رزومه

نوشتن رزومه به صورت حرفه‌ای

یکی از دغدغه‌های اصلی تازه فارغ­‌التحصیلان و افراد جویای کار نوشتن رزومه کاری حرفه‌­ای است. رزومه کاری اولین سندی است که شما باید در مورد خودتان به کارفرما ارائه دهید. در نوشتن رزومه سعی می­‌شود شرح حالی از سوابق حرفه­‌ای و سایر عوامل وابسته به آن به کمک کلمات و عبارات شرح داده شود.

قبل از ورود به دنیای حرفه‌ای، لازم است رزومه‌ای تهیه کنید که به شما در پیدا کردن شغل کمک کند. رزومه کاری نقاط قوت اصلی، مجموعه مهارت­‌های مرتبط و سوابق شما را به نمایش می‌­گذارد، بنابراین دانستن نحوه نوشتن رزومه مهم است. در این مقاله، ما یک راهنمای دقیق و گام به گام را به همراه معرفی یک رزومه ساز رایگان ارائه خواهیم کرد.

چطور یک رزومه کاری حرفه‌ای بنویسیم؟

رزومه کاری چیست؟

تقریباً برای هر درخواست شغلی به نوشتن رزومه کاری نیاز دارید. رزومه کاری سندی است که تجربه کاری، تحصیلات، مهارت‌­ها و دستاوردهای شما را فهرست می­‌کند. این اطلاعات باید به کارفرما داده شود تا بتواند بررسی کند که آیا شما برای یک نقش مناسب هستید و آیا می­‌خواهند شما را به مصاحبه شغلی دعوت کنند؟

باید سعی کنید رزومه را تا حد امکان کوتاه و مفید نگه دارید. معمولا توصیه می­‌شود که تمام اطلاعات رزومه کاری در یک یا نهایتا دو صفحه و در یک نمای کلی نشان داده شود. اما اگر تجربه کاری زیادی دارید، یا واقعاً معتقدید اطلاعات اضافی که می‌توانید ذکر کنید، می‌تواند ارزش رزومه شما را افزایش دهد، صفحات آن را افزایش دهید.

در نوشتن رزومه فقط جنبه‌هایی از تجربه کاری و مهارت­‌هایی ذکر می‌­شود که با شغل موردنظر مرتبط است. یک رزومه کاری خوب، فعالیت­‌های خاصی را که در مشاغل قبلی‌ انجام داده‌ شده برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه مهارت‌های مختلف شما می‌تواند برای موقعیتی که برای آن درخواست داده­‌اید مفید باشد. همچنین از به‌­روزرسانی مداوم رزومه نباید غفلت کرد.

تفاوت بین رزومه و CV چیست؟

قبل از اینکه تفاوت بین رزومه و CV را بیان کنیم، لازم است ابتدا CV را تعریف کنیم. اصطلاح CV مخفف کلمه لاتین Curriculum Vitae است که به صورت تحت‌­اللفظی «مسیر زندگی شما» ترجمه شده است.

CV یک سند بسیار عمیق است که سفر شغلی شما را گام به گام و با انواع اطلاعات شخصی توصیف می­‌کند. می‌توانید به CV به‌عنوان شرحی جامع از همه کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید، همه دستاوردهایی که به آنها افتخار می‌کنید و همه نشریاتی که نام شما را یدک می‌کشند نگاه کنید.

Curriculum Vitae

هر بار که کاری جدید را به صورت آکادمیک یا حرفه ای انجام می‌دهید، باید CV خود را به روز کنید. به عبارت دیگر هر وقت شغل جدیدی پیدا کردید، مطلب جدیدی منتشر کردید، گواهینامه جدیدی گرفتید و… لازم است CV آپدیت شود.

همچنین لازم است بدانید هیچ قاعده کلی در مورد تعداد صفحات CV وجود ندارد اما بسته به میزان تجربه، می تواند بین 2 تا 8 صفحه باشد.

اکنون که تعریف کلی CV و رزومه را فهمیدیم، می‌توان گفت این دو سند در موارد زیر با یکدیگر تفاوت دارند:

حجم سند:

اولین و قابل‌­توجه‌­ترین تفاوت بین رزومه و CV این است که یک رزومه کوتاه و مختصر است (معمولاً 1 یا 2 صفحه)، در حالی که CV جامع‌تر است (بسته به تجربه شما می تواند تا 2-8 صفحه باشد).

کاربرد:

CV عمدتاً برای اهداف آکادمیک، مانند درخواست برای یک برنامه تحقیقاتی، دکترا، یا پیوستن به کارکنان یک دانشگاه استفاده می شود. از طرف دیگر رزومه برای یک کار معمولی در یک شرکت نوشته شده است.

نوع اطلاعات:

CV مانند یک دفترچه خاطرات آکادمیک است که در آن تمام مدارک تحصیلی، دستاوردها و گواهینامه‌های خود را درج می‌کنید که با کسب هرکدام به مرور به سند افزوده می­‌شود. در حالی‌­که، یک رزومه باید برای هر شغلی که برای آن درخواست می­‌دهید سفارشی­‌سازی شود و تمرکز بیشتری بر دستاوردهای حرفه ای شما داشته باشد تا دستاوردهای تحصیلی.

تفاوت­‌های گفته شده در کشورهای زیادی از جمله ایالات متحده آمریکا حائز اهمیت است اما باید توجه داشته باشید که در تمام اروپا، کلمه CV اساساً مترادف با رزومه است. بنابراین، اگر برای موقعیتی در اتحادیه اروپا درخواست می‌دهید و کارفرما درخواست CV می‌کند، در واقع باید رزومه خود را برای آن­ها بفرستید.

برای اینکه درک بهتری از تفاوت CV و رزومه داشته باشید، در اینجا دو مثال دیگر در کنار هم آورده شده است:

تفاوت CV و رزومه

چرا نوشتن رزومه مهم است؟

داشتن یک رزومه مهم است زیرا به شما کمک می‌­کند تا نشان دهید که چرا برای یک شغل مناسب هستید. در فضای رقابت برای کسب یک شغل حرفه‌­ای، داشتن رزومه یک الزام است تا بتوانید وارد فرآیند مصاحبه شوید. شاید با خود فکر کنید چرا داشتن و نوشتن رزومه اینقدر مهم است؟ در ادامه این اهمیت را توضیح می‌­­دهیم.

1) رزومه خیلی زودتر از شما به میز استخدام‌کننده می‌رسد

بله، قبل از اینکه خود شما به دفتر استخدام‌کننده برسید، رزومه شما این کار را انجام می‌دهد. عموماً هر شرکتی ابتدا رزومه شما را می‌خواهد و اگر مندرجات آن مطابق با نیاز آنها باشد، از شما دعوت به مصاحبه می­‌کنند! بنابراین، یک رزومه خوب نیمی از کار را فقط در اینجا برای شما انجام می­‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که یک رزومه ساختاریافته و در عین حال مختصر داشته باشید تا اولین تاثیر را برای شما ایجاد کند.

2) رزومه در مورد شما می­‌گوید

رزومه در مورد شما به عنوان یک حرفه‌­ای صحبت می‌­کند. از آنچه در گذشته انجام داده­‌اید می­‌گوید و اینکه در حال حاضر مشغول چه کاری هستید و دقیقا به کجا می­‌خواهید برسید. این­گونه تصور کنید که یک تکه کاغذ درباره گذشته، حال و آینده شما صحبت می‌­کند. اما به یاد داشته باشید که این داستان گذشته، حال و آینده باید به سرعت منتقل شود، در غیر این صورت آنها علاقه خود را از دست خواهند داد. نوشتن این داستان کوتاه نیز می­‌تواند کمی مشکل باشد. بنابراین ممکن است برای تهیه رزومه خود توسط نیاز به کمک افراد حرفه­‌ای داشته باشید.

3) رزومه دیگران را متقاعد می­کند که شما همان فرد موردنظر هستید

شاید فکر ­کنید که متقاعد کردن استخدام­‌کننده برای اینکه شما مناسب­ترین فرد برای موقعیت موردنظر هستید، امری آسان است. اما این کار تنها زمانی امکان‌­پذیر خواهد بود که به صورت رو در رو آنجا باشید. قبل از اینکه برای مصاحبه حضوری حاضر شوید، رزومه شما ابتدا آنها را متقاعد می­کند که شما واجدشرایط‌­ترین نامزد برای موقعیت پیشنهادی هستید یا خیر. حالا باید فهمیده باشید که رزومه چه نقشی برای شما دارد.

چرا داشتن یک رزومه مهم است

4) رزومه برای فروش مهارت‌های شما تدوین می‌­شود

از طریق نوشتن رزومه مدون، می‌­توانید مهارت‌­هایی را که در این سالها به دست آورده‌­اید، به فروش برسانید. همچنین می‌توانید به استخدام‌کننده بگویید که چه مهارت‌هایی را از طریق مشاغل مختلف به دست آورده‌اید و چگونه می‌خواهید از آنها برای بهبود سازمان آینده استفاده کنید. این دقیقاً همان چیزی است که استخدام‌کننده باید بداند. آنها می­‌خواهند بدانند که مهارت‌­های شما از چه طریق برای سازمانشان مفید خواهد بود و اگر رزومه شما در بیان این موضوع موفق باشد، هدف محقق شده است.

5) رزومه برای برندسازی شخصی استفاده می‌­شود

برندسازی شخصی در دنیای حرفه‌­ای امروزی بسیار ضروری است و این سفر درست پس از تحصیل شما شروع می­‌شود. وقتی برای کار وارد دنیای حرفه‌­ای می‌­شوید، ضروری است که از همان روز اول شرایط را مهیا کنید. برای نشان دادن دانش، مهارت­ها، تجربه، تخصص و دستاوردهای خود، لازم است یک رزومه کامل داشته باشید که بتواند شما را به عنوان یک حرفه­‌ای خوب یا یک حرفه­‌ای نوپا که آماده رویارویی با این دنیای چالش­‌برانگیز است به تصویر بکشد.

6) رزومه اولین تأثیر سریع اما ماندگار را ایجاد می­‌کند

حتماً این جمله را شنیده‌­اید که اولین تأثیر، آخرین تأثیر است. با یک رزومه برجسته هم می­‌شود این تاثیر را ایجاد کرد. استخدام‌کننده احتمالاً رزومه‌ای را که متن سنگینی دارد و خواندن آن دشوار است، نادیده می‌گیرد. بنابراین، اکنون به این نکته پی می­‌برید که رزومه شما در عین برجسته و خاص بودن باید ساده، خواندنی و قابل فهم باشد تا بتواند تاثیر ماندگار ایجاد کند.

7) برای نشان دادن دستاوردهای خود رزومه بهترین راه است

نمی توانید منتظر بمانید تا استخدام‌­کننده با شما تماس بگیرد تا از تاریخچه شغلی و دستاوردهای شما مطلع شود. این موضوع شبیه این است که شما یک نامه را برای دوستتان ننوشته‌­اید و پست نکرده‌­اید و انتظار دارید که او وضعیت شما را درک کند. بنابراین، نوشتن یک رزومه خوب برای به نمایش گذاشتن دستاوردها و داستان موفقیت خود امری ضروری است.

چرا داشتن یک رزومه مهم است؟

انواع رزومه چیست؟

یکی از مهمترین دسته­‌بندی انواع رزومه، دسته‌­بندی براساس فرمت رزومه است. فرمت مناسب رزومه می­‌تواند به برجسته کردن نقاط قوت و کم اهمیت جلوه دادن نقاط ضعف شما کمک کند. همچنین می‌تواند اسکن رزومه شما و شناسایی اطلاعات کلیدی مورد نظر را برای استخدام‌کنندگان آسان‌تر کند. در ادامه سه قالب یا فرمت استاندارد برای رزومه ارائه می­‌شود.

1) رزومه زمانی

این نوع رزومه محبوب‌­ترین فرمت رزومه، به­‌ویژه برای جویندگان کار باتجربه است. این فرمت سابقه کاری شما را به ترتیب زمانی معکوس فهرست می‌کند و در مشاغل شما از آخر به اول فهرست می‌شوند. این نوع قالب رزومه برای سه گروه از جویندگان کار ایده­‌آل است:

  • جویندگان کار با سابقه کار حرفه­‌ای زیاد.
  • افرادی که شکاف شغلی ندارند.
  • کسانی که می‌خواهند پیشرفت شغلی خود را در طول زمان به نمایش بگذارند.

2) رزومه کاربردی (همچنین به عنوان رزومه مبتنی بر مهارت شناخته می­‌شود)

رزومه کاربردی به جای سوابق کاری شما براساس مهارت­ها و توانایی­‌های شما تنظیم شده است. این نوع رزومه به شما کمک می­‌کند عدم تجربه خود را در یک زمینه خاص کم ­اهمیت جلوه دهید.

در زیر هر مهارتی که فهرست می‌کنید، سعی کنید نکاتی را اضافه کنید تا اهمیت آن مهارت پررنگ‌­تر شود. این فرمت رزومه برای گروه­‌های زیر ایده‌­آل است:

  • فارغ‌التحصیلان جدید
  • کسانی که می­‌خواهند حوزه کاری خود را تغییر دهند
  • کسانی که شکاف­‌هایی در سابقه استخدامی خود دارند

3) رزومه ترکیبی

یک رزومه ترکیبی می­‌تواند راهی عالی برای نشان دادن سابقه کاری و مهارت‌­های شما باشد. با استفاده از این قالب، شما یک مختصری از مهارت­‌ها و دستاوردهای خود و به دنبال آن یک لیست زمانی از سابقه کاری خود ارائه می‌­کنید. این نوع رزومه برای سه گروه از جویندگان شغل ایده‌­آل است:

  • جویندگان کار در سطح متوسط ​​با کمی تجربه در زمینه خود.
  • کسانی که می­‌خواهند حوزه کاری خود را تغییر دهند و در عین حال بر روی برخی مهارت­‌های خود مانور دهند.
  • افرادی که دوباره می­‌خواهند وارد فضای کاری شوند.
انواع رزومه چیست؟

رزومه حاوی چه مطالبی است؟

در این قسمت می­‌خواهیم بخش­‌های مختلف یک رزومه را معرفی کنیم.

اطلاعات شخصی

اولین بخشی که در رزومه دیده می­‌شود اطلاعات شخصی است. این بخش که باید در بالاترین قسمت رزومه نوشته شود، شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، کدملی، شماره تماس، ایمیل، محل سکونت (شهر و محله) و در صورت امکان وبسایت شخصی یا آدرس لینکدین باشد. جهت کامل شدن این بخش بهتر است عکس پرسنلی خود را نیز در همین بخش قرار دهید.

در نوشتن این بخش مهم باید به چند نکته توجه گردد:

  • نام شما باید با فونت پررنگ‌تر یا بزرگ‌تر از بقیه سند نوشته شود تا قابل مشاهده باشد.
  • هر چقدر ماهر و باتجربه هم باشید، اما اگر شماره تلفن خود را اشتباه نوشته باشید، واحد جذب و استخدام هرگز برای مصاحبه با شما تماس نخواهد گرفت. پس مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما صحیح است.
  • درصورتی که می­‌خواهید از نظر کارفرمای بالقوه خود حرفه­‌ای به نظر برسید، مطمئن شوید که آدرس ایمیل شما حرفه­‌ای به نظر می‌­رسد. مهم نیست که ایمیل شما مربوط به شرکت یاهو، گوگل یا … باشد، مهم این است که نام ایمیل شما حرفه‌­ای انتخاب شود. برای این­ کار مثلا می‌­توانید از نام و نام خانودگی خود در آدرس ایمیل استفاده کنید.

معرفی یا خلاصه حرفه‌­ای

این بخش که معرفی یا خلاصه­‌ای حرفه‌­ای از شما را ارائه می­‌دهد، یک قسمت کوچک از رزومه شماست که می‌­تواند بسیار مهم باشد و عملکرد خوبی در رزومه شما داشته باشد.

این قسمت عبارتی کوتاه در دو یا سه سطر است که توصیفی از شما به عنوان متقاضی شغل موردنظر ارائه می­‌دهد. یک معرفی خوب نوشته شده می­‌تواند توجه مدیر استخدام را جلب کند و شانس شما را برای به دست آوردن شغل مورد درخواست چندبرابر کند.

معرفی یا خلاصه حرفه‌­ای

بخش معرفی به طور خلاصه تجربه و تخصص کلی شما را برای خواننده شرح می‌­دهد. تمرکز اصلی آن برجسته کردن مزایایی است که می­‌توانید به کارفرمای هدف خود ارائه دهید. این بخش دقیقاً بعد از اطلاعات شخصی در همه رزومه­‌ها صرف نظر از تجربه متقاضی قرار می­گیرد.

محتوای این بخش بسته به تجربه شما متفاوت است. اگر شما یک حرفه­‌ای در سطح متوسط یا سطح بالا هستید، توصیه می­‌شود تخصص خود را در خلاصه حرفه­‌ای بیان کنید. با این حال، اگر تازه فارغ‌­التحصیل هستید، باید در مورد پروژه­‌های دانشگاهی و دوره­‌های کارآموزی خود صحبت کنید.

اگر این بخش را نادیده بگیرید و تصمیم بگیرید که به آن نیاز ندارید، مشکلی ایجاد نمی­کند، اما این عبارات کوتاه در بالای رزومه شما واقعا می‌­تواند برای دعوت شدن به مصاحبه اثربخش باشد.

تجربه کاری

تجربه کاری قلب رزومه شماست. اولین چیزی که کارفرما به دنبال آن است، عناوین شغلی و شرکت­‌هایی است که شما در آنها کار کرده‌­اید. اگر فردی هستید که تجربه و سوابق کاری قابل توجهی دارید، بهتر است این بخش بعد از اطلاعات شخصی و معرفی حرفه‌­ای قرار گیرد. اما اگر تازه فارغ­‌التحصیل شده‌­اید یا تجربه کمی دارید، توصیه می‌­شود این بخش را بعد از بخش سوابق تحصیلی قرار دهید.

این بخش باید شامل موارد زیر باشد:

  • موقعیت شغلی
  • شرکت
  • محل شرکت
  • تاریخ­‌های استخدام و خروج
  • دلیل ترک شغل به صورت مختصر (این بخش اختیاری است)
تجربه کاری

گاهی پیش می‌­آید که شما یک سابقه غیرمرتبط با شغل مورد درخواست خود دارید. برای مثال، اگر برای یک موقعیت بازاریابی دیجیتال درخواست می‌دهید و قبلاً در بخش منابع انسانی کار کرده‌اید، مورد دوم باید در بخش «سوابق کاری غیرمرتبط» اضافه شود. بنابراین تقسیم سوابق کاری به مرتبط و غیرمرتبط می­تواند امری مهم و کمک­‌کننده باشد.

جنبه دیگری که باید در نظر گرفته شود، این است که روی جدیدترین تجربه تمرکز کنید و سوابق را از آخر به اول با ترتیب زمانی معکوس بنویسید. توجه داشته باشید که معمولا آخرین و ارشدترین نقش­‌ها مرتبط‌­ترین هستند.

البته باید توجه داشت که امروزه کارفرمایان فقط اطلاعات سوابق کاری را نمی­‌خواهند، بلکه بیشتر به تأثیری که شما بر شرکت­‌هایی که قبلاً در آنها کار می‌­کرده‌­اید، علاقه‌­مند هستند. پس نوشتن دستاوردهای مهمی که در هر سازمان داشته­‌اید، کمک‌­کننده خواهد بود.

سوابق تحصیلی

داشتن یک بخش برای سوابق تحصیلی در رزومه ضروری است. به خصوص اگر تجربه کاری فرد متقاضی محدود باشد یا به تازگی فارغ‌­التحصیل شده باشد. در این قسمت ذکر نام دانشگاه یا موسسه آموزشی، سال­‌های حضور، مقطع، رشته و در صورت نیاز معدل کافی است.

اگر تجربه کاری زیادی ندارید، اما سوابق تحصیلی شما خوب است، در نظر داشته باشید که این بخش را با جزئیات زیاد و شامل تمام دستاوردهای مرتبط با تحصیلات خود در نظر بگیرید. اما اگر چند سال سابقه کار دارید، بخش سوابق شما باید مختصر و مفید باشد.

مهارت­‌ها

در این بخش مهارت­‌های مرتبط موردنیاز برای یک موقعیت شغلی ارائه می­‌شود. بنابراین لازم است که هنگام نوشتن رزومه برای هر درخواست شغلی به روز شوند. این بخش برای کارفرمایان بخش بسیار مهمی است که در هنگام بررسی رزومه‌­ها و پس از تائید موارد قبلی، مورد توجه قرار می­‌گیرد.

مهارت­‌ها

مهارت­‌هایی که انتظار می‌­رود در این قسمت ذکر گردد شامل:

  • توانایی کار با کامپیوتر از جمله جستجو در اینترنت، Windows و نرم‌­افزارهای Microsoft Office.
  • زبان­‌های خارجی و میزان تسلط بر روی آنها
  • و تسلط بر ابزارها و مهارت­های فنی (به عنوان مثال، بخش مهارت­های فنی برای یک طراح UX می­‌تواند مهارت­‌هایی مانند نمونه‌­سازی دیجیتال سه بعدی، تجزیه و تحلیل CB، SWAT و … باشد.)

یکی از مهارت­‌هایی که امروزه مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است مهارت­‌های نرم است. مهارت نرم یک ویژگی شخصیتی است که با آموزش و تمرین در فرد به وجود می‌­آید و وی را در کارش عالی می­کند. نمونه‌­هایی از این مهارت­‌ها عبارتند از: کار تیمی و تیم­‌سازی، ارتباطات موثر، حل مسئله، مذاکره و… .

حال که در خصوص مهارت­ها صحبت کردیم، نکته مهم این است که آنها را به صورت کامل فهرست کنید. اگر این مهارت­ها را در آموزشگاهی به صورت یک دوره آموزشی یاد گرفته‌­اید، بهتر است عنوان دوره آموزشی، نام آموزشگاه، مدت دوره و سال آن را بیان کنید.

همچنین اگر این دوره‌­ها مدرک یا گواهینامه­‌ای دارند می­‌توان به آن اشاره کرد تا درصورت نیاز پس از فرآیند استخدام به کارفرما ارائه داد.

فعالیت­‌های داوطلبانه

بخش فعالیت‌­های داوطلبانه بر روی کارهای انجام شده به طور داوطلبانه و بدون پرداخت پول یا با حقوق بسیار پایین تمرکز می­کند. عضویت در انجمن­‌ها و تشکّل­‌ها و حتی کارهای دانشجویی نمونه‌­ای از فعالیت­‌های داوطلبانه هستند. این بخش به صورت اختیاری و پس از بخش­‌های ذکر شده قرار می‌­گیرد. افزودن بخش فعالیت­‌های داوطلبانه در مواردی می­‌تواند سودمند باشد:

  • اگر آنها با شغل موردنظر مرتبط هستند: برای مثال، اگر در بخش منابع انسانی یک سازمان اجتماعی به عنوان داوطلب کار کرده‌­اید و برای نقش کارشناس منابع انسانی درخواست می­‌دهید، اضافه کردن آن به رزومه شما بسیار سودمند خواهد بود.
  • اگر تجربه کاری کمی دارید: برای مثال، فارغ­‌التحصیلان تازه وارد یا متخصصانی که به دنبال تغییر شغل هستند، نوشتن این بخش می­‌تواند به آنها کمک کند.

یک رزومه که دارای بخش فعالیت‌­های داوطلبانه است، به فرد استخدام­‌کننده نکات زیادی درمورد متقاضی می‌­گوید. به آنها می‌­گوید که:

1) شما فردی فعال هستید و منتظر نیستید تا کار به سراغ شما بیاید. هر زمان که فرصتی پیش بیاید شروع به کار می­‌کنید.

2) تعداد کمی از افراد حاضر به انجام کارهایی هستند که دستمزد ندارند. بنابراین نه تنها پول به تنهایی عامل محرک شما نیست، بلکه وقت آزاد و منابع شخصی را برای انجام یک کار خوب فدا می­‌کنید.

3) خود را نسبت به جامعه و اطرافیان خود مسئول می­‌دانید. همچنین شما احساس می­‌کنید مهم است که تغییر ایجاد کنید.   

4) شما مهارت‌های بیشتری نسبت به مهارت‌های مرتبط با نقش دارید.

مقالات و مطالب منتشرشده

بخش مقالات و مطالب منتشر شده بهتر است در در CV قرار داده شود اما اگر تمایل داشتید می‌­توانید مهم‌­ترین آنها را به صورت خلاصه و به صورت زیر به رزومه خود اضافه کنید:

نام نویسنده یا نویسندگان، نام مقاله یا کتاب، محل چاپ یا ارائه، سال انتشار

افتخارات

درصورتی که تاکنون افتخاراتی در حوزه تحصیلی یا کاری خود کسب نموده­‌اید می­‌توانید آنها را در رزومه ذکر کنید. این بخش کاملا اختیاری است و می‌­تواند شایستگی‌­ها و توانمندی­‌های شما را نسبت به سایر متقاضیان ارتقا دهد تا شاید باعث شود کارفرما شما را در اولویت بالاتری نسبت به آنها قرار دهد.

گواهینامه­‌ها

همانطور که در قسمت مهارت­‌ها گفتیم، می‌­توان گواهینامه‌­های دوره­‌های آموزشی خود را نیز ارائه دهیم. البته این گواهینامه‌­ها صرفا محدود به دوره­‌هایی که شرکت کرده‌­ایم نمی‌­شود. بنابراین می‌­توان بخشی از رزومه را به این موضوع اختصاص داد. گواهینامه‌­ها و مجوزهای حرفه‌­ای فقط در صورتی باید درج شوند که به شغل موردنظر شما مرتبط باشند یا موردنیاز باشند. این موارد معمولاً بسته به اولویت و اهمیت در پایین رزومه قرار می‌­گیرند.

علاقمندی­‌ها و سرگرمی‌­ها

یکی دیگر از بخش­‌های اختیاری رزومه که این روزها باب شده است، بخش علاقمندی­‌ها و سرگرمی­‌ها است. معمولا کارفرمایان از این بخش برای شناخت بهتر روحیات و شخصیت متقاضی استفاده می‌­کنند. این امر به آنها کمک می­‌کند تا بفهمند متقاضی چقدر به شغل موردنظر نزدیک است.

به طور مثال اگر شایستگی خلاقیت برای یک شغل حائز اهمیت باشد، گاهی با خواندن علاقمندی­‌های فرد می‌­توان فهمید آیا خلاقیت در وی وجود دارد؟ یا آیا فرد در اوقات فراغت و پرداختن به سرگرمی‌­های خود به دنبال تقویت خلاقیت در خود است یا خیر؟

علاقمندی­‌ها و سرگرمی‌­ها

در نوشتن این قسمت بر متفاوت بودن تمرکز کنید و خلاقیت داشته باشید و از این موضوع نترسید. در عین حال سعی کنید این علاقمندی­‌ها و سرگرمی­‌ها منطقی باشد و مستقیماً با شغل شما مرتبط باشد. به عنوان مثال می­‌توانید به نوع خاصی از هنر، ورزش، مهارت­‌های دیجیتال و… که به آن آشنایی یا تسلط دارید، اشاره کنید.

نوشتن این بخش می‌­تواند مانند یک شمشیر دولبه هم مفید باشد و هم مضر! بنابراین باید با دقت زیادی نوشته شود. رایج‌­ترین اشتباهاتی که افراد هنگام قرار دادن علایق خود در رزومه مرتکب می­‌شوند عبارتند از:

  • فعالیت­‌های با بهره­‌وری یا مشارکت پایین: به این اشاره نکنید که از تماشای تلویزیون و چرت زدن 4 ساعته در بعدازظهر یا انجام بازی‌­های ویدیویی در 8 ساعت متوالی لذت می­برید. ذکر کردن فعالیت‌هایی که در آن‌ها به تعامل یا تمرکز کمی نیاز است، اشتباهی وحشتناک است. چنین امری به کارفرمایان نشان می‌­دهد که شما تنبل هستید و هیچ ارزش افزوده­ای برای شرکت نخواهید داشت.
  • بیان باورها و جهت­‌گیری­‌ها: به عنوان مثال بیان جهت­‌گیری­‌های سیاسی حرفه­‌ای نیست و می­‌تواند باعث رد شدن شما شود. بنابراین، از مطرح کردن آنها خودداری کنید.
  • سرگرمی­‌ها و علایقی که سیگنال‌­های منفی را منتقل می‌­کنند: مانند رفتارهای پرخطر یا فعالیت­‌هایی که خارج از شأن و عرف جامعه است.
  • از کلیشه بودن خودداری کنید: این بخش عمدتاً درباره متفاوت و خلاق بودن است. سعی کنید از نوشتن موارد کسل­‌کننده و شبیه دیگران خودداری کنید.

Cover Letter یا نامه پوششی چیست؟

Cover Letter یا نامه پوششی متنی است که همراه رزومه فرستاده می‌­شود و نکاتی در آن ذکر می‌­شود که موجب می‌گردد کارفرما شما را واقعی­‌تر بشناسد. اما چگونه؟

هر شرکتی ویژگی­‌های خاص خود را دارد. کارفرمایان از طریق نامه پوششی می‌­توانند متوجه شوند که کارمندان آینده آنها با فرهنگ سازمانی آنها مطابقت دارد یا خیر. بنابراین در این نامه باید به گونه‌­ای حرفه‌­ای خود را معرفی کنید تا نشان دهید ارزش­‌ها، اهداف و فرهنگ شرکت را درک می­‌کنید و شما همان فردی هستید که سازمان به دنبال آن است.

موارد زیادی برای ذکر کردن در یک نامه پوششی وجود دارد، به خصوص اگر سابقه کاری قابل‌­توجهی داشته باشید. در این حالت معمولا لحظات خاص و دستاوردهای زیادی وجود دارد که به آنها افتخار می­‌کنید. گفتن یک داستان از ابتدا تا انتها روش خوبی برای نوشتن نامه پوششی است که خواندن آن را برای استخدام‌­کننده راحت­‌تر و جذاب­‌تر می­‌کند.

لازم به ذکر است که ارائه نامه پوششی هنوز در کشور ما مرسوم نشده است اما اگر قصد مهاجرت و پیدا کردن فرصت شغلی در خارج از کشور دارید، حتما این نامه را همراه با رزومه خود برای کارفرما بفرستید.

نمونه کار

در برخی مشاغل مانند مشاغل طراحی (در زمینه‌­های مختلف) ارائه دادن نمونه کار بسیار اهمیت دارد. گاهی اهمیت نمونه کار از رزومه شخصی هم فراتر می­‌رود. پس لازم است مشاغل این حوزه جهت افزایش شانس دعوت به مصاحبه خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

نمونه کار

معمولا متقاضیان برجسته‌­ترین نمونه کارهای خود را در همان رزومه از طریق یک لینک اینترنتی در اختیار کارفرمایان قرار می‌­دهند. برخی نیز آنها را به صورت یک فایل جداگانه به پیوست رزومه برای سازمان­ها ارسال می­کنند. روش ارسال مهم نیست؛ چیزی که اهمیت دارد این است که تا حد امکان نمونه کارها تا قبل از مصاحبه و همزمان با ارسال رزومه، برای کارفرما فرستاده شود.

رزومه­‌سازهای آنلاین

امروزه معمولا به دو صورت می‌­توان رزومه تهیه کرد:

1) نوشتن رزومه با استفاده از کامپیوتر:

در این حالت می­‌توان با استفاده از برنامه‌­های Microsoft Office اطلاعات مربوط به رزومه که در قسمت­‌های قبلی گفته شد را نوشت. استفاده از این روش نیاز به زمان و دقت بیشتری دارد اما متقاضی می­‌تواند به دلخواه خود یک رزومه را بسازد.

2) استفاده از رزومه­ سازهای آنلاین:

این رزومه‌­ ساز ها هم می­‌تواند یک راه آسان رزومه‌­نویسی برای افراد مبتدی باشد و هم می‌­تواند یک روش سریع نوشتن رزومه یا اصلاح آن برای سایر افراد باشد. زیرا این ابزارها قالب آماده­ و کاملی برای رزومه دارند که تنها کافی است شما اطلاعات خواسته شده را وارد آنها کنید و دیگر نگران نوع اطلاعات موردنیاز، جداول، رنگ­ها، چیدمان و… فایل رزومه خود نباشید.

برخی از این رزومه‌­سازهای آنلاین پولی هستند اما برخی دیگر رایگان هستند. در کشور ما عمدتاً سایت­‌های کاریابی مانند سایت دانشکار، این ابزار را به صورت رایگان ارائه می­‌دهند.

به چه نکات دیگری باید در نوشتن رزومه توجه گردد؟

در این بخش 10 نکته مهم در نوشتن رزومه را ذکر می­‌کنیم. با درنظر گرفتن نکاتی که در قسمت­‌های قبلی بیان شد و نکات ذیل، می‌­توان یک رزومه قابل توجه ارائه داد.

1) برجسته کردن مهارت­‌ها و تجربیات مرتبط

یک رزومه با ساختار مناسب باید مهم‌ترین مهارت­‌ها و تجربیات مرتبط شما را برای کارفرمایان بالقوه برجسته ­کند. بنابراین مطمئن شوید آخرین مهارت­‌ها و تجربیات مرتبط شما در رزومه منعکس شده است. همچنین برای داشتن یک رزومه قوی از عناصر قالب­‌بندی مانند رنگ، حاشیه‌­ها و طراحی مناسب استفاده کنید تا بهتر بتوانید دستاوردهای خود را برجسته کنید.

2) نشان دادن مزایایی که می­‌توانید ارائه دهید

یکی از دلایل مهم نوشتن رزومه آن است که رزومه نباید فقط مهارت و تجربه را ارائه دهد، بلکه باید به کارفرمایان بگوید که شما با ورودتان به سازمان چه چیزی را به شرکت می‌­آورید.

نشان دادن مزایایی که می­‌توانید ارائه دهید

به عنوان مثال، اگر به دنبال یک موقعیت فروش هستید، در رزومه خود به جای اینکه فقط بگویید “با عملکرد بالا” هستید، می‌­توانید بگویید “در یک ماه به فروش 250 میلیون تومانی در شبکه­‌های اجتماعی دست یافته­‌اید”. چنین امری به کارفرمایان این امکان را می‌­دهد که ارزشی را که شما برای شرکت به ارمغان می‌­آورید، به صورت دقیق و عددی درک کنند.

در صورت امکان سه یا چهار دستاورد در تجربیات مرتبط خود را مثال بزنید. استفاده از اعداد در رزومه با عباراتی مانند افزایش سود یا کاهش ضرر تا 5 درصد، افزایش فالوور شبکه های اجتماعی تا 1500 کاربر یا افزایش فروش به میزان 10 درصد را حتما در نظر بگیرید.

3) یک چهارم بالای رزومه را جدی بگیرید

معمولاً یک چهارم بالای رزومه بیشترین توجه را به خود جلب می­‌کند. اطمینان حاصل کنید که علاوه بر نام و اطلاعات تماس خود، اطلاعات مهم را به طور مختصر در این قسمت قرار دهید. راه دیگری که می‌توانید توجه کارفرما را به خود جلب کنید، استفاده از طرح‌­هایی است که در آن از رنگ­ها یا تصاویر مناسب استفاده شده است.

زمانی که برای یک شغل درخواست می‌­دهید، رد شدن هم یک روی دیگر سکه است و این مردودی تا زمانی که نکته جالبی در رزومه شما پیدا نشود، ادامه می‌­یابد. در این حالت یک رزومه ساختارمند، تمیز و دقیق اهمیت پیدا می‌کند.

4) خود را بهتر با موقعیت شغلی هماهنگ کنید

یک رزومه خوب، مهارت­‌های شما را با نیازهای مربوط به موقعیت شغلی منطبق می­کند. یکی از راه‌های انجام این کار این است که مطمئن شوید رزومه شما حاوی همان کلمات کلیدی موجود در شرح شغل است

به عنوان مثال، اگر در شرح شغل درخواست “دانش محتوانویسی” وجود دارد، حتما عیناً واژه “محتوانویسی” را در رزومه خود وارد کنید. با انجام این کار، کارفرمایان قادر خواهند بود خیلی راحت‌­تر رزومه شما را انتخاب کرده و شما را دعوت به مصاحبه کنند.

5) اجتناب از غلط‌های املایی و نگارشی در نوشتن رزومه

غلط­‌های املایی و نگارشی یکی از پیش پا افتاده‌­ترین و در عین حال مهم‌ترین نکاتی است که باید در نوشتن رزومه موردتوجه قرار داد. اگر رزومه شما دارای غلط­‌های املایی و نگارشی باشد، کارفرمایان با خواندن آن نتایج نه چندان دلچسبی درمورد شما می­‌گیرند، برای مثال می‌­گویند: “این شخص نمی‌­تواند بنویسد” یا “این شخص به جزئیات و یا بدیهیات اهمیتی نمی­‌دهد.”

اجتناب از غلط‌های املایی و نگارشی

6) ذکر جزئیات مهم

همانطور که گفتیم رزومه باید مختصر و مفید باشد تا خواننده را کسل نکند. اما ذکر نکردن جزئیات مهم دقیقاً می‌­تواند به ضرر شما تمام شود. به عنوان مثال اگر در رزومه فقط بگویید که سرپرست یک رستوران بودید، کافی نیست. توصیه می­‌شود که به صورت خاص بیان کنید در این سرپرستی چه وظایفی (مانند استخدام، آموزش، نظارت بر 20 کارمند با 2 میلیارد فروش در سال) برعهده داشتید.

7) عدم ارسال رزومه یکسان برای موقعیت‌­های متفاوت

گاهی متقاضیان از یک رزومه یکسان برای موقعیت­‌های شغلی متفاوت استفاده می­‌کنند. سفارشی نکردن رزومه برای هر موقعیت شغلی، اشتباهی است که بسیاری از کارجویان به آن توجهی نمی­‌کنند.

با تغییر اندکی در رزومه خود و سفارشی کردن آن برای یک موقعیت شغلی خاص، به کارفرما نشان می­دهید که چقدر موقعیت شغلی آنها برای شما اهمیت دارد. همچنین شانس شما برای دعوت به مصاحبه افزایش می­‌یابد.

8) نوشتن رزومه خیلی طولانی یا خیلی کوتاه

برخی از کارجویان سعی می­کنند تجربیات خود را در یک صفحه جمع کنند زیرا گمان می‌­کنند که رزومه نباید طولانی باشد. این کار باعث می‌­شود حتی برخی دستاوردهای مهم خود را حذف کنند و توضیح آن را به جلسه مصاحبه موکول کنند. برخی دیگر در مورد تجربیات نامربوط یا اضافی در رزومه خود صحبت می­‌کنند. این کار باعث می­شود در برخی موارد رزومه­‌های 5 صفحه‌­ای یا بیشتر ارائه دهند.

همانطور که قبلاً هم گفته شد، بهتر است رزومه به یک یا دو صفحه محدود شود اما این یک قانون نیست. سعی کنید آن­قدری بنویسید که کافی باشد و یک دعوت به مصاحبه برای شما به ارمغان بیاورد.

9) رعایت نکات بصری

متاسفانه عدم رعایت نکات بصری در نوشتن رزومه می­تواند تا حد زیادی در رد شدن رزومه شما تاثیرگذار باشد. رزومه‌های بسیار شلوغ، با فونت غیررسمی، حاشیه‌­بندی نامناسب و… زیبایی بصری رزومه را از بین می‌­برد. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، می‌­توانید رزومه خود را به افراد دیگر نشان دهید تا در این خصوص نظر بدهند.

رعایت نکات بصری

10) ارتباط درست با کارفرما

قبل از اینکه به مصاحبه دعوت شویم باید به کمک رزومه خود ارتباط درستی با کارفرما بگیریم. برای این منظور اگر قرار است رزومه خود را از طریق ایمیل به کارفرما بفرستید، حتما برای ایمیل خود موضوع مناسب بنویسید تا ایمیل شما به اسپم نرود و یا بین ایمیل­‌های دیگر کارفرما گم نشود.

همچنین حتما شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل و درصورت امکان شماره تلفن ثابت خود را در رزومه به صورت صحیح بنویسید تا کارفرما بتواند جهت دعوت به مصاحبه با شما ارتباط بگیرد.

کلام آخر

حال می‌­توانید با درنظر گرفتن اصول بیان شده در قسمت‌­های پیشین یک رزومه حرفه­‌ای برای خود بنویسید. یک رزومه اگر به خوبی نوشته شود و ساختاری تمیز و منسجم داشته باشد، به شما این امکان را می‌­دهد که از رقبا جلوتر بمانید و دعوت به مصاحبه شوید. اگر فکر می‌کنید رزومه شما آن‌طور که باید ارزشی اضافه نمی‌کند، از یک رزومه‌نویس حرفه‌ای یا یک مشاور حرفه‌ای راهنمایی بخواهید تا گامی جدی برای نوشتن رزومه و رسیدن به شغل رویایی خود بردارید.

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری سندی است که تجربه کاری، تحصیلات، مهارت‌ها و دستاوردهای شما را فهرست می‌کند.

یک رزومه حاوی چه مطالبی است؟

یک رزومه حاوی اطلاعات شخصی، معرفی یا خلاصه حرفه­ای، تجربه کاری، سوابق تحصیلی، مهارت­ها، فعالیت­های داوطلبانه، مقالات و مطالب منتشرشده، افتخارات، گواهینامه­ها و علاقمندی­ها و سرگرمی­ها است.

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام و عرض ادب:
    خیلی عالی بود
    من قبلا نتونستم رزومه کامل بنویسم
    وقتی که این رزومه کاری مطالعه کردم
    الان میتونم یه رزومه عالی بنویسم
    با تشکر از شما

    1. خواهش میکنم. خوشحالیم که برای شما مفید بوده.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا