بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

استخداماستخدام بدون سابقه کاریکارآموزی

استخدام بدون سابقه کار | چگونه در شغل مورد علاقه خود استخدام شویم؟

مسئله‌ای که تقریبا تمامی دانشجویان و به خصوص تازه فارغ‌التحصیلان درگیر آن هستند، یافتن یک شغل مناسب بعد از دانشگاه است. استخدام بدون سابقه کار نیازمند مواردی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

آن‌ها خود را در برابر کارفرمایانی می‌بینند که از آن‌ها سابقه کار می‌خواهند در حالیکه به ظاهر آن‌ها فرصتی برای کار کردن در جایی نداشته اند و به قول خودشان اصلا رزومه‌ای ندارند که در اختیار کارفرمایان قرار دهند اما باید دید که آیا واقعا در طی دانشگاه و بعد از آن هیچ فرصتی برای کسب تجربه و تقویت رزومه نداشته‌اند، یا آن‌ها از تجربه و داشتن رزومه قوی ذهنیت اشتباهی دارند. در این متن می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم:

  • آیا بدون داشتن سابقه کار شانسی برای استخدام داریم؟
  • آیا دانشگاه هم به ما برای داشتن سابقه کار کمکی می‌کند؟
  • از کجا باید شرکت‌هایی که بدون سابقه کاری استخدام می‌کنند، پیدا کنیم؟
  • اصلا بدون سابقه کاری چگونه روزمه بنویسیم؟
  • با چه ترفندی کارفرمایان را قانع کنیم که به ما اجازه دهند وارد شرکت آن‌ها شویم و خودمان را به آن‌ها ثابت کنیم؟
  • آیا حتما باید در رشته‌ی تحصیلی خود کار پیدا کنیم؟

در ابتدا باید به این نکته توجه کنیم که نباید سابقه کار را با تجربه برابر دانست. در واقع یکی از راهکارهای کسب تجربه، سابقه کاری است ولی لزوما همین یک راه برای کسب تجربه وجود ندارد. در این خصوص، بحثی به عنوان تناقض استخدام مطرح می‌شود. تناقض استخدام یعنی “شما بدون تجربه نمی‌توانید کاری پیدا کنید اما بدون کار کردن هم تجربه‌ای کسب نمی‌کنید.” غلبه بر این معما برای یافتن یک شغل مناسب و برای داشتن پیشرفت مستمر، امری حیاتی است. حتی اگر ما به توانایی‌هایمان مطمئن هستیم، تنها زمانی توانایی‌ها نمایان می‌شود که شانس بروز آنها به ما داده شده باشد.

در پست‌های گذشته درباره‌ی مزیت‌های استخدام کارجویان تازه کار و جوان برای کارفرمایان صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم ببینیم به عنوان یک دانشجو یا تازه فارغ‌التحصیل در حالیکه هیچ سابقه کاری نداریم چگونه می‌توانیم یک شغل مناسب پیدا کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با بهترین راه‌های کسب تجربه و مهارت آشنا کنیم.


استفاده از فرصتهای پنهان دانشگاه

با وجود اینکه همواره نقدهای بسیاری به دانشگاه‌ها وجود داشته است ولی دانشگاه به عنوان یکی از مراکز مهم و تاثیرگذار مورد توجه بوده است. بسیاری از افراد موفق امروزی حتی اگر از دروس دانشگاهی استفاده‌ای نکرده‌اند، دانشگاه برای آن‌ها نکات مثبت و ارتباطات مهمی ایجاد کرده و در آینده آن‌ها تاثیرگذار بوده است. با توجه به عنوان مقاله در این بخش هدف صحبت در مورد مباحث و دروس دانشگاهی نیست، بلکه می خواهیم به برخی نکات کاربردی برای استفاده بهتر از فرصت‌ حضور در دانشگاه اشاره کنیم.

دانشگاه‌های برتر - دانشکار

به نتایج آماری زیر فکر کنید:

  • ۷۰ درصد جوانان جویای کار فاقد مهارت هستند و یکی از دلایل عدم اشتغال به کار آن‌ها همین فقدان مهارت است
  • 66 درصد از کارفرمایان تجربه را مقدم بر تحصیلات دانشگاهی می‌دانند
  • بنابر گزارش مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا انتهای سال 97، سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران کشور ۴۰.۵ درصد می باشد.

با توجه به موارد اشاره شده بعنوان چند نمونه از صدها آمار منتشر شده و با توجه به فضای فعلی کسب و کار می‌توان نتیجه گرفت که داشتن مدرک دانشگاهی به تنهایی کافی نخواهد بود و باید در کنار آن به دنبال کسب مهارت باشیم.

اما سوال اصلی این است که چگونه می‌توان از دوران دانشگاه بهترین استفاده را کرد؟

1- ایجاد شبکه ارتباطی با اساتید، دانشجویان و شخصیت‌های مهم دیگر

رابرت کیوساکی می گوید: ثروتمندترین مردم جهان به دنبال ایجاد شبکه هستند. اما مردم عادی فقط به دنبال کار کردن هستند. نکته بسیار مهمی که در این جمله نهفته است، اهمیت گسترش شبکه کسانی است که ما می‌شناسیم.  رابرت کیوساکی معتقد است یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های افراد ثروتمند و موفق با بقیه در شبکه‌سازی است.

از طریق رسانه‌های اجتماعی، رویدادهای جمعی و حرفه‌ای، قرارهای دوستانه و… با هر کسی که می‌شناسید، ارتباط برقرار کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های برتر معمولا مورد توجه بسیاری از افراد مهم از شخصیت‌های علمی گرفته تا شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی هستند و ارتباط با این افراد می‌تواند زمینه ساز شروع فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلفی باشد.

در مورد اهمیت شبکه‌سازی هر چقدر صحبت شود باز هم کم است و مهم‌تر از شنیدن و مطالعه، در هنگام نیاز اثربخشی و مزایای داشتن شبکه قوی درک می‌شود. اینجا می‌توانید در رابطه با شبکه سازی بیشتر بخوانید.

شبکه سازی - دانشکار

2- فعالیت در پروژه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی اعم از انجمن‌ها و تشکل‌ها

دانشگاه محل مناسبی برای همکاری با سایر دانشجویان در قالب تیم‌ها و انجمن‌ها است. انتخاب نوع انجمن‌ بستگی به علائق و ارزش‌های هر فرد دارد ولی به طور کلی حضور در کارهای گروهی و تیمی دانشجویی تمرین انجام کارهای بزرگ در آینده است. با حضور در این تیم‌ها با توجه به اینکه ما باید با افراد مختلف با شخصیت‌های گوناگون کار کنیم توانمندی‌های جدیدی به ما اضافه می‌شود. از طرفی فعالیت در هریک از این تشکل‌ها خود باعث شکل‌گیری ارتباطات جدید با اساتید، شرکت‌ها و افراد صنعتی و سایر شخصیت‌ها مهم خواهد بود. بسیاری از کارفرمایان نیز معمولا تمایل دارند افرادی را جذب کنند که در زمان دانشجویی خود علاوه بر فضای درسی در فعالیت‌های دانشجویی حضور داشته و تجربه برگزاری رویدادها و برنامه‌های مختلف را داشته باشند.

3– خودتان را آموزش دهید

بسیاری از ما دل خوشی از آموزش‌هایی که در دانشگاه ارائه می‌شود نداریم و بسیاری از آن‌ها را غیر کاربردی می‌دانیم که برای قبولی و گرفتن نمره به اجبار آن‌ها را مطالعه کرده‌ایم. در این‌جا منظور ما از آموزش، هر مهارت یا محتوایی است که شما برای شغل آینده به آن نیاز دارید و با آموزش آن حس مثبتی پیدا می‌کنید. اما شاید سوال کنید که چگونه بدانیم فضای صنعتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد تا آن را بیاموزیم. برای این کار می‌توانیم با چند نفر از افرادی که در صنعت مورد علاقه ما فعالیت دارند ارتباط بگیریم و با آن‌ها مشورت کنیم و یا با جست و جو در فرصت‌های شغلی موجود بفهمیم، شرکت‌ها چه مهارت‌هایی را بیشتر نیاز دارند تا خود را برای آموزش آن‌ها آماده کنیم. در واقع برنامه ریزی و هزینه برای آموزش‌های کاربردی، به نوعی سرمایه گذاری بر روی خودمان است که این هزینه در آینده نزدیک به ما بر می‌گردد.

کارگاه های آموزشی مناسب دانشجویان

موارد زیر برخی از فرصت‌هایی است که در دانشگاه برای آموزش وجود دارد.

  • یادگیری نرم افزارهای تخصصی و غیر تخصصی

امروزه در فضاهای صنعتی و فناورانه، بسیاری از فرایندها با سرعت بالایی در حال انجامند و هر روز سرعت کارها رو به پیشرفت است. بنابراین لازمه بسیاری از مشاغل جدید، فراگیری نرم افزارهایی است که به وسیله آن‌ها کارها سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شوند. در مورد اینکه چه نرم افزارهایی در اولویت یادگیری هستند همانطور که اشاره شد، مشورت با افراد با تجربه و بررسی فرصت‌های شغلی شرکت‌ها می‌تواند در این زمینه راه گشا باشد. دانشگاه فرصتی مناسب برای آموزش این نرم افزارهاست.

  • مدیریت دانش در بین دانشجویان

منظور از مدیریت دانش به صورت کاربردی این است که نقاط قوت و ضعفمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. هدف از این اشتراک‌گذاری، ارائه و انتقال توانایی هایمان به دیگران و در کنار آن پوشش و رفع نقاط ضعفمان است. برای مثال شما در کار با فتوشاپ از توانایی خوبی برخوردار هستید ولی از نرم افزار متلب سر رشته ای ندارید و نیاز به یادگیری آن‌ را احساس می‌کنید. در بین دوستانتان کسی را می‌شناسید که نرم افزار متلب را به خوبی بلد است اما تسلط کافی برای کار با نرم افزار فتوشاپ ندارد. این ارتباطات به شما کمک می‌کند که از او نرم افزار متلب را یاد بگیرید و در کنارش به آموزش نرم افزار فتوشاپ بپردازید که همین آموزش دادن به تثبیت یادگیری‌هایتان هم کمک می‌کند.

  • حضور در کارگاه‌های کاربردی و جلسات انتقال تجربه

در دانشگاه‌ها معمولا در زمینه‌های مختلف شغلی، کارگاه‌های کاربردی و کوتاهی برگزار می‌شود، که این کارگاه‌ها دانشجویان را با فضای بسیاری از مشاغل آشنا می‌کند. جلسات انتقال تجربه با حضور کارآفرینان صنعتی نیز برای آشنایی با تجربیات آن‌ها و داستان موفقیت‌ها و شکست‌هایشان جلساتی بسیار مفید و جذاب خواهد بود.

4- فرصت بازدید از محیط‌های فناورانه و صنعتی

بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حتی یک بار هم محیط‌های صنعتی و فناورانه مرتبط با رشته‌ی خود را از نزدیک ندیده‌اند. آن‌ها شاید از مشکلاتی که هریک از شرکت‌ها با آن مواجه هستند، مهارت‌هایی که نیاز دارند و پروژه‌های صنعتی آن‌ها هیچ اطلاعی نداشته باشند. بازدید از محیط های صنعتی و فناورانه، نگاه دانشجویان را به صنعت کامل‌تر می‌کند. این بازدیدها می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ارتباطاتی باشد که در آینده منجر به کارآموزی یا استخدام در این شرکت‌ها شود. به طور کلی دانشگاه‌ها فرصت مناسبی است که از طریق انجمن‌ها و مراکز مختلف در این بازدیدها شرکت کنید.

بازدید از پارک فناوری پردیس

برنامه ریزی برای توسعه فردی

برنامه ریزی برای توسعه فردی به برهه‌ی خاصی از زندگی افراد محدود نمی‌شود بلکه هر شخص همواره باید برای رشد ویژگی‌های شخصیتی خود تلاش و برنامه‌ریزی کند. برای توسعه فردی توجه به مهارت‌های نرم بسیار مهم است. به طوری کلی مهارت‌ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم؛

مهارت‌های سخت همان تخصص افراد است که شرکت‌ها برای استخدام به آن نیاز دارند مانند مهارت برنامه نویسی یا حسابداری؛ ولی مهارت‌های نرم در ارتقا بهره‌وری افراد تاثیرگذار خواهند بود. مهارت‌های نرم شامل برخی ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی افراد و برخی مهارت‌های ارتباطی با دیگران است، اینکه افراد در موقعیت‌های مختلف چه رفتارهایی از خود بروز می‌دهند. در گذشته، تخصص تنها عامل برای جذب افراد محسوب می‌شد ولی امروزه با تغییر فضا و رقابتی شدن کسب و کارها، توجه به مهارت‌های نرم افزایش فراوانی یافته است. برای مثال طبق بررسی پلتفرم مانستر روی بیش از 943 هزار موقعیت شغلی، 5 مهارتی که بیش‎تر از همه از سمت کارفرمایان درخواست شده بود استخراج شده است که از هر پنج مهارت جزء مهارت‌های نرم هستند.

درباره این 5 مهارت نرم بیشتر بدانید

کارآموزی

کارآموزی یکی از بهترین پاسخ‌ها برای این سوال است که چگونه بدون سابقه کار استخدام شویم؟ در واقع وقتی شما می‌پذیرید که به عنوان کارآموز وارد یک شرکت شوید چند چیز مهم به دست آورده‌اید:

  • وارد شرکتی شده‌اید که به احتمال زیاد با بهانه‌های دیگر امکان حضور شما در آن جا وجود نداشت.
  • شما در حال سرمایه گذاری بر روی خود هستید و در آینده این تجارب شما تبدیل به سابقه کار برای شما خواهد شد.
  • نکته مهم دیگر اینکه شرکت‌ها در 70 درصد موارد به کارآموزان خود پیشنهاد استخدام می‌دهند.

پاسخ مشابه بسیاری از افراد شاغل در جایگاه‎‌های تخصصی شغلی به سوال 4 ماه کارآموزی مفیدتر است یا 4 سال دانشگاه، حیرت آور است. آن‌ها با توضیحات فراوان نسبت به دستاوردهای دوران کارآموزی اعلام می‌کنند که دوره کوتاه مدت کارآموزی دستاوردی فراتر از کل دوران دانشگاهی برای آن‌ها داشته است. در واقع کارآموزی نقطه عطفی است برای ورود به شغل ایده آل و یا فرصت یادگیری و کسب مهارت در رشته تحصیلی دانشگاه.

در مورد چرایی کارآموزی و اهمیت آن بیشتر بدانید

 

کارآموزی و کارورزی در شرکت ها

امریه سربازی

با توجه به نیاز دولت به نیروی متخصص و توافق دولت و ستاد کل نیروهای مسلح، دولت می تواند کمبود نیروی انسانی خود را با نیروی انسانی سرباز جبران کند. بر همین اساس با اعلام تعداد نیروی مورد نیاز از سوی نهادهای دولتی، ستاد کل نیروهای مسلح عده‌ای از سربازان وظیفه را در شاخه‌های مورد نیاز، مامور به انجام خدمت در نهاد دولتی می‌کند. این ماموریت همان امریه سربازی است.

امریه سربازی به خودی خود همان معنا و مفهوم کارآموزی تخصصی دارد با این تفاوت که حقوق آن مانند دیگر سربازهاست و همچنین مدت زمان آن نیز از مدت کارآموزی در شرکت های خصوصی و سربازی معمولی بیشتر است (24 ماه) امریه سربازی صرفا برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری نیست و بستگی به نیاز ارگان‌های مجاز به جذب سرباز امریه، از دیپلم تا دکتری مورد پذیرش امریه سربازی قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین مزیت امریه‌های سربازی در این است که فرد پس از اتمام خدمت سربازی در صورت اثبات خود در محل خدمت، به کار گرفته می‌شود. تاکید ما در این بخش بدون ذکر جزییات این طرح بر این است که، اگر شما بتوانید امریه سربازی بگیرید، از تجربیات آن دوره می‌توانید به عنوان سابقه کار استفاده کنید.

پیشنهاد بهتر ما در مورد امریه سربازی، ورود به شرکت‌های دانش بنیان جهت انجام خدمت سربازی است.

امریه سربازی- استخدام- پایان خدمت سربازی

تطابق رشته تحصیلی و شغلی

حتما شما هم به این سوال برخورد کرده‌اید که آیا حتما باید در رشته‌ای که سال‌ها در آن درس خوانده‌ام، کار کنم؟

معمولا اتفاقی که در انتخاب رشته، چه در دوران دبیرستان و چه در دانشگاه رخ می‌دهد، عدم توجه دقیق به استعدادها و علائق افراد و از طرف دیگر عدم آگاهی نسبت به وضعیت دقیق بازار کار هر رشته است. بسیاری از دانش‌آموزان اصلا نمی‌دانند مثلا یک مهندس صنایع دقیقا چه وظایفی دارد که بتوانند آن را با علائق خود بسنجند. به همین دلیل بسیاری از افراد در حین دانشجویی و حتی بعد از فارغ‌التحصیلی، تصمیم به تغییر رشته و شروع یک رشته جدید می‌گیرند که این کار هم از نظر مادی و هم از نظر زمانی می‌تواند بسیار پر هزینه باشد و ریسک‌های خاص خود را خواهد داشت.

با توجه به این شرایط برای پاسخ به سوال بالا باید گفت که قطعا رشته خود فرد در صورت داشتن علاقه و از طرفی وجود موقعیت شغلی در اولویت است و فرد باید برای پیدا کردن چنین شغلی تلاش کند. اما معطل بودن بلندمدت و چندین ساله برای یافتن چنین شغلی غیر منطقی است. زیرا بسیاری از مشاغل وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها به آن نیاز دارند و تمامی افراد از رشته‌های مختلف در صورت داشتن علاقه می‌تواند با گذراندن چند دوره یا انجام کارآموزی برای آن مهیا شوند و موقعیت شغلی مناسب و حتی با درآمد بالا کسب کنند.

چه شغلهایی، بیشتر مد نظر کارفرمایان است؟

در واقع پافشاری بی‌جا و طولانی مدت بر روی کار کاملا مرتبط و متناسب با رشته تحصیلی، یکی از دلایل استخدام نشدن افرادی است که غالبا سابقه کاری ندارند.

در فیلم زیر به نکات جالبی درباره متناسب بودن رشته تحصیلی و شغل اشاره شده است.

سخنرانی جیسون شین، مدیر محصول شرکت ETSY، در مورد داستان استخدامش واقعا شنیدنیه و نکات جالی در این سخنرانی بیان شده که پیشنهاد می‌کنم، دیدنش رو از دست ندید.

[aparat id=”gN1RA”]

داشتن یک رزومه خوب، یکی از عوامل مهم در یافتن شغل مناسب

به این آمار جالب توجه کنید:

  • شما کم تر از 6 ثانیه برای جلب نظر کارفرما و مدیر شرکت وقت دارید، یعنی کارفرماها معمولا بعد از 6 ثانیه تصمیم می‌گیرند رزومه شما را کنار بگذارند و یا بررسی آن را ادامه دهند.
  • به طور متوسط برای هر فرصت شغلی، 250 رزومه کاری ارسال می‌شود، که از این افراد فقط 4 تا 6 نفر به مصاحبه دعوت می‌شوند.
  • 59 درصد شرکت ها رزومه کارجویان را به خاطر لحن و ادبیات ضعیف و غلط های املایی رد می کنند.

رزومه اولین تصویری است که کارفرما از شما می‌بیند. و در واقع تنها چیزی که شما خودتان را در آن ارائه می‌دهید، رزومه‌ی شماست. پس باید طوری آن را بنویسید که اولین تصویر شما در ذهن کارفرما تبدیل به آخرین تصویر نشود. بنابراین باید درباره نحوه نوشتن رزومه خود بیشتر مطالعه کنید و به جزییات ظاهری و محتوایی آن دقت کنید. در اینجا می‌توانید

برای ساخت یک رزومه‌ای حرفه‌ای که نظر کارفرمایان را به خود جلب کند، بیشتر مطالعه کنید.

اما اشتباه رایجی که بسیاری از دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان دچار آن می‌شوند این است که می‌گویند ما که جایی کار نکرده‌ایم و سابقه کاری نداریم، رزومه‌ای هم نداریم که آن را ارائه دهیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که اطلاعات شخصی، اطلاعات تماس، سوابق تحصیلی (رشته، دانشگاه، پروژه‌های درسی، اجرایی و دانشگاهی) هم در کنار سوابق شغلی بخشی از رزومه محسوب می‌شوند، بنابراین هر فردی می‌تواند حداقل یک رزومه‌ی یک صفحه‌ای برای خود داشته باشد.

در پایان اگر هنوز رزومه‌ای ندارید بعد از خواندن نکات اشاره شده می‌توانید با استفاده از رزومه ساز دانشکار، یک رزومه حرفه‌ای برای خود ایجاد کنید.

رزومه ساز دانشکار

پیدا کردن موقعیت شغلی

فرایند پیدا کردن شغل، خود مانند یک شغل تمام وقت است. شغلی که بابتش حقوقی دریافت نمی‌کنید اما باید برای موفقیت در آن حتی بیش‌تر از یک شغل عادی زمان صرف کنید. در بعضی از موارد افراد با وجود اینکه توانمندی‌های خوبی هم دارند اما در یافتن موقعیتی  برای استخدام و کارآموزی به مشکل می‌خورند یعنی نمی‌دانند شرکت‌های مرتبط با توانمندی‌هایشان را از چه طریقی پیدا کنند و برایشان رزومه بفرستند. یکی از روش‌های قدیمی که هنوز هم مخاطب خود را دارد جست و جو در آگهی‌های روزنامه است. البته راه‌های سریع‌تر، آسان‌تر و جذاب‌تری امروزه از طریق پلتفرم‌های آنلاین ایجاد شده است که هزاران فرصت‌ شغلی در زمینه‌های مختلف در بستر مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

استفاده از سایت‌های استخدامی یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن شغل است اما با این وجود طبق آمار فقط 14.9 درصد از استخدام‌های موفق از طریق درج آگهی در سایت‌های استخدامی است. بنابراین نباید فقط به این روش اکتفا کرد و هر فرد باید شخصا برای یافتن یک شرکت تلاش کند. طبق همین آمار 39.9 درصد استخدام‌ها از طریق مراجعه مستقیم و معرفی آشنایان انجام می‌شود. به این دسته فرصت‌ها «بازار شغلی پنهان» می‌گویند.

پس علاوه بر سایت های استخدامی، شبکه های اجتماعی را چک کنید، رزومه تان را به دست دوستان و آشنایان خود برسانید، مستقیماً به شرکت ها بروید و با مدیران آن ها صحبت کنید. هر چه از روش‌های بیشتری برای کاریابی استفاده کنید، احتمال اینکه کارفرما، رزومه تان را ببیند، بیشتر است و طبیعتا شانس استخدام شدنتان نیز بالاتر خواهد رفت. با توجه به آمار های اشاره شده، مشخص است که مذاکره و ارتباط مستقیم، بهترین گزینه برای ارائه خود و توانایی هایتان در فرآیند استخدام است اما بدلیل محدودیت های فراوانی که در این عرصه وجود دارد، این گزینه ممکن است سختی‌های خاص خود را داشته باشد. کم هزینه‌ترین و در عین حال در دسترس‎ ترین راه برای بدست آوردن فرصت های شغلی اینترنت و فضای مجازی است و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید برای فرصت های متعددی رزومه ارسال کنید.

یکی دیگر از روش‌های رایج دنیا که به مرور در ایران نیز در حال فراگیر شدن است، برگزاری نمایشگاه‌ کار به خصوص در محیط‌های دانشگاهی است. این نمایشگاه‌ها فرصتی را برای ارتباط مستقیم با کارفرمایان و ارسال رزومه همزمان برای 10‌ها شرکت فراهم ‌می‌کند.

به طور کلی، اگر سابقه کار ندارید، جست‌وجو برای فرصت‌های کارآموزی و کارورزی می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شروع کار باشد.

موقعیت‌های کارآموزی را در اینجا ببینید

مصاحبه شغلی

پس از گذراندن همه مراحل ذکر شده، در صورت موفقیت و تایید کارفرما، به مصاحبه کاری دعوت می‌شوید. این مرحله آخرین و در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل برای یافتن شغل مد نظرتان است. تمامی رفتارهای شما در حین مصاحبه مهم هستند، از نحوه صحبت و ارائه، تا نحوه نشستن و برخاستن، میزان صمیمت و انگیزه و … . علاوه بر این شما باید از شرکتی که در آن برای مصاحبه حضور دارید و از جایگاه شغلی که برای آن درخواست داده‌اید اطلاعات کافی داشته باشید تا برای سوالات احتمالی آماده باشید. آمادگی برای مصاحبه شغلی مانند نوشتن رزومه جزییات فراوانی دارد. 

سوالات مهمی که در مصاحبه شغلی پرسیده می‌شود

مصاحبه شغلی - دانشکار

وقتی شما سابقه کاری ندارید و دعوت به مصاحبه شده‌اید احتمالا در ابتدا نیاز به کارآموزی دارید، بنابراین اگر احساس می‌کنید شرکت یا استارتاپی که به آن دعوت شده‌اید می‌تواند محلی مناسب برای پیشرفت و کسب تجربه شما باشد، متواضعانه این موضوع را بیان کنید که حاضرید مدتی به عنوان کارآموز مشغول باشید و در ابتدای کار برای شما بیش‌تر از درآمد، یادگیری و کسب تجربه اهمیت دارد. مطمئن باشید که این کارآموزی برای شما یک سرمایه‌گذاری سودآور خواهد بود.

اتفاقی که به تازگی در شرکت های ایرانی رخ می‌دهد، توجه به تست‌های شخصیت‌شناسی و هوش است. آزمون‌هایی که چه بصورت آنلاین و چه بصورت حضوری انجام می شود و کارفرما می‌تواند با مطالعه نتایج آزمون، شناختی کلی نسبت به شخصیت شما پیدا کند. معمولا پس از تایید اولیه رزومه، در صورت تمایل کارفرما از شما خواسته می‌شود که آزمون مدنظر آن‌ها را انجام داده و نتیجه را اعلام کنید.

برای آشنایی با آزمون‌های شخصیت شناسی کلیک کنید.

جمع بندی

به طور کلی مهم‌ترین مسئله برای یافتن شغل بدون داشتن سابقه کاری کسب مهارت، افزایش ارتباطات و رفتار هوشمندانه در کلیه مراحل یافتن شغل است. از بهره گیری از دوران تحصیل در دانشگاه و دوران سربازی گرفته تا یافتن یک فرصت کارآموزی خوب و ساخت یک روزمه حرفه‌ای، همچنین استفاده از بهترین‌ راه‌های یافتن موقعیت های شغلی و آمادگی برای شرکت در مصاحبه شغلی. در نهایت هم انگیزه و علاقه مستمر بعد از ورود به شرکت‌ها و در حین کارآموزی و حتی بعد از استخدام.

کسی شایستگی سرفرازی و سروری را دارد که فروتن و بخشنده باشد، بکوشد ،بجوید، با همراهان همدل در طلب دانش و تجربه سفر کند و همیشه با همه کس به مدارا و آهستگی رفتار کند. (بزرگمهر)

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

    1. نظر لطف تونه. امیدوارم بتونیم با این روش‌ها به دانشجوها و تازه فارغ التحصیلا کمک کوچیکی بکنیم.

  1. خیلی پست جالبی بود تا حالا ندیده بودم به موضوع استخدام بدون سابقه کاری انقدر کامل پرداخته بشه

    1. ممنون. ما در تلاشیم که این پست کامل تر هم بشه اگر شما یا دوستان دیگر نظری برای تکمیل این پست دارید لطفا کامنت بذارید.

  2. سلام
    من الان تو یکی از شرکت های بزرگ ایران کار میکنم و خیلی از درامدم خودم راضیم. این پست شما رو که دیدم یاد سال اول بعد از دانشگاهم افتادم 5 سال پیش که خیلی از دوستام از اینکه کاری نیست می نالیدن و از اول کار دنبال یه کار خیلی عالی میگشتن. بعضی ها هم که به فکر اپلای کردن بودن. ولی من و چندتا از بچه ها خودمون از کارهای کوچیک شروع کردیم و یه پروژه هایی رو با هم انجام دادیم. یعنی اول کار خیلی انتظار درآمد نداشتیم البته هدفمون کارافرینی و راه اندازی استارتاپ بود. تو همین مسیر من خیلی چیز ها یاد گرفتم.که در واقع همه این موارد رو تو رزومه و سابقه کاری من اضافه شد و سه سال بعدش درسته که اون استارتاپمون موفق نشد و شکست خورد ولی من کلی تجربه و سابقه کاری داشتم و راحت تونستم اول تو یه شرکت کوچیک و بعدش تو شرکت فعلی مشغول به کار بشم. من هم با شما موافقم که اگر سابقه کار نداشته باشی ولی ساکن نباشی و شروع به کار کردن حتی از پروژه های کوچیک کنی حتما یه جایگاه خوب پیدا میکنی نباید تو این مسیر عجله کرد.

    1. خوشحالیم که با فرد موفقی مثل شما آشنا میشیم. امیدواریم که موفقیت هاتون روز افزون باشه… بله کاملا اگر دانشجوها و تازه فارغ التحصیلا یک مقدار هوشمندانه عمل کنند و از فرصت هایی که تو دانشگاه و بعد از دانشگاه با اون روبه رو میشن درست استفاده کنن قطعا میتونن آدم موفقی باشن.

  3. سلام حرف شما درست که کارآموزی یک از بهترین راه ها برای بالا بردن شانس استخدامه. اما مشکل اینه که شرکت ها برای کارآموزی هم به دانشجوها اجازه نمیدن. یعنی وقتی ما میگیم حاضریم حتی رایگان هم برای شما کارآموزی کنیم باز یه بهانه ای پیدا میکنن. پیشنهاد شما برای این قضیه چیه؟ یا هرکس دیگه ای که نظر من رو دیده ایا پیشنهادی داره برای قبول شدن تو یه شرکت برای کارآموزی؟

    1. سلام ممنون از نظرتون. مسئله ای که شما میگید کاملا درسته و خیلی از کارفرماها برای کارآموزهاشون هم شبیه استخدام اهمیت قائل هستند و به سادگی هر فردی رو قبول نمیکنن. ولی از این طرف خیلی از دانشجوها و فارغ التحصیل ها هم رفتارهای مناسبی گاها از خودشون نشون نمیدن برای مثال ما در جشنواره کارآموزی که داشتیم خیلی از دانشجوها با وجود اینکه برای کارآموزی برای شرکت ها درخواست داده بودن وقتی برای مصاحبه دعوت میشدن یا اصلا تنبلی میکردن و نمی رفتن و یا اینکه وقتی میرفتن جلسه مصاحبه انتظارات مالیشون بیشتر از حتی استخدام بود. یا از طرفی خیلی هاشون رزومه ی خودشون رو درست و حسابی پر نمیکردن و انتظار داشتن کارفرما با دیدن اسم و فامیلشون اون ها را برای کارآموزی قبول کنه. در حالیکه شاید کلی پروژه تو دانشگاه انجام داده بودن تو کارهای گروهی و تیمی شرکت کرده بودند و هیچ کدوم رو تو رزومشون نمی اوردن.

      اما در کل میشه گفت هم باید شرکت ها یه مقداری سطح انتظارشون رو بیارن پایین و واقعا دنبال کارآموز باشن تا با آموزش دانشجوهای با استعداد نیروی انسانی آینده شرکتشون رو داشته باشند و هم دانشجوها واقعا به دنبال کارآموزی باشن و سعی کنن اول کار، تجربه کسب کنن و یاد بگیرن. رفتارهاشون رو هم اصلاح کنن و حرفه ای تر رفتار کنن و حرفه ای تر رزومه بنویسن و حرفه ای تر تو جلسات مصاحبه حاضر بشن. کلا مفهوم کارآموزی اگر برای تو طرف خوب جا بیفته اتفاق بسیار مثبتی میفته و ما هم در این زمینه در تلاشیم. البته یه نکته دیگه هم هست که باید دانشجوها خیلی بیشتر از این ها دنبال کاراموزی باشن و از هر راهی که به ذهنشون میرسه با شرکت ها و استارتاپ ها ارتباط برقرار کنن و از کارهای کوچیک شروع کنن و کم کم پیشرفت کنن..

      بازم ممنون از نظرتون

  4. پست مفیدی بود و استفاده کردیم.
    موضوعی که خیلی مهمه همین کارآموزی و استخدام بدون سابقه کاری است که بایستی بیشتر بهش پرداخته بشه و کارفرماها هم باید این موضوع متوجه بشن و از کارآموز گرفتن دانشجویان استفاده کنند و خودشون بهترین کارمندشون پرورش بدهند
    ممنونم از تولید این محتوا

  5. کاملا موافقم.
    نکته ای که هست اینه که الان خیلی از صنایع ما هم با توجه به وضع موجود دیگه چندان تمایلی به فرد سابقه دار و با تجربه که سطح حقوق بالایی بخواد و انتظارات بالایی داشته باشه رو ندارن و دنبال ادمی هستن که کمترین سطح توقع رو داشته باشه و در عین حال شور و انگیزه و علاقه هم از خودش نشون بده. و این مورد یکی از بهترین راه های ورودش از طریق همین داستان کاراموزی هست که اشاره کردید بهش. که از طریق کاراموزی جذبشون کنن و بعد هم استخدام. البته اگر کارفرما و کارجو از هم راضی بودن.
    تشکر بابت مطالب مفیدتون

  6. سلام
    ممنون بابت این مطلب تون؛ خیلی استفاده کردم.

    به اینم توجه کنید که خیلی از شرکت‌ها هستن که به کارآموز، اهمیت آنچنانی نمیدن و اکثرا کارهای اداری و معمولی سازمان رو به بچه‌ها میدن؛ یعنی اصلا فرهنگ‌سازی لازم انجام نشده برای شرکتها.

    من خودم با این حال که دانشجوی دکترا هستم، ولی خیلی از درس‌های دانشگاهی چیز به‌دردبخوری برای کسب‌وکارم یاد نگرفتم!
    اکثر چیزهایی که یاد گرفتم توی کارهای دانشجویی و بعدشم تجربه‌ی کارهایی بوده که خودم با کمک دوستام انجام دادیم…

  7. مطلب بسیار خوبی بود و من به دوستان خودم مطالعه آن را پیشنهاد کردم.
    با تشکر از شما و سایت خوبتون

  8. چقدر خوب بووووود.سپاس فراوان از نویسندگان این مقاله
    در کل موضوع کارآموزی برای کارفرمایان به سمت جذابتر شدن می‌ره و استخدام بدون سابقه کاری نیز خواه ناخواه موضوع مهمی در امر استخدام نیروی متخصصه.
    من هم چندین جا کارآموزی کردم و تجربیات فراوانی بدست آوردم.نکته خیلی مهم اینه که اگر مدتی به دنبال فرصت خوبی بودید و پیدا نکردید حتما به فرصت های کارآموزی گوشه چشم و دقتی داشته باشید بلکه گره از کارتون باز بشه حتی با توانمندی های فراوان

  9. سلام، وقتتون بخیر. متاسفانه جشنواره کاراموزی در تهران هست و من ساکن اصفهان هستم. 99 درصد کارهای شما در تهران است و من به خاطر این مسئله شانس کمی دارم.اصفهان متاسفانه سابقه کاری مهم است و به من که بدون تجربه هستم شغل متناسب با رشته من نخواهند داد.

    1. با سلام. در برنامه دانشکار، برگزاری دوره‌های توانمند سازی در شهرهای دیگر مثل یزد، مشهد و اصفهان طبق سال گذشته وجود دارد اما برگزاری نمایشگاه کار صرفا برای تهران برنامه ریزی شده و حتما در تلاشیم که در دیگر شهرهای بزرگ مثل اصفهان این رویداد مهم برگزار کنیم. آگهی‌هایی از شهر اصفهان(کارآموزی و استخدام) در کانالهای شبکه مجازی منتشر میشه.شما سعی کنید رزومتون را به بهترین شکل کامل کنید و برای موقعیتهای مرتبط به رشتتون ارسال کنید. و پیشنهاد ما به شما اینه که سعی کنید بر توانمندی‌هاتون اضافه کنید و هرگز از ارسال رزومه ناامید نشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا