بررسی مشاغل

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی (SMM) چیست؟

اصطلاح بازاریابی شبکه های اجتماعی ترجمه عبارت Social Media Marketing (SMM) است. به مجموع اقدامات کسب‌و‌کارها در بسترمجازی که جریان کالا‌ و‌ خدمت را از تولیدکننده به مصرف‌کننده هدایت‌میکند، گفته‌میشود.

با پیشرفت تکنولوژی هروز به تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در دنیا اضافه میشود که قسمتی از شبانه روز خود را در این فضا میگذرانند.

افزایش تعداد کاربران و توسعه زیرساخت شبکه های اجتماعی صاحبان بیزینس‌ها را بر آن داشت تا علاوه بر کسب‌وکار حضوری، وارد فضای مجازی شده و محصولات خود را اعم از کالا یا خدمت معرفی وعرضه کنند و نیز به رقابت بپردازند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی راهی را برای کسب‌وکارها فراهم میکند تا با مشتریان فعلی بیشتر تعامل داشته‌ باشند و مشتریان جدید دست‌یابند‌ و‌ در عین‌حال به آنها اجازه میدهد فرهنگ، مأموریت یا لحن دلخواه خود را ترویج کنند. این رسانه‌ها استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ را نیز گسترده‌تر کرده است.

شبکه های اجتماعی نحوه عملکرد ما را به عنوان یک جامعه تغییر داده است. هنگامی که پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام شروع به کار کردند، کسب‌ و‌ کارها نیز مورد توجه قرار گرفتند.

آنها شروع به استفاده از این رسانه‌ها برای پیشبرد منافع خود از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی کردند. با این تفکر که ‌میتوانند رفتار مصرف کننده را تغییر دهند. با گذشت زمان ثابت شد که می‌توان از طریق فضای مجازی و بسترهای اجتماعی رفتار مردم را جهت داد‌.

این بسترها به بازاریابان این امکان را می‌دهند که طیف وسیعی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها را برای تبلیغ محتواهای خود به کار گیرند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه‌ می‌دهند اطلاعات دقیق جغرافیایی، جمعیتی و شخصی را ارائه دهند. این اطلاعات به بازاریابان امکان می‌دهد پیام‌های خود را مطابق با آنچه که احتمالاً برای کاربران طنین‌انداز می‌شود، تنظیم کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای ابزارهایی برای برنامه‌ریزی، مدیریت، تجزیه و تحلیل داده‌های هدفمند است. این امکان به بازاریابان اجازه میده تلاش های خود را پیگیری کنند.

یکی از مقرون به صرفه ترین و راحت ترین ابزارهای مدیریت بازاریابی شبکه های اجتماعی، پلتفرم Buffer است که به وسیله آن برنامه‌ریزی دقیقی برای بازاریابی محتوا، اشتراک گذاری همزمان در چند شبکه اجتماعی، پشتیبانی و تجزیه تحلیل آسان میتوانید انجام دهید.

5 رکن کلیدی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی از دیدگاه پلتفرم بافر:

۱. استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی:

این مرحله شامل تعیین اهداف، کانال‌های رسانه اجتماعی مورد استفاده، شناسایی مخاطبین و نوع محتوایی است که به اشتراک گذاشته می شود.

۲. برنامه‌ریزی و انتشار محتو در بازاریابی شبکه های اجتماعی:

کسب‌وکارها باید برنامه‌هایی را پیش‌نویس کنند که چگونگیِ تولید محتواهای آن را بدانند (یعنی فعالیت بازاریابی از راه ساخت ویدئو است؟ و یا محتوا بصورت عکس و متن خواهد بود؟) و تصمیم بگیرند که چه زمانی و روی چه پلتفرمی منتشر شود. 

۳. گوش دادن و تعامل در بازاریابی شبکه های اجتماعی:

شنیدن و نظارت بر آنچه کاربران، مشتریان و دیگران در مورد پست ها، محتواها محصولات و خدمات و سایر دارایی‌های تجاری می گویند. این ممکن است نیاز به اتخاذ یک ابزار تعامل رسانه‌های اجتماعی داشته باشد. باید به دنبال ایجاد کانال تعاملی دوستانه با مخاطب بود.

۴. تجزیه و تحلیل و گزارش در بازاریابی شبکه های اجتماعی:

بخشی از حضور در رسانه‌های اجتماعی این است که بدانید محتواها تا کجا پیش‌میروند، بازخورد‌ها را تحلیل کرده، پس بنابراین گزارش‌های تعامل بسیار مهم هستند.

۵. تبلیغات در بازاریابی شبکه های اجتماعی :

استفاده از تبلیغات در رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای توسعه بیشتر یک برند است. مانند برگزاری کمپین‌ها و یا استفاده از اینفلوئنسرها در پلتفرم‌های مختلف

از مهمترین اقدامات جهت شروع و تداوم فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی بکاربردن استراتژی مناسب است. اینکه چه گام‌هایی باید طی‌کنیم و چگونه ارتباط برقرار کنیم و حس اعتماد را در آنها بوجودآوریم که در جهت نیل به اهداف بیزینس پیش‌رویم. در ادامه به 2 مورد از آنها میپردازیم.

2 مورد از استراتژی‌های بسیار مهم در بازار یابی‌شبکه‌ های اجتماعی:

یکی از استراتژی مهم مورد استفاده در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد پیام‌ها و محتوایی است که تک‌تک کاربران با خانواده، دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارند.

این استراتژی بر انتشار دهان به دهان تکیه دارد و مزایای متعددی را ارائه می دهد. اولاََ دسترسی پیام به شبکه‌ها و کاربرانی را افزایش می‌دهد که در غیر این صورت مدیر شبکه‌های اجتماعی هرگز به این مخاطب‌ها دسترسی پیدا نمی‌کرد. این مدل استراتژی از طریق ایجاد محتوا ویروسی امکان پذیر است(ویروسی بودن اصطلاحا به معنی نشر سریع و گسترده است)

ثانیاً، محتوای به اشتراک‌ گذاشته‌شده زمانی که توسط شخصی ارسال می‌شود که گیرنده می‌شناسد و به او اعتماد دارد، تأیید ضمنی دارد.

و دومین استراتژیِ مهم بازاریابی شبکه های اجتماعی ایجاد محتوای چسبنده است. این بدان معنا‌ است که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و احتمال انجام یک اقدام دلخواه را افزایش میدهد. مانند خرید محصول، نظر درباره محصول و یا اشتراک گذاری با دیگران در شبکه‌های اجتماعی

برخی از معیارهای مورد استفاده برای سنجش موفقیت بازاریابی شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • گزارش های وب سایت، مانند گوگل آنالیتیکس 
  • بازگشت سرمایه (ROI) به‌عبارتی یعنی سودیازیان حاصل از سرمایه‌گذاری را نسبت به هزینه‌های اولیه‌ اندازگیری کرد
  • نرخ پاسخ مشتری یا تعداد دفعاتی که مشتریان درباره یک کسب و کار مطلبی را در شبکه های اجتماعی خود منتشر میکنند

بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز مانند همه روش های بازاریابی از گذشته تا به امروز دارای مزایا و معایب مختص به خود میباشد. در ادامه به چند مورد از مزایا و معایب این شیوه جدید از بازاریابی میپردازیم.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی:

مزایا:

  • کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های‌ اجتماعی این مزیت را دارند که مخاطبان گسترده‌ای را به یکباره جذب می کنند. به عنوان مثال، یک کمپین ممکن است برای مشتریان فعلی و بالقوه، وبلاگ نویسان، رسانه ها، عموم مردم جذاب باشد.
  • این نوع بازاریابی آنلاین، رابطه بسیار مستحکمی را به وسیله افزایش تعاملات بین شما و مشتری ایجاد می‌کند(Increase Engagement)
  • با هزینه و تلاش کمتری نسبت به سایر روش‌ها میتوانیم‌ مخاطبین بیشتری را جذب خود کرد. و نیز در مدت زمان معمولا کوتاهی می‌توان کسب کار خود را توسعه داد.
  • امکان بروز انواع خلاقیت‌ها از ایجاد محتواهای جذاب برای محصولات اعم از کالا و خدمت وجود دارد. با استفاده از عکس‌ها و ویدیوها تا کمپین‌های مناسبتی و یا برگزاری مسابقاتی که مخاطب را به چالش و تعامل هیجانی ترغیب کند.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی، باعث ایجاد سرنخ فروش (Lead) و تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود.

معایب:

  •  کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می توانند موانعی ایجاد‌کنند که شرکت ها در غیر این صورت مجبور به مقابله با آنها نبودند. برای مثال، یک ویدیوی به صورت ویروسی و گسترده که ادعا می‌کند محصول یک شرکت باعث‌ بیمار شدن مصرف‌کنندگان می‌شود، بدون توجه به درست یا نادرست بودن این ادعا، باید توسط شرکت سریع رسیدگی‌شود و چه بسا ممکن‌است مصرف کنندگان آن محصول در آینده کمتر از شرکت خرید کنند  و شرکت با کاهش تقاضا مواجه شود و از همه مهم تر اعتماد بین مخاطبین و برند را به مخاطره می‌اندازد.
  • استفاده هم‌زمان چند شبکه اجتماعی در استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مختص به خود، می‌تواند پیشرفت شما را کمی آهسته کند.
  • همیشه این احتمال وجود دارد که کاربران شبکه‌های اجتماعی به مطلب شما علاقه نداشته و به سادگی از کنار آن گذر کنند. یا حتی ممکن است مطالبی که به اشتراک می‌گذارید، دیده نشود.
  •  ممکن است عملکرد شما با بکارگیری‌استراتژی اشتباهی باشد و در نتیجه، مشتریان هدف خود را از دست دهید.

 سخن پایانی:

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما باید متناسب با فعالیت مورد نظرتان، پلتفرم اجتماعی انتخاب کنید. از طریق بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی بتوان در آن مخاطبین هدف خود را به درستی انتخاب و منابع خود را دقیقا بر روی آنها متمرکز کرده و فعالیت داشته باشید‌.

رمز موفقیت شما تا حد زیادی بسته به مهارت در برقراری ارتباط مناسب با مخاطب است. نیازهای مخاطب را شناسایی و برطرف کنید. ایجاد حس رضایت خاطر در مخاطب قطعا باعث بیشتر دیده شدن و توسعه شما میشود.

فعالیت‌تان را دائم رصد و آنالیز کنید و در پی رفع ایراد‌ها و کمبودها باشید‌.

و همچنین از دریافت بازخورد منفی نهراسید. این نظرات نباید مانع فعالیت شما در شبکه‌ها شوند. با دانستن نیازها و احساسات مخاطبین خود، به درستی برنامه‌ریزی کرده و خدمات بهتری را به آنها ارائه دهید.

سوالات متداول

چرا باید کسب و کارمان را وارد شبکه های اجتماعی کنیم؟

با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی، بسیاری از آنها برای برطرف کردن نیازهایشان چه به صورت کالا و چه به صورت خدمت به شبکه های اجتماعی روی آوردند. همچنین رقبای شما نیز در این رسانه ها فعالیت دارند، بنابراین باید برای بقا و توسعه انواع کسب و کارها بازاریابی شبکه های اجتماعی را انجام داد.

کدام شبکه اجتماعی برای بازاریابی بهتر است؟

این کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. باتوجه به اینکه مخاطبین شما در کدام پلتفرم حضور دارند، باید متناسب با نیاز آنها محتوا ارائه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا