بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

بازار کار رشته کامپیوتر و آینده شغلی آن

امروزه به دلیل گسترش علم و قدرت گرفتن کامپیوترها، نیاز به متخصصان در این حوزه افزایش پیدا کرده است. مهندسی کامپیوتر یکی از رشته های محبوبی است که هر ساله داوطلبان زیادی را جذب خود می‌کند. و عده‌ی زیادی نیز از دانشگاه‌های مختلف فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند. اما سوال اینجاست که بازار کار رشته کامپیوتر به چه صورت است؟ گرایش های آن کدام است؟ مهندسین کامپیوتر در چه حوزه‌هایی می‌توانند فعالیت کنند؟ با توجه به شرایط کنونی جامعه‌ی ما فرصت شغلی برای مهندسین کامپیوتر مناسب است؟ همراه ما باشید تا به پاسخ سوال‌های خود برسید.

برای این که یک دید کلی نسبت به موقعیت‌های شغلی به دست آورید، می‌توانید آگهی‌های استخدام برنامه نویس و مهندس کامپیوتر را مشاهده کرده و با رزومه ساز ، رزومه خود را بسازید و حتی برای کارفرمایان ارسال کنید.

به چه کسی مهندس کامپیوتر گفته می‌شود؟

به فردی که در یکی از گرایش‌های کامپیوتری تحصیل کرده و توانایی تحلیل و طراحی ، بررسی مجموعه‌های سخت افزاری و نرم افزاری، عیب یابی و تعمیر آن‌ها ، ساخت و راه اندازی دستگاه ها را دارد، مهندس کامپیوتر گفته می‌شود. رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش اصلی نرم افزار، سخت افزار و همینطور گرایش فناوری اطلاعات است. در ادامه به معرفی مختصری از گرایش ها خواهیم پرداخت.

گرایش‌های مهندسی کامپیوتر

  • گرایش نرم افزار:

دانشجویان این گرایش در طول آموزش ۴ ساله خود به مطالعه‌ی زبان‌های برنامه نویسی ، سیستم عامل‌های مختلف و طراحی الگوریتم‌ها می‌پردازند. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که توانایی این را دارید تا ساعت ها پای لپ تاپ بنشینید و در کدنویسی و تحلیل و سرو کله زدن با نرم افزارهای مختلف غرق شوید. مهندسی نرم افزار می تواند رشته ی خوبی برای شما باشد.

گرایش نرم افزار را می‌توان به عنوان روح رشته کامپیوتر معرفی کرد که با بخش‌های غیر ملموس سروکار دارد. البته لازمه بدانید که تمام این موارد در دانشگاه‌ها اغلب به صورت تئوری تدریس می‌شوند و شما برای حرفه‌ای شدن در آن‌ها باید خود به دنبال کسب مهارت بروید و تلاش کافی داشته باشید.

  • گرایش سخت افزار:

دانشجویان این رشته به طراحی و کنترل سخت افزاری، مطالعه در مورد قطعات، بردها و تجهیزات سیستم های کامپیوتری می‌پردازند.  برعکس رشته نرم افزار، به اجزای فیزیکی کامپیوتر پرداخته می‌شود. برای موفقیت در این رشته باید بتوانید به درک درستی از قطعات و تجهیزات کامپیوتری برسید و حتی در آینده به طراحی نیز بپردازید. 

  • گرایش فناوری اطلاعات:

مهندسی فناوری اطلاعات (IT) یکی از گرایش های جدید این رشته است. فناوری اطلاعات در ایران رونق خوبی دارد و رو به رشد است. به گونه‌ای که تمام فعالیت‌های ما در دنیای کنونی به آن مرتبط می‌شود و ما نمی‌توانیم این شاخه از علم را نادیده بگیریم.(در دانشگاه‌های ایران این رشته در کارشناسی تفاوت چندانی با گرایش نرم افزار ندارد و اغلب واحدهای درسی که دانشجویان می‌گذرانند مشابه یکدیگر است). 

بازار کار رشته کامپیوتر

بازار کار مهندسی کامپیوتر و آینده شغلی آن در خارج از ایران

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌هاییست که اگر فرد از مهارت خوبی برخوردار باشد، در سراسر دنیا می‌تواند شغل و درآمد مناسبی پیدا کند. این حرفه مدام در حال پیشرفت است، بنابراین مشاغل تخصصی بیشتری نیز به وجود می‌آورد. اگر بتوانید در این زمینه تجربه کسب کنید و به دنبال کسب علم و افزایش مهارت خود باشید، نسبت به سایر رشته‌ها از امنیت شغلی بهتری برخوردار خواهید بود، زیرا این حرفه از بین نمیرود بلکه روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

هر ساله بیشتر کشورها متقاضی جذب متخصصین در این حوزه هستند. کشورهایی مانند آلمان، سوئیس، کانادا، استرالیا، دانمارک و انگلستان از کشورهای برتر برای جذب این مهندسین هستند. این را در نظر داشته باشید که برای مهاجرت علاوه بر زبان انگلیسی قوی به رزومه‌ی خوب و مقاله‌های ISI نیز نیاز دارید.

با مطالعه مقاله کاراموزی در شرکت‌های معتبر دنیا می‌توانید یک دید کلی نسبت به شرایط کاراموزی در خارج از ایران به دست آورید.

برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر چه ویژگی‌هایی لازم دارید؟

  • روحیه کار تیمی

اگر شما نیز جز افرادی هستید که قصد دارید وارد بازار کار رشته کامپیوتر شوید، باید روحیه کار تیمی را در خود تقویت کنید. چرا که ممکنه مجبور شوید برای پروژه‌های مختلف با گروهی از افراد همکاری کنید و اگر روحیه کار تیمی نداشته باشید و نتوانید خود را با تیم هماهنگ کنید به مشکل برمی‌خورید.

  • هوش حل مسئله

برای این که بتوانید در این رشته موفق شوید باید توانایی و حوصله حل کردن مسائل گوناگون و پیچیده را داشته باشید. ( اصطلاحا هوش ریاضی و تجریه و تحلیل داشته باشید)

  • مسئولیت پذیری

نه تنها برای فعالیت در حوزه کامپیوتر بلکه در هر زمینه‌ای که مشغول به کار شوید باید حس مسئولیت پذیری داشته باشید.

  • پایه ریاضی قوی

با توجه به نکات گفته شده برای ورود به بازار کار رشته کامپیوتر باید پایه ریاضی قوی یا متوسط داشته باشید. ( توانایی حل مسئله و تجزیه و تحلیل)

  • روحیه جستجوگر

برای کسب موفقیت در حوزه‌ی کامپیوتر باید روحیه جستگوگر و کنجکاو داشته باشید و مدام اطلاعات خود را به روز کنید.

اگر هنوز تیپ شخصیتی خود را نمیشناسید و جواب سوال‌هایی مانند: آیا روحیه جستجوگری دارید؟ آیا فرد مسئولیت پذیری هستید؟ را نمی‌دانید. از انواع تست شخصیت شناسی مختلفی که وجود دارد، می‌توانید بهره ببرید.

بازار کار رشته کامپیوتر

بازار کار رشته کامپیوتر و فرصت‌های شغلی آن

در دنیای امروز هر کسب‌و‌کاری به یک مهندس کامپیوتر (به ویژه مهندس نرم‌افزار) نیاز دارد. بازار کار رشته کامپیوتر به دلیل گستردگی و کاربردی بودن آن در جوامع امروزی باعث شده تا احساس نیاز به کارشناسان و متخصصین حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به شدت افزایش یابد. بنابراین بازار کار رشته کامپیوتر در وضعیت مناسبی قرار دارد و اغلب فارغ التحصیلان به شرطی که مهارت های خود را افزایش دهند و تلاش و پشتکار داشته باشند ،می‌توانند در مدت زمان نسبتا کوتاهی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

بازار کار رشته کامپیوتر با توجه به مهارت و علاقه‌ی فرد متفاوت است. احتمالا فرصت‌های شغلی‌ای که برای یک مهندس کامپیوتر به وجود می‌آید، زیرمجموعه‌ی یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • مهندسی ساخت
  • مهندسی تولید
  • پژوهشگر صنعتی
  • طراحی سیستم
  • اپراتور نرم افزار
  • تعمیرکار کامپیوتر
  • مدیریت پروژه‌های کامپیوتری و راه‌اندازی برنامه‌های نرم افزاری 
  • توسعه دهنده نرم افزاری و سخت افزاری(برنامه‌نویسی و …)
  • کارشناس یک سیستم(کارشناس بانک‌های اطلاعاتی – کارشناس شبکه‌های کامپیوتری و …)

اگر تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه دهید می توانید وارد هیئت علمی دانشگاه شده و از مزایای آن استفاده کنید. علاوه بر این ها اگر قصد مهاجرت دارید می توانید مهارت های خود را ارتقا دهید  و در چندین زبان برنامه نویسی توانایی کسب کرده، سپس برای مهاجرت اقدام کنید. حتی اگر در کار خود حرفه ای باشید می‌توانید از داخل کشور برای شرکت‌های خارجی کار کرده و حقوق خود را از آن‌ها دریافت کنید.

بازار کار رشته کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر در ایران درآمدزا است؟

با توجه به تنوع گسترده‌ای که در بازار کار رشته کامپیوتر وجود دارد، طیف متنوعی از حقوق و مزایا را نیز می‌توان برای متخصصین این حوزه در نظر گرفت. حقوق برای مهندسین کامپیوتر که به عنوان کارشناس نرم‌افزار، کارشناس فناوری اطلاعات، طراح وب، مهندس پشتیبان و کارشناس فنی مشغول به کار هستند حدودا 12 میلیون تومان و حقوق برای افرادی که به عنوان مدیر فنی و پشتیبانی، سرپرست فناوری اطلاعات و سرپرست انفورماتیک مشغول به کار هستند تقریبا معادل 15 میلیون تومان می‌باشد.بنابراین با کسب مهارت در رشته کامپیوتر می‌توانید به درآمد خوبی دست پیدا کنید.

سخن آخر

طبیعتا برای رسیدن به یک موقعیت و درآمد خوب باید بسیار تلاش کنید وگرنه فقط با اتکا به دروس دانشگاهی و بدون این که خود به دنبال کسب علم باشید نمی توانید شغل مناسب و مرتبط به رشته خود پیدا کنید. اگر غیر از این بود این همه مشکل برای کاریابی وجود نداشت.

هر ساله تعداد زیادی دانشجو از دانشگاه های مختلف فارغ التحصیل می‌شوند ولی همه نمی‌توانند مشغول به کار شوند. بنابراین بازار کار رشته کامپیوتر نیاز به افراد متخصص و با مهارت دارد وگرنه با کسب مدرک از دانشگاه ها نمی توانید در حوزه مرتبط به رشته خود کار پیدا کنید و یا درآمد خوبی داشته باشید.

در بین گرایش های کامپیوتری توصیه ی من به شما این است که اگر قصد مهاجرت ندارید سراغ گرایش سخت افزار نروید. چون متاسفانه بازار کار برای این رشته در ایران در وضعیت خوبی نیست و نمیتوان شرکتی را پیدا کرد که در زمینه ی تولید قطعات کامپیوتری کار کند در نتیجه اگر یکی از گرایش های نرم افزار و فناوری اطلاعات را انتخاب کنید فرصت شغلی بهتری خواهید داشت.

سوالات متداول

به چه کسی مهندس کامپیوتر می‌گویند؟

فردی که در یکی از گرایش‌های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات تحصیل کرده و توانایی تحلیل و طراحی، بررسی مجموعه‌های سخت افزاری و نرم افزاری را دارد، مهندس کامپیوتر می‌گویند.

بازار کار رشته کامپیوتر در داخل و خارج از ایران در وضعیت مساعدی قرار دارد؟

با توجه به این که دنیای تکنولوژی و کامپیوتر روز به روز در حال پیشرفت است. وضعیت بازار کار برای رشته کامپیوتر در ایران نسبتاً مساعد است. همینطور سایر کشورها هر ساله متقاضی جذب متخصصین در این حوزه هستند. بنابراین با کسب مهارت می‌توانید شغل مناسبی برای خود پیدا کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من الان توی رشته ی کامپیوتر هستم ولی از آینده ی این شغل خبر ندارم اگه میشه بگین که در آینده چکاره میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا