استخدامبررسی مشاغلدسته‌بندی نشدهمصاحبه

۷ سوال مهمی که در یک مصاحبه شغلی مطرح می‌شود؟

مصاحبه شغلی از مهمترین مراحل استخدام است و بعضی از کارجویان از آن به عنوان غول مرحله آخر نیز یاد می‌کنند.

در این پست قصد داریم، 7 مورد از مهم­ترین سوالاتی که ممکن است کارفرمایان در یک مصاحبه شغلی از کارجویان داشته­ باشند را بیان کنیم:

۱-کمی درباره ی خودتان بگویید.

این سوال برای ورود به بحث و رسیدن به حالت صمیمانه تری در مصاحبه است. اشتباهی که می تواند رخ دهد ورود به مسائل شخصی در جواب این سوال است که قاعدتا چندان برای کارفرما اهمیت نخواهد داشت. پاسخ مختصر و دقیق می تواند بهترین پاسخ به این سوال باشد. کارفرما می خواهد طی چند جمله مهم ترین توانایی‌های برتر شما را بداند. جواب مناسب به سوال اول در دید کارفرما برای ادامه بحث تاثیر به سزایی دارد. میان اغراق و اعتماد به نفس و همچنین میان خجالت و تواضع فاصله بسیاری کمی وجود دارد، بنابراین باید بسیار در نحوه بیان کلمات دقت نمود.

موفقیت در مصاحیه شغلی

۲-این موقعیت کاراموزی یا شغلی را در مقایسه با دیگر فرصت هایی که برایش در خواست داده‌اید، چگونه می بینید؟

این سوال برای مطلع شدن وضعیت سایر درخواست‌های شما برای شرکت های دیگر است. اگر بگویید «این تنها شغلی است که درخواست کار داده‌ام»، چندان صادقانه به نظر نخواهد رسید. از طرفی اگر آشکارا از دیگر موقعیت‌های شغلی که دنبال‌شان هستید، با نظر مساعد و مشتاقانه حرف بزنید، مدیر استخدامی ممکن است فکر کند که احتمالا برای موقعیت شغلی پیشنهادی آنها دست نیافتنی هستید و از کنار درخواست‌تان می‌گذرد. بهتر است بگویید «با چند سازمان مصاحبه شغلی دارم ولی هنوز تصمیم نگرفتم که کدام یک برای آینده‌ی شغلی‌ام گزینه‌ی مناسبی است.»

همه آن چیزی که باید در مورد مصاحبه شغلی بدانیم

۳-چند مورد از نقاط قوت و ضعف خود را بیان کنید.

برای پاسخ به نقاط قوت، اگر قصد دارید فهرستی از صِفات مانند خونسرد و متفکر، دقیق و ریزبین، وقت‌شناس و … را برای مصاحبه کننده نام ببرید، بهتر است خودتان را خسته نکنید زیرا هر شخصی می‌تواند درباره خودش چنین ادعایی داشته باشد. برای پاسخ به این سوال بهتر است درباره سه کاری که به خوبی از پسشان برمی‌آیید صحبت کنید و هر کدام را با ذکر یک نمونه توضیح دهید. برای مثال اگر فرد منظمی هستید، دربارۀ نحوه مدیریت پروژه‌هایتان صحبت کنید. اگر ریاضی‌تان خوب است، بهتر است از مهارت‌های مدیریت مالی خود بگویید.

در مورد نقاط ضعف، باید به این نکته توجه کرد که توانایی شناسایی نقطه ضعف، یک مهارت بزرگ است. بر روی نقاطی از کارتان تمرکز کنید که نیاز به تقویت دارند. برای مثال شاید علاقه دارید برای یکی از مهارت‌هایتان آموزش ببینید. از این مهارت به عنوان یک نقطه ضعف نام ببرید، اما راهکار تقویت آن را نیز ارائه کنید. مصاحبه کننده با مطرح کردن این سوال می‌خواهد بداند که آیا فردی صادق و به دنبال پیشرفت هستید یا خیر.

با انجام آزمون‌های شخصیت شناسی، می‌توانید با نقاط ضعف و قوت خود بیش‌تر آشنا شوید!

ضعف و قوت در مصاحبه شغلی

۴-چرا شرکت ما را انتخاب کرده‌اید؟

مدیران استخدامی می‌خواهند ببینند که شما وقت گذاشته‌اید و در مورد شرکت تحقیق کرده‌اید و از صنعت آنها سردرمی‌آورید یا نه. آنها همچنین می‌خواهند بدانند که شما واقعا این شغل (و نه فقط هر شغلی که بشود) را می‌خواهید؛ قابلیت انجام هر کاری را دارید؛ باانرژی هستید؛ می‌توانید مشارکت ارزشمندی داشته باشید؛ رسالت و اهداف آنها را می‌فهمید و مایل هستید که بخشی از آن باشید یا نه.»

شرکت قبلی به‌اندازه‌ی ارزشم حقوق نمی‌گرفتم» یا «در حال حاضر رئیس بداخلاقی دارم» یا «همه‌چیز برایم علی‌السویه است، ولی مسیر رفت‌و‌برگشت در اینجا خیلی کوتاه و راحت‌تر است»، هیچ‌کدام از این‌ها شما را پیش چشم مدیران استخدامی عزیز نمی‌سازد.

۵-آیا به کارآفرینی فکر می کنید؟

مصاحبه گر شما را آزمایش می‌کند که ببیند هنوز میل پنهانی به راه‌اندازی شرکتی برای خود دارید و نتیجتا کارتان را رها کنید. هیچ شرکتی چنین نیروی کاری نمی‌خواهد، چون در این صورت فکر می‌کنند زمان ارزشمندی که صرف آموزش شما می‌شود و پول‌شان به هدر می‌رود.
اشکالی ندارد که به رئیس آتی خود بگویید که زمانی به فکر کارآفرینی بوده‌اید یا قبلا به عنوان پیمانکار مستقل کار کرده‌اید. با گفتن اینکه قبلا تجربه‌ی این کار را داشته‌اید یا به آن فکر کرده‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که این کار مناسب‌تان نیست، می‌توانید به‌ راحتی به این امر جنبه‌ی مثبتی بدهید. این حرف خیلی بیشتر باورپذیرتر است تا این‌که بگویید: «نه، هیچ‌وقت به فکرش هم نیفتاده بودم».

۶-حقوق درخواستی شما چقدر است؟

اول از همه باید بدانید که هیچ مشکلی ندارد که یک رقم مشخص را بیان نکنید و دستمزد خود را بر اساس شرایط متفاوت تعریف کنید. همچنین صحبت کردن درباره مزایا، بیمه و مدت مرخصی هیچ ایرادی ندارد. قبل از هرچیزی بهتر است فرصت‌های شغلی مشابه در دیگر شرکت‌ها را بررسی کنید تا از نرخ دستمزدها مطلع شوید. ارائه پیشنهاد بسیار کمتر از مقدار میانگین توانایی های حرفه ای شما را زیر سوال برده و در عین حال ارائه پیشنهاد بسیار بالا ممکن است مانع استخدام شما شود.

موفقیت در مصاحبه شغلی

۷-اگر شما با سیاست‌های حاکم بر سازمان مشکل داشته باشید، چه کار می‌کنید؟

اینکه در پاسخ این سوال این بگویید، من هیچ وقت با سیاست­‌های شرکت به مشکل نمی­خورم جواب بسیار ناشیانه­‌ایست. چون چنین شخصیتی دور از ذهن است و هم ممکن است نشان­‌دهنده‌ی این باشد که شما کورکورانه و بی‌فکر هر کاری را انجام می‌دهید. شما باید در جواب این سوال به کارفرما بفهمانید که وقتی شما احساس کنید سیاست غلطی در سازمان وجود دارد که به شما و سازمان آسیب می‌رساند، چون اصلاح آن به نفع سازمان است، تلاش خود را برای رفع آن خواهید کرد. برای بهتر مشخص شدن این موضوع می­‌تواند از موقعیتی که در آن قرار داشته‌اید و نظر اصلاحی شما تاثیر مثبت داشته است، سخن بگویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا