بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

نمایشگاه کار

نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت

برای ثبت‌نام در نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت ( صدف ) اینجا کلیک کنید.

نمایشگاه کار دانشگاه علم و صنعت صدف

جذب نیروی انسانی مستعد و توانمند؛ یکی از اصلی‌ترین چالش‌‌های هر سازمان

نیروی انسانی در سازمان‌ها را می‌توان، بزرگ‌ترین سرمایه یک سازمان تلقی کرد. یکی از چالش‌های مهم پیش روی سازمان‌ها، جذب و استخدام نیروی توانمند، متعهد و با استعداد است. فرآیند جذب چنین نیرویی، به سادگی امکان پذیر نیست و متخصصین جذب و استخدام سازمان‌ها، باید از طریق چندین کانال بصورت همزمان، برای پیدا کردن نیروی مد نظر خود اقدام کنند تا به نتیجه‌ی مطلوب برسند. در این مسیر با توسعه روز افزون فناوری، افزایش سطح دسترسی‌ها و برگزاری رویدادها، راه‌ برای متخصصین منابع انسانی راحت‌تر شده است اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که در این مسیر هیچ مانعی برای رسیدن به هدف وجود ندارد.

جذب نیروی انسانی

نمایشگاه کار؛ فرصتی برای کارجویان و کارفرمایان

یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به نتایج دلخواه کارجویان و کارفرمایان در فرآیند جذب نیرو، حضور در نمایشگاه کار است. این رویداد با هدف ارتباط مستقیم کارجویان و کارفرمایان با هم طراحی شده است که در آن، بازدیدکنندگان و بنگاه‌های حرفه‌ای حاضر در نمایشگاه به دنبال تعامل و ایجاد ارتباط کاری با یکدیگر هستند. نمایشگاه کار در سرتاسر دنیا بصورت حضوری و آنلاین (غیر حضوری) برگزار می‌گردد. نکته‌ی جالب توجه این است که این رویداد عموما در دانشگاه‌های معتبر دنیا از جمله دانشگاه‌های Michigan ، Minnesota ، MIT ، STANFORD ، HARVARD ، AUGB و… برگزار می‌شود. آمار جالبی که از دانشگاه‌ها و مراکز برگزارکننده نمایشگاه کار منتشر شده، حاکی از آن است که در حدود ۷۳ درصد از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، موفق به جذب نیرو شده‌اند.

بطور میانگین در دانشگاه‌های برتر دنیا و همچنین مراکز کاریابی معتبر بصورت سالانه، چهار نمایشگاه کار بصورت فصلی برگزار می‌شود.

 برای آگاهی بیشتر نسبت به نمایشگاه کار MIT به این صفحه مراجعه کنید

نمایشگاه کار-job fair

بصورت کلی می‌توان اهمیت برگزاری نمایشگاه کار را هم از دید بازدیدکنندگان که عمدتا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند و هم از منظر کارفرمایان که با هدف ایجاد تعامل و جذب نیرو در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، بررسی کرد.

مزایای نمایشگاه کار برای کارفرمایان

  • جذب نیرو و دریافت رزومه‌های تخصصی در کنار ارتباط مستقیم با کارجویان

  • ارتقاء برند کارفرمایی در یک محیط علمی و پویا

  • حضور همزمان کارفرمایان، نخبگان، مشاوران و اساتید برجسته دانشگاهی در نمایشگاه کار که خود می‌تواند مقدمه‌ای برای شبکه سازی و کشف منافع مشترک در بازار باشد

  • فرصتی برای مطرح نمودن چالش‌های علمی- فناوری و مسائل روز در سازمان‌ها در بستر نمایشگاه کار به منظور مشورت با متخصصین، با هدف رفع چالش‌ها

  • فرصتی برای حضور مدیران و کارکنان شرکت‌ها در کارگاه‌های تخصصی

مزایای نمایشگاه کار از نگاه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

  • وجود موقعیت‌‌های شغلی متنوع و متناسب با هر تخصصی در نمایشگاه‌ کار
  • شبکه سازی در یک محیط علمی و پویا (هم با دیگر کارجویان و هم با کارفرمایان)
  • امکان استخدام در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه
  • امکان پرسیدن مستقیم سوالات از کارفرمایان
  • امکان کسب تجربه مصاحبه اولیه با کارفرمایان
  • بستری برای ارزیابی شخصی و یافتن زمینه‌هایی برای ارتقا شغلی
  • آگاهی نسبت به نیازمندی‌های عمده کارفرمایان در صنایع مختلف
  • ارائه پژوهش‌های آکادمیک به سازمان‌ها برای رفع چالش‌های صنعتی

نظر برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کار را در کلیپ کوتاه زیر ببنید:

نمایشگاه کار علم و صنعت ایران

دانشگاه علم و صنعت ایران، همواره به عنوان یکی از دانشگاه‌های فعال در زمینه ارتباط با صنعت شناخته شده است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از گذشته تاکنون، در جایگاه‌های کلیدی صنایع مختلف حضور داشته‌اند. در همین راستا دومین دوره جشنواره کار ایران با همکاری دانشکار در این دانشگاه، برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید

ماهیت نمایشگاه کار، جذب و استخدام کارجویان از سمت کارفرمایان است اما در جشنواره کار به منظور افزایش اثربخشی و بهره‌وری، بخش هایی به آن اضافه شده است.

۱- استخدام و کارآموزی (موقعیت‌های شغلی)

بطور کلی موقعیت‌های شغلی از سمت کارفرمایان تعریف می‌شود و کارجویان مشتاق و توانمند در موقعیت شغلی مد نظر، علاوه بر ارتباط مستقیم با کارفرما، می‌توانند رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنند.

2- پژوهش

به طور کلی هدف از این بخش، ارائه‌ی نیازمندی‌ها و چالش‌های سازمان‌های مختلف برای دانشجویان و اساتید است که با تعریف پروژه‌های کاربردی و پایان‌نامه‌ها در راستای حل این چالش‌ها اقداماتی انجام شود. از طرف دیگر تلاش بر این است، با معرفی پایان‌نامه‌های در حال انجام یا انجام شده، شرایط حمایت از این پایان‌نامه‌ها از طریق سازمان‌های دولتی و خصوصی فراهم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حمایت از پایان‌نامه های کاربردی، اینجا کلیک کنید

3- کارگاه‌های آموزشی

در نمایشگاه کار، کارگاه‌های آموزشی (عمومی و تخصصی) به منظور توانمندسازی شرکت کنندگان (کارفرمایان و کارجویان) برگزار می‌شود.

کارگاه آموزشی

4- کارآفرینی

با حضور شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری در بستر نمایشگاه کار، می‌توان انتظار داشت که افراد نوآور و ایده‌های نوآورانه در بستر ایجاد شده، شروع یک اتفاق بزرگ را رقم بزنند.

در این جشنواره تلاش بر این است که فرصت‌های شغلی تعریف شده، تنوع کافی را برای پوشش تمامی رشته‌ها داشته باشد و از طرفی سازمان‌ها با تعریف فرصت‌های کارآموزی منجر به استخدام و کارورزی، فرصتی برای دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان برای استخدام فراهم کرده و از تأکید زیادی کارفرمایان بر داشتن سابقه کاری خودداری کنند.

 

سخن آخر

بسیاری از مردم در دنیا بر این تصور هستند که فلسفه نمایشگاه کار منسوخ شده و باید نمایشگاه کار را به فراموشی سپرد اما در واقعیت، با توجه به خروجی‌های مناسبی که نمایشگاه‌های کار در دنیا به کارفرمایان و کارجویان ارائه داده، خلاف این تصور اثبات شده است و می‌توان به نتایج خوبی از طریق این نمایشگاه‌های کار رسید. البته در کشور ما برگزاری نمایشگاه‌های کار، گاها از هدف اصلی خود فاصله گرفته است و اهداف دیگری چون برندینگ و اهداف تبلیغاتی برای سازمان‌ها، اولویت بالاتری نسبت به مسئله‌ی اصلی برگزاری نمایشگاه کار، یعنی جذب و استخدام نیروی انسانی گرفته است. علاوه بر این مسئله، بسیاری از فرصت‌های شغلی ثبت شده در نمایشگاه‌های برگزار شده در دانشگاه‌های ایران، فقط در حوزه برنامه‌نویسی و فروش ثبت می‌شود و لازم است که این فرصت‌ها تنوع بیش‌تری داشته باشند.

خط مشی نمایشگاه کار بر یک رویکرد چندوجهی استوار است که آن را به موثرترین و پرمنفعت‌ترین ابزار، در جهت فرآیند استخدام نیروی انسانی تبدیل می‌کند. هر شرکت یا سازمانی نیاز دارد که کارکنان خود را با یک رویکرد جامع و بر مبنای وجوه مختلف و در نهایت براساس کفایت و لیاقت آنها استخدام نماید، نمایشگاه کار براساس خط مشی خود، شرایط لازم در جهت اجرای این فرآیند را برای متقاضیان ایجاد می‌نماید.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. من تا به حال فرصت نشده در نمایشگاه کار حضور داشته باشم. اما حتما فرصت خوبیه و قطعا به دوستام پیشنهاد میدم که در این رویداد و بقیه رویدادهای اینچنینی شرکت کنند.
    فقط ی نکته
    الان شما قراره جشنواره کار برگزار کنید؟
    بعد این جشنواره کار فرقش با نمایشگاه کار همین دو موردیه که گفتید؟
    این اتفاق در دنیا هم میفته/یعنی در دنیا نمایشگاه کار داریم و جشنواره کار؟ یا یک موضوع بومی سازی شده است؟
    با تشکر از لطف شما و متن خوبتون

    1. با سلام خدمت شما
      حتما فرصت حضور در جشنواره کار که قراره در اسفندماه برگزار گردد را از دست ندهید.
      رویداد دانشگاه علم و صنعت، جشنواره کار ایران نامگذاری شده است. و این تفاوت اسمی با نمایشگاه کار به دلیل تفاوت جزئی و وجود بخشهای جدید و کاربردی است که سعی کردیم در جشنواره امسال پیاده سازی کنیم.
      تقریبا حرف شما درسته و نام جشنواره کار، صرفا برای ما و این رویداد است و در دنیا اگر قرار باشد بخشی را اضافه کنند در همان قالب نمایشگاه کار اضافه میکنند.
      با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

  2. چقدر جالب بود. نمیدونستم همچین رویدادی هم وجود داره. فقط خدا کنه که مثل خیلی از رویدادهای دیگه فرمالیته و الکی نباشه. اگر برسم حتما شرکت میکنم. به عنوان بازدید کننده هم باید ثبت نام کنیم؟

    1. ما سعی کردیم که به بهترین شکل این رویداد برگزار کنیم. امیدواریم که هر سال این رویداد بهتر از سال قبل برگزار بشه. شما کافیه فقط در دانشکار پروفایل داشته باشید و رزومتون هم تکمیل شده باشه که برای ارسال رزومه در جشنواره به مشکل نخورید. نیازی به ثبت نام مجزا برای حضور در جشنواره نیست.
      شاد و پیروز باشید

  3. سلام خداقوت
    رفقا اگر به دنبال چشم انداز مناسب در زمینه کسب و کار هستند این رویداد رو از دست ندهند … تجربه ی این رویداد در قالب یک فضای آکادمیک دانشگاهی نیست… بلکه شرکت های فناورمحور منتظر تبادل اطلاعات به روز با حضور شمادر زمینه کسب و کار هستند. موفق باشید

    1. با تشکر از نظر شما دوست گرامی.امیدواریم شما و دوستانتان را در جشنواره کار ایران ملاقات کنیم و بتوانیم شما و دیگران را به اهداف کاریتان نزدیک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا