استخدامرزومهکارآموزی

چگونه با نوشتن یک رزومه‌‌ حرفه‌ای، نظر کارفرمایان را به خود جلب کنیم؟

بیش‌تر کارجویان، داشتن مهارت‌های تخصصی یا مدرک را برای استخدام در شرکت مورد علاقه‌شان، کافی می‌دانند اما واقعیت این است که کارفرمایان علاوه بر این مهارت‌ها، به رعایت نکات دیگری هم از سمت کارجو توجه می‌کنند. رزومه حرفه‌ای یکی از این نکات است که به عنوان اولین گام آشنایی کارفرما با شما، اهمیت بالایی دارد.

رزومه خوب برای استخدام

در ادامه بخشی از کارگاه رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی دانشکار که در طرح توانمندسازی صدف برگزار شد را خواهیم دید:

رزومه، بروشور بازاریابیِ “خود” شماست.

درست همان‌طور که بازاریابان برای عرضه یک محصول به بازار، ویژگی‌های متمایز و مورد پسند مشتری را در یک سند به او عرضه می‌کنند؛ شما نیز باید مهارت‌ها و دستاوردهای متمایزتان را که برای کارفرما اهمیت دارد، در رزومه‌ی خود بیاورید.

در نظر داشته باشید که برای هر فرصت شغلی، بروشورهای بازاریابیِ زیادی برای کارفرمایان ارسال می‌شود. پس برای نوشتن رزومه‌تان وقت بگذارید و سعی کنید آن را کامل، دقیق، مختصر و جذّاب بنویسید.

یک بروشور برای معرفی مهارت ها
 

تماشای خلاصه کارگاه‌های شخصیت‌شناسی، جستجو، توسعه فردی و طراحی زندگی و مسیر شغلی در کانال آپارات دانشکار

رزومه، پلی برای دعوت به مصاحبه

از آنجایی که برای هر فرصت شغلی تعداد زیادی رزومه ارسال می‌شود، کارفرمایان فرصت زیادی برای بررسی دقیق هر یک از آن‌ها ندارند. آن‌ها رزومه را مانند پلی برای دعوت به مصاحبه می‌دانند تا بتوانند در جلسه‌ی مصاحبه اطلاعات بیشتری از شما بدست بیاورند.

پلی برای مصاحبه

به طور میانگین کارفرمایان 6 ثانیه برای هر رزومه وقت می‌گذارند. بنابراین رزومه‌ی شما باید آن‌قدر جذاب باشد تا چشمان کارفرما را به خود جلب کند. همچنین در این مدت کوتاه به او اثبات کند که فردی حرفه‌ای این رزومه را نوشته است.

 جالب است بدانید، از هر 250 نفری که برای 1 فرصت شغلی رزومه ارسال می‌کنند فقط 4-6 نفر به مصاحبه دعوت می‌شوند و از این بین، کارفرمایان فقط 1 نفر را استخدام می‌کنند.

جایگاه رزومه خوب در استخدام

برای موفقیت در جلسه‌ی مصاحبه توصیه می‌شود که با 7 سوال مهمی که در یک مصاحبه شغلی می‌تواند مطرح شود آشنا شوید و خودتان را برای پاسخ دادن به هرکدام آماده کنید.

  چه مشخصاتی را در رزومه بیاوریم؟

پس از سال‌ها آزمون و خطا در فرآیند استخدام، کارفرمایان و کارجویان قواعد ثابتی را برای نوشتن رزومه تنظیم کرده‌اند و‌ هر رزومه‌ای‌ باید شامل بخش های زیر باشد:

1- مشخصات فردی

 نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولّد، وضعیت تاهّل، خدمت سربازی (برای آقایان)

2- اطلاعات تماس

 آدرس محل سکونت، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت، پست الکترونیکی

3- سوابق تحصیلی

رشته، مقطع، زمان و محل تحصیل، دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، تجارب پژوهشی و فنی در محیط آکادمیک، معدّل(در صورت بالا بودن)

توجّه داشته باشید، دیپلم و مشخصات مربوط به آن را فقط در صورتی که مدرسه‌ی محل تحصیلتان شناخته‌شده باشد، ذکر کنید.

4-سوابق شغلی

محل کار، عنوان شغلی، نوع استخدام (تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای، قراردادی و…) و مدت زمانی که مشغول به کار بوده‌اید.

در این قسمت مي‌توانيد سوابق کارآموزی و استخدامی خود را بیاورید. اگر در ابتدای مسیر شغلی هستید و سابقه‌ی شغلی لازم را ندارید، میتوانید مدّتی در شرکت‌های مورد علاقه‌تان به عنوان کارآموز مشغول شوید تا هم از نظر مهارتی آموزش ببینید و هم در قدم اولِ ورود به صنعت رزومه‌ی پرباری داشته باشید.

همچنین با‌توجه به فرصت شغلی مورد نظر، هر یک از قسمت های زیر را می‌توانید به رزومه‌تان اضافه کنید:

5- مهارت‌های زبان، مدیریتی، نرم افزاری، رفتاری و …

6- دستاورد‌ها و افتخارات علمی، اجتماعی، ورزشی و …

7- علایق کاری، تفریحی، محیطی و …

چند نکته مهم درباره تنظیم رزومه

  • در نوشتن رزومه نهایت سعی‌تان را برای استفاده از جملات کوتاه، ساده و واضح انجام دهید. رزومه نباید به نحوی نوشته شود که نیاز به مطالعه خط به خط داشته باشد، بلکه کارفرمایان باید بتوانند به راحتی به نکات موردنظرشان از روزمه‌ی شما دست یابند. رزومه‌ها به طور عمومی بین 1 تا 3 صفحه هستند ولی اگر رزومه‌ی پرباری دارید، کارفرمایان نهایتا تا 4 صفحه را می‌پذیرند.
  • از آنجایی که رزومه، در واقع شناسنامه‌ی شغلی شما است، مشاهده حتی یک غلط املایی یا نگارشی در آن باعث رد شدن رزومه شما خواهد شد. پس، از دوستان خود بخواهید آن را مطالعه کنند. چندین بار غلط‌های احتمالی موجود را تصحیح کنید و بهترین کلمات را به کار ببرید.
  • رزومه‌یتان را به طور مستمر به‌روزرسانی کنید. تجربیات، مهارت‌ها و دستاوردهایی که کسب می‌کنید را مستمر در رزومه وارد کنید. زیرا ممکن است در گذرِ زمان آن‌ها را فراموش کنید.

شبکه‌های اجتماعی؛ نشان دهنده رزومه اجتماعی شما

54 درصد از کارفرمایان مشخصات کارجویان را در رسانه‌های اجتماعی هم بررسی می‌کنند. اطلاعات کاربری، هویت شما را نشان می‌دهد. پس سعی کنید استانداردهای شخصیتی را در تکمیل آن رعایت کنید. علاوه بر این مدت زمانی که به این رسانه ها اختصاص می‌دهید هم برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. تعداد پست‌ها و عکس‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید، میزان فعالیت شما در این رسانه‌ها را برای آنان روشن می‌سازد.

رزومه شبکه اجتماعی

اگر در رسانه‌های اجتماعی مدت زمان زیادی را می‌گذرانید، در نظر داشته‌باشید که ممکن است این مسئله، اثراتی منفی بر کارفرما بگذارد. پس اگر به مصاحبه دعوت شدید، آماده باشید در این زمینه توضیحاتی به کارفرما ارائه دهید. بررسی آمار مربوط به استخدام نشان می‌دهد، کارفرمایانی که مشخصات کارجویان را در رسانه‌های اجتماعی بررسی می‌کنند، 54 درصد از آن‌ها را صرفا به دلایل رسانه‌‌ای، برای استخدام نمی‌پذیرند.

معطل نکنید و رزومه خود را با دقت تمام بسازید. اگر فرصت کافی برای ایجاد یک رزومه‌ی مخصوص به خود را ندارید، می‌توانید از رزومه‌ساز دانشکار استفاده کنید.

نمونه‌ رزومه‌های دانشکاری

رزومه

سوالات متداول:

کارفرما برای رزومه چقدر وقت می‌گذارد؟

به طور میانگین کارفرمایان 6 ثانیه برای هر رزومه وقت می‌گذارند. بنابراین رزومه‌ی شما باید آن‌قدر جذاب باشد تا چشمان کارفرما را به خود جلب کند.

چه مشخصاتی را در رزومه بیاوریم؟

مشخصات فردی، اطلاعات تماس، سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت‌ها و…

زمان کافی برای درست کردن یک رزومه رسمی و شکیل ندارم؟

شما می‌تونید وارد حساب دانشکاری خودتون شوید و با رزومه ساز دانشکار در کمتر از 10 دقیقه کاملش کنید.

منابع:‌

careerbuilder
zety

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

      1. این جاست که باید به فکر یادگیری و در کنارش گذروندن دوره های کارآموزی باشید. پیشنهاد می کنم سری به صفحه فرصت های شغلی دانشکار بزنید و ببینید برای شغل مورد نظر شما چه مهارت هایی لازمه و با دوره های آموزشی اون ها رو در خودتون تقویت کنید و بعد از مدتی به دنبال فرصت کارآموزی در اون زمینه باشید.

  1. واقعا رزومه چیز خیلی مهمیه. چون کارفرما که میخواد ما رو استخدام کنه اول اونو میبینه و اصلا چیز دیگه ای از ما نمیدونه. از وقتی که من یه وقتی خوبی رو رزومه گذاشتم و یه رزومه خوب برای خودم ساختم تعداد کارفرماهایی که بهم برای مصاحبه تماس میگیرن خیلی تغییر کرده. ممنون از پست ارزشمندتون.

  2. خیلی خوب و اموزنده بود ولی کسی که هنوز سابقه کاری نداره و رزومه خوبی نداره چیکار کنه؟

    1. سلامت باشید. برای اینکه به یک پاسخ کامل برای سوالتون برسید، این مقاله را هم مطالعه کنید و خوشحال میشیم در آن پست هم نظرتون اعلام کنید.لینک پست براتون میذارم.
      https://daneshkar.net/blog/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1/
      چگونه بدون سابقه کاری استخدام شویم؟

  3. مقاله خوبی بود.
    به نظر من سخت ترین و حساس ترین کاری که برای مهاجرت باید انجام داد، همین نگارش رزومه هستش که بنظرم بهتره از یک متخصص حرفه ای رزومه نویس هم کمک بگیریم.

    1. با تشکر از شما
      بلی بابت نگارش رزومه جهت مهاجرت، شرکت هایی هستند که این کار را با هزینه انجام می‌دهند و این را هم بدانید که رزومه کاری با رزومه تحصیلی و رزومه جهت مهاجرت بسیار متفاوت است و نکات خاص خود را دارند.

  4. سلام یک سوال داشتم وقتی رزومه ای رو برای یک فرصت شغلی از طریق پلتفرم شما ارسال میکنیم
    اگه بعدا تغیراتی در رزومه ایجاد کنیم قبل از مشاهده کارفرما این تغیرات خودکار اعمال میشه در رزومه یا نسخه ای که اون رو ارسال کردیم به صورت ثابت میمونه

    1. سلام وقت بخیر
      به محض اینکه رزومتون رو آپدیت می کنید تمام رزومه های ارسالی‌تون برای همه فرصت هایی که ارسال کردید آپدیت میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا