بررسی مشاغل

مشاغل پردرآمد در ایران

ملاک‌های شناخت شغل پردرآمد

در تمامی جوامع شغل‌های بسیار زیادی وجود دارند که قابل انجام هستند، اما چه عواملی باعث می‌شود تا برخی از فعالیت‌های شغلی سودآورتر باشند و جزو مشاغل پردرآمد به شمار روند؟

میزان تخصص و مهارت شغلی

برخی از کارها نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارند، پس هر کسی قادر به انجام آن‌ها نیست، بدین ترتیب افراد فعال در این حیطه‌های تخصصی می‌توانند درآمد بالایی کسب کنند؛ هرچه فعالیت‌ها تخصصی تر و افراد ماهرتر باشند فرصت‌های شغلی و درآمد بیشتری خواهند داشت.

نیازمندی جامعه

هرچه نیاز جامعه به یک شغل یا مهارت بیشتر باشد، جامعه آماری مشتریان و نیازمندان به خدمات نیز افزایش خواهد یافت، این به معنی فرصت‌های بیشتر شغلی است که می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد و تبدیل شدن آن مهارت به یکی از مهارت های درآمدزا شود.
افراد برای شناخت و انتخاب یک شغل پردرآمد می‌بایست به این نکته توجه بسیاری داشته باشند.

جامعه آماری شغل

ممکن است یک شغل بسیار تخصصی و مهم باشد اما به دلیل وجود تعداد زیادی از متخصصین، درآمد مناسبی را به همراه نیاورد؛ در این حالت است که با اشباع بازار کار و فرصت های کارآموزی روبرو می‌شویم، پس شغل پردرآمد شغلی است که جامعه آماری متناسبی با نیازهای جامعه داشته باشد.

حال با این تفاسیر می توان به شکل بهتر و تخصصی‌تری در رابطه با انتخاب مشاغل پردرآمد اظهار نظر و آنها را معرفی نمود.

مشاغل پرسود

3 شغل پردرآمد در ایران

فعالیت های بسیاری وجود دارند که از نظر درآمد در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما در ادامه تنها به چند نمونه از بهترین شغل های پردرآمد اشاره شده است که نمود بیشتری دارند و برای عموم افراد قابل انجام هستند.

برنامه نویسی

گسترش علم و دانش کامپیوتری و ورود تکنولوژی به عرصه‌های مختلف انسانی باعث شده است تا علم برنامه نویسی به یکی از ضروری ترین و تخصصی ترین حوزه های فعالیتی تبدیل شود؛ نیازهای بالای شرکت ها و دولت ها به برنامه نویس شرایط ایده آلی را برای این شغل به وجود آورده و برنامه نویسی را در لیست مشاغل پردرآمد و محبوب قرار داده است. مشاهده شرایط “استخدام برنامه نویس” در شرکت‌های مختلف

برنامه نویسی تنها یک شغل پردرآمد نیست، بلکه دانش ایجاد، توسعه و پشتیبانی نرم افزارهای مختلف است که هم به شکل آکادمیک در دانشگاه‌ها و هم در موسسات مورد آموزش قرار داده می شود؛ بدین ترتیب علاقه مندان به این حوزه می توانند نسبت به یادگیری این علم و ورود به حیطه برنامه نویسی اقدام نمایند و درآمد نامحدودی را به دست آورند.

حسابداری

حسابداری از مشاغلی است که از سالیان دور مورد توجه عموم افراد قرار گرفته است، اما با این حال باز هم امروزه شاهد اشتیاق بالای افراد برای ورود به این حیطه هستیم؛ حسابداری و حسابرسی یک شغل پردرآمد اداری است که جامعه آماری بسیار زیادی دارد.

عموم دارندگان مهارت در آن می توانند به شغل دلخواه خود دست پیدا کنند. مشاهده شرایط “استخدام حسابدار” در شرکت‌های مختلف

نیاز مبرم و دائمی شرکت‌ها و سازمان‌ها، وزارت خانه‌ها و حتی کسب و کارهای کوچک به حسابدار باعث شده است تا شاغلین حسابداری همیشه فرصت‌های خوبی را در اختیار داشته باشند و شغل پردرآمد و مناسبی را برای فعالیت برگزینند.

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ  محبوبیت بی‌نظیری دارند و این ریشه در درآمد بالای آنها و گرایش های مختلف موجود دارد؛ در حال حاضر اغلب فعالیت ها و تعاملات در بستر وب، شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه انجام می پذیرد، رسانه های دیگری همچون تلویزیون و سینما نیز همین نقش را ایفا می کنند، پس در می یابیم که دیجیتال مارکتینگ تا چه حد گسترده و تأثیرگذار است و می تواند به عنوان یک شغل پردرآمد مورد توجه قرار گیرد. مشاهده شرایط “استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ” در شرکت‌های مختلف

افرادی که به دنبال مشاغل درآمدزا هستند قادرند به این حیطه ورود پیدا کنند و پس از کسب مهارت ها و توانمندی های لازم، خود به شکل شخصی و یا در قالب استخدام ادارات و سازمان های نیازمند، به فعالیت بپردازند. برای مثال از جمله مهارت‌های لازم برای یک کارشناس سئو میتوان به داشتن یک چک لیست سئو اشاره کرد.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به واسطه داشتن شغلی پراهمیت دستمزد بالایی دریافت می کند، پس افراد شاغل در این زمینه قادر به دریافت حقوق های بسیار ایده آلی هستند، البته این به شرطی است که همواره دانش و مهارت خود را ارتقا دهند.

شغل پردرآمد

آشنایی با مشاغل پردرآمد

برای فهم و بیان ساده تر، مشاغل را به دو دسته بندی زیر تقسیم نموده ایم که عبارت هستند از:

  • مشاغل تملکی یا شراکتی
  • مشاغل آزاد

مشاغل تملکی یا شراکتی

منظور از مشاغل تملکی یا شراکتی فعالیت‌هایی است که برای شروع به سرمایه اولیه نیازمند هستند و تمامی پیامدهای مثبت و یا منفی به دست آمده شامل حال صاحب کسب و کار می شوند؛ مشاغل سودآور در این دسته بندی قرار می گیرند و اغلب برای شروع نیاز به سرمایه دارند و فرد باید مسئولیت های موجود را کاملا بپذیرد.

مشاغل آزاد

فعالیت ها و یا کسب و کارهایی هستند که فرد در سود و زیان شراکت یا مالکیتی ندارد و در ازای دریافت دستمزد یا پورسانت، فعالیت می کند؛ اغلب مشاغل پردرآمد بدین شکل انجام می شوند و مسئولیت کمتری را نیز برای شاغلین به دنبال می آورند.

مشاغل درآمدزا

فریلنسری یا کارمندی؟

برای داشتن شغل پردرآمد باید بر اساس شرایط موجود در اجتماع تغییر کرد و با جریانات شغلی همراه شد، البته این موضوع ابدا به معنی عدم ثبات و پشتکار در یک زمینه نیست، بلکه منظور انعطاف پذیری در انجام کارهاست.

فریلنسر کیست؟

فردی که نسبت به دریافت پروژه های مختلف کاری اقدام نموده و آنها را در زمان مقرر شده از قبل، به مشتری ارائه می‌نماید؛ دریافت پروژه توسط فریلنسر کاملا وابسته به سطح تسلط و مهارت‌های اوست و می‌تواند در هر زمینه‌ای و هر سطحی باشد.

مزایای فریلنسری

  • امکان فعالیت در منزل و محیط های دلخواه
  • عدم وجود رابطه رئیس و مرئوس و اختیار بالا در اشتغال
  • ساعت کاری منعطف به دلخواه فرد
  • درآمد نامحدود
  • بدون نیاز به سرمایه

فریلنسری چه معایبی دارد؟

درست است که امروزه فریلنسر بودن به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته می‌شود، اما معایبی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرند؛ این معایب عبارت هستند از:

  • احتمال وقوع بی نظمی در کارها
  • عدم داشتن بیمه و مزایای اداری
  • عدم حضور در محیط کاری و جو همکاری
  • نوسان در حجم سفارشات پیشنهادی

چه مشاغلی قابل فریلنسرینگ (آزاد کاری) هستند؟

  1. فعالیت های حوزه دیجیتال مارکتینگ
  2. اشتغال در فضای مجازی
  3. گرافیک و امور هنری
  4. برنامه نویسی
  5. طراحی سایت
  6. نویسندگی
  7. عکاسی

اینها تنها بخشی از مشاغل قابل انجام فریلنسر هستند.

در طرف مقابل کارمندی شغلی اداری، نسبتا دائمی و تضمین شده، دارای بیمه و امکان ارتقای شغلی است؛ البته در نظر داشته باشید که همه کارمندی‌ها جزو مشاغل پردرآمد یا مشاغل پرسود محسوب نمی‌شوند و این مسئله به سمت شغلی افراد و ضوابط درون سازمانی وابسته است.

سخن پایانی

در پایان این نکته را باید یادآور شویم که مهارت مهم‌ترین عامل برای پیشرفت شغلی چه از نظر درآمد و چه از نظر جایگاه شغلی است. بنابراین بروز بودن و انگیزه یادگیری داشتن بسیار اهمیت دارد.

برای دیدن جدیدترین فرصت‌های شغلی در زمینه‌های متنوع، بوتکمپ‌های آموزشی و تست‌های شخصیت‌شناسی به سایت دانشکار مراجعه کنید.

سوالات متداول

شغل پر درآمد در ایران چه شغلی است؟

هر شغل یا مهارتی می‌تواند شغل پردرآمد یا از مهارت های پردرآمد تلقی شود. اگر در جامعه نیاز به آن شغل حس شود. برای مثال امروزه به علت دیجیتالی شدن کسب و کارها کارشناس دیجیتال مارکتینگ و زیر شاخه‌های آن مثل کارشناس تولید محتوا از مشاغل پر درآمد محسوب می‌شوند.

آیا فریلنسری شغل پردرآمدی است؟

درآمد یک فریلنسر کاملا به میزان مهارت او در کار بستگی دارد. برای یک فرد متخصص فریلنسری یک شغل پردرآمد است ولی برای کسی که تبحر زیادی در کارش ندارد می‌تواند بسیار سخت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا