مصاحبه

سوالات رایج در مصاحبه شغلی | به این 17 سوال چگونه پاسخ دهیم؟

احتمالا آشنایی با سوالاتی که بطور معمول در جلسات مصاحبه مطرح می‌شود ، تا حد زیادی در کاهش استرس کارجویان موثر خواهد بود. سوالات رایج در مصاحبه شغلی در ظاهر شاید ساده بنظر برسند اما همین سوالات فریبنده اطلاعات زیادی به شخص مصاحبه‌کننده منتقل می‌کند که تاثیر زیادی در شناخت و گزینش  شما حین جریان استخدام خواهد داشت . 

در ادامه با لیستی از سوالات رایج در مصاحبه شغلی آشنا خواهید شد.

از خودتان بگویید

افراد زیادی برای همین سوال ظاهرا پیش پا افتاده آمادگی لازم را ندارند و در همان ابتدا از جریان گزینش حذف می‌شوند. اما برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی در مورد وضعیت فعلی خود صحبت کنید، سپس پیشینه‌ای در مورد اینکه چگونه به اینجا رسیدید و تجربیاتی که در زمینه مورد نظر دارید، ارائه دهید. در نهایت، توضیح دهید که چرا این موقعیت شغلی را می‌خواهید و چرا شما بهترین گزینه برای حضور در مجموعه هستید. برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌شود از جملات کوتاه، هدفمند و متقاعدکننده استفاده کنید.

در مورد سوابق کاری قبلی خودتان توضیح دهید.

این سوال جزو ساده‌ترین سوالات رایج در مصاحبه شغلی است. با این وجود بهتر است به جای مطرح کردن ویژگی‌ها و مهارت‌های خود که برای جایگاه شغلی مورد نظر مناسب می‌سازد، از بیان تجربیات گذشته خود در موقعیت‌های شغلی مختلف استفاده کنید. اما نکته اینجاست که در حین بازگو کردن تجربیات گذشته خود، دستاوردهای مهم مرتبط با شغل خود که طی زمان بدست آورده‌اید برجسته کنید و با  صحبت در مورد آینده به توضیحات خود پایان دهید.

چرا می‎‌خواهید در شرکت ما کار کنید؟

شاید بتوان این سوال جزو حساس‌ترین سوالات رایج در مصاحبه‌های شغلی طبقه‌بندی کرد چرا که با پاسخ‌های کلی ممکن است شبیه دیگر داوطلبین برای موقعیت شغلی بنظر برسید  و یا نکات مورد نظرتان در موسسات دیگر هم صدق کند و در نهایت فرصت دیده شدن را از خود بگیرید.

چرا باید شمارا استخدام کنیم؟

وقتی این سوال را از شما پرسیدند خوشحال باشید چون هیچ عامل بازدارنده‌ای برای معرفی خود و مهارت‌هایتان به شخص مصاحبه‌کننده وجود نخواهد داشت. در پاسخ این سوال همیشه به مواردی مثل توانایی خود در پیش‌برد اهداف سازمان و ارائه بهترین نتایج، توانایی هماهنگی با فرهنگ سازمان و حضور موثردر تیم‌ها تاکید جدی داشته باشید.

چه آورده ای برای سازمان خواهید داشت؟

وقتی مصاحبه کننده‌ها این مورد را به عنوان یکی از سوالات رایج در مصاحبه شغلی مطرح می‌کنند تمایلی به شنیدن اتفاقات رخ داده در گذشته شما ندارند. آن‌ها به دنبال بررسی این موضوع هستند که شما به عنوان یک کارمند، چگونه کمک‌رسان سازمان در مشکلات و چالش‌هایی که پیش‌روی آن خواهید بود و چگونه خود را با فرهنگ و ارزش سازمان منطبق می‌کنید.

برای ارائه پاسخی دقیق بهتر است از قبل شرح شغل را بطور دقیق مطالعه کنید و بدانید وجود شما کدام مشکل را در سازمان چاره خواهد کرد و بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌هایتان را به سمت نیازمندی های شرکت هدایت کنید.

چه آورده ای برای سازمان خواهید داشت؟

نقطه قوت شما چیست؟

این جا برای شروع بهتر است در مورد چیزی که شما را برای موقعیت شغلی مورد نظر ایده‌آل می‌کند، صحبت کنید. شاید برخی افراد در پاسخ به این سوال به بیان لیستی طولانی از صفات خود بپردازند بی‌آنکه به علت مطرح شدن این سوال اندکی بیاندیشند. در این شرایط پیشنهاد می‌شود کیفیت را در اولویت قرار دهید و با بیان جامع و کامل  یک یا چند صفت که بطور موثر با موقعیت شغلی درگیر است، روند مصاحبه را ادامه دهید.

داستان ها همیشه بیشتر از کلی گویی ها به یاد می‌مانند. اگر چیزی وجود دارد که دوست دارید به آن اشاره کنید تا شما به یک کارجوی ایده‌آل تبدیل شوید، اما اگر هنوز این فرصت را نداشته‌اید، این زمان عالی خواهد بود.

چه ضعفی در خودتان می‌بینید؟

هدف مصاحبه‌کننده از مطرح کردن برخی از سوالات رایج در مصاحبه شغلی درک میزان آگاهی شما نسبت به ویژگی‌هایتان است. پاسخ این سوال یک صفت یا ویژگی نخواهد بود همانطور که همه چیز یا هیچ چیز پاسخ منطقی نخواهد بود. بهتر است در مورد ویژگی در خود صحبت کنید که تمام تلاش و انرژی خود را برای رفع یا حداقل کمرنگ شدن آن  بکار گرفته‌اید . به عنوان مثال شما خود را بر هیجانات خود مسلط نمی‌دانید و این موضوع باعث ایجاد درگیری‌های ذهنی برای شما شده  اما با یک سری تمرین به‌دنبال حل این موضوع هستید تا بتوانید احساسات خود را به درستی مدیریت کنید.

کار فردی را ترجیح می‌دهید یا گروهی؟

با در نظر گرفتن شرایط موجود در اکثر سازمان ها پیش‌بینی تمایلشان نسبت به کار تیمی سخت نخواهد بود. اما این مورد راهم در نظر داشته باشید که لازم است در طی روز برخی از مشکلات بطور فردی حل شوند. بیان مزایا و معایب کار تیمی و کار فردی بطور جداگانه میتواند استراتژی موفقی برای پاسخ به این سوال باشد.

آیا موقعیت‌های شغلی دیگر در سازمانی غیر از اینجا را بررسی کرده‌اید؟

انتخاب روش پاسخ به سوالات رایج در مصاحبه شغلی یکی از حساس‌ترین تصیمات افراد خواهد بود. چرا که باید پیامد حاصل از هر جواب را در نظر بگیرد و سپس لب به سخن باز کنید.

برای این این سوال هم باید در نظر گرفت که آیا باید مصاحبه کننده نسبت همه چیز آگاه باشد یا خیر؟

مصاحبه‌کننده احتمالاً به این دلیل این پرسش را مطرح می‌کند چون می‌خواهد بداند آیا در استخدام شما با دیگر سازمان ‌ها رقابت می‌کنند یا خیر. اگر اعتراف کنید که با دیگر شرکت‌ها مصاحبه داشته‌اید ممکن است بنظر شخص متعهدی نیایید و اگر بگویید دیگر موقعیت ها را هم مد نظر دارید ممکن است بنظر برسد چاره‌ای جز انتخاب اینجا نداشته‌اید و نهایتا سازمان اجازه اعمال فشار بیشتر  به کارجو را در موقعیت‌های گوناگون به خود می‌دهد. نهایتا بهتر است وجه مشترکی بین هر دو جواب پیدا کنید.

اگر مصاحبه‌های دیگری برای شرکت‌های دیگر دارید، نشان دهید که گزینه‌های خود را باز نگه می‌دارید اما این شغل را نسبت به دیگر پیشنهادات ترجیح می‌دهید.

آیا موقعیت های شغلی دیگر در سازمانی غیر از اینجا را بررسی کرده‌اید؟ یکی از سوالات رایج در مصاحبه شغلی

پنج سال دیگر خود را کجا می‌بینید؟

گاهی اوقات پاسخ صادقانه به این سوال رایج در مصاحبه شغلی این این است که “امیدوارم این کار را دیگر انجام ندهم”. مخصوصاً برای مشاغل ابتدایی که افراد تمایلی به ادامه‌دار بودن روند آن ندارند.

با این حال، تصور نکنید که مدیر استخدام این موضوع را نمی‌داند. به طور کلی، انگیزه پشت این سوال این است که مصاحبه کننده ارزیابی کند که آیا شما فردی جاه‌طلب هستید و انتظارات واقع بینانه‌ای برای حرفه خود دارید یا خیر.

به طور واقع‌بینانه در نظر بگیرید که گام بعدی برای این موقعیت چیست؟ آیا امکان دستیابی به آن در شرکتی که برای آن درخواست می‌کنید وجود دارد؟

چرا این همه شغل را تغییر دادید؟

اگر در مدت زمان بسیار کوتاهی شغل خود را تغییر دادید، توقع پرسیدن چنین سوالی را داشته باشید. چرا که ممکن است تفکر عدم تعهد شما در ذهن مخاطب شکل بگیرد، هرچند که شما دلیلی قانع‌کننده برای ترک شغل های خود داشته‌اید.

از جمله دلایلی که می‌توانید برای تغییرات خود ذکر کنید می‌تواند: 

  • فرهنگ سازمانی نامناسب
  • عدم تطابق شرح وظایف با حق الزحمه
  • عدم وجود علاقه برای انجام امور محوله

حقوق درخواستی شما چقدر است؟

کارفرمایان همیشه این سوال را می‌پرسند زیرا هر موقعیتی دارای بودجه مشخصی است که آنها می‌خواهند قبل از حرکت به جلو مطمئن شوند که انتظارات شما با آن بودجه سازگار است. شما باید قبل از حضور در جلسه مصاحبه شغلی، میزان حقوق درخواستی را متناسب با توانایی های خود و شرح وظایف ارائه شده تعیین کنید. استفاده از وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و برقراری تماس با افراد فعال در حوزه شغلی مربوطه می‌تواند در تخمین درست حقوق، کمک بزرگی به شما کند.

چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است روی نکات مثبتی که ترک موقعیت شغلی فعلیتان دارد تاکید کنید و بیان کنید که هدف شما از تغییر شغل آموزش و یادگیری بیشتر در حوزه کاریتان است. در مقابل این سوال مصاحبه هیچ‌گاه از مشکلات و چالش هایی که در شرکت قبلی تجربه کردید صحبتی نکنید. چرا که بدگویی در مورد آن نکات منفی را در ذهن کارفرما ثبت می‌کند.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنید؟

احتمالا هدف از مطرح کردن این سوال در مصاحبه شغلی بررسی تناسب فرهنگی است. کارفرمایان با پرسیدن این سبک سوالات به دنبال درک تطابق پذیری و پیدا کردن جایگاه شما در تیم هستند. در این شرایط هم نباید ادعایی خلاف واقعیت داشته باشید بلکه باید بر فعالیت‌هایی تمرکز کنید که نشان دهنده رشد در شما است و یا اهدافی را بیان کنید که دوست دارید در آینده‌ای نه چندان دور به آن برسید.

اوقات فراغت خود را چگونه سپری می‌کنید؟

سوالی از من دارید؟

پاسخ به این سوال در جلسه مصاحبه شغلی بسیاز حائز اهمیت است چرا که یک کارجو عالی فرصت پرسیدن این سوال را در جلسه مصاحبه از دست نمی‌دهد و با پرسیدن سؤالات هوشمندانه نه تنها خودرا یک کارجو مصمم و ایده آل  نشان می‌دهد، بلکه به کارفرما نشان می‌دهد که آیا برای سازمان آنها مناسب است یا خیر. پس سوالاتی را بپرسید که شما را نسبت به شناخت دقیق سازمان راهنمایی کند.

شما چطور با استرس کنار می‌آیید؟

نحوه برخورد با موقعیت‌های استرس‌زا یکی از نشانه‌های توانایی شما در حل مشکلات است. کارفرمایان می‌خواهند کارجویانی را استخدام کنند که به استرس واکنش سازنده‌ای نشان می‌دهند. بنابراین مهم است که پاسخ شما به این سوال نشان دهنده رشد شخصی باشد.

مدتی را به فکر کردن در مورد واکنش خود به موقعیت‌های استرس زا اختصاص دهید. مثالی ارائه دهید که توانایی های شما را در مورد پشتکار، انعطاف پذیری و مدیریت استرس بیان می‌کند.

موفقیت را چطور تعریف می‌کنی؟

هدف کارفرمایان از مطرح کردن این سوال در جلسه مصاحبه این است که بفهمند تعریف شما از موفقیت چگونه بر اهداف شما تأثیر می‌گذارد و چگونه آنها را اندازه‌گیری می‌کنید. یک پاسخ خوب نشان می‌دهد که می‌دانید چگونه اهداف را تعریف و اندازه‌گیری کنید. حتی نشان می‌دهد که چقدر مایل هستید خود را به چالش بکشید و برای رسیدن به آنها سخت تلاش کنید. افتخارآمیزترین دستاوردها، موفقیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت‌تان و این که شرکتی که با آن مصاحبه می‌کنید چگونه موفقیت را می‌بیند را در نظر بگیرید. مثال های مشخصی از نحوه موفقیت خود در گذشته ارائه دهید.

در نهایت

این پرسش‌ها نمونه‌ای از سوالات رایج در جلسات مصاحبه شغلی بود که می‌توانید پاسخ‌های خود را متناسب با تجربیات و شرایط خود هماهنگ سازید. توصیه همیشگی متخصصان این است که در جلسه مصاحبه شغلی همیشه راحت باشید. در کمال آرامش به سوالات مطرح شده پاسخ دهید و پیش‌بینی کنید که جواب‌هایی شما در موفقیت‌تان حین برگزاری جلسه مصاحبه چه تاثیری خواهد داشت.

همانند دیگر آزمون‌ها مطالعه و تمرین پیش از مصاحبه شغلی تنها راه برای نمایش دادن برتری خود نسبت به دیگر کارجویان است. همچنین توصیه می‌شود در مورد شرکت و شغل تحقیق کنید. هرچه بیشتر آماده شوید ، احتمال اینکه تأثیر ماندگاری از خود بر جای بگذارید و از دیگر کارجویان بهتر عمل می کنید، بیشتر می شود. با نشان دادن علاقه واقعی به شغل، شرکت و مصاحبه کننده خود، شانس استخدام خود در سازمان مورد علاقه‌تان افزایش دهید.

هنگام پاسخگویی به سوالات رایج در مصاحبه شغلی چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

باید دقت کنید که پاسخ‌هایی هدفمند و در چارچوب سوال مطرح شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه دهید. همچنین حفظ اعتماد به نفس، مدیریت استرس و مدیریت زمان حین پاسخگویی از اهمیت زیادی برخوردار است.

هدف از مطرح کردن این سوالات در جلسه مصاحبه چیست؟

بطور کلی هدف از فرایند مصاحبه تشخیص میزان تطبیق متقاضی برای موقعیت شغلی مربوطه است. با توجه به محدود بودن زمان مصاحبه برای پیشبرد بهتر این هدف لازم است که بصورت تعاملی و در قالب پرسش و پاسخ با شخص کارجو به بحث و گفتگو پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا