بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

بازاریابی محتوایی و نقش آن در کسب و کار

به جرات می توان گفت که امروزه دیگر کسی حوصله ی تماشا کردن تبلیغات پر زرق و برق و تکراری تلویزیون و سرودهای تبلیغاتی رادیو یا عکس های تبلیغاتی مجلات زرد را ندارد.  کمتر کسی پیدا می شود که در هیاهوی زندگی مدرن و پر از مشغله، به بیلبوردها و بروشور های تبلیغاتی توجه کند که هر روز سر راهش سبز می شوند! اینجاست که نقش بازاریابی محتوایی در کسب و کارها پررنگ می‌شود.

بازاریابی محتوایی

با گسترش اینترنت مشتریان برای کسب اطلاعات درباره ی محصولات و خدمات و همینطور پیدا کردن بهترین ارائه دهندگان، به هر منبعی که لازم باشد سر می زنند و اهمیت بازاریابی محتوایی و دیجیتال مارکتینگ در اینجا مشخص می شود.

 در این شرایط بهتر است به جای پرداختن به خودمان و معرفی ویزگی های محصول و خدماتی که ارائه می دهیم، محتوایی در اختیار مخاطبان قرار دهیم که برای آنها ارزش ذاتی داشته باشد و آنها را درگیر کند تا ترغیب شوند که دوباره سراغ ما بیایند.

 این کار باعث می شود تا مخاطبان ما به مرور زمان در کنار دریافت محتوا و اطلاعات مورد نیازشان با محصولات و خدمات ما آشنا شوند و در نتیجه با هزینه ی بسیار کمتر از تبلیغات سنتی، نتایج بهتری از طریق بازاریابی محتوایی کسب کنیم.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی

برای بازاریابی محتوایی تعاریف مختلف و متنوعی بیان شده است. برای مثل: بازاریابی محتوایی فرایند بازاریابی و تجارت برای تولید و توزیع محتوایی ارزشمند و قانع کننده به منظور جذب، بدست آوردن و درگیر کردن مخاطب با هدف کسب سود است.

به زبان ساده تر مشتریان به شما و محصول شما اهمیت نمی دهند! آنها به خودشان و خواسته ها و نیازهایشان اهمیت می دهند! اساس بازاریابی محتوایی این است که اطلاعات جذابی که مشتریان به دنبال ان هستند را تولید کنید تا مشتریان در عمل به شما توجه کنند!

 تبلیغات و بازاریابی سنتی این است که بگویید بهترین هستید! اما بازاریابی محتوایی یعنی به دنیا نشان دهید که بهترین هستید.

وقتی پرسش یا مساله ای دارید برای پیدا کردن جواب آن چه کاری انجام می دهید؟ به احتمال زیاد جستجو در گوگل!

وقتی در شبکه های ی اجتماعی چرخ می زنید، مایل هستید چه چیزی را به اشتراک بگذارید؟ احتمالا داستان ها و عکس های جذاب!

وقتی در حال قدم زدن یا رفتن به سر کار هستید به کتاب های صوتی یا پادکست های مورد علاقه ی خود گوش می دهید؟ به احتمال زیاد بله!

هنگام تحقیق برای رزرو هتل یا خرید یک نرم افزار تجاری به دنبال چه چیزی می گردید؟ احتمالا توصیه ها و رتبه بندی های ان هتل یا نرم افزار در اینترنت!

در تمام این موارد، محتواست که مساله ی ما را حل می کند، وادارمان می کند بخندیم، سرگرم شویم و خرید کنیم! به عبارت دیگر با بازاریابی محتوایی پیوند ایجاد می کنیم. محتوا پول رایجی است که باعث پیوند می شود، با ما حرف می زند و کاری می کند که بخواهیم آن را به اشتراک بگذاریم و به ما انگیزه ی خرید می دهد.

تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوایی

برخی متخصصان می گویند که محتوا، هر واژه، تصویر یا پیکسلی است که انسان دیگری بتواند با آن درگیر شود. اما برای ما محتوا به معنای محتوایی جذاب و قانع کننده است که آگاه، درگیر یا سرگرم کند.

چیزی که بازاریابی محتوایی را از محتوا متمایز می کند این است که بازاریابی محتوایی باید گره ای از کسب و کار شما باز کند. باید مشتری را به قصد ترغیب برای انجام اقدامی سودآور، آگاه، درگیر یا سرگرم کند.

ممکن است محتوای تان درگیر کننده یا آگاهی بخش باشد اما اگر اهداف کسب و کارتان(مانند نگهداری مشتری یا جذب مشتری راغب) را محقق نکند، اسمش بازاریابی محتوایی نیست.

محتوایی که تولید می کنید باید کارش به طور مستقیم این باشد که مشتری را به نحوی جذب یا حفظ کند.

فرمول BEST در بازاریابی محتوایی

فرمولBEST برای بازاریابی محتوایی، راهنمای ساده ای است که میتوانید به کمک آن، راهبردی موفق را تدوین و اجرا کنید. همچنین این فرمول به شما کمک می کند تا فرآیند فعلی کسب و کار خود را بررسی کنید و تشخیص دهید که در باتلاق بازاریابی سنتی افتاده اید یا نه!

بطور خلاصه این فرمول، فرآیندی پیچیده را ساده می کند؛ پس از این فرمول استفاده کنید تا بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید

اما فرمول BEST  چیست؟

این فرمول از چهار بخش تشکیل شده است:

رفتاری(behavioral):هرچیزی که بسمت مشتریان خود مخابره می کنید، هدفی دارد. از آنها می خواهید چه کاری انجام دهند؟

ضروری )essensial( :اطلاعاتی را ارائه دهید که مشتریان احتمالی تان برای موفقیت در زندگی یا کار خود به آن نیاز دارند

راهبردی )strategic( : فعالیت های بازاریابی محتوایی باید جزیی جدایی ناپذیر از راهبرد کسب و کار شما باشد

هدف گذاری)targeted( :باید محتوای تان را با دقت هدف بگیرید تا کاملا به مشتریان احتمالی تان مربوط باشد

سوالاتی که در فرمول BEST باید از خودتان بپرسید

رفتاری:

می خواهیم مخاطبان چه احساسی داشته باشند؟

می خواهیم مشتریان چه کاری انجام دهند؟

می خواهیم چگونه انها را در مسیر خرید قرار خواهیم داد؟

ضروری:

مخاطبان واقعا نیاز دارند چه چیزهایی بدانند؟

چه چیزی بیشترین سود را به آنها می رساند؟

از چه رسانه هایی استفاده کنیم؟

راهبردی:

آیا این اقدام بازاریابی محتوایی ما را به هدفمان می رساند؟

هدف گذاری:

آیا مشتریان احتمالی خود را درست شناسایی کرده ایم؟

 آیا واقعا می دانیم نطر آنها درمورد محصول یا خدمات ما چیست؟

پیدا کردن پاسخ این سوالات به شما در بازاریابی محتوایی تان کمک می کند. همه ی کسب و کار ها محتوا منتشر می کنند اما مساله این است که اکثر اوقات، اطلاعات بی مصرف و ناکارآمدی هستند(هرزنامه) که به هیج وجه قانع کننده نیستند!

 همین امر است که امروزه بازاریابی محتوایی را برای کسب و کارها در فضایی که در هر ساعت صدها پیام تبلیغاتی به سمت هر یک از ما فرستاده می شود، حیاتی و جذاب می کند.

بازاریابی محتوایی درست و هدفمند باعث می شود که مخاطب مکث کند، بخواند، فکر کند و در نهایت مشتری ما شود! پس بازاریابی محتوایی پادشاه است!

می‌توانید فرصت های شغلی تولید محتوا را از سایت ما مشاهده کنید.

یک مثال برای بازاریابی محتوایی موفق

lego یکی از غول های عرصه ی بازاریابی محتواست و گاهی اوقات، بیشتر شبیه یک شرکت رسانه ای است تا یک شرکت اسباب بازی! بخشی از برنامه ی تلفیقی بازاریابی محتوایی این شرکت را با هم مرور می کنیم:

خرده سایت ها(subsite):

هر خط داستانی لگو خرده سایتی اختصاصی دارد که در آن، توضیحاتی درباره ی شخصیت ها و طرح داستان، بازی های آنلاین، فیلم، نظرسنجی و البته لینک های خرید دیده می شود. لگوی جنگ ستارگان و نینجا لگو دو مثال برجسته در این زمینه هستند.

سریال‌های کوتاه:

برای هر خط داستانی عرضه شده، لگو فیلمی سریال گونه می سازد و آن را در شبکه ها و وبسایت این شرکت به نمایش می گذارد.

لگوکلیک(legoclick):

یک بستر اجتماعی که طرفداران این شرکت را ترغیب می کند تا تصاویر و ویدئوهای ساخت لگوی خود را به اشتراک بگذارند و برنامه های کاربردی دانلود کنند.

شبکه ی مای لگو(mylego):

شبکه ی اجتماعی مخصوص شرکت لگو که برای کودکان طراحی شده است. اعصای این شبکه ی اجتماعی می توانند، صفحات شخصی بسازند، طرفداران دیگر را بشناسند و با آنها بازی کنند.

لگولند(legoland):

شرکت لگو در حال حاضر شش پارک لگو در جهان راه اندازه کرده است.

این فقط بخشی از بازاریابی محتوایی این شرکت است که از طریق آن توانسته بر رقبای خود غلبه کند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین شغل‌های آینده‌دار در دنیا تولید کننده محتوا بودن است. بازاریابی محتوایی درست و هدفمند باعث می‌شود که مخاطب مکث کند، بخواند، فکر کند و در نهایت مشتری ما شود! پس بازاریابی محتوایی پادشاه است!

سوالات متداول

تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوایی چیست؟

چیزی که بازاریابی محتوایی را از محتوا متمایز می کند این است که بازاریابی محتوایی باید گره ای از کسب و کار شما باز کند. باید مشتری را به قصد ترغیب برای انجام اقدامی سودآور، آگاه، درگیر یا سرگرم کند.

فرمول BEST در بازاریابی محتوایی چیست؟

فرمولBEST برای بازاریابی محتوایی، راهنمای ساده ای است که میتوانید به کمک آن، راهبردی موفق را تدوین و اجرا کنید. همچنین این فرمول به شما کمک می کند تا فرآیند فعلی کسب و کار خود را بررسی کنید و تشخیص دهید که در باتلاق بازاریابی سنتی افتاده اید یا نه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا