کارفرما

برند کارفرمایی فرشته نجات شرکت‌ها

همه کارجوها یا متقاضیان کار برند کارفرمایی هر شرکت را به هنگام انتخابش جهت ارسال رزومه و پس از مصاحبه، انتخاب آن به عنوان محل کار خود را بررسی می‌کنند. این امر درحالیست که شاید تا به حال این واژه را نشنیده باشند. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا بعضی شرکت‌ها به راحتی فردی را که نیاز دارند استخدام می‌کنند؟ حال که خود شما صاحب یک کسب و کار هستید خودتان را چطور به استخدامی‌هایتان معرفی می‌کنید؟ ما در این مقاله 12 دقیقه‌ای به شما کمک می‌کنیم که به عنوان یک کارفرما، استعدادهای جامعه را مجذوب خود کنید.

“مشتری‌ها شرکت شما را بیشتر دوست خواهند داشت، زمانی که ابتدا کارمندانتان شرکت شما را دوست بدارند.”

سایمون سینک

برند کارفرمایی چیست؟

مطمئناً همه ما در دورانی به دنبال کار بوده‌ایم. اگر به یاد بیاوریم علاوه بر حقوق؛ محیط کاری، رفتار مدیریت با کارمندان و رفتار کارمندان با یکدیگر هم برای حضور شما در یک شرکت مهم بوده است. به عبارتی دیگر به آوازه محیط داخلی و استخدام شرکت شما برند کارفرمایی گفته می‌شود. این امر چیزی نیست که شما روی آن تاثیر مستقیم داشته باشید. برخی فعالیت‌های شما چه عمدی و چه سهوی روی برند کارفرمایی تاثیر می‌گذارد.

برای درک بهتر تاثیرات عمدی یا سهوی به این دو مثال توجه کنید:

  • ممکن است شما در شرکت خود محیطی سرسبز و زیبا طراحی کنید و یکی از کارمندانتان با یک تصویر محل کار خود را در شبکه‌های اجتماعی، محیطی سبز و زیبا معرفی کند. این عمل در تقویت برند کارفرمایی شما تاثیر مثبتی دارد.
  • از طرفی ممکن است فردی که برای استخدام به داخل شرکت شما آمده در اولین برخورد با یکی از کارمندانتان رفتاری زننده مشاهده کند. این فرد بعد از خروج از شرکت شما هر جا برود در مورد این رفتار زننده صحبت خواهد کرد که این به طور غیر عمد باعث تخریب برند کارفرمایی شما می‌شود.

اما به این معنی نیست که شما به طور کلی روی ارتقا برند کارفرماییتان مؤثر نیستید. در همان مثال اول این شما بودید که محیط کار کارمندانتان را سرسبز کردید. یا یک هدیه کوچک جهت تبریک عید نوروز به کارکنان‌تان می‌دهید که باعث ایجاد یک حس خوب و به طبع تقویت آوازه کارفرمایی شما می‌شود.

تفاوت برند کارفرمایی با برند تجاری چیست؟

لوگو شرکت رولکس

با تعاریفی که بالاتر از برند کارفرمایی کردیم میتوان تمایز بین این دو را حدس زد. برند تجاری یا برند شرکت همان شهرت آن شرکت در خدمات و کسب و کارش است. درحالی که برند کارفرمایی آوازه شرکت در فرایند استخدام آن است.

اما به این معنی نیست که این دو بر هم تاثیر ندارند. یکی از مثال‌های این موضوع کافه بازار است. کمتر کسی اسم این برند را نشنیده است. اگر اخبار دانشجویی را دنبال کنید متوجه می‌شوید که در سال‌های اخیر دانشجویان رشته نرم‌افزار دانشگاه شریف اکثراً به دنبال ورود به این شرکت هستند. اما چرا؟

این برند در صفحه “درباره ما” سایتش سهام داران خود را معرفی و 3.37 درصد از سهام خود را به صورت تشویقی به کارمندانش اختصاص داده است. کافیست در پیج اینستای این شرکت تفحصی بکنیم تا با پست‌های کارکنان شادش و کیک‌های رنگارنگی که در جشن‌های مختلفشان نوش جان می‌کنند مواجه شویم. بازم هم نیاز است که علت این خیل عظیم درخواست استخدام را توضیح بدهیم؟

برند کارفرمایی مزایایی را به همراه دارد؟

جذب متقاضیان

برای درک بهتر ارزش یک برند کارفرمایی قدرتمند، باید بدانیم وجود آن چه مزایایی را شامل حال شرکت ما خواهد کرد. که در زیر به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

نقش برند کارفرمایی در فرایند استخدام:

علاوه بر خود کارجویان که باید توانایی‌ها و مهارت‌های نرم لازم برای استخدام را داشته باشند. شرکت استخدام کننده هم باید کار در شرکتش را طوری برندسازی کند که نخبه‌ها و افراد متخصص، خود برای موقعیت‌های شغلی داخل سازمانش لحظه شماری کنند.

برای مثال یک کارفرما باید تکنیک‌های مصاحبه شغلی از کارجو را بداند. اما در کنار این تکنیک‌ها باید توانایی خوب جلوه دادن محیط کار را نیز داشته باشد. اگر شرکتی به اذیت شدن کارکنانش، عدم پرداخت حقوق به موقع، ساعت کاری نامنظم شهرت داشته باشد، حتی اگر برندی شناخته شده در محصول و کسب و کارش باشد، باز هم در فرایند استخدام دچار مشکل خواهد بود.

برند کارفرمایی شما را از رقبا متمایز میکند:

به قطع فردی که جهت استخدام برای شرکت‌ها اقدام می‌کند، به شرکتی که محیط جذاب‌تر و مناسب‌تری نسبت به باقی رقبا دارد، تمایل بیشتری نشان می‌دهد. پس این تمایز را به همه نشان دهید.

برند کارفرمایی قوی، حفظ کارکنان را تسهیل می‌کند:

یکی از چالش‌های صاحبان کار و مدیران سازمان‌ها نگه داشتن کارمندان خوبشان است. یک برندسازی کارفرمایی قوی با ایجاد حس خوب در کارمندان، علاقه آن‌ها به ماندن در سازمان را افزایش می‌دهد.

برند کارفرمایی قدرتمند باعث راحتی و سرعت استخدام می‌شود:

شرکتی که آوازه محیط کارش و شخصیت کارفرمایش در عموم زبان‌زد باشد؛ همه متقاضیان کار را به سمت خود می‌کشاند. پس شما با یک برند کارفرمایی قوی نیازی نیست که به دنبال متقاضی بگردید. به علاوه که درخواست شما برای همکاری توسط هر کدام از متقاضیان مدنظرتان بدون تعلل پذیرفته می‌شود.

چه افرادی در سازمان مسئولیت برند کارفرمایی را عهده دارند؟

مسئول ارشد شرکت

به طور قطع با تعریف برند کارفرمایی اولین اسمی که به ذهن می‌رسد مدیر منابع انسانی است. اما باید به این توجه داشته باشیم که فعالیت‌های موثر بر برند کارفرمایی قابل مدیریت نیستند. پس نمیتوان این امر را مختص منابع انسانی دانست. از جمله بخش‌های تاثیرگزار بر این امر می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • مدیر عامل، سرمایه گذاران یا صاحبان کسب و کار که برای شرکت چشم‌انداز (vision) استراتژیک طراحی و تبیین می‌کنند، نقش موثری در فرایند استخدام و محیط سازمان دارند.
  • علاوه بر مدیر منابع انسانی اعضای این تیم نیز که مسئولیت مشخص کردن روابط بین کارکنان و سازمان را بر عهده دارند نیز تاثیر بسزایی در این امر دارند.
  • حتی تیم بازاریابی که مسئولیت فعالیت‌های خارج سازمان را بر عهده دارند هم می‌توانند تنها با یک جمله کوتاه، بسیار موثر عمل کنند.

اما نمی‌توان گفت هرکدام از این افراد به صورت مجزا در برندسازی کارفرمایی ایفای نقش می‌کنند. برای مثال اگر سرمایه‌گذار یا مدیر عامل ساعت کار یا حقوق مشخصی را تببین نکند، نیروی انسانی هیچ برنامه‌ای برای روابط بین کارکنان ندارد و به طبع تیم بازاریابی حس خوبی از کار در شرکت نخواهد داشت و کافیست یک پست از نارضایتیش در لینکداین منتشر کند.

چطور برند کارفرمایی خود را بسازیم؟

مسیر ساخت برند کارفرمایی

گفته شد که ما به طور مستقیم روی شکل گیری برند کارفرماییمان مؤثر نیستیم؛ ولی می‌توانیم در مسیر آن مداخله کنیم. با رعایت 5 نکته زیر می‌توان یک مسیر مشخصی را برای این شگل گیری فراهم کنیم:

سازمانتان را بشناسید:

از خودتان بپرسید، من شرکتم را چطور توصیف می‌کنم؟ ارزش پیشنهادی کارفرمایی (EVP) شما چیست؟ شما به عنوان یک کارفرما باید بتوانید کارکردن در شرکت خود را تصویرسازی کنید. فرض کنید شما کارمند خودتان هستید، آیا از کار کردن در شرکت خودتان راضی می‌بودید؟

برای درک بهتر این موضوع باید از کارمندانتان اطلاعات کسب کنید. کسانی که مانده‌اند، چرا مانده‌اند؟ کسانی که می‌روند، چرا می‌روند؟ با کارمندانتان چه به صورت مستقیم چه به صورت غیر‌مستقیم صحبت کنید. آن‌ها را بهتر بشناسید. به یک یا دو نفر بسنده نکنید. اگر حس می‌کنید با شما رودربایستی دارند کس دیگری را برای صحبت با او بگمارید.

سوالاتی که طراحی می‌کنید بسیار در درک شما از احساس کارمندان‌تان مهم است پس 9 نمونه از این سوالات را در زیر ذکر میکنیم:

1) چقدر در کارتان شادمانی و رضایتمندی را تجربه می‌کنید؟

2) تا چه اندازه از مهارت‌ها و تجربیات خود استفاده می‌کنید؟

3) در طی مدتی که در این شرکت کار کرده‌اید چه اندازه پیشرفت داشته‌اید؟

4) توانایی‌هایتان از سمت مدیر چطور ارزیابی می‌شود؟

5) فکر می‌کنید مدیرتان متوجه پتانسیل‌های شما هست؟

6) فکر می‌کنید در مدت کار خود در این شرکت برای اقداماتتان دیده شده‌اید و از شما قدردانی شده است؟

7) آیا از حقوق و مزایای خود راضی هستید؟

8) آیا می‌توانید بین زندگی شخصی و کاری خود تعادل برقرار کنید؟

9) تا چه اندازه با هدف و ارزش‌های سازمان موافقید؟

برای کارمند خود ارزش بسازید:

یکی از بهترین راه‌های جذب و استخدام بهتر نیرو، ایجاد انگیزه کافی برای پیوستن به سازمان شماست. بدین معنی که برای متقاضیان به طور کامل ارزش‌ها و تفاوت‌های خود با سایر رقبا را شرح دهید؛ به او نشان دهید که کار کردن برای شرکت شما چه مزایایی نسبت به باقی شرکت‌های هم‌رده دارد. بدین منظور به این دو سوال پاسخ بدهید:

× شرکت از متقاضی چه انتظاری دارد؟

× آنچه فرد یا متقاضی از شرکت و شما انتظار دارد چیست؟

اما این کار بدین معنی نیست که ارزش‌ها و چشم‌انداز خود را به صورت عمومی به همه بگویید. بگذارید این ارزش‌ها و چشم‌اندازها فقط بین شما و کارمندان یا متقاضیان‌تان باشد.

برند کارفرمایی خود را به همگان نشان دهید

حال نوبت نمایش شهرت کارفرمایی شماست. اما برای این کار دقیقا همانند برند تجاری، کانال‌ها و راه‌های بسیاری جلوی شما قرار دارد. این که با چه استراتژی و با چه نگرشی وارد هر کانال بشوید در تقویت یا تخریب برند کارفرمایی شما تأثیر می‌گذارد. حال در این کانال‌ها چه بگوییم؟

شغل‌ها را وصف کنید:

اغلب اولین چیزی که متقاضیان کار از شرکت شما می‌بینند، آگهی شغل‌های مورد نیاز شماست. پس چه بهتر که توصیفی دقیق از آن شغل داشته باشید تا هم متقاضی درک بهتری از کاری که قرار است برایتان انجام داشته باشد، هم برند کارفرمایی شما را بشناسد. حتماً از صفحه ثبت آگهی استخدام ما دیدن فرمایید.

صفحه شبکه‌های اجتماعی فعال:

سوشال مدیا

امروزه شبکه‌های اجتماعی تبدیل به مکانی برای برندسازی شخصی هر فردی شده است. پس برای برند سازی یک کارفرما این کانال‌ها نقش بسیار بزرگ و مهمی دارند. با قرار دادن عکس، ویدئو و یا متن‌های موضوعی به راحتی می‌توانید خود را آنچنان که می‌خواهید به متقاضیان استخدامی و عموم معرفی کنید و برای خود آوازه یک کارفرمای جذاب را بسازید.

بررسی اخبار آنلاین مربوط به شما:

همانطور که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کمک بسیار بزرگی در تقویت برند کارفرمایی شما داشته باشند، کافیست فردی جایی در همین کانال‌ها از شما انتقاد کند و شما متوجه آن نباشید تا تمام شهرتی که ساخته‌اید، به یک شب ناپدید شود. پس سعی کنید هرکجا که اسمی از شما برده می‌شود حضور داشته باشید. از انتقاد نترسید و حتما جواب آن را بدهید و در صورت صحت انتقاد، سعی در رفع آن داشته باشید. پس از رفع ایراد از نظر وی تشکر کنید.

فعالیت‌های فضای آفلاین:

اگر تمام مراحل بالا به خوبی انجام شده باشد حال شما یک متقاضی نخبه خواهید داشت که قصد دعوت به مصاحبه با او را دارید. پس باید در تماس تلفنی و سپس در مصاحبه اداری رو در رو با وی هم، همان پرستیژ و آوازه را نمایش بدهید. وگرنه به راحتی او را از دست می‌دهید.

بین کارمندان خود تعامل ایجاد کنید:

متقاضیان معمولاً بیشتر از صحبت‌های کارفرما به نقدهای کارمندان یک شرکت اعتماد دارند. کارمندان شرکت شما همانند ظروف ظریف و گران‌قیمتی هستند که با ارزش‌های شما زندگی می‌کنند. پس اگر نیروی کار شما از برند کارفرمایی شما پشتیبانی کند این شما هستید که برنده اصلی هستید. برای تحقق این مهم راه‌کارهای بسیاری موجود است؛ که چند نمونه از آن‌ها به شرح زیر است:

گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی

با توجه به این که معنی دقیقی از گیمیفیکیشن موجود نیست؛ ولی می‌توان آن را نوعی اضافه کردن عناصر جذاب و بازی‌گونه در روابط بین کارفرما و کارمندان خود دانست.

به نمایش گذاشتن و تعریف از کارمندانتان
تعریف و تمجید از کارمندان

در صفحه‌های اجتماعی خود از کارمندانتان تک به تک تشکر کنید. یک عکس زیبا از او و یک تعریف دلنشین که تشکر شما از زحماتش را به همراه دارد، در حفظ روحیه کارمندان‌تان تأثیرگذار است.

استفاده از زبان ساده برای تفهیم موضوعات

همیشه سعی کنید مأموریتی که به هر کارمند یا کارشناس خود می‌دهید را کوتاه و قابل فهم توصیف کنید. تا او بتواند با شما هم‌فکر باشد و برای رساندن شما به مقصودتان در مسیر درست گام بردارد.

ایجاد رضایت شغلی و فضا برای پیشرفت آنان

شما به عنوان یک کارفرما یا مدیر منابع انسانی باید نیازهای کارمندان‌تان را بدانید. با او صادق باشید. اگر مشکلی را مشاهده کردید که باعث ناراحتی کارمندان‌تان شده است؛ یا آن را رفع کنید یا سعی کنید برای او مشکل را توضیح دهید تا شاید او در رفع آن به شما کمک کند. با این کار اهمیت نظر او را نمایش می‌دهید.

سخن پایانی برای برند کارفرمایی

برند کارفرمایی درست و قدرتمند در فرایند جذب و استخدام شرکت شما نقشی به بزرگی برند تجاری شما دارد. هیچ متقاضی موفق و با تجربه‌ای به شرکتی با آوازه و برند کارآفرینی ضعیف نمی‌پیوندد. پس تلاش کنید وجهه خوب خود را بیشتر تبلیغ کنید و از کاستی‌های خود بکاهید تا هم کارمندان خوب کنونی‌تان را حفظ و هم متقاضیان نخبه و کاربلد را جذب خود کنید.

منابع:

  1. motamem.org
  2. hrmacy.ir
  3. michaelpage.ch
  4. meltwater.com
  5. Linkedin.com

سوالات متداول:

برند کارفرمایی شرکت رو چطور بسازیم؟

شما کافیه از نظر کارمنداتون و متقاضیان استخدام شرکتتون خبر داشته باشین و برای بهتر شدن اشکالاتون تلاش کنید. همزمان برای نقاط قوتتون تبلیغ کنید.

تفاوت برند کارفرمایی با برند شرکت چیه؟

برند شرکت یا برند محصول شهرت خارج از سازمان شماست و برند کارفرمایی آوازه داخلی شرکت شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا