مهارت نرم

برای رسیدن به هدف بر روی آن تمرکز نکنید

تابه‌ حال پیش خودتان فکر کرده‌اید بهترین روشی که با آن بتوانیم زودتر و با تمرکز بیشتری به اهداف‌مان دست پیدا کنیم چی روشی ‌است؟ آیا تا بحال فکر کرده‌اید که ممکن است طی پروسه‌ی خسته کننده‌ی رسیدن به هدف یک عنصر بسیار مهم را فراموش کرده‌ باشید؟

اما آن عنصر بسیار مهم چیست؟ عنصر گمشده این واقعیت است که نتایج شما در زندگی ارتباط بسیار کمی با اهدافی که تعیین کرده‌اید دارد، و همه چیز مربوط به فرآیندی است که روزانه دنبال میکنید. به عبارت دیگر، روش خلاف واقع برای دستیابی و رسیدن به هدف این است که برای خودتان اهدافی تعیین کنید، اما روی آن‌ها تمرکز نکنید بلکه برروی روند رسیدن به اهداف انتخابی‌تان تمرکز کنید. اما این روند شامل چه مواردی است؟

روش‌های رسیدن به هدف

همانطور که ممکن است بدانید در مسیر رسیدن به هدف شما قادر به کنترل نتیجه و یا اهدافتان نیستید زیرا این مسیر همیشه شامل یک عامل خارجی است که در کنترل شما نیست اما اون چیزی که میتوانید از پسش بربیایید؛ تمرینات، اقدامات و مقررات روزانه‌ی شماست.

تعیین هدف به چیزی که به دست می‌آورید نیست

اولین بخش مهم پازل این است که بزرگ‌ترین ارزش در زندگی آن چیزی نیست که به دست می‌آورید. بزرگ‌ترین ارزش در زندگی آن چیزی است که در طول مسیر به آن تبدیل می‌شوید. می‌دانم تعجب آوراست آن هم وقتی که طی سال‌ها همه‌ی اطرافیانتان درمورد اهمیت رسیدن به هدف صحبت کرده‌اند. اما مهم‌‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این نیست که “چه چیزی بدست خواهم آورد؟” مهم‌ترین سوال این است که “من به چه کسی تبدیل خواهم شد؟”

مهارت، نگرش، طرز فکر، فلسفه، نظم و انضباط‌ و شخصیت – بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری هستند که ممکن است در پایان به دست آورید. حتی اگر همه چیز را از دست بدهید، می‌توانید برای بازگشت به شرایط قبلی به این دارایی‌ها تکیه کنید.در واقع، یک بار یک نفر گفت که اگر تمام پول دنیا را بردارید و به طور مساوی بین همه تقسیم کنید، به زودی به همان وضع مالی قبلی باز می‌گردند.

به اینکه درحال حاضر در چه وضعیت و موقعیتی هستید اهمیت ندهید، زیرا مهم این است که درنهایت به کجا می‌روید و در چه مسیری می‌روید و مهم تراز همه این است آیا قوانین روزانه‌ای که وضع کردید شمارا در مسیر موفقیت قرار می‌دهد یا خیر؟ به همین دلیل است که شما باید خیلی بیشتر نگران مسیر فعلی خود باشید، زیرا در حالی که نمی‌توانید نتایج خود را یک شبه تغییر دهید، می توانید یک شبه جهت خود را تغییر بدهید.

به مسیر رسیدن به هدف توجه کنید

اگر آن را اندازه نگیرید، نمی‌توانید اصلاح‌اش کنید

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است:

چطوری متوجه می‌شوید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید؟ چطور می‌دانید که درحال پیشرفت هستید؟

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌‌‌اید یا خیر این است که بازخورد واضحی در مورد اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست، دریافت کنید. و راه دریافت این بازخورد اندازه گیری نتایج است.می‌دانم ممکن است از این موضوع خوشتان نیاید اما اگر برای رسیدن به وضعیتی بهتر در زندگی، شغل و درس‌تان جدی هستید، این چیزی است که باید در آن مهارت خوبی داشته باشید.

و دلیل‌اش این است : چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند قابل ارتقا دادن هم هستند. فقط از طریق اعداد و بازخورد واضح است که میتوانیم وضعیت بهتر یا بدتری داشته باشیم.

اجازه دهید مثالی برایتان بیاورم:

اگر میخواهید کتاب‌‌های بیشتری بخوانید، تعداد صفحاتی که در روز میخوانید را ثبت کنید.

اگر می‌‌خواهید از نظر بدنی در وضعیت بهتری قرار داشته باشید، میزان آبی که می نوشید، تعداد حرکات ورزشی، کالری‌های سوزانده شده ، مقدار مصرفی غذای سالم و اینکه چند ساعت می‌‌خوابید را ثبت کنید.

اگر می خواهید وضعیت مالی‌تان را بهبود ببخشید، هر روز، هر هفته و‌هر ماه پول خود را ثبت کنید.

واقعاً به همین سادگی است: هر آنچه را که می‌خواهید بهبود ببخشید، شروع به ثبت کردن کنید.

هنگامی که داده‌‌ها را در اختیار دارید، قاطعانه هر چیزی را که به شما کمک نمیکند تا به نتایجی که می‌خواهید برسید را حذف کنید. و برای اینکه به نتیجه برسید، باید همه‌ی چیزهای غیر ضروری را از بین ببرید و روی آنچه که واقعاً مهم است تمرکز کنید. ثبت داده‌های واقعی تمام تصورات از پیش تعیین شده‌ی شما را در مورد آنچه که فکر می‌کنید انجام می‌دهید و آنچه می‌دانید باید انجام دهید را از بین می‌برد تا شما را با واقعیت کاری که در واقع انجام می‌دهید بیدار کند.

پس اندازه بگیرید تا خود‌تان را بهتر بشناسید. اندازه گیری کنید تا ببینید آیا واقعاً برای چیزهایی که می‌‌گویید برای شما مهم هستند وقت می‌گذارید یا خیر. اندازه گیری کنید زیرا به شما کمک می‌کند روی چیزهایی که مهم هستند تمرکز کنید و چیزهایی که اهمیت ندارند را نادیده بگیرید.

برای شناخت بیشتر خودتون میتونید به صفحه‌ی تست های شخصیت شناسی مراجعه کنید.

رسیدن به هدف با تمرکز بر شاخص پیشرو

به طور کلی، دو نوع شاخص وجود دارد: شاخص‌های پیشرو و شاخص‌های تاخیر.

” درحالی که یک شاخص تاخیری به شما می‌گوید که آیا به هدف‌تان دست پیدا کرده‌اید یا خیر ، یک شاخص پیشرو به شما می‌گوید که آیا احتمال دارد به هدف برسید یا خیر. درحالی که انجام یک شاخص تاخیر کار سختی است، شاخص پیشرو عملاً در کنترل شماست.”

چهار اصل اجرای استراتژی

  • شاخص پیشرو قابل پیش‌بینی است: اگر شاخص پیشرو تغییر کند، می‌توانید پیش بینی کنید که شاخص تاخیر نیز تغییر خواهد کرد.
  • یک شاخص پیشرو قابلیت تحت تاثیر قرار گرفتن را دارد: چیزی است که در کنترل شماست ومی‌تواند مستقیماً تحت تأثیر شما قرار گیرد.

برای رسیدن به هدف حاضرید با چه چه چالش‌هایی مواجه بشید

همانطور که یک بار یک نفر گفت، اگر موفقیت می خواهید، قیمت آن را کشف کنید، و سپس بهای آن را بپردازید. زیرا نکته اصلی اینجاست: اگر آنچه راکه می‌خواهید به دست بیاورید چیزی است که قبلاً آن را بدست نیاورده بودید، پس باید برای رسیدن به آن در رفتار‌تان تغییری ایجاد کنید. اگر به انجام همان کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید ادامه دهید، به همان چیزهایی که در سال‌های‌ گذشته به دست می‌آوردید، می‌رسید. اگر تغییر می خواهید، برای به دست آوردن آن نیاز است تغییر کنید.

پس بی پرده با خودتان صادق باشید: ممکن است عاشق نتیجه نهایی باشید. شما ممکن است از دیدن خود در خط پایان لذت ببرید. ممکن است در مورد پاداش، پیروزی، قدرت و شهرت خیال پردازی کنید اما آیا شما عاشق این روند هستید؟

آیا از میزان رنجی که برای رسیدن به آن باید متحمل شوید هیجان زده هستید؟ درست مانند ققنوس که در آتش میسوزد تا دوباره متولد شود، سؤال این نیست که آیا می‌خواهید دوباره متولد شوید یا خیر. این سوال واقعی نیست. سوال واقعی این است که آیا مانند ققنوس می‌توانید خودتان را به آتش بزنید؟

می‌بینید دوستان من، جایی که درد هست، چالش هم هست. و در جایی که چالش وجود دارد، رشد هم هست. زندگی بدون درد و رنج، زندگی بدون رشد است.انتخاب‌تان چیست ؟ آیا حاضرید بهای آن را بپردازید؟

Life Is your Creation.
خلق زندگی در دستان شماست.

اگر که آماده هستید این پیشنهادات من است :

  • خیلی کوچک شروع کنید.

به چیزهایی در زندگی خود توجه کنید که به دلخواه شما نیستند و ببینید آیا می‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید یا خیر. با پیشرفت‌های تدریجی شروع کنید، وانقدراین کار را ادامه دهید تا در آن بهتر و بهتر شوید.

  • صبر داشته باشید.

به دنبال پیشرفت بزرگ و اساسی در مدت زمان کوتاه نباشید. هیچ راز یا جادوی خاصی وجود ندارد که ناگهان اوضاع را بهتر کند. هر روز به دنبال پیشرفت‌های کوچک باشید که به تدریج به تغییر بزرگی که خواهان‌اش هستید منجر شود.

  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

تنها کسی که باید خودتان را با او مقایسه کنید، خود قبلی‌تان است. لطفاً سعی نکنید بهتر از دیگری باشید، بلکه سعی کنید همیشه بهترین ورژن خودتان باشید.

هر روز را صرف تلاش کنید تا هرلحظه از قبل عاقل‌تر باشید. وظایف‌تان را صادقانه و به خوبی انجام دهید. گام به گام جلو روید، اما نه لزوماً در جهش‌های سریع. شما با آماده شدن برای جهش‌های سریع نظم و انضباط ایجاد می‌کنید… همزمان با ان روز به روز یک اینچ رو به جلو ادامه بدهید. در پایان روز – اگر به اندازه کافی طولانی زندگی کنید – اکثر مردم به آنچه که لیاقت‌اش را دارند می‌رسند. “

چارلی مانگر سرمایه‌گذار بزرگ

جمع بندی

رشد و بهبود شخصی یک مقصد نیست یک سفر است. پس از این ایده که روزی «به مقصد می‌رسید» دست بردارید. شما هرگز نمی‌رسید زیرا این سفر هرگز تمام نمی‌شود پس دست از تلاش برای تغییر شرایط و زندگی‌تان برندارید.­­ شاید زمان رسیدن به هدف نزدیک تر از آن چیزی باشد که تصورش را می‌کنید.

سوالات متداول

شاخص تاخیری و شاخص پیشرو چه هستند؟

درحالی که یک شاخص تاخیری به شما می‌گوید که آیا به هدف‌تان دست پیدا کرده‌اید یا خیر ، یک شاخص پیشرو به شما می‌گوید که آیا احتمال دارد به هدف برسید یا خیر. درحالی که انجام یک شاخص تاخیر کار سختی است، شاخص پیشرو عملاً در کنترل شماست.

چگونه بفهمیم در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم؟

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌‌‌اید یا خیر این است که بازخورد واضحی در مورد اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست، دریافت کنید و راه دریافت این بازخورد اندازه گیری نتایج است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا