استخدامکارفرما

آیا باید همیشه یک فرد با تجربه را استخدام کنیم؟

امروزه شاید یکی از ترسناک‌ترین سوالاتی که در مصاحبه از افراد تازه فارغ‌التحصیل و کم‌تجربه پرسیده می‌شود این است که با وجود افراد با تجربه، ما چرا باید شما را استخدام کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه کرد که هر فرد با تجربه‌ای قاعدتا روزی تازه‌کار بوده است و با توجه به پتانسیل و قابلیت یادگیری خود توانسته به مرحله‌ای از تخصص و مهارت دست یابد. اما باید دید آیا استخدام یک فرد کم‌تجربه ولی با پتانسیل نمی‌تواند در آینده، موفقیت بیشتری برای یک شرکت در مقایسه با افراد دارای سابقه کار رقم بزند؟

امروزه کارشناسان خبره منابع انسانی به کارفرمایان توصیه می‌کنند که از چارچوب‌های قدیمی خارج شوند و با دیدی بلندمدت‌تر نیروهای خود را استخدام کنند.

 

استخدام نیروی با سابقه

چرا استخدام از تازه‌کارها و جوان‌ترهای با پتانسیل می‌تواند گاهی بهتر از افراد با تجربه باشد؟

انگیزه پیشرفت

معمولا افراد تازه‌کار و جوان به دلیل تجربه‌ی کم در لایه‌های میانی مدیریتی قرار می‌گیرند در حالیکه افرادِ با تجربه در سطوح بالای مدیریتی فعالیت می‌نمایند. با قرار گرفتن افراد جوان و تازه وارد در مراتب میانی، آن‌ها انگیزه‌های فراوانی برای نشان دادن خود دارند، تا از این طریق به جایگاه و دستمزد بالاتری برسند و اثرگذاری بیش‎‌تری در سازمان داشته باشند. بنابراین با ارائه‌ی ایده‌ها و تکنیک‌های جدید به پیشرفت و افزایش بازدهی سازمان نیر کمک خواهند کرد.

استخدام و پیشرفت شغلی

انگیزه برای کسب تجربه

افراد تازه‌کار و با پتانسیل تمایل زیادی دارند که فرصت‎هایی برای کسب تجربه به دست بیاورند. آن‌ها می‌دانند که شاید الان چندان مورد بازخواست نباشند اما یک‌ سال پس از استخدام، مدیرِ آن‌ها کیفیت کارشان را به دقت بررسی خواهد کرد و اگر تجارب مفیدی داشته باشند احساس غرور خواهند کرد. آن‌ها می‌دانند که داشتن تجربه برای ماندگاری در همان شرکت یا استخدام در شرکت‌های دیگر ضروری است بنابراین نهایت تلاش خود را برای یادگیری بهتر، استفاده از فرصت‌ها و کسب تخصص به کار می‌گیرند.

داشتن نگرش‌های نو در فرایند کاری

افراد با پتانسیل و جوان، اشتیاق زیادی برای انجام کارها دارند، بسیاری از موفقیت‌های آن‌ها اولین بار است که اتفاق می‌افتد بنابراین در انگیزه آن‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. آن‌ها ممکن است نگرش‌هایی تازه و الهام‌بخش داشته باشند و تغییراتی بزرگ در سازمان ایجاد نمایند. جوان‌ترها اعتماد به نفس بالایی دارند و از روبه‌رو شدن با چالش‌های جدید لذت می‌برند. آن‌ها معمولا در مهارت‌های رفتاری مانند ارائه در جمع‌های بزرگ آمادگی خوبی دارند.

دانش گسترده درباره‌ی امکانات آنلاین

امروزه اینترنت و تجارت‌های آنلاین به صورت گسترده در حال رشد در تجارت جهانی هستند. هر روز موارد جدیدی در حوزه‌های ارتباطی، مالی، سیستم‌های یکپارچه مدیریتی و … به وجود می‌آیند و یک نیروی جوان و با انگیزه در دست‌یابی به دانش‌های جدید و انتقال آن به سازمان بی‌نظیر است.

جوان‌ترها همراه با اینترنت غذا می‌خورند، همراه اینترنت می‌خوابند و با آن بیدار می‌شوند. دنیای امروزی بدون اینترنت و فضای آنلاین یک صفحه کاملا تاریک است. امروزه با اینترنت می‌توان جواب بسیاری از سوالات را در زمان اندکی پیدا کرد و جوان‌ها و تازه کارها در این مسئله فوق العاده‌اند.

 

کسب و کارهای آنلاین و استخدام

 

داشتن دانش تئوری گسترده و جدید

تازه‌کارها که به تازگی دوره‌ی دانشجویی خود را گذرانده‌اند، معمولا در داشتن ایده‌ها و دانش تئوری بسیار به‌روز هستند، آن‌ها بسیاری از آزمون‌ها را با یافتن راه‌حل‌های انتزاعی با موفقیت به پایان برده‌اند. ولی به آن‌ها فرصتی داده نشده است که بتوانند ایده‌های خود را به صورت کاربردی پیاده‌سازی کنند.

 

آشنایی با زبان‌های خارجی

در دنیای امروز با توجه به ارتباطات مجازی روزانه هر فردی می‌تواند با افراد مختلف در دنیا ارتباط برقرار کند و لازم است که زبان‌های خارجی را آموزش ببنید. جوان‌ترها سریع‌تر یاد می‌گیرند و ذهن فعال‌تری دارند. آن‌ها با یادگیری زبان‌های خارجی و برقراری ارتباط با کشورهای مختلف می‌توانند ایده‌های جدیدی وارد سازمان کنند و راه‌حلی برای مشکلات بیابند.

 

تازه کارها خوب گوش می‌دهند

افراد با تجربه گاهی اوقات به سادگی از مدیر خود اطاعت نمی‌کنند به خصوص اگر سن مدیرشان کمتر باشد. ولی جوان‌ترها چون تجربه زیادی ندارند نه تنها به مدیر خود بلکه به هریک از همکارانشان که احساس کنند می‌تواند به آن‌ها نکته‌ی جدیدی بیاموزد، با دقت گوش می‌دهند.

استخدام دانشجویان

تازه کارها ماندگارترند

افرادی که سابقه کار دارند معمولا پس از فعالیت در چند شرکت و تجربه‌ی محیط‌‌های مختلف، در شرکت شما استخدام می‌شوند. آن‌ها به همان دلایلی که شرکت‌های قبلی را ترک کرده‌اند ممکن است شرکت شما را نیز ترک کنند. اما تازه کارها وقتی وارد شرکت شما می‌شوند یک برنامه‌ریزی بلندمدت دارند و برای ماندگاری در شرکت شما و رسیدن به رتبه‌های بالاتر تلاش خواهند کرد.

 

تازه کارها سازگارترند

افرادی که اولین بار در شرکت شما کار خود را آغاز می‌کنند، با شما سازگارترند. آن‌ها با فرهنگ سازمانی شما شکل گرفته‌اند و با روحیات و روش‌های مدیریتی شما وفق پیدا می‌کنند. ولی فردی که تجربه‌ی کار در چند شرکت را دارد، با فرهنگ‌های مختلف رشد یافته است. بنابراین به سادگی با فرهنگ شرکت جدیدی که در آن استخدام می‌شود، وفق پیدا نمی‌کند و این مسئله مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

افرادی که سابقه کاریِ بالا دارند ممکن است بازار را بهم بریزند

مشکل بیکاری که اکثر افراد از آن گلایه دارند برای تازه‌کارهای بدون تجربه‌‌ی کار است، اگر کارفرمایان برای استخدام فقط به سابقه کاری توجه کنند، ممکن است افراد با سابقه کار با طمع کردن برای دریافت دستمزدهای بهتر همه‌ی مصاحبه‌های شغلی را به خود اختصاص دهند. این مسئله از تمرکز آن‌ها می‌کاهد و کارفرمایان را نیز با انتظارات بالا و کند شدن فرایند استخدام رو به رو می‌کند.

 

استخدام فرد تازه کار هزینه‌های کمتری برای شرکت دارد

تازه کارها چون تجربه چندانی ندارند، به شروع کردن و یادگیری، بیشتر از درآمد اهمیت می‌دهند آن‌ها می‌خواهند یاد بگیرند، پیشرفت کنند و در کنارش به تدریج در آمد هم کسب کنند. آن‌ها تمایل دارند در شرکت‌ها کارآموزی کنند و رایگان یا با حقوق کمتر کار کنند. در بسیاری از دانشگاه‌ها این مسئله در حال فرهنگ سازیست که کارآموزی به عنوان سرمایه‌گذاری بر روی توانمندی‌های خود دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان است و حتی اگر رایگان کار کنند آن‌ها در حال یادگیری مهارت‌های ارزشمندی هستند.

در مقابل افرادی که سابقه کار دارند چون درآمدهای مختلفی رو تجربه کرده اند اکنون انتظار بالایی از حقوق خواهند داشت و به سادگی هر مبلغی را برای استخدام نمی‌پذیرند.

در اینجا می‌توانید نکات ارزشمندی را درباره اهمیت توجه استارتاپ‌ها به استخدام کارآموز مطالعه کنید.

کاهش هزینه برای شرکت‌ها

 

 

در پایان به نظر می‌رسد، شرکت ها نیازمند ایجاد یک تعادل میان تجربه‌ی افرادِ با سابقه کار و شور، انرژی و خلاقیت تازه‌کارها هستند تا این افراد در کنار هم، با جبران ضعف‌های یکدیگر به پیشرفت خودشان و سازمان حاضر در آن کمک کنند.

 

دانشکار بستری است برای ارتباط با نیروی انسانی جوان، باانگیزه و با پتانسیل که آماده‌ی شروعِ کار و کسب تجربه در شرکت‌های مختلف هستند. شما نیز می‌توانید فرد مورد نظر خود را با دانشکار بیابید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا