بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

ضرورت و اهمیت سئو در کسب و کارهای دیجیتال

شاید اگر دو سال قبل از شما میپرسیدند SEO چیست جواب خاصی برای این سوال نداشتین یا شاید دلایل ضرورت و اهمیت سئو را نمیدانستید؛ یا حتی اگر چند سال پیش از شما می‌پرسیدند چرا باید کسب و کار خود را آنلاین کنیم پاسخ میدادید مگر باید کسب و کار خود را آنلاین کنیم!!؟

اما امروزه پس از شیوع ویروس کرونا و چالش سنگینی که در کسب و کارها بوجود آورد، همه ی ما کاملا متوجه جواب این سوالات شده ایم و میتوانیم درباره مزایای کسب و کارهای آنلاین و نقش مهم سئو در آنها ساعت ها به صحبت و بحث ادامه دهیم.

همه ی ما به وضوح متوجه شده ایم که در این دو سال ویروس کویید 19 چه خسارات سنگینی به زندگی سنتی ما و کسب و کارهای سنتی تحمیل کرد و همه میدانیم که تعداد زیادی از بیزینس ها در این مدت به نابودی کامل رسیدند. پس اکنون بدون مقدمه و توضیحات اضافه درمورد چرایی دیجیتالی شدن کسب و کارها، به سراغ تشریح موضوع اهمیت سئو(SEO) و ضرورت آن در کسب و کارهای آنلاین میرویم و به بررسی دلایل آن خواهیم پرداخت و شما پس از مطالعه ی این مقاله متوجه نقش مهم سئو در بازاریابی دیجیتال خواهید شد.

سئو چیست؟ (تعریف سئو به زبان ساده)

قبل از آنکه به دلایل اهمیت سئو اشاره کنیم، بهتر است یک تعریف درست و شفاف از سئو بدانیم: سئو (SEO) مخفف عبارت (Search Engine Optimization) به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” است. سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو به این معنی است که مطمئن شوید وب سایت شما برای رتبه بندی در موتورهای جستجو با توجه به الگوریتم آن‌ها بهینه شده باشد. این روزها رتبه بندی سایت‌ها براساس الگوریتم خاصی انجام می‌شود، بنابراین بهینه سازی سایت‌تان به دیده شدن محتوای شما کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: کاملترین چک لیست سئو سایت و محتوا در سال ۲۰۲۲

سئو به دو بخش کلی تقسیم می شود: سئو داخلی و خارجی؛ سئو داخلی شامل هر چیزی است که می توانید در وب سایت خود کنترل کنید تا رتبه بندی خود را ارتقا دهید. این به مواردی مانند سرعت سایت، حضور کلمات کلیدی، متن هدر و غیره اشاره دارد. از سوی دیگر، سئو خارجی شامل هر کاری است که در وب سایت های دیگر انجام شده است و می تواند بر رتبه شما تأثیر بگذارد.


برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو، زمان، دانش سئو و پیاده سازی صحیح عوامل سئو داخلی و خارجی مورد نیاز است. اگر قدرت جمعی سایت شما یا سئوی یک صفحه از نظر گوگل قوی تر از رقبا باشد، رتبه 1 را کسب خواهید کرد.
از آنجا که سئو دارای عوامل رتبه بندی زیادی است، می توان از رتبه شماره 1 به عنوان برنده مسابقات سه گانه مثال زد: در یک ورزش سه گانه واقعی، برنده بخش دویدن لزوماً برنده کل مسابقه نیست. در مورد سئو نیز چنین چیزی صادق است. سایتی که بیشترین بک لینک، بیشترین محتوا یا بیشترین بازدیدکننده را داشته باشد، لزوماً رتبه یک را کسب نمی کن بلکه عملکرد کلی آنها تعیین می کند چه کسی در رتبه اول ظاهر شود.

اهیمت سئو

دلایل اهمیت و ضرورت سئو در کسب و کارهای دیجیتال

حالا که فهمیدیم سئو چیست و هدف از SEO چیست میتوانیم در مورد ضرورت سئو و اهمیت بالای آن برای کسب و کارهای دیجیتال صحبت کنیم…

اکثر کاربران برای رفع نیازهای خود به موتورهای جستجو اعتماد می کنند و دستیابی به رتبه برتر در رتبه بندی موتورهای جستجو به جستجوگران این سیگنال را می دهد که سایت شما یک منبع معتبر است. هرچه رتبه بالاتری در صفحات نتایج داشته باشید، کلیک و ترافیک بیشتری برای سایت شما ایجاد می شود.


اهمیت سئو به این دلیل است که نتایج جستجو را عادلانه نگه می دارد. این امر توانایی دستکاری این نتایج را تا آنجا که ممکن است کاهش می دهد، به طوری که سایتهایی که در نتایج برتر هستند، شایسته حضور در آنجا هستند.
سئو مقرون به صرفه است. صنایعی که رقابت بالایی دارند، مبالغ زیادی را برای ترافیک پولی وب سایت هزینه می‌کنند. اما اگر با بودجه محدود کار می کنید، سئو یک راه عالی برای جلب بازدیدکنندگان واجد شرایط به سایت شما بدون پرداخت مستقیم هزینه آن است.

برای مشاهده فرصت های شغلی سئو کلیک کنید.


بدون سئو، نمی توان گفت چگونه می توانیم وب سایت ها، مشاغل یا اطلاعاتی را که روزانه به دنبال آن هستیم پیدا کنیم. اساساً سئو اهمیت دارد؛ زیرا تضمین می کند که افراد معمولی برای یافتن اطلاعات یا محصولات مورد نظر خود مجبور نیستند بیش از چند ثانیه جستجو کنند. این یک نوع “نظم طبیعی” آنلاین ایجاد می کند که بدون سئو از بین می رود.

علاوه بر این، بسیاری از بازاریابان متوجه می شوند که سئو برای کار آنها بسیار مهم است. این نمودار نشان می دهد که 50 درصد از بازاریابان معتقدند سئو موثرترین استراتژی بازاریابی دیجیتال است. همانطور که می بینید، اهمیت سئو بسیار بالا است و بدون آن، شما حتی ممکن است پول زیادی برای سایر فعالیت های بازاریابی هزینه کنید!

آیا سئو برای کسب و کار شما هم مهم است؟

ممکن است گاهی با خود فکر کنید آیا سئو برای کسب و کار شما هم ضرورت دارد؟ یا دوست داشته باشید بیشتر درمورد سئو و اهمیت آن بدانید بنابراین به شما توصیه میشود درباره ی آخرین قوانین و اصول سئو(SEO) اطلاعات خود را افزایش دهید تا بتوانید آن را در کسب و کار خود به درستی اجرا کنید از نتایج و بازدهی آن شگفت زده شوید؛
اما به طور مختصر و مفید میتوان گفت که شما ممکن است در صنعتی کم رقابت حضور داشته باشید، بنابراین ممکن است در حال حاضر رتبه 1 را کسب کنید. یا ممکن است شانس کمی برای رتبه بندی داشته باشید و از خود بپرسید آیا گزینه های دیگری غیر از سئو وجود دارد تا بتوانید به اندازه کافی دیده شوید.

در پاسخ باید بگوییم مهم نیست که وضعیت شما چگونه است، اگر وب سایت مخصوص کسب و کار خود را خود دارید، سئو مهم است. این که آیا کسب و کار شما جدید است یا قدیمی، دشوار است یا آسان، کوچک یا بزرگ، سئو برای موفقیت آنلاین شما بسیار اهمیت دارد. در حقیقت، حتی اگر شما تنها و بی رقیب در صنعت خود هستید، سئو همچنان مهم است!

آیا شما هم برای توسعه و افزایش بازدهی کسب و کار آنلاین خود به دریافت خدمات سئو و سرمایه گذاری روی این کانال مهم بازاریابی فکر کرده‌اید؟ آیا تجربه ی مفیدی از سئو روی کسب و کار خود داشته‌اید؟ در کامنت های این مقاله پاسخ دهید…

سوالات متداول

سئو چیست؟

سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو به این معنی است که مطمئن شوید وب سایت شما برای رتبه بندی در موتورهای جستجو با توجه به الگوریتم آن‌ها بهینه شده باشد.

چرا سئو سایت اهمیت دارد؟

اکثر کاربران برای رفع نیازهای خود به موتورهای جستجو اعتماد می کنند و دستیابی به رتبه برتر در رتبه بندی موتورهای جستجو به جستجوگران این سیگنال را می دهد که سایت شما یک منبع معتبر است. هرچه رتبه بالاتری در صفحات نتایج داشته باشید، کلیک و ترافیک بیشتری برای سایت شما ایجاد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا