بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

مصاحبه

همه آن چیزی که باید در مورد مصاحبه شغلی بدانیم

در این مقاله قرار است به کارجویان برای حضور مؤثرتر در جلسات مصاحبه استخدامی در سازمان‌ها یا نمایشگاه‌های کار کمک کنیم. حضور در نمایشگاه کار شباهت فراوانی به رفتن شما به مصاحبه شغلی دارد. در نمایشگاه کار، با توجه به حضور ده‌ها شرکت فعال در حوزه‌های مختلف و با توجه به هزاران موقعیت شغلی که شرکت‌ها برای جذب و استخدام اقدام می‌کنند، می‌توان انتظار داشت که مدیران ارشد جذب نیرو و منابع انسانی شرکت‌ها در نمایشگاه حضور داشته باشند و به دنبال بهترین گزینه‌ها در طی برگزاری آن باشند. بر همین اساس در این مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت که کارجویان با فراگیری و تمرین آنها می‌توانند چه در مصاحبه‌های نمایشگاه کار و چه در مصاحبه‌های استخدامی دیگر خود استفاده نمایند.

مصاحبه استخدامی و چک کردن رزومه

هر مصاحبه‌ای منحصربه‌فرد است، چون شغل‌ها و مصاحبه‌کننده‌ها با هم متفاوت هستند. اما در مجموع، مواردی هستند که در بیشتر مصاحبه‌های شغلی تکرار می‌شوند. حتما بارها و بارها در سایت‌های مختلف به مقالاتی در مورد چگونگی مصاحبه برخورد داشته‌اید. ما در این بخش قرار است که به چکیده کاملی از این موارد در کنار نکات طلایی که شاید در جایی به آنها برخورد نکرده‌اید، اشاره کنیم. مطالعه این مقاله شما را برای کسب موفقیت در مصاحبه‌های شغلی آینده‌ آماده خواهد کرد.

قبل از مصاحبه استخدامی باید به چند نکته توجه داشته باشید:

داشتن رزومه مناسب

اولین نکته برای حضور موثر در جلسات مصاحبه یا نمایشگاه کار، تکمیل رزومه‌ است. داشتن رزومه مناسب، اولین قدم برای کسب موقعیت شغلی متناسب با شماست.

برای ایجاد رزومه استاندارد و حرفه‌ای، کلیک کنید

در مورد نکات مهم و قابل توجه در مورد نحوه تکمیل رزومه در مقالات قبلی صحبت شده است که می‌توانید از لینک زیر به آنها دسترسی پیدا کنید.

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

فرصت شغلی را با توانمندی‌های خود بسنجید

قبل از اقدام به ارسال رزومه و مصاحبه، به موقعیت شغلی و توانایی‌هایی که مدنظر کارفرماست، دقت کنید و با توانمندی‌های خود مقایسه کنید. سعی کنید برای موقعیت‌هایی اقدام کنید که بیش‌ترین میزان هم‌پوشانی را با شما و شخصیتتان دارد. موقعیت‌های شغلی موجود را بصورت کامل بررسی کنید و بدون معطلی برای کسب موقعیت مدنظرتان اقدام کنید.

حتی دانشجویان ترم‌های پایین‌تر، می‌توانند با توجه به علاقه خود، موقعیت‌های شغلی مد نظرشان را بررسی کنند تا دریابند که برای کسب موقعیت مدنظرشان، چه مهارت‌هایی نیاز است و بعد از کسب اطلاعات، به سراغ افزایش توانمندی‌های خود در حین تحصیل بروند.

اگر شما سابقه کار ندارید و از این نگرانید که چگونه بدون سابقه کاری یک شغل مناسب برای خود بیابید، حتما مقاله زیر را بخوانید.

    چگونه بدون سابقه کاری، استخدام شویم؟

حتما درباره شرکت‌هایی که برای مصاحبه شغلی نزدشان می‌روید، اطلاعاتی به دست آورید

در مورد شرکت‌ها، اطلاعاتی را با بررسی وب‌سایت شرکت، شبکه‌های اجتماعی و مقالات اخیر شرکت بدست آورید. حتی می‌توانید اسم شرکت را در گوگل جستجو کنید و از آخرین اخبار شرکت نیز باخبر شوید.

در حین مصاحبه شغلی می‌توانید در زمانی که نیاز آن را احساس کردید، با حرف‌زدن درباره شرکت، به کارفرما جدیت، پیگیری و علاقه‌مندی خود را ثابت کنید. این کار بر موفقیت شما در مصاحبه، کمک شایانی خواهد کرد. هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که کارجو از اشتیاقش برای کار در یک مجموعه بگوید، اما حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات را درباره آن نداند.

بهترین و مناسبترین پوشش ظاهری را برای مصاحبه شغلی انتخاب کنید

پوشش در مصاحبه شغلی

الکس فرگوسن که یکی از سرمربیان بزرگ فوتبال است، در کتاب خود با نام رهبری می‌گوید:

کتاب رهبری الکس فرگوسن

“من به بحران جذب مربی در تیم منچستریونایتد برخورد کرده بودم. با هماهنگی‌های انجام شده، چندین نفر را با توجه به رزومه آنها برای مصاحبه انتخاب کردم. نفر اول و دوم نتوانستند نظرم را جلب نمایند. نفر سومی که آمد، نامش کارلوس کی روش بود. هنگامی که کارلوس برای مصاحبه آمد، همه چیز را درست انجام داد. هرگز قبل از آن او را ندیده بودم. طوری لباس پوشیده بود که انگار برای روز ازدواج خود لباس پوشیده و می‌توانستم از طریقه نشستن او بفهمم که به شدت خواهان این شغل است. مشتاقانه به من نگاه می‌کرد. (همیشه نگاه می‌کنم که ببینم افراد می‌توانند ارتباط چشمی خود را حفظ کنند یا نه، زیرا نشانه اعتماد به نفس شان است.). کارلوس در حین مصاحبه، ایده‌های خوبی مطرح می‌کرد و سوالات خوبی می‌پرسید. او باتجربه و مشتاق بود و من در استخدام او تردید نکردم.”

مطالعات مرکز تحقیقات IBM نشان داده است، افرادی که دارای پوشش ظاهری مناسب محیط و آراسته هستند، حدود 40 درصد بیشتر از آن‌هایی که کمتر به پوشش خود اهمیت داده‌اند، بر اطرافیان خود تأثیر می‌گذارند.

در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که توجه به آن‌ها به شما در حفظ ظاهرتان کمک خواهد کرد:

  • در هر شغلی، پوششی که بیش‌ترین درصد استفاده را در میان افراد آن شغل دارد، انتخاب کنید.
  •  از یک عطر یا خوشبو کننده‌ی ملایم استفاده کنید.
  • رنگ‌های محافظه کار، مانند سیاه، آبی، خاکستری و قهوه‌ای، امن‌ترین حالت، هنگام ملاقات کردن شخصی برای بار اول در یک محیط کاری حرفه‌ای هستند، در حالی که رنگ‌هایی مانند نارنجی که خلاقیت بیشتری را اعلام می‌کنند، ممکن است برای مصاحبه اولیه مناسب نباشند. قرمز قوی‌ترین رنگ است، اما قبل از پوشیدن این رنگ باید بدانید که برای چه کاری مصاحبه می‌کنید و مطمئن شوید که فرهنگ حاکم بر محیط کاری آن شرکت، چنین رنگی را قبول می‌کند.
  • افراشته(صاف) بایستید، لبخند کوچکی داشته باشید و برخوردتان صمیمانه باشد.

 

 

برای نشستن، منتظر تعارف مصاحبه‌کننده باشید

نحوه نشستن در مصاحبه

احترام گذاشتن خود را به مصاحبه کننده، با منتظر شدن برای پیشنهاد وی به شما برای نشستن یا منتظر شدن برای اینکه آن‌ها ابتدا بنشینند، نشان دهید.

دکتر جان مولیدور و باربارا پاروس در کتاب “مصاحبه‌ی خوب” می‌گویند:

“بعد از اینکه نشستید، به صورت کشیده با شانه‌های مربع بنشینید و سعی کنید از تمامی فضای صندلی تا آنجا که ممکن است استفاده کنید. مانند یک بنفشه‌ی خمیده با سر تعظیم کرده، بدون تماس چشمی و شانه‌های خمیده نباشید.”

با مصاحبه کنندگان خود تماس چشمی برقرار کنید

مولیدور و پاروس می‌گویند: “توجه همه را در مصاحبه با ایجاد ارتباط چشمی با افراد مختلف در زمان‌های خاص در طول پاسخ‌دهی خود، جلب کنید. در جلسه مصاحبه، همیشه پاسخ خود را با ایجاد تماس چشمی با فردی که از شما سوال پرسیده است، آغاز کنید. سپس تماس چشمی تصادفی و ملایم با هر یک از مصاحبه کنندگان دیگر ایجاد کنید. همان‌طور که به پایان پاسخ خود می‌رسید تماس چشمی خود را به کسی که از شما سوال پرسیده بود، برگردانید. ”

این نکته را می‌توانید در تمام مذاکرات خود از جمله مصاحبه‌های شغلی استفاده نمایید.

در مصاحبه شغلی تا حدودی خودشیفته باشید

شاید تعجب کنید اما این نکته دلیل دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد خودشیفته امتیاز بیش‌تری از دیگران در مصاحبه‌های شغلی خود می‌گیرند و آن بخاطر این است که آنها با تبلیغ خود راحت هستند. از آنجا که به طور معمول خودشیفته‌ها فکر می‌کنند که فوق‌العاده هستند، مصاحبه‌کننده هم ممکن است همین‌طور فکر کند. اما حواستان باشد که در این کار زیاده‌روی نکنید.

در خلوت خود تمرین مصاحبه شغلی کنید

مصاحبه شغلی همانند رفتن به کوه نوردی است. اگر بدون هیچ آمادگی و بدون تجهیزات بخواهیم قله‌ای را فتح کنیم، درصد موفقیتمان تقریبا هیچ خواهد بود. یادتان باشد، “آماده نشدن برای چیزی، آماده شدن برای شکست است”. بسیاری از افراد، به سوی شکست می‌روند چون هیچ آمادگی و هدفی برای استخدام شدن ندارند. انسانی که توانمند باشد و طبق نیاز روز جامعه حرکت کند، هرگز بیکار نمی‌ماند. قبل از حضور در نمایشگاه کار یا برای رفتن به مصاحبه شغلی از خود سه سوال مهم را بپرسید:

  • کجا قرار است بروم؟
  • چه ارزش هایی برای من اهمیت دارد؟
  • آن‌ها دنبال چه کسی هستند؟

فرض کنید الان مدیر جذب و استخدام یکی از معتبرترین شرکت‌ها را در نمایشگاه کار ملاقات میکنید و حدود دو تا سه دقیقه فرصت دارید تا خودتان را به او ثابت کنید و نظرش را جلب کنید.

چه نکاتی را بیان می‌کنید؟ فکر می‌کنید بیان چه نکاتی از سمت شما می‌تواند نظر وی را جلب نماید؟

این سوال‌ها را از خود بپرسید و بارها و بارها در خلوت خود تمرین کنید که چگونه صحبت کنید و تاثیرش را به مرور و بصورت محسوس مشاهده کنید.

نمونه کارهایتان را برای مصاحبه شغلی فراموش نکنید

دانشکار

یکی از مواردی که می‌تواند امکان استخدام شما را چندین برابر کند و زمان بررسی رزومه‌تان را به جلو بیاندازد، به همراه داشتن نمونه‌کارهایتان در نمایشگاه کار و ارائه آنها به کارفرمایان است.

این نکته را فراموش نکنید که چند نسخه از نمونه کارهایتان را با مشخصات و حتی امضای شخصیتان به همراه داشته باشید تا در صورت جلب توجه کارفرما و درخواست وی برای نگهداشتن نمونه کار، بتوانید آن را در اختیارشان قرار دهید.

زبان بدن مزیتی غیر قابل انکار در مذاکره حضوری

حتما شنیده اید که در یک مذاکره دو نفره حضوری زبان بدن ۵۵٪ ، لحن ۳۸٪ و کلمات ۷٪ در موفقیت مذاکره موثر هستند.

اگر از قدرت زبان بدن خوبی برخوردار هستید، که به شما تبریک می‌گویم و نیمی از مسیر ارتباط‌گیری و مذاکره موفق را طی کرده‌اید. اما اگر در مورد این مهارت، احساس ضعف می‌کنید، سعی کنید با تمرین و حتی الگو برداری از افراد موفق در این حوزه، این مهارت را در خود تقویت نمایید.

متخصصان می‌گویند هنگامی که مردم شبیه به یکدیگر باشند، حالت بدن و حرکاتی مشابه هم دارند. اگر آینه‌ی زبان بدن مصاحبه‌کننده‌ی خود نیستید، ممکن است به نظر برسد که شما به آنچه می‌گویند، علاقه‌مند نیستید یا حتی دروغ می‌گویید.

بدیهی است، لازم نیست برای تشابه حالات و حرکت بدن افراط کنید اما می‌توانید تقلید ماهرانه‌ای از حرکات مصاحبه‌گر خود داشته باشید.

سوالاتی که معمولا کارفرمایان از کارجویان می‌پرسند

از بین انواع سوال هایی که در مصاحبه استخدامی پرسیده می‌شود، سوالات مشخصی وجود دارند که تقریباً در تمامی جلسات تکرار می‌شوند. آگاهی از این سوالات پرتکرار و هدف مصاحبه کننده از طرح آن‌ها، بسیار مفید است چرا که ما را در یافتن پاسخ مناسب کمک می‌کنند.

در جلسه مصاحبه اولیه که در نمایشگاه کار اتفاق می‌افتد، سوالات مختلفی ممکن است مطرح شود مانند: سوالات شخصیت‌شناسی، سوالاتی در مورد پیشینه شما، پرسش‌های خاصی که هدفشان بررسی زبان بدن است، سوالات تخصصی و… ؛ اما حدس زدن این سوالات دشوار است و هر مصاحبه‌کننده‌ای بر اساس سلیقه شخصی یا موقعیت شغلی، سوال جدید و غیرمنتظره‌ای مطرح می‌کند؛ پس بهتر است برای سوالات متداول مصاحبه‌های استخدامی آمادگی لازم را داشته باشید.

 ۷ سوال مهمی که در یک مصاحبه شغلی می‌تواند مطرح شود؟

در اینجا صرفا به بیان سوالات میپردازیم چرا که پاسخ هر کدام از سوالات نیاز به توضیحات مفصلی دارد اما اگر در مورد هر کدام از آنها، ابهامی وجود داشت در بخش نظرات، پاسخگوی شما خواهیم بود.

  • خودتان را معرفی کنید.
  • خودتان را در یک کلمه چطور توصیف می‌کنید؟
  • نقاط قوت/ضعف شما چیست؟
  • چرا باید شما را استخدام کنیم؟
  • برنامه شما برای پنج سال آینده چیست؟
  • چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟
  • دستمزد درخواستی‌تان چقدر است؟
  • چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟
  • در اوقات فراغت خود، چه کاری انجام می‌دهید؟
  • آیا در کار تیمی موفق هستید؟
  • چرا این شغل را می‌خواهید؟
  • بزرگترین دستاورد حرفه‌ای شما چیست؟ 
  • شغل ایده‌آل‌تان را توصیف کنید.
  • چه نوع فضای کاری را بیشتر می پسندید؟
  • سبک رهبری شما چگونه است؟
  • وقتی که با تصمیمی مخالف باشید، چه می کنید؟
  • درباره این شرکت چه اطلاعاتی دارید؟
  • چقدر اهل ریسک هستید؟
  • چقدر در پذیرش انتقاد موفق عمل می‌کنید؟
  • قصد دارید چند وقت در این شرکت بمانید؟
  • از تجربه‌ای بگویید که مجبور بودید تحت فشار کار کنید.
  • از آخرین تجربه کارتیمی خود بگویید؟
  • موفقیت شغلی را چطور توصیف می‌کنید؟
  • تا حالا در زندگی به چه موفقیت‌هایی دست پیدا کردی؟
  • اگر می‌توانستید با هر شرکتی کار کنید، دوست داشتید کجا کار کنید؟چرا؟
  • اگر سیاست‌های شرکت را قبول نداشته باشید، چکار می‌کنید؟
  • مهم‌ترین چالش‌های این صنعت ما چیست؟
  • تا حالا فکر کرده‌اید که بخواهید کارآفرین باشید؟

اما چند سوال بسیار سخت هم ممکن است در مصاحبه مطرح شود که حتما باید برای آن‌ها آماده شوید.

سوال‌هایی مثل:

  • پیشنهاد‌های شغلی دیگری هم دارید؟
  • اگر فردا به شما پیشنهاد کار بدهیم، می‌پذیرید؟
  • ما بهترین انتخاب شما هستیم؟

اگر برای این سوال‌ها آماده نباشید، ممکن است جواب‌های بی‌ربط بدهید یا بدتر از آن، دروغ بگویید. توصیه ما به شما این است که هرگز در مصاحبه کاری دروغ نگویید. دروغ گفتن در آینده به شما آسیب می‌رساند؛ اما حتی اگر آسیبی به شما نرساند، غیراخلاقی و نادرست است.

خطر دیگر سوال‌های سخت، این است که تلاش کنید به هر قیمتی، کارفرما را راضی نگه دارید و در نتیجه برتری خود را از دست بدهید. هدف شما باید این باشد که با صداقت به این سوالات پاسخ دهید و در عین حال وقار خود را حفظ کنید.

اگر قبل از مصاحبه به پاسخ این سوال‌ها فکرکرده باشید، بی شک از بقیه مصاحبه‌شونده‌ها جلو خواهید بود و ضرر نخواهید کرد.

در برخی موارد خود سوال اهمیت ندارد بلکه نیت کارفرما در پرسیدن آن سوال برای دیدن عکس العمل شماست که مهم است.

اگر کارفرما از شما بپرسد که همین فردا پیشنهاد ما را قبول می‌کنید یا نه؟ ممکن است فقط بخواهد بداند که چقدر مشتاق این موقعیت شغلی هستید.

اگر از شما پرسیدند که پیشنهاد‎‌های شغلی دیگری هم دارید؟ به این دلیل نیست که نشان دهند پیشنهادهای دیگر شما خوب نیستند، فقط می‌خواهند بدانند که شما دنبال چه شغل‌هایی می‌گردید و چه شانسی برای جذب شما دارند.

اگر سوالی را دوست نداشتید و یا ابهام برانگیز بود، بد برداشت نکنید. سعی کنید پاسخی بدهید که برداشت شما از نیت کارفرما را نشان بدهد یا از مصاحبه کننده بخواهید که منظورش را واضح‌تر بیان کند.

پس وقتی وارد چنین گفت‌و‌گویی شدید، تمایلتان را برای کمک به حل دغدغه‌های مصاحبه کننده نشان دهید. این کار هم به نفع شماست و هم به نفع مصاحبه کننده.

به کارفرما ثابت کنید که توانایی کسب فرصت شغلی را دارید

داشتن بهترین ها همیشه آرزوی کارفرمایان بزرگ و کوچک است. به کارفرما نشان دهید که چقدر در بدست آوردن فرصت شغلی مد نظر جدی هستید و به آن صرفا به عنوان سکوی پرتاب نگاه نمی‌کنید. در هنگام مصاحبه نشان دهید که توانایی یادگیری بالایی دارید.کارفرمایان می‌خواهند بدانند آیا شما آماده وفق‌پذیری و یادگیری روش‌های جدید هستید یا خیر. درباره تمایلتان به یادگیری بیشتر در زمینه صنعتی که در آن هستید و علایق خود صحبت کنید. به مصاحبه‌کننده بگویید همیشه درباره اتفاقات و روندهای روز صنعتتان مقاله می‌خوانید و با مشاوران صحبت می‌کنید(در واقع باید این کارها را انجام دهید). نام نشرها و وبلاگ‌هایی را که دنبال می‌کنید، بگویید تا نشان دهید تأثیرگذاران حوزه کاری‌تان را می‌شناسید.

در ادامه می‌توانید ۱۰ مورد از توانمندی‌هایی که باعث تمایز بین بهترین‌ها می‌شود را ملاحظه نمایید.

  • استانداردهای کاری بالا و اهداف چالشی برای خودتان و دیگران
  • توانائی حل مساله
  • کارتیمی و توانائی هم افزائی
  • داوطلب شدن برای نمایندگی گروه
  • آمادگی و گشودگی برای تغییر
  • شروع کننده بودن/ منتظر فرمان شروع نبودن
  • صداقت، شفافیت و یکپارچگی
  • توانائی تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری بهینه برمبنای گزینه های پرتعداد
  • داشتن تواضع، پذیرفتن اشتباهات، عبور از شکست ها و یادگیری از آنها
  • دادن بازخوردهای صادقانه و سازنده

 در انتهای مصاحبه شغلی، از مصاحبه‌کننده سوال بپرسید

در برخی از مصاحبه‌ها و در انتهای زمان مصاحبه، از مصاحبه شونده خواسته می‌شود که سوالات خود را در مورد شرکت و موقعیت شغلی مطرح کند. مدیران جذب و استخدام ماهر، از طریق همین سوالات، نوع تفکر کارجو را متوجه می‌شوند. پس سعی کنید سوالات از قبل آماده‌شده‌ای را تهیه کنید که هم زیرکانه و هم با توجه به شخصیتتان باشد تا بتوانید با پرسیدن سوالاتتان، به کارفرما نیز اطلاعاتی بدهید.

در زیر نمونه سوالاتی از کتاب “ویکی الیور”با عنوان ” ۳۰۱ پاسخ هوشمند به سوالات دشوار مصاحبه” آورده شده است:

  • برخی از مشکلات شرکت شما که با آن روبرو هستید، چیست؟
  • شرکت چگونه این مشکلات را حل می‌کند؟
  • چه تیپ کارکنانی در اینجا موفق‌تر هستند؟
  • به نظر شما چه چیز باعث می‌شود که سازمان شما محل مناسبی برای کارکردن باشد؟
  • از نظر شما مهم‌ترین معیار برای موفقیت در این شغل چیست؟
  • اگر ممکن است کمی درباره فرهنگ سازمانی‌تان توضیح دهید.
  • چه فرصت‌هایی برای پیشرفت من در این مجموعه وجود دارد؟
  • وظایف این موقعیت شغلی را چطور توصیف می‌کنید؟
  • یک روز کامل را در این موقعیت شغلی چطور توصیف می‌کنید؟
  • تا چه میزان سفر در موقعیت شغلی قابل تصور است؟
  • آیا راهبرد و استراتژی خاصی برای این موقعیت شغلی تعریف شده است؟
  • بزرگ‌ترین چالش‌های این شغل چیست؟
  • در ماه اول چه انتظاراتی از من وجود دارد؟ آیا اهداف کوتاه مدتی وجود دارد؟
  • ارزش‌های سازمان شما چیست؟
  • برنامه سازمان برای رشد، پیشرفت و توسعه چیست؟
  • بزرگ‌ترین امتیازاتی که این سازمان و این موقعیت شغلی دارد چیست؟

سر الکس فرگوسن در کتاب رهبری می‌گوید:

“جدا از سایر ویژگی‌ها و توانایی‌ها می خواهم میزان تعهد فرد را بسنجم. همیشه دنبال اشتیاق، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و شجاعت هستم. در یک مصاحبه به شکل‌های مختلفی می توان شخصیت فرد را دریافت و اغلب جزئی‌ترین تفاوت‌ها روشنگرند. معمولا با گوش کردن به سوالات افراد می‌توانم تخمین خوبی در مورد آنها بزنم. سوال نشان‌دهنده طرز فکر فرد است و میزان تجربه و بلوغ فرد را نشان می‌دهد.”

نکات تکمیلی

۱- هنگام احوالپرسی با مصاحبه‌کننده، دست بدهید.

۲- خیلی نزدیک شخص مصاحبه‌گر نباشید و فاصله خود را با او تنظیم کنید.

۳- هنگام صحبت به چشمان مخاطب نگاه کنید ولی خیره نشوید. (حتی میتوان عکس مثلثی که قاعده بر روی بینی است را گذاشت و گفت که باید به این ناحیه تمرکز کنید.)

۴- هنگام نشستن دست به سینه نباشید.

۵- هنگام خداحافظی با مخاطب خود دست بدهید.

پیشنهاد “ایمی‌کادی” استاد دانشگاه هاروارد این است که قبل از مصاحبه سعی کنید خودتان را دو دقیقه در حالت سینه ستبر و مقتدرانه قرار دهید. این عمل توانایی‌های فکری، آستانه‌ی درد، تحمل خطر و سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و به شما احساس قوی‌تر بودن می‌دهد.

۶- همانطور که گفته شد، یکی از سوالات رایج کارفرمایان در هنگام مصاحبه و خصوصا در مصاحبه اولیه، پرسش در مورد نقاط قوت و ضعف شماست. روش‌های مختلفی برای پاسخ به این سوال مطرح شده است. روشی که ما پیشنهاد می‌دهیم، این است که در زمان ارائه خود سعی کنید دائما از نقاط قوت خود نگویید. نقاط قوت و ضعف در کنار هم به انسان معنا می‌بخشند. سعی کنید در کنار شناخت نقاط قوت خود، نقاط ضعفتان را هم بشناسید.
اگر سه مورد از نقاط قوت خود را در هنگام مصاحبه بیان کردید، یک مورد از نقاط ضعفتان را نیز بیان کنید. البته دقت کنید که نقطه ضعفی را اعلام نمایید که به نحوی، نقاط قوتتان بتواند آن نقطه ضعف را پوشش دهد و یا نقطه ضعفی را بیان کنید که در حال برطرف کردن آن هستید و حتی توضیح اینکه به چه روشی در حال رفع آن نقطه ضعف هستید نیز می‌تواند مفید باشد.

جان سالیوان، کارشناس منابع انسانی، استاد مدیریت در دانشگاه سانفرانسیسکو و نویسنده“ ۱۰۰۰ روش برای استخدام نخبه‌ها”، توصیه می‌کند پاسخی بدهید که از این روند منطقی پیروی کند: «من، مثل همه‌ی آدم‌ها، ضعف‌هایی دارم؛ اما من مثل همه‌ی آدم‌ها نیستم، چون ضعف‌هایم را پیدا می‌کنم، آن‌ها را خوب می‌شناسم و اصلاحشان می‌کنم.»

جان لیز، استراتژیست شغلی مقیم بریتانیا، و نویسنده‌ی کتاب‌های چگونه به شغل دلخواهتان برسید و مصاحبه شغلی : بهترین جواب‌ها برای سوالات سخت هستند می‌گوید: «البته هیچ‌کس دوست ندارد به نقطه‌ضعفی اقرار کند که علیه‌ او به کار گرفته شود. پس، از گفتن جمله‌هایی مثل من اصلاً آدم‌ها را خوب نمی‌شناسم. اجتناب کنید و به جایش به ضعف‌هایی اشاره کنید که در حال اصلاحشان هستید. این نشان می‌دهد که می‌توانید یاد بگیرید و پیشرفت کنید.»

۷-از شبکه‌های اجتماعی خود غافل نشوید. بعد از مصاحبه اولیه، شما مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرید. این بررسی دقیق شامل موارد بسیاری می‌شود که یکی از آنها، بررسی حساب‌های شبکه اجتماعی شماست.

فیلمی که در ادامه مشاهده می‌کنید، شرایط منحصر به فرد برای مصاحبه گروهی از افراد در شرکت مرسدس بنز آلمان می‌باشد.

جمع‌بندی

اگرچه به نظر می‌رسد در یک مصاحبه استخدامی مصاحبه‌کننده در جایگاه بهتر و بالاتری از شما قرار گرفته است، اما آن‌ها افرادی مثل شما هستند. شاید از لحاظ تخصص در جایگاه بهتری باشند، اما درست مثل شما ممکن است سوگیری‌های شناختی داشته باشند و تحت تاثیر رفتار و گفته‌های شما قرار بگیرند.

در مصاحبه سعی کنید در وهله اول به نکاتی که در این مقاله گفته شده، توجه ویژه داشته باشید و در کنار آن سعی کنید خود را به بهترین نحو به مصاحبه کننده ارائه دهید.

یادتان نرود که در صورت عدم تأیید کارفرما، هرگز ناامید نشوید و سعی کنید جویای عدم تأییدتان شوید تا بتوانید در آینده آن را پوشش دهید.

اگر کار دلخواهتان را پیدا کنید و از انجامش لذت ببرید، به نحوی می‌توان گفت که هیچوقت برای دیگری کار نکردید.

سوالات متداول

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه یکی از روش‌هایی است که سازمان‌ها و شرکت‌ها برای آشنایی با متقاضیانی که قصد ورود و استخدام شدن در آن شرکت یا سازمان را دارند به کار می‌برند.

منابع:

american.edu،the muse ،the balance career ،glassdoor

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. نکات جالب و قابل تآملی در مورد مصاحبه گفتید. ممنونم
    فقط اینکه کاش راهکار و منابعتون بیشتر بود و میگفتید که چه کنیم تا بهترین ارائه از خودمون داشته باشیم
    کلا مصاحبه خیلی سخته…خیلی خیلی سخته و من هر بار که میرم بشدت استرس دارم
    ی مقاله هم در مورد راهکارهای نقابله با استرس مصاحبه بنویسید
    بازم ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      حتما در برنامه کاریمون قرار میدهیم. با تشکر از پیشنهاد شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا