دسته‌بندی نشده

بازار کار برنامه نویسی

امروزه تقریباً در هر صنعتی از برنامه نویسی کامپیوتر  برای اهداف حرفه ای و شخصی استفاده می‌شود. مشاغل برنامه نویسی زیادی در تمام سطوح وجود دارد و شرکت‌های زیادی در سراسر جهان در حال استخدام برنامه ‌نویس‌ حرفه‌ای و حتی مبتدی هستند. بنابراین بازار کار برنامه نویسی در تمام نقاط جهان تقریبا وضعیت خوبی دارد و می‌توانید امیدوار باشید که شغل مرتبط و مناسبی را در آینده پیدا می‌کنید.

این رشته به طور مداوم با پیشرفت تکنولوژی در حال پیشرفت است، بنابراین مشاغل برنامه نویسی یک فرصت هیجان انگیز برای کسانی است که علاقه‌مند به یادگیری و استفاده از زبان‌های برنامه نویسی هستند. با یادگیری حرفه‌ای حداقل یک زبان برنامه نویسی فرصت‌های شغلی خوبی بدست می‌آورید. در این مطلب با برترین مشاغل مرتبط با برنامه نویسی و بازار کار این رشته آشنا می‌شویم.

بازار کار برنامه نویسی در ایران و جهان

مشاغل برنامه نویسی جزو پرتقاضاترین شغل‌ها در ایران و جهان هستند و تاکنون توانسته‌اند رشد بالایی را تجربه کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اشتغال مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات بین سال‌های 2020 تا 2030 رشد بالایی را تجربه خواهد کرد، که حتی بیشتر از میانگین نرخ رشد پیش‌بینی‌شده در همه مشاغل است. حتی برخی از مشاغل برنامه نویسی خاص مانند توسعه‌دهنده نرم افزار، نرخ رشد پیش بینی شده بالاتری نیز خواهند داشت.

برنامه نویسان برای موفقیت در بازار کار برنامه نویسی نیاز به دستیابی مجموعه‌ای از مهارت‌ها، از جمله تسلط بر حداقل یک زبان برنامه نویسی، ابزارها و فریم ورک‌‌های front-end و back-end  دارند. مثلا مشاغل برنامه نویسی مرتبط با سایت‌ها بر مهارت back-end و front-end  یک وب سایت تمرکز می‌کنند. صرف‌نظر از تخصص فنی، همه کدنویس‌ها باید مهارت‌های لازم برای حل مسئله، توانایی تحلیل، صبر و توانایی کار تیمی و برقراری ارتباط را داشته باشند.

به مجموعه مهارت‌های گفته شده اصطلاحا مهارت نرم هم گفته می‌شود که در محیط‌های کاری تاثیر بسیار زیادی در رشد افراد دارند.

البته برنامه نویسی فقط برای کدنویسی اپلیکیشن‌های موبایل و وب سایت‌ها استفاده نمی‌شود. مشاغل زیادی از جمله تحلیلگران داده و علم داده، مهندسان نرم افزار و مدیران پایگاه داده و سیستم نیز از متخصصان کدنویسی بهره می‌برند.

گزارش‌ها نشان ‌می‌دهد که جمعیت توسعه دهندگان نرم افزار در سراسر جهان به بیش از 24 میلیون نفر رسیده است.  هر چند تعداد برنامه نویسان روز به روز در حال افزایش است اما با رشد صنایع مختلف، فناوری و اطلاعات و توسعه جوامع بشری و نیاز هر روزه به برنامه‌های کامپیوتری انتظار می‌رود تقاضا نیز برای مشاغل برنامه نویسی روز به روز بیشتر شود و بازار آن به راحتی اشباع نشود. به هر حال باید در نظر داشت که یک برنامه نویس حرفه‌ای و کاربلد همیشه می تواند پروژه‌های خود را به راحتی پیدا کند و درآمد بالایی داشته باشد.

درآمد برنامه نویسی در ایران چقدر است؟

درآمد برنامه نویسی

شغل برنامه نویسی نیاز به خلاقیت، ارتباطات گسترده، پیگیری، پشتکار و دانش روز دارد. هر چند گفته می‌شود مشاغل برنامه نویسی درآمد و حقوق بالایی دارند اما می‌بینیم که درآمد افراد بر اساس موقعیت خاص بسیار متفاوت است. یک برنامه نویس زمانی می‌تواند بهتر کسب درآمد کند که خود را برای روبرو شدن با چالش‌های این شغل آماده کند و با کمی خلاقیت و صبوری به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شود.

با این حال فاکتورهای زیادی مانند تجربه، تحصیلات، آموزش‌ها یا گواهینامه‌ها، دانش تخصصی و مهارت‌های بین فردی، بر میزان درآمد مشاغل برنامه نویسی تاثیر می‌گذارند اما به طور کلی در میان مشاغل برنامه نویسی، توسعه دهندگان وب و توسعه دهندگان نرم افزار ها و اپلیکیشن‌ها بیشترین درآمد را کسب می‌کنند.

در حالی که مدرک آکادمیک کامپیوتر یا برنامه نویسی ممکن است برای یافتن شغل در بازار کار برنامه نویسی مورد نیاز باشد اما شرکت‌ در کلاس‌های آموزشی و دریافت گواهینامه‌های معتبر و تجربه کاری گاهی می‌تواند جای مدرک دانشگاهی را نیز بگیرد.

چگونه وارد بازار کار برنامه ‌نویسی شویم؟

اگر قصد دارید وارد بازار کار برنامه نویسی شوید و تجربه، رزومه و یا تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارید، چند توصیة زیر را برای شروع کار دنبال کنید:

1. یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید و یاد بگیرید

برای درک مشاغل برنامه نویسی باید ابتدا یک زبان را یاد بگیرید. می‌توانید در کلاس‌های مختلف شرکت کنید، وبینارها و فیلم‌های آموزشی را ببینید، کتاب بخوانید و به پادکست‌های برنامه نویسی گوش دهید. محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع عبارتند از پایتون، جاوا اسکریپت، سوئیفت که هر کدام برای یک رشته خاص مناسب است. به عنوان مثال جاوا اسکریپت برای توسعه وب و سوئیفت، برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل مناسب هستند.

2. در کلاس‌های برنامه نویسی شرکت کنید

برای یادگیری برنامه نویسی در یک دوره آموزشی ثبت نام کنید. معمولا این دوره‌ها برنامه‌های فشرده‌ای به سبک بوت کمپ هستند که می‌توانند اصول اولیه را به شما آموزش دهند یا به گسترش مجموعه مهارت‌های شما کمک کنند. بوت کمپ برنامه نویسی دانشکار می‌تواند یک فرصت عالی برای این موضوع باشد.

3. یک پارادایم خاص برنامه نویسی را دنبال کنید.

در واقع پارادایم‌ برنامه نویسی، طبقه بندی زبان‌های برنامه نویسی بر اساس ویژگی‌های آن‌ها است.  برنامه نویسی در سبک‌های مختلفی انجام می‌شود اما دو سبک شی گرا و functional  محبوب‌ترین‌ آن‌ها هستند.

4. ابزارهای برنامه نویسی را یاد بگیرید

برنامه نویسان به طور منظم از ابزارهای زیادی در مشاغل برنامه نویسی استفاده می‌کنند. یادگیری و درک نحوه استفاده از این ابزارها برای به دست آوردن  یک شغل مناسب کلیدی است. برخی از این ابزارها عبارتند از:

Version control daily: توسط این نرم افزار، برنامه نویسان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

Open-source website: در این نوع وب سایت‌ها امکان آپلود و مدیریت کدها وجود دارد.

Regular expressions : قطعات کدی هستند که الگوها را تشخیص می‌دهند.

Command-line: خط فرمان، ترمینالی است که به شما امکان می‌دهد با سیستم عامل خود ارتباط برقرار کنید.

5. خواندن دستورالعمل‌های فنی را یاد بگیرید

خواندن دستورالعمل‌های فنی را یاد بگیرید

معمولاً ابزارهای برنامه نویسی شامل دستورالعمل هایی در مورد نحوه استفاده از آن‌ها هستند. یادگیری و درک نحوه خواندن این دستورالعمل‌ها، نحوه استفاده از ابزارهای مختلف برنامه نویسی را آسان‌تر می‌کند.

6. برنامه نویسی به صورت فریلنسر را شروع کنید

یک مسیر جدید برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس، کار به صورت فریلنسری یا آزاد است. قبل از شروع به کار یک زبان را یاد بگیرید و سپس به دنبال فرصت‌های شغلی آزاد باشید تا بتوانید به صورت پروژه‌ای کار کنید و درآمد بالایی کسب کنید.

مشاغل برتر مرتبط با برنامه نویسی

معمولا برنامه نویسان کامپیوتر حقوق بالایی دریافت می‌کنند پس اگر عاشق کدنویسی هستید، به جزئیات توجه دارید و مهارت‌های تحلیلی بالایی دارید، به رشته برنامه نویسی به عنوان شغل آینده خود فکر کنید.  توسعه دهنده وب، برنامه نویس کامپیوتر، تحلیلگر برنامه نویس، مهندس کامپیوتر، مهندس نرم افزار، توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل از مشاغل برنامه نویسی پرطرفدار و پردرآمد در دنیا است.

1) برنامه نویس کامپیوتر

نوشتن کد‌ها، ویرایش و خطایابی کدهای نرم افزاری از وظایف برنامه نویسان است. برنامه نویس باید بتواند هر مشکلی را که در طول فرآیند کدنویسی ایجاد می‌شود، حل کند و از انطباق محصول نهایی با استانداردهای مشتریان خود مطمئن شود.

کسانی که به دنبال شغل در بازار کار برنامه نویسی سطح مقدماتی هستند باید برخی از الزامات برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس شامل کسب مدرک لیسانس مهندسی کامپیوتر یا برنامه نویسی کامپیوتر را داشته باشند و یا یادگیری یک زبان برنامه نویسی را دنبال کنند.

2) توسعه دهنده وب

توسعه دهنده وب نیز از مشاغل برنامه نویسی پردرآمد و پرطرفدار است. یک توسعه دهنده وب، وظیفه طراحی و توسعه وب سایت‌ها را بر عهده دارد. این افراد مسئول رسیدگی به ظاهر، عملکرد و ارزیابی سایت قبل از انتشار آن هستند تا مطمئن شوند که سایت مورد نظر استانداردهای لازم را دارد.  پس از انتشار سایت نیز، بر عملکرد مستمر سایت نظارت می‌کنند و هر گونه مشکل فنی را عیب یابی می‌کنند. توسعه دهندگان وب در یکی از دو مهارت front-end یا back-end  یا هر دو مهارت کافی دارند.

توسعه دهنده Front-End

توسعه دهنده Front-End

توسعه دهندگان وب Front-End روی ساخت بخشی از وب سایت که کاربر می‌بیند، تمرکز می‌کنند. این متخصصان اصول طراحی وب را یکپارچه می‌کنند تا مطمئن شوند که وب سایت به خوبی کار می کند و در سیستم‌های مختلف کامپیوتر و موبایل خوب ظاهر می‌شود. همچنین عملکرد سایت را ردیابی کرده و خطاهای موجود در کد را برطرف می‌کنند.

توسعه دهنده Back-End

توسعه دهندگان وب Back-end روی بخش پشت صحنه وب سایت کار می‌کنند. آن‌ها وظیفه کدنویسی، عملکرد سایت و عملکرد سمت سرور را بر عهده دارند. علاوه بر نوشتن، توسعه‌دهندگان Back-end باید مطمئن شوند که سایت‌ قادر به مدیریت، ذخیره و بازیابی داده‌ها هستند و با سرعت بالا کار می‌کنند.

توسعه دهنده Full-Stack

یک توسعه دهنده full-stack هر دو وظیفة Front-End و Back-End را برای وب سایت انجام می‌دهد.

یک توسعه‌دهنده وب ابتدا با مشتری در مورد چشم‌انداز یک پروژه صحبت می‌کند و سپس کدنویسی سایت را انجام می‌دهد. همچنین باید بتواند با تیمی از سازندگان محتوا برای وب سایت همکاری کند. اکثر کارفرمایان از توسعه دهندگان وب انتظار دارند که تحصیلات آکادمیک در رشته مهندسی کامپیوتر داشته باشند، هر چند امروزه افراد زیادی با شرکت در کلاس‌های آموزشی، برنامه نویسی را یاد می‌گیرند و می‌توانند وارد بازار کار برنامه نویسی شوند.

3) تحلیلگر یا آنالیزور برنامه نویس

تحلیلگر برنامه نویس یکی دیگر از مشاغل برنامه نویسی است که مانند بسیاری از متخصصان برنامه نویسی، وظیفه طراحی و ایجاد نرم افزار و برنامه‌های کامپیوتری را دارند. این حرفه ترکیبی از تحلیلگر سیستم و یک برنامه نویس کامپیوتر است. یک تحلیلگر برنامه نویس بر نوشتن کدهای لازم برای ایجاد و انتشار برنامه‌ها نظارت می‌کند.

تحلیلگران برنامه نویس باید برنامه‌ها و نرم‌افزارهای خاصی را متناسب با نیازهای یک سازمان یا شرکت برای کارفرمای خود طراحی کنند. تحلیلگران برنامه نویس با سال‌ها تجربه و کسب دانش می‌توانند دائما برنامه‌ها و سیستم‌های موجود را به روز می‌کنند تا با آخرین فناوری‌ها سازگار باشند.

4) مهندس کامپیوتر

مهندسین کامپیوتر وظیفه نظارت بر کارآیی و عملکرد سیستم‌های کامپیوتری را دارند. آن‌ها می‌توانند مستقیماً برای یک سازمان کار کنند، یا برای یک شرکت ثالث کار کنند که این خدمات را برای چندین مشتری ارائه می‌دهد. یک مهندس کامپیوتر مسئول نگهداری و امنیت سیستم‌های یک شرکت، حفاظت از حریم خصوصی و حفظ امنیت داده‌های شرکت هستند.

5) توسعه دهنده نرم افزار

توسعه دهنده نرم افزار پردرآمدترین شغل برنامه نویسی است. در واقع وظیفه آن‌ها کد نویسی نرم افزارها برای انواع سیستم‌های کامپیوتری است. هر برنامه یا نرم‌افزار به زبان برنامه نویسی منحصر به فرد نیاز دارد، بنابراین بسیاری از متخصصان در این حرفه ممکن است در یک یا چند زبان برنامه نویسی تخصص داشته باشند. وظیفة توسعه دهندگان نرم افزار بسته به انتظارات کارفرما متفاوت است. برخی از کارفرماها نیاز به برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی برای اهداف خاص دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به سیستم‌هایی دارند که دستگاه‌ها یا شبکه‌ها را مدیریت می‌کنند.

این زمینه نیز مانند سایر مشاغل برنامه نویسی با پیشرفت فناوری به سرعت در حال توسعه است، بنابراین توسعه‌دهندگان نرم افزار دائما در حال یادگیری و تطبیق خود با علم روز هستند. اکثر توسعه دهندگان نرم افزار باید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس کامپیوتر باشند.

6) توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل نیز یکی از مشاغل برنامه نویسی است که به سرعت در حال رشد و توسعه است. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل، نرم افزارهای کاربردی زیادی را برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها  طراحی و کدنویسی می‌کنند. برنامه‌های نوشته شده که اغلب در دسترس عموم قرار می‌گیرند بر اساس نیازهای مشتریان، خاص و منحصربه فرد هستند.

همچنین توسعه دهندگان اپلیکیشن قبل از انتشار، اپلیکیشن‌ها را تست و بررسی می‌کنند و بعد از انتشار نیز برنامه‌ها را عیب‌یابی می‌کنند و ارتقا می‌دهند. این افراد می‌توانند در سرتاسر جهان و برای طیف وسیعی از کارفرمایان کار کنند.

کلام پایانی

نکته مهم در مورد بازار کار برنامه نویسی که باید در مورد آن فکر کنیم، تاثیرات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در برنامه نویسی است. این که با قدرت گرفتن این موارد آینده برنامه نویسی به چه سمتی خواهد رفت موضوع بسیار با اهمیتی است.

شما در مورد این مسئله چه نظری دارید؟

سوالات متداول

1)فاکتورهای موثر بر میزان درآمد یک برنامه نویس چیست؟

عواملی مانند تجربه، میزان تحصیلات آکادمیک، آموزش‌ها یا گواهینامه‌ها، میزان تسلط بر دانش تخصصی برنامه نویسی و مهارت‌های فردی، بر میزان درآمد انواع مشاغل برنامه نویسی تاثیر می‌گذارند.

2) وظیفه توسعه دهنده وب چیست؟

توسعه دهنده وب در واقع طراح و توسعه دهنده وب سایت‌ها است. این متخصصان ظاهر، عملکرد کلی سایت را بررسی می‌کنند و کد نویسی‌های مربوط به یک سایت را انجام می‌دهند. توسعه‌دهنده همواره باید بر عملکرد سایت و مشکلات بوجود آمده نظارت کند.

منابع:

https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/programmer-jobs-without-degree

https://www.indeed.com/career-advice/finding-a-job/types-of-programming-jobs

https://www.bestcolleges.com/bootcamps/tracks/coding-jobs/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا