بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

همه چیز درباره شغل حسابداری

حسابداری

حسابداری در دنیا ریشه چند صد ساله دارد و در ایران نیز عناوین مختلفی داشته است. در ابتدا به افرادی که به دنبال حساب و کتاب بودند، میرزا می‌گفتند. پس از الزام به مکتوب کردن نتایج حسابداری، به این افراد دفتردار می‌گفتند چرا که بایستی همیشه برآوردهای خود را در دفتری ثبت می‌کردند. سوالی که در این مقاله

در حال حاضر حسابدار، به شخصی گفته می‌شود که  مسئول جریان فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات، تحلیل آن‌ها و در نهایت تهیه و ارائه گزارش‌های مالی است. محصول نهایی کار یک حسابدار، گزارشات و صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم‌گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه‌گذاران، دولت و…) خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنم حتما آگهی های استخدام حسابدار را بررسی کنید.

حسابدار با فراهم کردن اطلاعات لازم کمک می‌کند تا سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و مدیران نسبت به مسائل اقتصادی دید مناسبی را پیدا کرده و بهتر بتوانند تصمیم بگیرند. حرفه حسابداری جزء یکی از مشاغل حساس محسوب می‌شود؛ حسابداران معمولاً در شاخه های مالی، بیمه، صنعتی، دولتی، بانک‌ها و مالیاتی فعالیت می‌کنند.

علم حسابداری بصورت سلسله مراتبی است. در صورتی می‌توانید در یادگیری این علم موفق باشید که قدم به قدم این علم را فرا بگیرید. یک حسابدار با فراگیری اصول و مبانی پایه حسابداری، می‌تواند به طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های مالی بپردازد.

حسابدار هم می‌تواند از طریق تحصیلات دانشگاهی و هم بصورت تجربی و مطالعه شخصی، در حوزه حسابداری فعالیت کند. البته نمی‌توان منکر این شد که افراد تحصیل کرده در رشته حسابداری، به روزتر هستند اما افراد مجربی نیز  وجود دارند که بدون مدرک دانشگاهی، در حوزه حسابداری به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. نکته‌ حائز اهمیت در شغل حسابداری و شرط لازم برای موفقیت در این حوزه، آشنایی هر چه بیشتر با قوانین و مقررات حسابداری است.

شرکت‌های معتبری که بدون مدرک دانشگاهی استخدام می‌کنند.

از نگاه دانشگاهی، این رشته جزء رشته‌های شناور محسوب می‌شود به نحوی که از هر سه رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی در مقطع دیپلم، می‌توان رشته حسابداری را در صورت واجد شرایط شدن، برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما این موضوع را بایستی مد نظر قرار داد که این رشته با توجه به کارکرد آن، با اعداد و ارقام درگیر است و یک حسابدار بایستی رابطه خوبی با اعداد داشته باشد. البته لازم به ذکر است که در حسابداری، صرفا چهار عمل اصلی ریاضیات مورد بحث است و نیازی نیست یک حسابدار، به سطوح بالایی از ریاضیات اشراف داشته باشد.

با وجود این که در دانشگاه‌های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل می‌کنند اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته از سایر رشته‌ها به مراتب کمتر است، به نحوی می‌توان گفت که همه مشاغل و شرکت‌ها(از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه‌های کشور) به وجود حداقل یک حسابدار برای رشد و حتی بقای خود نیازمندند.

دانش آموختگان رشته حسابداری می توانند در شغل های زیر استخدام شده و فعالیت داشته باشند:‏

حسابدار، حسابرس، مدیر مالی، کارشناس امور مالیاتی، کارمند بانک، رییس بانک، تحلیل گر مالی ‏‏(کارشناس بورس و سرمایه گذاری) ‏

حسابداری یک زبان‌علمی است که در مورد موقعیت مالی سازمان صحبت می‌کند. با یادگیری زبان حسابداری می‌توانید عملیات مالی هر نوع سازمانی را متوجه شده و با آن ارتباط برقرار کنید؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز اغلب سازمان‌ها شبیه به هم بوده و می‌توان آنها را در سه دسته‌ی اصلی طبقه‌بندی کرد: اطلاعات عملیاتی، اطلاعات حسابداری مالی، و اطلاعات حسابداری مدیریتی.

حسابداری شامل شاخه‌های مختلفی از جمله حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت و حسابداری منابع انسانی است که هر کدام توضیحات مفصلی دارند. شما می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از این موارد، در موردشان اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

بطورکلی می‌توان گفت که حسابداران به دنبال این هستند که با استفاده از ثبت و تحلیل صورت های مالی، سلامت یک شرکت، سازمان یا فرد را با استفاده از مهارت‌ها و تسلط خود بر ریاضی، حسابداری، قوانین و امور مالی و مالیاتی توضیح دهند.

حسابرسی

در بازار کار حسابداری، فارغ التحصیلان حسابداری می‌توانند با توجه به شاخه‌های مختلف که در حسابداری وجود دارد به عنوان حسابرس نیز در دو شاخه‌ی زیر مشغول به کار شوند:

حسابرسی داخلی: در این شاخه از حسابداری، حسابرسان رابطه نزدیکی با مدیریت دارند و مهم‌ترین اطلاعات و گزارشات را به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه جمع‌آوری کرده و به صورت جامع به مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ارائه می‌کنند.

حسابرسی مستقل: فعالیت کاری این شاخه از حسابداری، بر اساس قرارداد با سازمان‌ها یا شرکت‌ها انجام می شود. حسابرسان بر اساس اصول و موازین حسابداری، کلیه عملیات مالی واحد تجاری را بررسی و گزارشات خود را به صاحبان سهام ارائه می‌کنند.

وظایف اساسی حسابداران

  • حسابداران در هر شرکتی، وطایف مشخصی را برعهده دارند. در ادامه به برخی از همین بایدهای کاری یک حسابدار اشاره خواهیم کرد.
  • ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری (این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته‌اند)
  • ثبت اطلاعات کارکنان و تعیین حقوق و دستمزدها: داده‌های حقوق و دستمزد را ثبت کند. حقوق و دستمزد ماهیانه را به درستی تهیه و پردازش کند.
  • بررسی ورودی‌ها و خروجی‌ها: تهیه، ثبت و بررسی بودجه‌ها، درآمدها، هزینه‌ها، ورودی‌های حقوق و دستمزد، فاکتورها و سایر اسناد حسابداری (پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود)
  • تهیه و ارائه به موقع صورت‌های مالی اعم از صورت سود و زیان، ترازنامه، وجوه نقد و… و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور
  • محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات‌ها
  • تجزیه و تحلیل روند درآمد و هزینه‌ها بصورت دوره‌ای و کنترل آنها براساس سطح بودجه (ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت)
  • بصورت کلی، جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تهیه خروجی حساب ها و کمک به امر تصمیم گیری از سمت مدیران
  •  

چگونه بدون سابقه کاری، در شغل مورد علاقه خود استخدام شویم؟

 
ویژگی حسابداران

مهارتهای تخصصی یک حسابدار

اقتصاد و حسابداری: علم اصول مبانی اقتصاد و حسابداری،

زبان انگلیسی: دانش ساختار و محتوای زبان انگلیسی شامل معنی و املای کلمات، قواعد ترکیب و گرامر.

علوم اداری: علم رویه ها و سیستم مدیریت و دفترداری از جمله پردازش کلمات، مدیریت فایل ها و گزارشات، تند نویسی، طراحی فرم ها و دیگر رویه های اداری و اصطلاحات مخصوص.

قوانین کار و مالیاتی: تسلط کافی به قوانین مرتبط با وزارت کار و رفاه اجتماعی، کسب اطلاعات به روز در حوزه امور مالیاتی

نرم‌افزارهای حسابداری: تسلط کافی به نرم‌افزارهای مجموعه آفیس و مخصوصا اکسل و همچنین مسلط به یک یا چند نرم‌افزار تخصصی حسابداری

ادبیات فارسی: نحوه نگارش و ارائه گزارشات به مافوق بایستی بصورت اصولی و منطبق بر اصول ادبیات فارسی باشد.

کارآموزی برای یادگیری قوانین و علوم حسابداری در کار، بهترین نوع آموزش برای آمادگی بیشتر در جهت کسب شغل  و موفقیت در حسابداری است.

چرا کارآموزی مهم است؟

امروزه تمامی شرکت‌ها حداقل به یک کارشناس حسابداری نیازمندند که در شرکت‌های بزرگ تعداد افراد مورد نیاز بیش‌تر خواهد بود، از طرفی تعداد فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری که واقعا در زمینه خود توانمند باشند به تعداد کافی وجود ندارد. فرصت‌های کارآموزی و کارورزی به توانمند شدن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در این زمینه کمک می‌کند و به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا نیروهای موردنظر خود را آموزش دهند و سپس آن‌ها را استخدام کنند.

حقوق حسابداران

حقوق یک حسابدار در پست‌های مختلف سازمانی  و براساس اهمیت پروژه و میزان ساعات کاری متفاوت است. ارقام ذیل، به طور میانگین و تخمینی میزان حقوق دریافتی یک حسابدار را در بازار کار ایران و در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بر اساس گزارشات دریافت شده از کارفرمایان در یک جامعه آماری 1000 موردی استخراج شده است:

حقوق حسابداری

شغل حسابداری مناسب چه کسانی است ؟

براساس آزمون MBTI دو تیپ زیر می‌توانند برای حسابداری مناسب باشند.

ESTJ : این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آنها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.

ISTJ : این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها توانمندی زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد.

انجام رایگان تست MBTI

بیشتر حسابداران دارای تیپ شخصیتی STJ هستند. افرادی که این تیپ شخصیتی را دارند، غالبا دارای چنین شخصیتی می‌باشند:

  • معقول
  • منظم
  • واقع بین
  • منطقی
  • تحلیلگر
  • مستقل
  • قاطع و صریح
  • فعال
  • مثبت گرا
  • محافظه کار
  • قابل اعتماد
  • علاثه مند به کار انفرادی
  • دارای اعتماد بنفس
  • تجربه گرا
  • انعطاف ناپذیر

براساس آزمون شغلی هالند

آزمون هالند از معتبرترین آزمون های شغلی در ایران و جهان است. نتیجه این آزمون به خیلی از افراد برای انتخاب مسیر شغلیشان کمک کرده است.

آزمون هالند تیپ‌های شخصیتی را در شش دسته تقسیم بندی می‌کند، براساس تجربه و نتایج حاصله متوجه می‌شویم که دو نوع شخصیت زیر از شخصیت‌های آزمون هالند، برای شغل حسابداری مناسب هستند:

قراردادی: این گونه شخصیت ها تمایل به دنبال کردن رویه‌های از قبل تنظیم شده و انجام کارهای روتین دارند. این مشاغل می تواند شامل کار با اطلاعات جزئیات بیش از ایده ها باشند. در این شغل معمولا یک خط واضح معتبر برای دنبال کردن وجود دارد.

متهورانه (سوداگر): مشاغل متهوارنه غالبا درگیر راه اندازی و پیشبرد پروژه ها هستند. این گونه مشاغل می توانند شامل رهبری دیگران و تصمیم گیری های بسیار باشد. گاهی آنها نیاز به پذیرش ریسک هستند و اغلب با معاملات سر و کار دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام آزمون هالند کلیک نمایید

نرم‌افزارهای حسابداری

حتی حسابداران نیز از نظر موقعیت شغلی در امان نیستند و با ورود تکنولوژی و نرم افزارهای مالی به روز، ممکن است یک واحد و یا تیم حسابداری، به یک شخص حسابدار تعدیل گردد. نرم‌افزارهای جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی برای کارهای حسابداری در مشاغل کوچک، نیازی به حضور حسابدار نیست و هر کسی که به اپراتوری کامپیوتر مسلط باشد، می‌تواند به راحتی کار حسابداری را با نرم‌افزار انجام دهد.

انتخاب نرم‌افزار مناسب، یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان‌ها و صاحبان سرمایه می‌باشد. به کارگیری نرم‌افزار حسابداری کارآمد، می‌تواند هزینه‌های داخلی سازمان را به‌شدت کاهش داده و استفاده از امکانات نرم‌افزار می‌تواند راه‌کار مناسبی جهت رونق کسب‌وکارها باشد.

یک نرم افزار حسابداری با هدف پوشش دادن مدیریت فعالیت های مختلف در بحث مالی و حسابداری شرکت مورد استفاده قرار می گیرد و یک حسابدار برای تسهیل کار خود بایستی به مهمترین نرم افزارها تسلط کافی را داشته باشد. تکنولوژی در اکثر مواقع عامل به روز بودن و استفاده بهینه و تمام و کمال از ویژگی های دلخواه می‌باشد و نرم افزارهای حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

استفاده از این راهکارهای مفید مالی، امکان وجود خطاهای انسانی را به صفر می رساند و اطلاعات دقیق تر و بینشی وسیع‌تر از وضعیت مالی بهمراه خواهد آورد.

نرم افزار های حسابداری در قالب پردازش ابری (CLOUD COMPUTING) و هوش مصنوعی (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)  روز به روز کاربرد بیش تری پیدا می کنند و در هزینه ها صرفه‌جویی و تسریع عملکرد ها را در اختیار مدیران مالی قرار می‌دهند.

نرم افزار اکسل مایکروسافت مهمترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزار در حوزه حسابداری است و حسابدارانی که به این نرم‌افزار تسلط کافی دارند، در اولویت برای جذب و استخدام هستند.

در کنار اکسل، نرم‌افزارهای فارسی زبانی نیز وجود دارند که عملیات حسابداری را تسهیل کرده و به آن سرعت بخشیده اند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

نرم افزارهای حسابداری انواع مختلفی دارند:

  • نرم افزار حسابداری پایه
  • نرم افزار حسابداری مدیریت پروژه
  • نرم افزار حسابداری مدیریت تنخواه
  • نرم افزار حسابداری مدیریت موجودی
  • نرم افزار حسابداری بودجه بندی و پیش بینی
  • نرم افزار صدور فاکتور و صورت حساب(فروشگاهی)
 نرم‌افزار حسابداری

نرم افزارهای حسابداری ایرانی

نرم افزارهای حسابداری زیادی با کیفیت قابل قبول و مطلوبی در ایران وجود دارند. یک حسابدار اگر به اصول پایه حسابداری مسلط باشد، می‌تواند با کمی کار با هر نرم‌افزار و مطالعه آموزش آن، به راحتی با هر کدام از آنها به فعالیت بپردازد. نکته اصلی کار با همه این نرم‌افزارها کاربرد آنها در مشاغل و بازارهای مختلف و اشتراک آنها در پیروی از اصول حسابداری است. پس پیشنهاد ما این است که قبل از انتخاب نرم افزار حسابداری، ابتدا سعی کنید اصول اولیه و پایه حسابداری را بصورت کامل فرا گرفته و پس از آن با پرسش از افراد خبره و یا کارفرمایان و حتی دیدن آگهی‌های شغلی(لینک) مربوط به جذب نیروی حسابدار، سعی کنید نرم افزار مد نظر را انتخاب کرده و با کار کردن با آن نرم افزار تسلط کافی را بدست آورید.

در ذیل به معرفی نرم‌افزارهای حسابداری در حد نام آنها بسنده می‌کنیم اما سایت اصلی دسترسی به اطلاعات هر کدام از این نرم‌افزارها، بر روی نام آنها لینک شده است. برای آشنایی بیشتر با هر کدام از آنها می توانید بر روی نام نرم افزار کلیک کرده و به سایتشان مراجعه نمایید.

 نرم افزارهای حسابداری هلو

نرم افزار حسابداری شرکتی سپیدار

نرم افزار حسابداری شرکتی فرداد

 نرم افزارهای حسابداری محک

نرم افزارهای حسابداری پارمیس

نرم افزارهای حسابداری تدبیر

 نرم افزارهای حسابداری پیوست

نرم افزارهای حسابداری قیاس

نرم افزارهای حسابداری شایگان

نرم افزارهای حسابداری آرین سیستم

با وجود بیش از ۱۸۰ نرم‌افزار حسابداری بومی، این ۱۰ نرم‌افزار با اختلاف کمی، جزء بهترین‌های بازار فعلی هستند.

نرم افزارهای حسابداری جهت مدیریت، ثبت، رصد مستمر و مداوم معاملات مالی سازمانها، شرکت ها و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته حائز اهمیت در مورد این نرم‌افزارهای این است که بسیاری از آنها، امکان استفاده به صورت محدود (معمولا تا 30 روز) را در اختیار کاربران قرار می دهند. اما در این بین نرم افزارهای رایگانی چون فرداد، ابرستان، پارمیس، تیزپرداز، وینا، پارسیان و نسیم خدمات رایگان ارائه می کنند.

شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را از کار با این نرم افزارها، در زیر همین پست و با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

برای ثبت آگهی جذب نیروی حسابدار کلیک نمایید

مجلات و سایت‌های تخصصی در حوزه حسابداری

تعداد متعدد و متنوعی از مجلات علمی تخصصی، کتاب و سایت‌هایی در حوزه حسابداری، مدیریت و مدیریت مالی منتشر شده است و هر روزه نیز بر تعداد آنها افزوده می‌گردد. در ذیل به معرفی چند منبع مناسب برای حسابداران می‌پردازیم و شما می‌توانید برای دسترسی به هر کدام، بر روی نام آنها کلیک نمایید:

  1. حسابدار
  2. حسابرس
  3. حسابرسان داخلی
  4. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی
  5. پیشرفت‌های حسابداری
  6. تحقیقات حسابداری و حسابرسی

پیشنهاداتی برای حسابدارن مستعد و موفق

موفقیت در هرشغلی نیاز به رعایت برخی نکات کلیدی دارد. برخی از این نکات عمومی و برخی مربوط به شغل حسابداری می‌باشد، این نکات چکیده‌ای از تجربیات حسابداران موفق است که در اینجا به بیان آنها می‌پردازیم:

۱-شما به عنوان یک حسابدار بایستی به شغل خود و نتایجی که گزارشات شما در شرکت می‌گذارد، آگاهی کامل داشته باشید. همه جوانب کاری خود را در نظر بگیرید و سعی کنید با عشق و علاقه، کار خود را انجام داده و با برنامه ریزی مشخص و دقیق، گزارشات خود را به مدیران بالا دست تحویل دهید. اشتباهات کوچک در حسابداری می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای شرکت بهمراه آورد. دقیق بودن و مراقبت از اشتباه در امر حسابداری بسیار مهم و کلیدی می‌باشد.

۲-اعتماد به نفس، رمز موفقیت هر کاری است. اعتماد به نفس خود را برای انجام کارهای شخصی و شغلی خود افزایش دهید تا به نتایجی باورنکردنی دست یابید.

۳-شاید شنیده باشید یا از شما پرسیده باشند که الگوی کاریتان کیست؟ سعی کنید برای این سوال جواب هایی با دلایل مختلف و منطقی داشته باشید. هر کسی را که بعنوان الگو انتخاب می‌کنید، فارغ از خود شخص، دلیل انتخاب خود را تشریح کنید و سعی کنید با توجه به تمام جوانب آن، این موضوع را در زندگی شخصی و کاری خود، به مرحله ظهور برسانید.

۴-رعایت اخلاق در  هر کاری از  اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رازداری، امانت داری، مسئولیت پذیری، صداقت و… از اصول اولیه اخلاق در کار است که رعایت آنها نشان می‌دهد که شما علاوه بر کارمندی حرفه‌ای، انسان مدار نیز هستید این موضوع وجهه خوبی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

۵-گسترش ارتباطات در کار می‌تواند به عنوان یک هدف قلمداد شود. شبکه افرادی که می‌شناسید را گسترش دهید. این موضوع برای فردی که به عنوان حسابدار شخصی و بصورت پروژه‌ای کار می‌کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۶-هیچوقت به جایگاه شغلی که دارید، قانع نباشید و همیشه سعی کنید بهترین خود را با هدف ارائه بهترین نتیجه و در کنار آن، ارتقا شغلی خود انجام دهید. هر زمان که دیدید، نمی‌توانید بیش از مقام فعلی در کار خود پیشرفت کنید، وقت بازنشستگیتان فرا رسیده ‌است.

۷-زمان برای هر کسی بزرگترین و باارزشترین سرمایه است. در شغل حسابداری نیز این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در کنار اینکه معمولا حسابداران بصورت پروژه‌ای و ساعتی کار می‌کنند و زمان خالی بیشتری دارند، باید گزارش خود را به موقع به مدیران خود تحویل دهند. تأخیر در ارائه گزارشات حسابداری شرکت، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را بهمراه داشته باشد. مدیریت بهینه زمان یک ویژگی منحصر بفرد برای افراد موفق است.

۸-امین بودن حسابدار بایستی به مدیر ثابت شده باشد چرا که مدیر می‌خواهد اطلاعات حساس و بعضا محرمانه را در اختیار حسابدار خود قرار دهد پس نباید یک حسابدار حس امکان وجود خیانت در امانت را در مدیر خود ایجاد نماید. شاید بتوان گفت بعد از لزوم دقیق بودن یک حسابدار، امین بودن وی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۹-حسابدار باید همیشه به روز باشد و سعی کند توانمندی های خود را در حوزه حسابداری گسترش دهد. به نحوی که به چند حوزه حسابداری اعم از مالیاتی، صنعتی، دولتی و… تسلط کافی داشته باشد. این به روز بودن، علاقه‌مندی به یادگیری و میزان تسلط مکفی در حوزه‌های مختلف حسابداری باعث می‌شود که یک حسابدار، هیچوقت نگران از دست دادن شغل فعلی خود نباشد.

یادتان باشد که همیشه برای حسابداری که به کار خود مسلط است، کار و پروژه وجود دارد

۱۰- استانداردهای حسابداری مرتب تغییر می کند و فرم‌ها و شیوه نامه‌های حسابرسی و مالیاتی و ارزش افزوده نیز هر سال دست خوش تغییر می شوند. به خصوص ضرایب بیمه پرسنلی و هزینه های بانکی و امثالهم.  یک حسابدار موفق بایستی به  قوانین تجاری، مالیاتی و قانون کار و تأمین اجتماعی تسلط کامل داشته باشد. یک حسابدار با اقدام به موقع خود و استفاده از قوانین موجود می‌تواند جلوی هرگونه کلاه‌برداری و یا ضرر رو زیان شرکت یا سازمان را بگیرید. در بازارکار فعلی، کسی موفق‌تر از بقیه است که حسابداری مالیاتی را آمیزه‌ی کار حسابداری خود در هر دسته‌بندی کند. 

کار و خروجی نهایی حسابداران خبره و ماهر، قیمت ندارد.

 

۱۱-حسابدار موفق در درجه اول قدر پول خود را می‌داند و اصطلاحا مدیر پولی خوبی است. حسابداری که توجهی به جیب و وضعیت مالی خود ندارد، نمی‌تواند مدیریت پول یک شرکت را به خوبی برعهده بگیرد.

۱۲-انتخاب نرم افزار حسابداری با توجه به تغییرات همیشگی قوانین و استفاده کاربردی تر برای هر شرکت و سازمانی، روز به روز مشکل می شود و انتخاب آن نیاز به مشاوره تخصصی دارد.

۱۳-حسابدار حرفه‌ای بایستی همیشه در دسترس کارفرما و مدیر خود باشد. هر زمان و با هر تراکنش و یا بررسی مجددی در سازمان یا شرکت، نیاز به حضور و اظهار نظر حسابدار حس می‌شود و ممکن است با عدم حضور وی، کار شرکت به تعویق بیفتد.

۱۴-شما به عنوان حسابدار می‌توانید با ورود به سایت مدیریت فناوری بورس تهران، به هر کدام از نمادهای بورسی وارد شده و به ترازنامه ها و صورتهای مالی آنها دسترسی مستقیم داشته باشید و به تحلیل آنها بپردازید. این کار به حسابداران مستعد و علاقه مند، جهت تمرین در تحلیل و ارزیابی صورتهای مالی بشدت توصیه می شود.

۱۵-شغل حسابداری از توان بالایی برای گسترش و رشد برخوردار است. استخدام طولانی مدت در کنار رشد مرتبه شغلی و افزایش اعتماد کارفرما به حسابدار از ملزومات شغلی حسابداری است. در کنار همه اینها، برای یک حسابدار توانمند،  فرصتهای شغلی فراوانی وجود دارد و حتی حسابداران میتوانند در کنار یک کار تمام وقت، در صورت عدم اختلال در روند کار اصلی، بصورت دورکاری و پروژه ای نیز مشغول باشند و درآمد خود را افزایش دهد.

۱۶-با توجه به گسترش رسانه ها و مخصوصا رسانه‌های خبری، الزام به پیگیری این رسانه‌ها و به روز بودن از اخبار هر روزه و در کنار آن مشورت و استفاده از تجربیات مدیران مالی موفق دیگر، برای نتیجه‌گیری ها نهایی و ارائه به مدیران مافوق الزامی است و انجام این رویه، باعث کاهش ریسک کل تحلیل و خروجی حسابداران می‌گردد.

این مقاله، اولین قسمت از سری مقالات بررسی مشاغل در سایت دانشکار بود و ما در تلاشیم که مشاغل را بصورت جزئی و کاربردی، تحلیل و به خوانندگان و مخاطبین دانشکاری ارائه دهیم.

در انتهای صفحه می‌توانید، شغل بعدی مورد نظرتان را برای تحلیل و بررسی پیشنهاد دهید.

تیم دانشکار، قدردان همراهی شماست.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی و جامع توضیح داده شده بود و باید بگم با خوندن این مطلب به حق علاقمند به حسابداری شدم و حس میکنم ویژگی های شخصیتی لازم برای این کار رو هم دارم.
    ممنون از کسی که این اطلاعات رو تهیه وتنظیم کرده و ممنون از دانشکار

  2. نرم افزار حسابداری یار خیلی خوب و کامله . استفاده کرده کسی تا حالا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا