نمایشگاه کار

نمایشگاه کار چیست؟ چرا باید حتما در این رویداد حضور داشته‌ باشید.

پیدا کردن شغل مطابق با توانایی‌ها و علایق‌تان آنقدرهم کار ساده‌ای نیست. برای تجربه ورود پر قدرت به فضای جدی اشتغال باید صبور ولی ثابت قدم بود. اما واقعا برای یافتن شغل دلخواه چگونه باید عمل کنیم؟ برای این سوال، افراد پاسخ‌های متفاوتی خواهند داشت، برخی سایت های کاریابی را پیشنهاد می‌کنند، برخی استفاده از دیگران برای رسیدن اهداف را پیشنهاد میکنند اما اخیرا کانال جدیدی برای کارجویان باز شده است. نمایشگاه کار را میتوانید اولین گزینه خود برای تصمیم‌گیری قرار دهید.

دسترسی سریع

نمایشگاه کار چیست؟

نمایشگاه کار رویدادی است کارفرمایان یا مسولین منابع انسانی سازمان‌ها در جستجو یافتن بهترین گزینه استخدام، با کارجویان در یک مکان مشخص ارتباط برقرار میکنند. این نمایشگاه به منظور استخدام انبوه سازمانی یا موقعیت‌هایی که برای مدت زیادی خالی مانده، انجام میشود.

این پیش فرض وجود دارد که نمایشگاه کار برای مشاغل کوچک و سطح پایین برگزار میشود. باید به این موضوع اشاره کنیم که بر خلاف تصور عموم این نمایشگاه‌ها نه تنها برای مشاغل کوچک و متوسط مناسب است بلکه برای کسانی که به دنبال حضور در سازمان‌های بزرگ هستند نیز مناسب است. نمایشگاه کار بسته به شرایط و تعداد شرکت‌کنندگان، میتواند به صورت حضوری یا آنلاین برگزار شود.

چرا حضور فعال سازمان‌ها در نمایشگاه کار مهم است؟

نمایشگاه کار، به کارفرمایان اجازه میدهد تا در یک زمان کوتاه با تعداد زیادی از افراد جویای کار تعامل داشته باشند. اما حضور شرکت‌های مختلف چه کمکی به رشد سازمانشان میکند؟

افزایش آگاهی از شرکت

اگر شرکت نوپا یا تازه تاسیس باشد، حضور در این رویداد به کارجویان و دیگر افراد کمک میکند تا نسبت به وجود سازمان آگاهی پیدا کنند یا حتی برای استخدام در آن تلاش کنند.

وجود گزینه‌های مختلف برای انتخاب

همانطور که میدانید نمایشگاه کار رویدادی است که کارجویان زیادی برای یافتن سازمان و شغل دلخواهشان در آن حضور دارند. حضور حداکثری کارجویان، شرایط بررسی و تعامل با گزینه‌های متعددی را برای کارفرمایان فراهم میکند. که در آخر این تعاملات احتمال انتخاب بهترین گزینه سازمان را افزایش خواهد داد.

شبکه سازی کسب و کارها

شبکه سازی فقط مختص افراد جویای کار نیست. حضور در نمایشگاه کار، فرصتی را برای سازمان‌ها بوجود می‌آورد تا بتوانند با دیگر شرکت‌ها وارد رابطه شوند. حاصل این شبکه‌سازی میتواند معرفی کارجویان واجد شرایط، به کسب و کارهایی باشد که شاید شرایطشان برای پیوستن به سازمانی دیگر، ایده‌آل به نظر برسند.

اقدامات سازمان‌ها پیش از حضور در نمایشگاه کار

بدیهی است که کسب و کارها هم برای حضور موثر و ارزشمند در نمایشگاه کار لازم است اقداماتی را پیش از برگزاری انجام دهند. در ادامه قدم به قدم اقدامات اولیه سازمان‌ها برای حضورشان در نمایشگاه کار را بررسی میکنیم:

هدفتان از استخدام افراد را بنوسید

پیش از برگزاری نمایشگاه کار، با برگزاری جلسات درون سازمانی، مشخص کنید که چه اهدافی برای استخدام کارمند جدید دارید. صفاتی را بیان کنید که شفاف میسازد، کارمند ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی دارد و در نمایشگاه باید جذب چه افرادی را در اولویت قرار دهید.

چه کسانی در غرفه شما حضور خواهند داشت؟

تعیین کنید که چه افرادی در غرفه شما حضور خواهند داشت. توجه داشته باشید که نمایندگان سازمان تاثیر زیادی در گزینش ابتدایی کارجویان دارند.

 سوالات مصاحبه‌ را تدوین کنید

لیستی از سوالات را حتما آماده کنید چرا که تعدد کارجویان حاضر در نمایشگاه کار، فرآیند شناسایی فرد دلخواه‌تان را به چالش رو به رو میکند. سعی کنید سوالات را در دو سطح عمومی و تخصصی آماده کنید. سوالات تخصصی مختص کارجویانی است که با موفقیت از مرحله سوالات عمومی گذر کرده و شانس بیشتری برای حضور در سازمان دارند. این دسته کارجویان مطابقت بیشتری با فرصت‌های باز شغلی سازمان دارند.

تبلیغات را فراموش نکنید

از سایت، شبکه‌های اجتماعی یا هر کانالی که دردسترس دارید استفاده کنید. با استفاده درست از این رسانه‌ها حضورتان در نمایشگاه را به گوش همه برسانید. از مخاطبین خود بخواهید که پست‌های شمارا با دیگران به اشتراک بگذارند و از آنها بخواهید درباره موقعیت‌های باز شغلی سازمان شما بیشتر مطالعه کنند.

تا به اینجا سعی کردیم به مزایای حضور کارفرمایان و اقدامات لازم برای حضور موثرشان در نمایشگاه کار بپردازیم. اما در ادامه به بررسی طرف دیگر تعاملات، یعنی کارجویان خواهیم پرداخت.

نمایشگاه کار چگونه به یافتن شغل کمک میکند؟

حضور آگاهانه در نمایشگاه‌های کاری باعث ایجاد شناخت نسبت به مشاغلی میشود که احتمالا از قبل نسبت به وجود آن اطلاعات کافی نداشته‌اید. در این رویداد شما میتوانید مهارت‌های خود را به درستی ابراز کنید و حتی نسبت به ضعف‌های حرفه‌ای خود اطلاع پیدا کنید.

مزیت حضور کارجویان در نمایشگاه کار چیست؟

اینگونه رویدادها هم برای افراد جویای کار و هم برای کارفرمایان بسیار مفید است. از مزایای شرکت در این رویداد برای کارجویان میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. وجود فرصت های شغلی تمام وقت و کارآموزی
  2. امکان مصاحبه با شرکت‌های بزرگ
  3. ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای با افراد
  4. دریافت بازخورد نسبتا فوری از جانب کارفرمایان
  5. امکان مصاحبه با چند کارفرما در یک مکان
  6. رویکرد مقرون به صرفه بودن برای هر دو طرف شرکت‌کننده
  7. صرفه جویی در زمان

معایب نمایشگاه کار کدام است؟

حال که به مزایای حضور در نمایشگاه کار پرداخته‌ایم، بررسی معایب این رویداد خالی از لطف نخواهد بود:

  1. وجود رقابت شدید
  2. استرس ناشی از وجود جمعیت
  3. خستگی ناشی از تعدد مصاحبه ها
  4. عدم وجود ساختار مدون در مصاحبه ها

پیش از شروع نمایشگاه کار چه اقداماتی لازم است؟

برای حضور موفق در نمایشگاه کار لازم است اقداماتی را پیش از برگزاری رویداد انجام دهید. پس از مطالعه این بخش انتظار میرود بدون آگاهی در اینگونه رویدادها شرکت نکنید چراکه نهایتا آسیب حاصل از عدم توجه به موارد متوجه خودتان خواهد بود.

لیستی از شرکت کنندگان تهیه کنید

هرچه به برگزاری نمایشگاه نزدیکتر شوید احتمالا لیست دقیق‌تری نسبت افراد حاضر در رویداد بدست می‌آورید. برای ایجاد مزیت رقابتی باید شرکت‌های موجود را به درستی بررسی کنید و نسبت به موقعیت‌های شغلی موجود هر سازمان، اطلاعات کافی داشته باشید.

خروجی این بررسی به حضور فعالانه شما کمک بزرگی خواهد کرد چرا که شما با اطلاعات موجود و شناخت مهارت‌ها و استعدادهایتان بصورت هدفمند وارد تعاملات حرفه‌ای میشوید. این لیست در زمان شما هم صرفه‌جویی خواهد کرد چراکه شما سازمان‌های دلخواه‌تان را در اولویت بررسی قرار میدهید

رزومه خود را به روز کنید

اگر نسبت به تاثیرات حاصل از وجود رزومه خوب آگاه نباشید، اینکار را بیهوده تلقی میکنید. نوشتن رزومه‌ای بی‌عیب و نقص نخستین گام برای موفقیت‌های شغلی است. کارفرمایان با مطالعه رزومه شما نسبت به حرفه‌ای بودنتان، قضاوت خواهند کرد. نتیجه این قضاوت دعوت شما به جلسه مصاحبه یا رد کردن شما برای موقعیت همکاری است.

ارائه آسانسوری خود را آماده کنید

ارائه آسانسوری باید تجربیات شما و آرزو ‌هایی که برای خود متصور هستید را در برگیرد. این توضیحات باید به قدری مختصر و مفید باشد که بتوانید آن را در یکبار استفاده از آسانسور، بطور کامل بیان کنید.

نکات کلیدی در ارائه آسانسوری

  1. کوتاه و هدفمند صحبت کنید. هدف از این ارائه انتقال پیام در کمتر 60 ثانیه است.
  2. بیان کنید که کی هستید؟ چه کار میکنید؟ به چه چیزی میخواهید برسید.
  3. علایق خود را محور اصلی صحبت قرار دهید.
  4. صحبت‌هایتان را ضبط کنید و مطمئن شوید که واضح و شفاف حرف زده‌اید.

 

در نمایشگاه کار حرفه‌ای بنظر برسید.

به گفته محققین بهترین راهی که باعث بروز تمایز بین کارجویان میشود، وجود مهارت‌های ارتباطی است. با تمرین این مهارت‌ها و تسلط به تکنیک های مصاحبه، شما میتوانید برای مدت طولانی در ذهن مخاطبتان اثرگذار باشید.

جالب است بدانید که در این رویداد پوشش شما هم مهم است چراکه کارفرمایان انتظار دارند خودتان را حرفه‌ای معرفی کنید پس پوشش شما هم نقش مهمی در انتخابتان خواهد داشت. سازمان‌ها به شما به چشم افرادی نگاه میکنند که ممکن است درآینده نماینده شرکتشان باشید.

رعایت چه نکاتی حین برگزاری نمایشگاه کار مهم است؟

همانطور که برای حضور در رویداد نمایشگاه کار لازم است آمده باشیم، در زمان برگزاری رویداد هم رعایت یک سری از نکات الزامی است. در ادامه به بررسی چند نکته مهم خواهیم پرداخت.

شبکه‌سازی کنید

هنگام حضور در این رویدادها سعی کنید با افراد معروف حوزه کاریتان، که از قبل درباره آنها شنیده‌اید، ارتباط برقرار کنید. شما هرگز نمیدانید که چه کسی میتواند در یافتن شغل دلخوا‌تان به شما یاری رساند. به همین خاطر نسبت به همه مودب باشید، ارتباط چشمی برقرا کنید و در مکالماتی که انجام میدهید، حساس‌تر باشید.

در حین مکالمات خود اعتماد به نفس داشته، رسا و شفاف صحبت کنید و مطمئن باشید که از نکات ارائه آسانسوری استفاده میکنید.

مشتاق باشید

کارفرمایان اغلب به دنبال افرادی هستند که پرشور، مشتاق و مصمم هستند. برای القای این صفات به طرف مقابل، بهتر است سوالات هدفمند بپرسید و طوری برخورد کنید که حضورتان در آن سازمان، برایتان مهم است. نشان دهید که سازمان را با آگاهی قبلی انتخاب کردید و به نیازهای آن آگاه هستید. با برقراری رابطه چشمی درست و لبخند زدن میتوانید اشتیاق خود را به سازمان نشان دهید.

مطالبی که در بالا ذکر کردیم هم برای نمایشگاه کار مجازی و هم حضوری (سنتی) کاربرد دارد. اما احتمالا برای نمایشگاه‌هایی که بصورت حضوری برگزار میشود مفیدتر باشد. در ادامه مطلب به طور مفصل به بررسی نمایشگاه کار مجازی میپردازیم.

نمایشگاه کار مجازی چیست؟

نمایشگاه کار مجازی هم مثل رویداد نمایشگاه کار حضوری یا سنتی است. با این تفاوت که کارفرمایان با کارمندان بالقوه خود بصورت آنلاین و در بستر اینترنت باهم، به تعامل میپردازند.

انواع نمایشگاه کار مجازی

نمایشگاه‌های کار مجازی به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. نمایشگاه‌هایی فقط میتوانید برای فرصت‌های شغلی ارائه شده، رزومه ارسال کنید.
  2. نمایشگاه‌هایی که بصورت تعاملی اجرا میشوند و میتوانید با کارفرمایان صحبت کنید.

نکات موجود در نمایشگاه کار مجازی

صرفه‌جویی در هزینه و زمان کارجویان و هم شرکت‌کنندگان سازمانی یکی از مهمترین علت‌هایی است که این سبک نمایشگاه‌ها با اقبال خوبی رو‌به‌رو شده اند. باتوجه به برگزاری آنلاین این رویداد، امکان تعاملات حرفه‌ای با افراد مختلف بیشتری بدون جابجایی فیزیکی، برای هر دو طرف فراهم است.

در نظر داشته باشید که شاید به طور فیزیکی با افراد در تعامل نباشید اما رعایت نکات حرفه‌ای در مصاحبه‌ها الزامی است. در ادامه این مطلب ما فقط به چند مورد از این نکات پرداخته‌ شده است:

لباس رسمی بپوشید

همانطور که درباره اهمیت لباس پوشیدن در مصاحبه حضوری نکاتی را ذکر کردیم، این موضوع در مصاحبه های آنلاین هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

محیط مناسب برای مصاحبه آنلاین را پیدا کنید.

برای فراهم کردن این موقعیت باید نسبت به ایجاد محیط مناسب برای مصاحبه‌های آنلاین از قبل‌ اقداماتی را انجام دهید. اطمینان داشته باشید که مکان انتخابی شما نور مناسبی دارد و از هر نوع صدای مزاحم دور است. همچنین عاری بودن محیط شما از عواملی که باعث عدم تمرکز و حواس پرتی حین انجام مصاحبه‌ها میشود، بسیار حائز اهمیت است.

زبان بدن خود را تقویت کنید

در دوربین مستقیم نگاه کنید و تلاش کنید با کارفرما ارتباط چشمی سازنده برقرار کنید. همانند نمایشگاه کار سنتی، بیان توانایی‌ها و معرفی خود به عنوان کارجوی شایسته برای کارفرمایان مهم است. مسلح بودن به زبان بدن قوی، در بیان توانایی‌هایتان شمارا یاری خواهد کرد.

به دوربین نگاه کنید

این نکته شاید از نظر خیلی‌ها کم اهمیت باشد اما تاثیر بسزایی در برقرای ارتباط موثر دارد. حین مصاحبه های شغلی حتما به دوربین نگاه کنید نه شخصی که با شما مصاحبه میکند. به دوربین نگاه کنید تا علاقه و اشتیاق خود را برای گرفتن موقعیت شغلی نشان دهید.

چرا در نمایشگاه شغلی مجازی شرکت کنید؟

اگر قصد دارید در نمایشگاه مجازی کار شرکت کنید اما نسبت به آن دچار تردید هستید مطالعه موارد زیر را از دست ندهید:

صرفه جویی در زمان

وجود ترافیک سنگین در خیابان‌ها، وجود مسافت زیاد از خانه تا محل برپایی نمایشگاه، حضور در صف‌های طولانی برای مصاحبه و غیره از جمله عواملی است که باعث اتلاف زمان افراد میشود. در نمایشگاه کار مجازی میتوانید بدون رفت و آمد اضافی و اتلاف وقت حضور داشته باشید.

محدود به مکان نیست

فرض کنید علاقمند به حضور در نمایشگاه کار هستید اما بنا به دلایلی نمیتوانید برای مراجعه حضوری خود برنامه بچینید. یا تصور کنید نمایشگاه کار در محلی برپا شده که دسترسی به آن برای شما سخت است. خوشبختانه برگزاری نمایشگاه کار بصورت آنلاین به شما این اجازه میدهد که بدون داشتن دغدغه اینگونه مسائل، به برقراری ارتباط با افراد بپردازید.

اگر درون‌گرا هستید حتما مناسب شماست!

احتمالا برای افراد درون‌گرا هیچ چیز اندازه برقراری ارتباط با افراد سخت نخواهد بود. نمایشگاه‌های کار مجازی همه مزایای مربوط به نمایشگاه سنتی را دارد، با این تفاوت که لازم نیست هر لحظه با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید.

برای موفقیت در نمایشگاه کار لازم است تمامی موارد ذکر شده را به دقت مورد بررسی قرار دهید. اجرای موارد اشاره شده در متن میتواند برای رسیدن به اهدافتان شما را یاری کند. اما این نکته را هم به یاد داشته باشید که امکان صحبت کردن با تک‌تک سازمان‌های حاضر در نمایشگاه وجود ندارد. پیشنهاد میکنیم حتما تعدادی را در اولویت خود قرار دهید و تلاش کنید با آنها ارتباط برقرار کنید.

در عین حال انتظار نداشته باشید که در همان ابتدا به شما پیشنهاد شغل دلخواه تان  را بدهند یا تمایل به همکاری شما مورد قبول واقع شود. نمایشگاه کار برای کارجویان یک فرصت است که میتوانند به اهدافشان نزدیک شوند نه یک هدف که موفقیت یا عدم موفقیت در آن تاثیر ملموسی بر زندگیشان داشته باشد.

منبع: indeed

نمایشگاه کار چیست؟

در پاسخ به سوال نمایشگاه کار چیست ؟ باید گفت: محلی است که در آن کارجویان و کافرمایان بدون واسطه با همدیگر ارتباط برقرار می کنند. در این رویداد کارجویان بیشتر با نیازهای بازار کار آشنا می شوند و چه بسا جذب شرکت ها می شوند و از طرف دیگر کارفرمایان ارزش های خود را در جامعه کارجویان بیشتر معرفی می کنند.

چطور از برگزاری نمایشگاه کار با خبر شویم؟

یکی از بهترین برگزارکنندگان نمایشگاه کار چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین مجموعه دانشکار هست. با ثبت نام در این سایت از زمان دقیق برگزاری نمایشگاه های کار مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا