استخدام

استخدام به صورت دورکاری | راهنمای کار از راه دور

دورکاری به معنی کار از راه دور یا کار در منزل با گسترش اینترنت و فضای وب به عنوان یک راه حل جایگزین برای کار حضوری به دلایل مختلفی در بسیاری از شرکت‌های جهان رایج شده است. ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن هم خود دلیلی جدید برای تصمیم به استخدام به شکل دورکاری تا حد امکان شده است.

عملکرد و کارایی مناسب کارکنان و به طور کلی رضایت خودشان و کارفرما مهم‌ترین بحث در مورد کار از راه دور است.

در این مقاله قصد داریم دورکاری را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

انواع دورکاری

انواع دورکای: تمام وقت، پاره وقت و فریلنسری

همانند کار حضوری که استخدام به شکل‌های مختلف وجود دارد، در دورکاری هم مدل‌های مختلفی وجود دارد:

دورکاری تمام وقت

دراین نوع کار از راه دور، فرد هیچ وقت در محل کار مشخص شده از سوی شرکت حاضر نخواهد شد و همیشه در منزل خود ( یا هر جایی که ابزارهای مورد نیازش در دسترس است) کار می‌کند. شرکت‌ها و کارفرمایان بسیار سخت این نوع همکاری را می‌پذیرند.

فقط افراد با تجربه و یا افراد مستعدی که از نظر شرکت می‌توانند در آینده بسیار تاثیرگذار باشند، شانس این نوع همکاری را خواهند داشت.

دورکاری پاره وقت

کار در منزل بصورت پاره وقت بسیار رایج است و خصوصا با توجه به شرایط کرونا کسب و کارها سعی می‌کنند که ترکیبی ازاستخدام دورکاری و کار بصورت حضوری را برای کارمندان خود در نظر بگیرند. دلیل دیگری که برای این نوع همکاری وجود دارد، فاصله زیاد خانه کارمند با محل کار است. بنابراین سعی می‌شود فقط برای مسائل ضروری مثل جلسات حضورشان الزامی شود.

فریلنسری یا خویش فرمایی

فریلنسری یا خویش فرمایی

یک فریلنسر خودش به تنهایی برای برنامه‌ریزی و ساعت کاری خود تصمیم می‌گیرد. بنابراین توانایی این را دارد که همزمان با چندین شرکت به صورت پروژه ای همکاری کند. این نوع کار اقتضائات، مزایا و معایب خاص خود را دارد و حتما باید با روحیات، توانایی‌ها و خصوصیات ما سازگار باشد تا این نوع کار را انتخاب کنیم.

مزایای فریلنسری

  • تنها تصمیم‌گیر برای انتخاب پروژه‌ها خودتان هستید.
  • تمام سود حاصل از کارهای انجام شده را کسب خواهید کرد.
  • فرسایش حاصل از جلسات و بروکراسی‌های اداری را نخواهید داشت.
  • توانایی کار در روز و ساعت‌های دلخواه خواهید داشت.

معایب فریلنسری

  • بازدهی پایین در صورت نداشتن برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با توانی‌هایتان.
  • شما نیاز دارید که به نسبت یک کارمند با فعالیت‌های مشخص، بیشتر تلاش کنید.
  • درآمد ثابت و قابل اطمینان نخواهید داشت.
  • توقع و انتظار طرف قرارداد نسبت به عملکرد بیشتر خواهد بود.

استخدام به شکل دورکاری در چه شغل‌هایی رایج است؟

کار غیرحضوری در شغل‌هایی که از طریق اینترنت و ارتباط آنلاین امکان هماهنگی‌هایش وجود دارد، رایج است. شغل‌هایی هم که نیاز زیادی به ارتباط با دیگر همکاران ندارند هم پتانسیل استخدام دورکاری را دارند.

21 شغل مناسب دورکاری

استخدام به شکل دورکاری در چه شغل‌هایی رایج است؟

افرادی که در شرکت‌ها جایگاه و سابقه بالایی دارند، می‌توانند با مدیران خود مذاکره کنند و سعی کنند تا حد امکان فعالیت‌های حضوری خود را کم رنگ‌تر کنند. این موضوع می‌تواند دلایلی همچون صرف زمان زیاد برای رفت و آمد و یا شرایطی مثل دوران کنونی که ویروس کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده، داشته باشد.

اصول دورکاری

یک مکان اختصاصی را به عنوان محل کار خود در نظر بگیرید

جایی که قراره محل کار شما در منزل باشد تاثیر مستقیمی روی بازدهی شما خواهد داشت. اگر یک مکان مشخص را به عنوان محل کار خود در نظر بگیرید، عادت خواهید کرد که در آن مکان فقط روی کار خود تمرکز کنید و بنابراین خارج از آن منطقه ذهن شما دیگر درگیر کار نخواهد شد.

بین کار و زندگی خانوادگی مرز ایجاد کنید

این موضوع خصوصا برای کسانی که موقع کار در منزل، دیگر اعضای خانواده هم در خانه هستند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شما باید برای این مسئله با خانواده خود گفتگو کنید. اینکه شما ساعت کاری خود را در منزل هستید دلیلی نمی‌شود که شما در دسترس خانواده هستید و هر کاری که از شما خواسته می‌شود را می‌توانید انجام دهید.

از طرف دیگر نباید کار شما به زندگی شخصی‌تان ضربه بزند. هنگامی که ساعت کاری تمام می‌شود دیگر نباید در محل مشخص شده برای کار باشید و وقت خود را با خانواده بگذرانید. اگر تاثیرگذار است، می‌توانید زنگ هشدار برای شروع و پایان ساعت کاری خود تنظیم کنید.

سعی کنید با افراد مختلف تعامل برقرار کنید

شما موقع کار حضوری می‌توانید درزمان‌های استراحت و یا در تایم ناهار با همکاران خود گفتگو کنید. سعی کنید در دورکاری هم این طور ارتباطات را در بعضی زمان‌های مشخص بصورت تماس تصویری داشته باشید. در شبکه های اجتماعی گروهی برای صحبت‌های غیر کاری تشکیل دهید و در ساعت‌های مشخصی با هم گفتگو کنید.

در کل برقراری ارتباط با افراد مختلف برای حفظ انگیزه و روحیه یک امر ضروری به حساب می‌آید.

9 نکته کاربردی برای دورکاری

بزرگترین شرکتی که بصورت کامل از دورکاری استفاده می‌کند

شرکت Git Lab بزرگترین شرکت در دنیاست که تمام کارمندان آن بصورت استخدام دورکاری مشغول به کارند. این شرکت با حدود 1300 پرسنل که در 65 کشور مختلف سکونت دارند، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینه برنامه‌نویسی و نرم افزار است.

مزایای دورکاری

مزایا و معایب دورکاری

انعطاف‌پذیری بالا

شما در دورکاری محدودیت مکانی و زمانی نخواهید داشت و تنها محدودیت‌های شما دسترسی به یک کامپیوتر و اینترنت مناسب است. البته همان طور که پیش‌تر گفته شد، باید بسیار مراقب حفظ تعادل بین کار و زندگی شخصی بود.

صرفه‌جویی در زمان با نبود رفت و آمد

خستگی‌ و از دست دادن وقت در رفت و آمدهای طولانی می‌تواند حتی روی عملکرد فرد در محل کار هم تاثیرگذار باشد. بنابراین دورکاری از این لحاظ می‌تواند بسیار مفید باشد.

کاهش هزینه‌ها

هزینه مربوط به رفت و آمد در شهرهای بزرگ مقدار کمی نیست. خصوصا با توجه به قیمت بنزین این هزینه برای خودروهای شخصی بیشتر هم خواهد شد. بعلاوه اینکه تهیه غذا در محل کار می‌تواند هزینه بیشتری نسبت به منزل داشته باشد.

معایب دورکاری

کمتر شدن ارتباطات

حضور در محل کار یکی از خوبی‌هایی که دارد برقراری ارتباط با همکاران است. تعامل و روابط انسانی لازمه همه ما هست بنابراین دورکاری می‌تواند از این نظر به ضرر ما تمام شود.

بازدهی پایین در صورت رعایت نکردن اصول و نکات

اگر اصول و نکاتی که پیشتر هم گفته شد رعایت نشود، بدون بازدهی کار از راه دور نسبت به کار حضوری به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

عوامل زیاد برای حواس‌پرتی

در محل کار چون دیگر همکاران در کنار شما هستند و شرایط مهیای کار است، امکان حواس‌پرتی پایین است اما موقع کار در منزل برای از دست دادن تمرکز یک اتفاق کوچک کافیست.

نرم‌افزار برای دورکاری

ابزارهای مورد نیاز برای دورکاری

نرم‌افزارها و سایت‌های زیادی برای تسهیل کار از راه دور با قابلیت‌های متنوع وجود دارد. در این جا بهترین‌هایشان را با هم مرور خواهیم کرد:

  1. Any Desk: این نرم افزار برای کنترل از راه دور کامپیوترها استفاده می‌شود.
  2. Google Doc: برای ویرایش اسناد و نوشته‌ها بصورت آنلاین بسیار کاربرد دارد.
  3. Google Calandar: برای برنامه‌ریزی و ایجاد تقویم کاری می‌تواند مفید باشد.
  4. Google Hang Out ،Skype و اسکای روم: برای برگزاری جلسات بصورت آنلاین مناسب است.
  5. Notion ،Gontt Project ،Jira ،Taskulu ،FreedCamp ،ClickUp ،Asana ،Trello: این نرم‌افزارها برا مدیریت پروژه در دورکاری استفاده می‌شوند.
  6. Google Drive، DropBox: برای ذخیره‌سازی و اشتراک گذاری فایل‌ها به کار می‌روند.

جمع بندی

فرهنگ دورکاری در ایران هنوز جا نیفتاده است و شاید تنها دلیلی که توانسته مقداری این نوع اشتغال را در جامعه ایران جا انداخته باشد، ویروس کرونا باشد. این موضوع هم از طرف کافرمایان و هم از طرف خانواده‌ها احساس می‌شود.

با همه این مشکلات، توانایی برنامه‌ریزی درست و مذاکره و تعامل با خانواده بر سر ملزومات کار از راه دور می‌تواند امکان و فضای مناسب برای آن را رقم یزند.

برخی سوالات متداول

دورکاری چه انواعی دارد؟

دورکاری تمام وقت، دورکاری پاره وقت و فریلنسری سه نوع متداول دورکاری است.

استخدام دورکاری در چه شغل‌هایی رایج است؟

تدریس، نویسندگی، دیجیتال مارکتینگ، طراح گرافیک، طراح UI/UX و …

دورکاری چه اصولی دارد؟

یک مکان خاص را به عنوان محل کار خود در نظر بگیرید، بین خانواده و کار تعادل برقرار کنید و ارتباطاتتان را قطع نکنید.

منابع:

Gitlab

workplaceless

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام به زودی سایت جدید افتتاح خواهد شد و می تونید فیلترهای مختلف و حتی سرچ رو توی آگهی‌ها داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا