مصاحبه

مصاحبه شغلی موفق | نکات طلایی و کاربردی

حضور بدون آمادگی در جلسات مصاحبه ممکن است تجربه خوبی را برای افراد به ارمغان نیاورد. چرا که بسیاری از بایدها و نبایدها را باید مورد توجه قرار دهد تا بتوانند با پیروی از آنها یک مصاحبه شغلی موفق را رقم زند. بطور کلی مهم این است که بتوانید تاثیر مثبتی روی مصاحبه کننده بگذارید اما چگونه می‌توانید توجه آنان را به سمت خود بکشانید؟ 

مصاحبه‌ها در هر شرایطی برای کارجویان استرس آفرین هستند. حتی اگر تعداد زیادی مصاحبه انجام داده‌باشد و در آن حرفه‌ای باشند هم کماکان درگیر فشارهای ناشی از جلسات مصاحبه میشوند. اما برای  تجربه یک مصاحبه شغلی موفق، تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی وجود دارد که میتواند در کاهش اضطراب حین جلسه مصاحبه تاثیرگذار باشد.

بطور خلاصه مصاحبه فرآیندی است که طی آن معمولا دونفر به تبادل اطلاعات میپردازند. افراد ممکن است درگیر ترفیع شغلی یا گرفتن یک موقعیت کاری باشند. باتوجه به محدود بودن زمان مصاحبه‌ها، استفاده از روش مصاحبه‌های هدایت شده دور از انتظار نخواهد بود. اما نکته قابل توجه این است که با وجود این محدود زمان، کارفرمایان اغلب درگیر مدیریت زمان هستند و این مورد باعث عدم تمرکز بر فرآیند سوال جواب میشود. به همین خاطر اهمیت حضور درخشان شما برای ایجاد تاثیر مثبت در ذهن مصاحبه کننده بسیار اهمیت دارد.

مصاحبه شغلی موفق یعنی چه؟

در صورتی که مصاحبه شونده بتواند به درستی توانایی‌ها و مهارت‎هایش را برای مصاحبه کننده احراز نماید، مصاحبه شغلی از منظر کارجو موفق خواهد بود. از نظر کارفرما نیز مصاحبه استخدامی موفق تلقی میشود که بتواند شخصی را با حداکثر میزان انطباق با ویژگی‌ها و نیازمندی‌های موقعیت شغلی مورد نیازش، را در مدت زمانی محدود پیدا کند.

در ادامه این مقاله سعی کرده ‌ایم نکاتی را ذکر کنیم که شما را برای تجربه یک استخدامی موفق یاری می دهد.

اما برای تجربه یک مصاحبه شغلی موفق چه باید کرد ؟ 

اقدامات لازم برای یک مصاحبه شغلی موفق کدام است؟

مصاحبه شغلی به شما فرصت درخشیدن می دهد. هر آنچه در طول مصاحبه مطرح میکنید یا انجام میدهید باعث حضور شما در جلسات مصاحبه بعدی میشود یا حتی باعث خروج شما از رقابت مصاحبه‌ میشود.

همانطور که میدانید مصاحبه یک رقابت است. گاهی موارد کوچکی که شما آن را بی اهمیت میدانید، میتواند تاثیرات مهمی در روند مصاحبه‌ها بگذارد. در ادامه مقاله به مواردی اشاره شده است که شمارا برای تجربه یک مصاحبه استخدامی موفق یاری میدهد.

اقدامات لازم برای یک مصاحبه شغلی موفق کدام است؟

در مورد صنعت و شرکت به درستی تحقیق کنید

در جریان مصاحبه شغلی ممکن است از شما درباره موقعیت فعلی شرکت، رقبا و حتی مزیت رقابتی سازمان نسبت به سایر رقبا حاضر در صنعت سوالاتی مطرح شود. به همین دلیل برای یک حضور موفق در مصاحبه شغلی بهتر است پیش از برگزاری جلسات مصاحبه، اطلاعات جامعی در این باره بدست آورید. پیشنهاد میکنیم برای بهبود روند تحقیقات و حضور موثر در جلسات،هنگام ارسال رزومه، تمرکز خود را بر روی یک یا دو صنعت خاص قراردهید.

آراسته باشید

همانطور که میدانید ایجاد یک تصویر اولیه خوب و مثبت خیلی مهم است. شما هنگام ورود به مکانی که برای مصاحبه در نظر گرفته شده، با پوشش انتخابی‌تان قضاوت خواهید شد. آراستگی شما در پوشش اولین عاملی است که شمارا نسبت به دیگر کارجویان متمایز میکند. پس همیشه لباس مرتب بپوشید و سعی کنید در مقایسه با حالتی که همیشه دارید، متفاوت تر ظاهر شوید.

چرا این شغل را میخواهید؟

هر شخص برای تصاحب موقعیت شغلی یک یا چند نکته کلیدی که میتواند حضور شما در سازمان را تضمین کند را باید در نظر داشته باشد. همچنین در این مرحله باید دلایلی قانع کننده را انتخاب کنید که از نظر کارفرما هم دارای ارزش باشد.

نهایت استفاده را از سوال از خودتان بگویید داشته باشید

شروع فرآیند مصاحبه با سوال از خودت بگو، دور از تصور نخواهد بود. اما نکته مهم این است که از این سوال بطور هدفمند استفاده کنید. شروع درست و جذاب تاثیر زیادی بر روند مصاحبه خواهد داشت. برای پاسخ به این سوال باید بتوانید رابطه دقیق و منطقی بین نقاط فروش خودتان، سابقه کاری و ویژگی های موقعیت شغلی پیشنهادی پیدا کنید. توجه داشته باشید که 10-15 دقیقه ابتدایی در جلسه مصاحبه فرصتی است که میتوانید خود را به کارفرما اثبات کنید. این سوال همیشه فرصتی طلایی برای افراد جویای کار است.

نهایت استفاده را از سوال از خودتان بگویید داشته باشید.

در دقایق ابتدایی خود را ثابت کنید

طبق مطالعات و بررسی های انجام شده مصاحبه کنندگان در دقایق ابتدایی مصاحبه ( 5 یا 10 دقیقه ابتدایی) تصمیم خود را برای انتخاب یا رد کارجو میگیرند. اگر حتی مصاحبه هم ادامه پیداکند صرفا برای صرف زمانی است که به کارجو اختصاص داده شده است. پس برای تجربه یک مصاحبه استخدامی موفق همیشه با انرژی و مشتاقانه صحبت کنید.

مثبت‌اندیش باشید

برای تجربه مصاحبه کاری موفق بهتر است روی نکات مثبت تجربیاتتان تکیه کنید. بهتر است بدانید که هیچ کس از مصاحبت با کسانی که همیشه نسبت به هر چیزی ناراضی هستند، لذت نمیبرد. اگر در شرایطی قرار گرفتید که حتما از شما خواسته شد که به مواردی که علاقه ندارید پاسخ دهید، پیشنهاد میکنیم پاسخ ندهید یا بهتر است بگوییم ک بطور دقیق پاسخ ندهید. در این شرایط سیاست را سرلوحه خود قرار دهید.

از زبان بدن غافل نشوید

تاثیر زبان بدن شما در فرآیند یک مصاحبه کاری موفق غیر قابل انکار است. چرا که بخشی احساسات و میزان اشتیاق شما نسبت به تصاحب موقعیت شغلی از طریق زبان بدن شما به مخاطب منتقل میشود. در طول یک مصاحبه شغلی میزان توانایی شما در برقراری ارتباط و تعامل با مصاحبه کننده، همانقدر اهمیت دارد که قوی بودن رزومه شما برای او حائز اهمیت است.

از زبان بدن غافل نشوید

تماس چشمی برقرار کنید

برقراری و حفظ رابطه چشمی با مصاحبه کننده، در ایجاد اعتماد و شکل گیری ارتباط نقش مهمی دارد. وقتی با افراد تماس چشمی برقرار کنید، نشان میدهد که شما درگیر صحبت‌های طرف مقابل هستید و به ادامه گفتگو با او علاقمند هستید. برقراری ارتباط چشمی هنگام صحبت، اعتماد بنفس و اطمینان شما را نسبت به هرآنچه که بیان میکنید یا میشنوید، اعلام میدارد. 

لازم نیست در لحظه لحظه مصاحبه کاری به طرف مقابل خیره شوید. شما میتوانید زمانی که به پاسخ‌ها فکر میکنید ارتباط چشمی را قطع کنید و بعد مجددا ارتباط را برقرار کنید.

به صحبت‌های مصاحبه کننده به دقت گوش دهید

برای بدست آوردن اطلاعات مفید درباره شرکت بهتر است نسبت به ویژگی های ذاتی خود  و هر آنچه در فرآیند دریافت پیام از جانب شما اختلال ایجاد میکند، آگاه باشید. در طول جلسه موانعی وجود دارد که در صورت عدم جلوگیری از آنها مصاحبه را نمیتوانیم یک مصاحبه شغلی موفق بنامیم. از جمله این موارد میتوان به عوامل بیرونی نظیر تلفن همراه که باعث ایجاد عدم تمرکز و اختلال در گوش دادن موثر میشود، اشاره کرد.

همچنین اگر زمانی فرآیند دریافت اطلاعات از جانب شما دچار اختلال شد و یا به درستی سوال را درک نکردید پیشنهاد میکنیم از مصاحبه کننده درخواست کنید تا توضیحات بیشتری برای شما ارائه دهد.

برای سوالات متداول آماده باشید

سعی کنید نسبت به سوالاتی که بطور معمول در جلسات مصاحبه مطرح میشود آگاه باشید و پاسخی را برای هریک از آنها آماده کرده باشید. این کار باعث میشود که از زمان استفاده حداکثری داشته باشید و راحت‌تر صلاحیت خودتان را ابراز کنید. در این باره پیشنهاد می‌کنم مقاله سوالات مصاحبه شغلی را هم مطالعه کنید.

سوالات را شفاف کنید

غالب افراد از شفاف سازی سوالات طرح شده در مصاحبه‌ها میترسند. یا حداقل نگران این هستند که تصور عدم توجه به صحبت‌های کارفرما در ذهن شکل بگیرد. اما این اطمینان را داشته باشید که شفاف سازی سوالات و درک هدفی که مصاحبه کننده از مطرح کردن سوال دارد، به شما کمک میکند تا بتوانید پاسخی درخور و مناسب ارائه کنید.

در مورد سوالات رایج مصاحبه شغلی بخوانید.

هنگام شفاف سازی سوالات، فرصتی برای مصاحبه شونده فراهم میشود که یک مکالمه دوطرفه شکل بگیرید یا حتی سوالاتی هم از جانب کارجو مطرح شود. کارجویان باید سوالاتی را مطرح کنند که دید بهتری نسبت به ارزش‌ها، چالش‌ها و فرهنگ حاکم بر سازمان بدهد.

کارجویان میتوانند از شخص مصاحبه کننده درباره عوامل موفقیت افراد در سازمان نیز سوالاتی را مطرح کنند.

مصاحبه موفق برای درون‌گرایان

بسیاری از ویژگی هایی که در افراد درون‌گرا غالب است برای ایجاد تعادل در سازمان کاملا ضروری است. افراد درون‌گرا معمولا توجه بیشتری به جزییات دارند، خلاق‌تر هستند و در کارهایی که باید بطور فردی پیش رود موفق‌تر هستند.

برای تجربه یک مصاحبه کاری موفق، بهتر است از دستاوردهای گذشته خود لیستی تهیه و ارائه کنید. در حین صحبت‌هایتان ویژگی‌هایی را  برجسته کنید که درونگرایی شما به عنوان مزیت آشکار کند

مصاحبه موفق برای درون‌گرایان

مصاحبه را تمرین کنید

سعی کنید پیش از حضور در جلسات مصاحبه واقعی خودتان را در شرایط مصاحبه قرار دهید. وقت گذاشتن و بررسی سوالاتی که ممکن است در جلسات مصاحبه مطرح شود باعث ایجاد چارچوبی برای پاسخ‌هایی است که در آینده ارائه خواهید کرد. 

این تمرین‌ها باعث میشود که شما در جلسه مصاحبه احساس راحتی بیشتری داشته باشید. برای تمرین دو راه را به شما پیشنهاد میکنیم؛ اول سعی کنید از یکی از دوستان یا اعضا خانواده درخواست کنید تا با شما یک مصاحبه ساختگی انجام دهد و در آخر نسبت به رفتار و صحبت هایتان به شما بازخورد دهد.

روش دوم برای تمرین یک مصاحبه شغلی موفق، ضبط و بررسی زبان بدن و صحبت‌هایتان در طول جلسه است. شما میتوانید با فیلمبرداری از  خودتان به ایرادات خود پی ببرید.

ما تا به اینجا فقط تلاش کرده ایم مسیر شما را با ارائه مهمترین موارد، برای تجربه یک مصاحبه شغلی موفق هموار کنیم اما این موارد همه چیز نیست و فاکتورهای دیگری هم در موفقیت شما تاثیرگذار است که در این مقاله به آن اشاره نشده است. در آخر توجه داشته باشید که موفقیت یا عدم موفقیت شما در یک مصاحبه شغلی نشانگر ضعف یا قدرت در شما نیست.

برای مصاحبه چگونه بهترین لباس را انتخاب کنیم؟

اگر نسبت به پوشش خود مطمئن نیستید و نمی‌دانید چه لباسی برای مصاحبه کاری موفق مناسب است می‌توانید از وب‌سایت، صفحات اجتماعی شرکتی که به مصاحبه دعوت شده‌اید استفاده کنید. این کار باعث می‌شود دید بهتری نسبت به فضای سازمان پیدا کنید اما در نظر داشته باشید که این کار همیشه راه مناسبی نیست.

چگونه مهارت‌های ارتباطی خود را برای مصاحبه کاری موفق ارتقا دهیم؟

در طول جلسه مصاحبه نحوه برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی بسیار مهم است. برای تجربه یک مصاحبه کاری موفق از قبل تمرین کنید تا بتوانید پاسخ‌های کوتاه ولی مفید ارائه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا