بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

بازار کار مدیریت بازرگانی | یک رشته پول ساز

در زمانی که دیگر دانش آموزان به انتهای دوره تحصیلی متوسطه دوم در دبیرستان میرسند و رنگ و بوی دانشگاه به مشام آنها میخورد ، کم کم به فکر انتخاب رشته افتاده و گروهي به رشته هاي گروه مديريت و بازار کار مدیریت بازرگانی فکر میکنند و سوالاتی راجع به این مسئله برای آنها پیش می آید.

یکی از موضوعاتی که در زمان تحقیق در مورد این رشته و برای آنها پیش می آید سوالاتی راجع به آینده شغلی و بازار کار مدیریت بازرگانی است که ما در این مقاله به بررسی آن میپردازیم .

پیش از شروع پیشنهاد می‌کنم سری به آگهی‌های استخدام مدیر در حوزه های مختلف بزنید.

مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیریت بازرگانی رشته ایست که به بررسی بازار ها و گنجایش و موقعیت ها میپردازد و همچنین رفتار های مشتری ها را بررسی کرده و حتی به کارآفرینی نیز میپردازد ، در این رشته به عنوان یک مدیر بازرگانی دروسی مانند حسابداری ، اقتصاد ، مدیریت استراتژیک ، بازاریابی ، ریاضیات و آمار ، را میبایست گذرانده شود.

مدیریت بازرگانی و بازارکار آن

این رشته در سه مقطع کارشناسی ، ارشد ، و دکتری  در گرایش های مختلف ارائه میشود و میتواند دانشجویان در صورت علاقه در مقاطع بالاتر در این رشته تحصیل کنند . گرایش های موجود در مقاطع بالاتر رشته مدیریت بازرگانی عبارتند از : بازاریابی ، بازرگانی بین المللی ، تجارت الکترونیکی ، مدیریت استراتژیک ، بازرگانی داخلی  و کارآفرینی .

طبق اطلاعاتی که جمع آوری شده در مقطع کارشناسی بیشترین  درخواستی نیروی کار وجود دارد و در مقاطع بالاتر اصولا مدیران و صاحبان کسب و کار ها قصد ادامه ی تحصیل دارند و با توجه به نیاز خود گرایش خود را انتخاب میکنند.

در دوران تحصیل به چه چیزی بپردازیم؟

پیشنهادی که ما برای دانشجویان این رشته داریم این است که حین تحصیل مقطع کارشناسی تحقیقاتی را راجع به بازار کار مدیریت بازرگانی انجام داده و در نهایت مشغول شده و طعم کار را بچشند و با چالش های بازار کار مواجهه شوند ، تا برای خود رزومه ای ساخته و در آینده پس از فارغ التحصیلی به راحتی بتوانند در بازار کار مشغول شوند.

افراد دارای مدرک کارشناسی می توانند به عنوان کارشناس بازرگانی ، مدیر بخش های مختلف سازمان مانند: مدیر فروش ، مدیر مالی مشغول به کار شده و نیز همچنین میتوانند در سازمان های دولتی مانند بانک ها نیز مشغول به کار شوند ، یا اینکه خود به طور مستقل سازمانی را ایجاد کرده و در حوزه مربوطه به فعالیت بپردازد.

اینکه به مستقل کار کردن و استقلال کاری اشاره شد به این دلیل است که دانشجویان این رشته باید روحیه کار آفرینی را در خود ایجاد کنند تا بتوانند ارزشی را به جامعه ارائه کنند و از این راه هم به جامعه خدمت کرده و هم خودشان به موفقیت برسند.

تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

تحصیل در بعد ورود به بازار کار

پیشنهادی که ما برای دانشجویان این رشته داریم این است که در مقطع کارشناسی و یا در حین مقطع کارشناسی وارد بازار کار شده و در هنگام کار به تحصیل در مقطع ارشد و دکتری بپردازند.

استخدامی در سازمان های دولتی

در رابطه با بازار کار مدیریت بازرگانی و استخدام در سازمان های دولتی و سازمان های وابسته به آن میتوان به این مسئله اشاره کرد که شرکت ها و همچنین ارگان های دولتی در طول سال آزمون هایی برگزار کرده که برای استخدام کارمندان، مدیران بوده و درجهت تکمیل نیروی انسانی ارگان میباشد.

و در بین شرایط ثبت نام بسیار نام این رشته یعنی مدیریت بازرگانی دیده میشود که در نهایت دانشجویان بر اساس سابقه کار و همچنین مهارت آنها گزینش میشوند و امروزه دانشگاه در اولویت بعد از مهارت قرار گرفته و این به معنای باز شدن فضای زیاد و فرصت های مناسب برای ارتقای مهارت ها میباشد.

فعال بودن ، برگ برنده ی بازار کار

دانشجویان مدیریت بازرگانی باید در طول تحصیلشان بسیار فعال بوده و جدای از دانشگاه و تحصیل به فکر کارآموزی در حوزه های مختلف نیز باشند و مطالب روز را راجع به حوزه ی تحصیلی و شغلی خود را مطالعه و بررسی کنند.

دانشجویان از این طریق میتوانند زودتر بازار کار را لمس کنند و نیز بهتر به سمت موفقیت شغلی گام برداشته و نیز میتوانند در اینده با پیشینه ی تجربی خود مدیریت سازمانی را بر دست گرفته و به بهترین شیوه ممکن مدیریت را برعهده بگیرند.

بخش هایی که یک دانشجوی مدیریت بازرگانی میتواند در آن فعالیت کند محدود نیست و گسترده است و ما در ادامه به چند نمونه از این بخش ها اشاره میکنیم و دانشجو میتواند با توجه به توضیحات و علایق خود یک بخش را انتخاب کرده و راجع به آن تحقیقاتی به عمل آورد.

بازارکار مدیریت و استخدامی

 

زندگی شغلی چیست؟

ما در کل چهار نوع زندگی شغلی داریم که هر انسان میتواند با توجه به علایق و سلایق و شرایط خود در مسیر زندگی اش  یکی از آنها را انتخاب کند ، این چهار نوع زندگی شغلی به ترتیب :   1. کارمندی    2. کارفرمایی    3.خویش فرمایی   4. سرمایه گذاری هستند.

1.کارمندی معمولا بیشترین شکل زندگی شغلی در بین جامعه است که قابل تحسین بوده و به شکل ” کار کردن ما برای دیگران ” بوده  که اصولا به صورت استخدامی بوده و افراد برای این جایگاه با هم رقابت میکنند و درنهایت استخدام شده و به کار میپردازند و ماهیانه حقوق و مزایایی را دریافت میکنند که روند ثابتی داشته و ساعات کاری مشخصی دارد .

2. بخش خویش فرمایی به حالتی میگویند که شخص برای خودش کار میکند و اگر یک روز در محل کار حاضر نشود درامدش قطع میشود!  ولی قسمت خوب ماجرا اینجاست که این نوع افراد وابستگی به شخصی ندارند و میتوانند آزادانه رفتار کنند و هرگونه که دوست دارند در محل کار حاضر شده و خدمات و محصول خود را ارائه کنند

3.بخش کارفرمایی که اصولا هدف دانشجویان این رشته بوده بخشی به این حالت است که ما به عنوان مدیر یک بخش یا صاحب کسب و کاری هستیم و دیگران برای ما کار میکنند و ما به آنها حقوق و مزایا پرداخت میکنیم ،

4.در این مقاله به کارآفرینی اشاره شد که همین شکل زندگی شغلی میباشد و البته رسیدن به این جایگاه و ماندن در این جایگاه ساده نیست و سختی های فروان و ساعت کاری های بالایی را باید تجربه کنیم ، گاها دانشجویان این رشته کارآفرینی را بسیار ساده دیده و از مشکلات پیشامدی اطلاعی ندارند ، ولی چالش های فراوان در انتظار کارآفرینان بوده و در شروع کار سختی کار کارمندان گاهی نیز بر روی دوش کار افرین است ، ولی ارزش و موفقیت از همین قسمت شروع میشود.

4. بخش سرمایه گذاری که بر خلاف چهار نوع زندگی قبلی که نیاز به انجام عملیات و صرف انرژی داشت ، این بخش به صورتیست که گفته میشود “سرمایه برای ما کار میکند ” و نیازی به فعالیت آنچنانی ما نیست ، ما در یک پروژه سرمایه گذاری میکنیم و افراد برای ما پروژه را پیش برده و در نهایت سود حاصل از اتمام این پروژه به ما میرسد ، البته میتوان این شغل را به صورت شغل دوم نیز ادامه داد به این معناست که اشخاص با زندگی شغلی های دیگر نیز میتوانند این شکل زندگی را تجربه کنند و در سرمایه گذاری هم فعالیت کنند و سود آن را برداشت کنند.

این مسیر های یاد شده میتوانند به یکدیگر وصل شوند و شخص در این مسیر پله پله  بالا رود  در غیر این صورت میتواند یک مسیر زندگی شغلی را بر طبق شرایط خود انتخاب کرده و جایگاه خود را ایمن ساخته و در نهایت همان شکل از زندگی شغلی را ادامه دهد و در مقاطع بالاتر همان شکل زندگی شغلی قدم بردارد .

زندگی شغلی و انواع آن

 

و در آخر پیشنهاد ما برای دانشجویان این رشته فعالیت مستمر و پویا بودن در مسیر تحصیل و شغلی بوده تا در آینده بتوانند به راحتی قله های موفقیت را فتح کنند.

سوالات متداول

چگونه حین تحصیل برای کارآموزی اقدام کنیم؟

شما میتوانید برای کاراموزی در حوزه ی مورد علاقه ی خود در سایت دانشکار به دنبال فرصت های کارآموزی باشید

آیا در رشته مدیریت بازرگانی فرصت کارآفرینی وجود دارد؟

قطعا بله! در همه ی رشته ها میتوان این فرصت را ایجاد نمود ، ولی باید با علم و تجربه کافی این ارزش را ایجاد کرد و نیاز به پشتکار و تلاش مستمر دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا