نوشتن یک رزومه حرفه‌ای و کارآمد چقدر موثر است.

باید بدانیم زبان مشترک ما و سازمان‌ها یا کارفرماها، قبل از هر دیدار یا مصاحبه ای، میتواند سندی یا مدرکی باشد که قبل از صحبت با ما، بتواند یک بیوگرافی اثربخش تحصیلی، کاری و تخصصی از مهارت‌هایمان را ارائه دهد.

تاریخچه رزومه

شاید جالب باشد که بدانید اولین شخصی که در طول تاریخ یک رزومه نوشت و به کارفرمای خود به اسم دوک میلان تحویل داد، «لئوناردو داوینچی» نقاش و مخترع معروف بود. او متن رزومهٔ کاری خود را در حدود سال‌ ۱۴۸۲ نوشت و در آن مختصری از توانایی‌ها و تجربیات کاری خود نوشت تا بتواند حمایت دوک را به دست آورد.

این کار تا سال‌ها بعد از مرگ «داوینچی» ادامه پیدا کرد. در رزومه‌هایی که در اوایل قرن بیستم ارائه میشد، اطلاعاتی مانند سن، مذهب، وضعیت تاهل، قد و وزن هم نوشته می‌شد! از حدود سال ۱۹۷۰میلادی، رزومه با آمدن عصر دیجیتال و پیشرفت‌های بشر در تکنولوژی و علم، ظاهری حرفه‌ای و امروزی به خود گرفت. امروزه رزومه به جزئی جدایی ناپذیر در اکثر مصاحبه‌های کاری و استخدام‌های شغلی تبدیل شده است.

رزومه چیست و چرا نوشتن یک رزومه حرفه ای اهمیت دارد؟

What is resume?
معنی رزومه و اهمیت شناخت آن

رزومه یا (résumé) در زبان فرانسه یا در زبان فارسی کارنامک نامیده می‌شود که معنی آن خلاصه است؛ اما همچنان رزومه در همه جای دنیا کاربردی‌تر است.

با زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم رزومه نوعی تبلیغات از خود فرد است! شما در این تبلیغ آزاد هستید با توجه به شرایطهای مختلف هر آنچه که باعث بهتر دیده‌شدن وجه تمایز شما می‌شود را البته با صداقت بیان کنید.

در واقع رزومه یک بیوگرافی کاری، تحصیلی، و همچنین شامل تجربیات و مهارتهای شماست که باید به صورت چکیده ارائه دهید.

طبق گزارش Careerbuilder، میانگین تعداد رزومه های ارسال‌شده برای موقعیت شغلی‌های منتشر‌شده از طرف کارفرمایان به طور میانگین 75تاست!

به جرئت می‌توان گفت نوشتن یک رزومه حرفه‌ای و حساب‌شده آنقدر مهم است که می‌توان در کمترین زمان ممکن، حتی چند ثانیه، خودمان را در معرض قضاوت درست کارفرما قرار دهیم و به مرحلهٔ شیرین و احتمالا استرس‌زای مصاحبه برسیم.

هرآنچه که باید برای نوشتن یک رزومه اثربخش بدانیم

مسیر پیشرفت با رزومه حرفه ای
روند رشد با دانستن اهمیت رزومه حرفه ای

نکته حائز اهمیت در نوشتن رزومه حرفه ای آشنایی با انواع آن است. این شناخت قطعا کمک شایانی به روند استخدام ما می‌کند.

در اینجا این سوال پیش می‌آید آیا یک رزومهٔ معمولی با رزومه حرفه‌ای و کارآمد تفاوت دارد؟

فرض کنیم در یک مسابقه شرکت کرده‌ایم، اگر نتوانیم قدرت و مهارت خود را نشان دهیم و از رقیبانمان پیشی بگیریم، بازنده ایم! به همین سادگی! رزومه ما برای مخاطب و کارفرمایمان دقیقا حکم مسابقه‌ای را دارد که باید سعی کنیم تندیس درخشان‌تری نسبت به رقیبانمان دریافت کنیم.

برای آنکه بتوانیم یک رزومه اثربخش بسازیم باید اول بدانیم رزومه چند نوع دارد و کدام‌یک شرایط منحصر‌به‌فرد ما را مورد حمایت قرار می‌دهد.

انواع رزومه و اهمیت رعایت اصول و قواعد آن

Recognize the types of resumes
نقاط قوت هر فرد باتوجه به شغل مورد نظر ممکن است متفاوت باشد.

نوشتن یک رزومه و ارسال آن برای شرایط های مختلف شغلی یکی از اشتباهات رایج و جبران نشدنی است که کارجویان مرتکب میشوند. آنچه اهمیت دارد شناخت وجه تمایز رزومه‌های مختلف است. همچنین برای نوشتن رزومه حرفه ای باید انواع رزومه را بشناسیم.

همانطور که بیان شد رزومه انواع مختلفی دارد و به چند دسته تقسیم می‌شود تا بتواند در صورت نیاز نقاط قوت ما را به رخ سازمان یا کارفرما بکشد:

1- رزومه زمانی

همانطور که از نام آن مشخص است، باید تمام شغل‌هایی را که در آن‌ها فعالیت داشته‌اید (به‌ترتیب از آخرین شغل تا اولین شغل) در این رزومه بنویسیم. این نوع رزومه متداول‌تر از سایر رزومه‌ها است.

بهتر است زمانی از این رزومه استفاده کنید که سابقهٔ کاری قابل‌قبولی دارید و ارسال آن برای شما یک نقطه‌ٔ قوت محسوب میشود.

نکته: اغلب کارفرماها به این نوع رزومه علاقه دارند؛ زیرا تمام سوابق شغلی شما در کوتاه‌ترین زمان قابل بررسی است.

آیا برای افرادی که می‌خواهند تازه شغل خود را آغاز کنند یا به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند مناسب است؟ پاسخ ما خیر است.

2- رزومه کاربردی

اگر قصد ندارید روی سوابق شغلیتان تمرکز کنید و مهارت‌های خود را برجسته نشان دهید، رزومه‌ٔ کاربردی بهترین انتخاب است. این نوع رزومه برای افرادی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و مسیر شغلی ندارند، بهتر است. همچنین شاید برای کسانی که در حال تغییر شغل هستند و خلأهای شغلی دارند میتواند بسیار کارآمد باشد.

نکته: در اینجا ما سعی میکنیم با برجسته نشان دادن مهارت‌ها و تجربیات و دوره‌های گذرانیده رزومه‌مان را منحصر‌به‌فرد نشان دهیم.

3- رزومه ترکیبی

این نوع رزومه همانطور که از اسم آن مشخص است، ترکیب دو رزومهٔ کاربردی و زمانی است. این نوع رزومه مناسب افرادی است که هم مسیر شغلی قابل‌قبولی را پشت سر گذرانده‌اند و هم از مهارت و تجربهٔ کافی برخوردارند.

ترکیب این دو در کنار هم می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به دنبال داشته باشد.

نکته: در این رزومه، تمامی اطلاعاتی را که یک کارفرما میخواهد، به‌سادگی در اختیارش قرار می‌گیرد، پس به‌طبع اثربخشی آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

4- رزومه هدفمند

رزومهٔ هدفمند شامل تمامی موارد بالا است، به همین راحتی! با توجه به ویژگی‌ها و استراتژی‌های هدفمان می‌توانیم یک رزومه شفاف و اثربخش ارائه دهیم.

 آنالیز یک رزومه برای کارفرما بسیار ساده است! باید بدانید ارسال یک رزومه ثابت برای تمام موقعیت‌های شغلی، احتمالا برای کارفرما یا سازمان خوشایند نیست؛ اما اگر رزومه‌ای در راستای تحقق اهداف مورد نظرمان ارائه کنیم، تاثیر شگفتی خواهد داشت.

نکته: هر فرد باتوجه به مسیر شغلی، مهارتها و مسیر تحصیلی منحصر‌به‌فردی که پشت سر گذاشته است، باید یک رزومه متناسب با هدف استخدام و مسیر شغلی مرتبط خودش، ارائه دهد.

نکات اصلی نوشتن رزومه حرفه ای که نگرانی شما را کمتر میکند

آیا رزومه حرفه ای من تاثیرگذار است؟
آیا من به اندازه کافی میتوانم مفید باشم؟

برای سهولت دسترسی به اطلاعات منسجمی که باید در رزومه آورده شود، تمامی مواردی که نیاز است که در یک رزومه حرفه ای و کامل آورده شود در جدول زیر درج شده است. البته ما می‌توانیم با توجه به نیاز و اهداف، قسمت‌هایی از آن را حذف یا اضافه کنیم.

بعد از نوشتن رزومه، شما فقط یک قدم تا پیدا کردن شغل رویاییتان فاصله دارید. ما در دانشکار با در اختیار قرار دادن فرصت های کارآموزی و استخدام در شرکت‌های معتبر، این مسیر را برای شما هموار کرده‌ایم.

جدول کامل برای نوشتن رزومه حرفه ای
جدول کامل برای نوشتن رزومه

آمارها چه میگویند

طبق آمارهایی که Financesonline در سال 2022 منتشر کرده، میزان اهمیت بخش های مختلف در یک رزومه به ترتیب زیر است:

نمودار بررسی میزان اهمیت بخش های مختلف در یک رزومه حرفه ای
نمودار بررسی میزان اهمیت بخش های مختلف در یک رزومه

8 اشتباه جبران نشدنی و رایج ما در رزومه نویسی:

1.     از تفسیر کردن، طولانی‌کردن نوشته و کشیدن جدول بپرهیزیم.

2.     متن رزومه نباید به شکل داستان باشد، بهتر است منظور ومقصود را به صورت خبری منتقل کنیم.

3.     در رزومه باید سعی کنیم برتری خود را نسبت به بقیه بدون اغراق بیان کنیم.

4.     از فونت‌های متعارف با اندازه معمول استفاده کنیم.

5.     بهتر است بعد از اتمام متن رزومه، آن را مطالعه کنیم که غلط املایی و نگارشی نداشته باشیم.

6.     برای نوشتن رزومه با زبان های دیگر باید با فرهنگ نوشتاری و دستور زبان آن آشنایی داشته باشیم.

7.     به‌روزرسانی رزومه را هیچ‌گاه فراموش نکنیم و هر زمان که مهارت جدید یاد می‌گیریم آن را در رزومه خود بیاوریم.

8.     رزومهٔ حرفه‌ای باید با اطلاعات درست و کامل نوشته شود، استفاده از رزومه ساز ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

5 تفاوت اصلی رزومه و cv که تا الان نمیدانستید

تفاوت های رزومه و CV
تفاوت رزومه و cv

شاید این ابهام برای شما هم وجود داشته باشد و این سوال را از خودتان پرسیده باشید که آیا رزومه و cv ( Curriculum Vitae) باهم تفاوت دارند یا یکی هستند؟! البته در بسیاری از سایت‌ها برای این دو، یک مفهوم در نظر گرفته شده است و توضیحات کلی داده‌اند؛ اما متاسفانه اشتباه است! در جدول زیر این تفاوت ها به سادگی بیان شده است:

The difference between a resume and a cv.
تفاوت رزومه و cv

انگیزه نامه

حالا که متوجه شدیم رزومه چیست ؟! باید بدانیم که ساخت و فرستادن رزومه به تنهایی کافی نیست.

در واقع، با ارسال یک رزومه حرفه ای نمی‌توان میزان علاقه و یا مهارت‌های نرم برای شغل مورد نظر را بیان کرد. سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا مکملی برای رزومه وجود دارد؟

در اینجا تمام چیزی که به آن نیاز داریم یک انگیزه نامه است! بله، انگیزه نامه! شاید در تصور ما ارسال یک رزومه کفایت کند و وجود انگیزه نامه آنطور که باید موثر نباشد؛ اما جزییاتی از شایستگی‌هایی که در هر فرد وجود دارد می‌تواند برای کارفرما یا شرکت ها این پیام را داشته باشد که فرد بیشتر از بقیه داوطلبان مایل به استخدام در شرکت است و احتمالا می‌تواند نتیجه دلخواه را به ارمغان آورد.

سخن آخر

after a resume, a letter is the best.
راه دیگری برای افزایش کیفیت رزومه و رضایت شغلی وجود دارد.

ایست! اگر بپنداریم هر شغلی در مسیر ما قرار بگیرد، می‌توانیم آن را انتخاب و شروع به کار کنیم به این باور عمومی غلط دامن زده‌ایم!

شخصیت هر فرد + مهارت‌های نرم او = رضایت شغلی

نکته قابل توجه در انتخاب شغل هدفمند، نیازمند شناخت اصولی و صحیح از شخصیت هر فرد است.

شناخت شخصیت شغلی خود جز با انواع تست شخصیت شناسی اصولی و استاندارد قابل شناسایی نیست.

طبیعی است شغلی که با روحیات، رفتار و شخصیت فرد همخوانی دارد آرامش خاطر، پیشرفت شخصی و در نهایت توسعهٔ جامعه را به دنبال دارد.

منابع

  1. businessinsider
  2. financesonline
  3. seek.com

سوالات متداول

آیا می‌توان از چند فونت متفاوت برای جذابیت بیشتر رزومه استفاده کرد؟

اصلا توصیه نمی‌شود مگر اینکه گرافیست باشید.

در قسمت اطلاعات تماس، چه اطلاعاتی را قرار دهم؟

در این بخش شماره تماسی که در دسترس باشد، آدرس ایمیل و لینک حساب کاربری در لینکدین درج شود.

‫3 دیدگاه ها

  1. رزومه عصای دست کارجوها به حساب می‌آید. آن‌ها می‌توانند اطلاعات مفیدی را با کمک رزومه در اختیار کارفرماها و سازمان‌ها بگذارند.
    مرسی از مقالهٔ خوب و کاملتون 🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا