بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

استخدامبررسی مشاغلشخصیت‌شناسیمهارت نرم

فاکتورهای مهم در انتخاب شغل خوب

انتخاب شغل خوب یکی از عمده‌ترین چالش های اشخاص جهت ورود به دوران بزرگسالی و مستقل شدن است. معیارهای بسیاری جهت تعیین یک شغل مطلوب وجود دارد. مد نظر قرار دادن خصوصیات شخصیتی در تعیین کار مناسب و هماهنگ با محیط و موقعیت کاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معیارهایی نظیر علاقه فرد، درآمد، خصوصیات جسمی، مدل های شخصیتی، قابلیت‌های هوشی و شایستگی فرد در این انتخاب بسیار مهم است. انتخاب نادرست و نامناسب شغل می‌تواند در همه جوانب زندگی اثر گذاشته و عملکرد زندگی شخص را به طور کامل به هم بریزد.

توصیه‌هایی برای پیدا کردن شغل خوب

جهت پیدا کردن شغل خوب بایستی چکار کرد؟ مهم‌ترین مسئله این است که آگاه باشید و بدانید که برای چه شغلی ساخته شده‌اید. استعداد ها و تبحرهای تثبیت شده در وجود خود را شناسایی کرده و سعی کنید کاری در راستای همان تبحر و استعدادها بیابید‌. این مسئله سبب می‌شود که در پیدا کردن شغلی کاربردی و خوب، موفق‌تر باشید.

برای این منظور می‌توانید از تست‌های شخصیت شناسی مانند: تست رغبت‌سنجی شغلی هالند

• از شغل‌های کوچک شروع کنید

در خیلی از مؤسسات بزرگ اشخاص زیادی را می‌بینید که با کارنامه‌های کاری قدرتمند در دست، در صف انتظار استخدام هستند و مسلماً این مسئله کار را برای افرادی که مهارت کافی یا کارنامه کاری قوی ندارند، دشوارتر می‌کند.

ولی این را به یاد داشته باشید که مؤسسات کوچکتر که حداقل ۲۰ پرسنل دارند، در پی پرسنلی با تجربه نیستند، در این صورت می‌توانید کار خود را در این مؤسسات کوچک‌تر شروع کنید.

• منعطف باشید

چنانچه شروط لازم برای استخدام در حیطه مدنظر خود را ندارید، می‌توانید در موردهای همانند به آن نیز تلاش کنید و کارنامه کاری خود را ارسال نمایید. هر چه تعداد مؤسساتی که تقاضای کار برای آنها بفرستید زیادتر باشد، احتمال پذیرفته شدن بیشتری جهت استخدام دارید، بدین جهت به تعداد کمی شغل کفایت نکنید.

• مهارت‌های بیشتری به دست آورید

همیشه در پی فراگیری تبحرها و مهارت‌های جدید باشید. ادامه تحصیل مربوط به کاری که انجام می‌دهید در طولانی مدت می‌تواند سبب پیشرفت کار، ارتقا درجه، دستیابی به درآمد بیشتر و یا پیدا کردن کار خوب‌تر باشد. در این صورت جهت پیدا کردن شغل خوب بایستی به طور مرتب و مستمر مطالعه داشته باشید و تبحر و مهارت به دست آورید.

• امور داوطلبانه انجام دهید

چنانچه هنوز هم در پیدا کردن کار موفق نشده‌اید، بهتر است اندکی وقت خود را به انجام امور داوطلبانه بپردازید تا بدین وسیله افزون بر بدست آوردن تجربه، بتوانید کارنامه کاری خود را ارتقا ببخشید. این مسئله سبب می‌شود تا جهت دستیابی به کار مورد علاقه و مورد نظرتان موفق‌تر باشید.

• لباس مناسب بپوشید

یکی از مسائل عمده در زمان مصاحبه، لباس مناسب و ظاهری آراسته و مرتب و نحوه حرف زدن است، زیرا که در نخستین دیدار طرز پوشش، ظاهر و نحوه حرف زدن شخص خیلی بیشتر از عوامل دیگر به چشم می آید. بدین جهت در زمان مصاحبه خود لازم است به بهترین شکل حضور به عمل آورید.

• سپاسگزار باشید

بعد از قرار کاری حتما از شخص مصاحبه کننده قدردانی کنید و چند روز پس از مصاحبه تماس بگیرید و شرایط خود را دنبال کنید.

• از زبان بدن هم استفاده کنید

جهت داشتن مصاحبه‌ای مطلوب و موفق‌تر بایستی از استفاده رفتارهای نادرست و عصبی مانند دست زدن به صورت خود یا تکان دادن پی در پی پا ها پیشگیری نمایید.

به همین جهت بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و با یک لبخند به همه پرسش‌ها پاسخ دهید و از انجام رفتارهای اضافی و نادرست بپرهیزید. همچنین معلومات خود را جهت حرف زدن در حیطه دستمزد افزایش دهید.

• پاسخ درست دهید

چنانچه در یافتن شغل خوب و مورد نظرتان توانایی کافی ندارید، بایستی شیوه و نوع جواب دادن به سوالات را تغییر دهید. بدین جهت بایستی انگیزه پرسش‌هایی که سوال می‌شود و علت آگاهی آنها از بزرگترین ضعف خود را بدانید.

در این صورت جهت جواب به پرسش‌ها بایستی در بخش‌هایی که صدمه‌پذیرتر هستید تمرین کنید تا پاسخ درست‌تری بدهید‌.

• سماجت داشته باشید‌

اغلب جهت پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان زمان بسیاری صرف می‌کنید ولی نتیجه‌ای نخواهد داشت. در این شرایط بهتر است تسلیم نشوید و به کار خود همچنان ادامه دهید. اغلب ناچار خواهید بود شغل‌هایی با درآمد کم را انتخاب کنید تا هزینه‌های خود را تامین کنید، از این رو و به شکل همزمان می‌توانید در پی شغل خوب‌تری بگردید.

عوامل موثر در انتخاب شغل خوب

در این مبحث قصد داریم در خصوص عوامل موثر در انتخاب شغل خوب مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه بمانید.

• منافع

اتفاقی نیست که علاقه‌های شخصی شما اکثرا در لیست عواملی واقع هستند که در زمان انتخاب کار جدید بایستی مد نظر قرار دهید. چنانچه بتوانید تبحر، علاقه و شوق خود را در کار خود قرار دهید به احتمال خیلی زیاد از شغل خود راضی خواهید بود و در جایگاه خود پیروز خواهید شد.

• فرصت‌های شغلی

همواره مدنظر قرار دادن کثرت فرصت های شغلی وابسته در حیطه انتخابی خود، طرح عقلی می باشد. عرصه های شغلی خیلی رقابتی یا شرایط تعیین کننده می تواند شما را در جستجوی یک شخص بی تجربه و کارآموز جهت مدت زمان زیادی نگه دارد. این مسئله را مدنظر قرار دهید که آیا ناحیه‌ای که در آن ساکن هستید فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار شما می‌گذارد یا بایستی جهت پیدا کردن فرصت شغلی مناسب نیاز دارید به منطقه دیگری بروید.

• آموزش و پرورش

یکی از عمده ترین عوامل موثر در انتخاب شغل خوب آموزش و پرورش می باشد. شخص میزان تحصیلات و فراگیری‌هایی را که امکان دارد جهت حرفه‌ای که انتخاب می‌کند، مورد نیاز باشد را بایستی مد نظر قرار دهد. چنانچه ضروری باشد یک مدرک یا تعلیم تخصصی دیگر را بگذرانید، افزون بر هزینه‌هایی که بایستی در این مسیر صرف کنید بایستی ماه‌ها یا سال‌ها در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینید.

• اولویت‌های خود را در نظر بگیرید

اولویت‌های شخصی شما نیز مشخص کننده زمان تعیین شغل شماست. کاری که به مسئولیت زیادی نیاز دارد، ساعت کاری زیاد یا سفرهای پی در پی امکان دارد برای کسی که بچه کوچکی در منزل ندارد جذاب باشد. چنانچه خانواده دارید یا به صورت هفتگی به یک برنامه‌ریزی دقیق احتیاج دارید این اولویت‌ها امکان دارد بر تصمیم شغلی شما اثر بگذارد.

جمع بندی:

همانطور که می‌دانید امروزه انتخاب یک شغل خوب برای همه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. در این مقاله شما را با عوامل موثر بر انتخاب یک کار خوب و مناسب آشنا کردیم و به توضیح آنها نیز پرداختیم. برای پیدا کردن یک کار خوب بهتر است توصیه‌های ما را فراموش نکنید و به همه آن‌ها توجه کنید.

سوالات متداول:

آیا تستی هست که شغل مناسبمو بهم نشون بده؟

بهترین تست موجود برای رغبت شغلی تست هالند است که میتونید در سایت ما این تست رو انجام بدین

من که سابقه کار ندارم، چطور با افرادی که سابقه کار دارند در امر استخدام رقابت کنم؟

حتی همان افراد با رزومه قوی هم در صف انتظار استخدام هستند پس چه بهتر که شما از شرکت های کوچکتر که حداقل 20 پرسنل دارند شروع کنید تا تجربه کسب کنید و پیشرفت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا