شخصیت‌شناسی

بهترین تست شغلی جهت یافتن شغل مناسب

تست شغلی چیست؟

ما در گذر سالهای عمر خود آزمون‌ها و تست های زیادی را می‌گذرانیم. یکی از جذاب‌ترین امتحان‌هایی که می‌توانید در آن حضور به عمل آورید تست شغلی است. اما چرا؟ چون که برآیند آن به شما یاری رسانده تا تصمیم درستی بگیرید که کدام راه و مسیر را بایستی انتخاب کنید. این تست گونه‌ای امتحان است که پرسش‌های بسیاری را در خصوص اولویت‌های شما مورد توجه قرار می‌دهد و در نتیجه شغلی که برای شما مناسب است را معرفی می‌کند.

تست‌های شخصیتی آنلاین بسیاری وجود دارند که بر مسائل متنوعی تمرکز می‌کنند. برخی از این امتحان‌ها تنها برآیندی را در خصوص قابلیت‌ها، تیپ شخصیتی، علاقه‌ها و شایستگی‌های شما ارائه می‌دهند. این تست در موسسات، مراکز شغلی و دانشگاه‌ها به هدف رهنمون شغلی صورت می‌گیرد.

معرفی انواع روش‌های تست شغلی

در این مبحث قصد داریم در خصوص بعضی از روش‌های تست شغلی مطالبی را ارائه دهیم.

• انواع تست شخصیت شناسی شغلی

این تست‌ها، گروه‌ها و انواع از پیش انتخاب شده‌ای دارد که مطابق برایند کسب شده، اشخاص را به گروه‌های متنوعی تقسیم می‌کند. چنانچه اکثر جواب‌های شما به حرفه خاصی بستگی دارند، امکان دارد با آن گروه متشابه شوید.

چنانچه چند انتخاب متنوع پیش روی خود دارید. تست شغلی شخصیت شناسی به شما یاری رسانده تا انتخاب های خود را تصحیح کنید. اگرچه برخی از اشخاص بر این باورند که این برآیندها با نگرش آنها در خصوص خودشان هم جهت نیستند. بیشتر اوقات به علت نداشتن تجربه و خبرگی کافی یا خودشناسی جهت عرضه جواب‌های درست به پرسش‌ها، دچار تردید می‌شوید.

بعضی از تست‌های مشهوری که در این قسمت قرار می‌گیرند عبارتند از:

تست شخصیت شناسی مایرز – بریگز

تست MBTI مطابق پژوهشات گسترده‌ای است. برآیند آن یک واژه ۴ حرفی را در دسترس شما می‌گذارد که خلاصه تیپ شخصیتی شما است. معمولا در این تست ۱۶ تیپ شخصیتی موجود است که یکی از آنها مربوط به شماست و نه فقط مناسب‌ترین گزینه‌های شغلی بلکه دیدگاه‌های اجتماعی، ارتباط با سایرین و… را هم تشریح می‌کنند.

تست رغبت سنج شغلی هالند

یکی از انواع روش‌های تست شغلی شخصیت شناسی تست رغبت سنج شغلی هالند است. این نوع تست براساس نظریه روانشناسی به اسم جان هالند که آن را تدارک دیده، نامگذاری گردیده است. در این تست ۶ نوع تیپ شخصیتی موجود است که به آن‌ها RIASEC گفته می‌شود.

تست استعدادیابی و نقاط قوت کلیفتون

این تست براساس نقاط قوت بوده و به شما یاری می‌رساند که نقاط مثبت خود را تشخیص دهید و آن‌ها را بهبود ببخشید. ۳۴ نقطه مثبت موجود است که همزمان با اخذ برآیند، ۵ نقطه مثبت خود را می‌بینید.

آزمون رفتارشناسی دیسک

آزمون تست دیسک مطابق منش‌ها و شخصیت‌ها ایجاد شده است. در این تست ۴ فاکتور تسلط‌گرا، مجاب‌کننده، با ثبات و مسئول وجود دارد. برآیند این بررسی‌ها الگو‌های رفتاری شما را نشان می‌دهند.

تست پرسشنامه علاقه شدید

این تست مطابق علایق شما و جهت یاری رسانی به تعیین شغل مناسب پی‌ریزی شده است. این تست را بایستی کارشناس توسعه کسب و کاری که از طرف سازنده تست تصویب شده است به شما ارائه دهد. برآیند تست همانند گزارشی رسمی به شما ارائه داده می‌شود و کارشناس آن را تشریح می‌کنند. این تست افزون بر ارزیابی ۶ مولفه، کد هالند را هم به شما عرضه می‌نمایند.

•تست شغلی در قالب بازی

یکی دیگر از انواع روش‌های تست شغلی، آزمون در قالب بازی است. بعضی اوقات اشخاص تمایل دارند در تست‌های ارزیابی‌های شغلی که به صورت بازی انجام می‌شوند حضور یابند. این تست‌ها خیلی جالب هستند، اشخاص را مشغول و به ادامه تست تشویق می‌کنند.

•آزمون شغلی انطباقی

این گونه تست با بکارگیری از هوش دیجیتال و مطابق جواب‌های قبلی شما پرسش‌هایی را نشان می‌دهد. این تست جالب‌ترین آزمون موجود است؛ چرا که تجربه فردی را نشان می‌دهد و خوداندیشی را ارتقا می‌دهد.

پرسش‌های این آزمون شما را به طرف مباحث متمرکزتری هدایت می‌کنند، این تست کوتاه‌تر از دیگر امتحان‌ها است و همانطور که می‌دانید به نسبت جدید است.

مطابق علوم اعصاب، در این تست‌ها گروهی از بازی‌ها و آزمایش‌ها عرضه می‌شوند و برآیند تست به منش و رفتار شما در طی بازی وابسته است. برآیند آزمون منعکس کننده خصوصیات شناختی و شخصیتی شماست. این تست نیاز به دسترسی به اینترنت و بکارگیری از نرم افزار جهت حضور در تست را دارد. این بررسی هم همانند بررسی انطباقی تقریبا جدید است.

تست شغلی به چه صورت به شما کمک می‌کند؟

برایند تست شغلی به شما یاری رسانده تا بیاموزید چه کار و حرفه‌ای برای شما مناسب است و کدام یک از جوانب زندگی شما احتیاج به بهسازی دارد. احتمالاً تا وقتی که در یکی از این تست‌ها حضور به عمل نیاورید نقاط مثبت و منفی خود را نشناسید، در نهایت این تست، لیستی از مشاغل و حرفه‌های هماهنگ با تیپ شخصیتی و علایق شما را عرضه می‌نماید.

این برآیند به شیوه‌ای طرح ریزی شده‌اند که به شما یاری رسانده شغل متناسب با خود را بیابید، همچنین با اتکا بر این امر می‌توانید خود را بهتر و بیشتر بشناسید. کسب برآیندی که معمولا نسبت به آن‌ها مطلع بوده‌اید حس خیلی خوبی دارد و به شما یاری رسانده که در رویارویی با انتخاب‌های شغلی متنوع، تصمیم نهایی را بگیرید. معمولا تست شغلی به موارد زیر کمک شایانی می‌کند:

•هیجان آفرینی در خصوص آینده

•هدایت به سوی کسب و کار و مشاغلی که برای شما مناسب هستند.

•ترغیب به خود اندیشی

•بالا بردن خود آگاهی

•عرضه رفتار و بینشی در خصوص بازار کار و…

جمع بندی:

تست شغلی نوعی آزمایش و امتحان است که پرسش‌های زیادی را در خصوص اولویت‌های شما مورد توجه قرار می دهد و در نتیجه مناسب‌ترین شغلی که برای شما مناسب است را شناسایی می‌کند. علاقه‌ها، تیپ شخصیتی، قابلیت‌ها، تبحرها، ارزش‌ها و نقاط مثبت منجمله موارد عمده‌ای هستند که بایستی در این تست بررسی شوند.

آزمایش‌های متنوعی جهت تست شغلی وجود دارند و می‌توان تست شخصیت شناسی مایرز – بریگز، آزمون هالند، آزمون دیسک، آزمون شغلی انطباقی و آزمون شغلی به شکل بازی را نام برد.

سوالات متداول:

بهترین تست شغلی کدام است؟

هر کدوم از تست ها تا حد قابل قبولی نزدیک هستند ولی تست هالند درصد خطای کمتری دارد

چطور میشه به این تست ها اعتماد کرد؟

هر تست شخصیت شناسی یا تست شغلی میزانی با واقعیت فاصله دارند پس بهترین راه این است که 3 یا 4 تست را همزمان داده و برآیند نتایج را در تصمیم گیری خود دخیل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا