پایتون

چرا باید پایتون یاد بگیریم؟

تازه واردان فناوری اطلاعات و متخصصان باتجربه ممکن است تعجب کنند که آیا یادگیری زبان برنامه Python می‌تواند به آن‌ها در حرفه آن‌ها کمک کند یا خیر. از زمانی که زبان های برنامه نویسی شروع به توسعه طرفداران خود در زمینه علم داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی (AI) و توسعه وب کرد، سر و صدای قابل توجهی در مورد پایتون وجود داشته است.

چرا پایتون یاد بگیریم؟ این مقاله 9 دلیل بسیار قانع کننده را در اختیار شما قرار می‌دهد، با ما همراه باشید.

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که برای مهندسی نرم افزار همه منظوره استفاده می‌شود. این زبان یک زبان سمت سرور است، به این معنی که روی سرور اجرا می‌شود و مسئولیت پردازش منطق پشت ورودی‌های کاربر، تعامل با پایگاه‌های داده و سایر سرورها را بر عهده دارد. به طور کلی خواندن، نوشتن و یادگیری آسان در نظر گرفته می‌شود، و همچنین بسیار مقیاس پذیر است.

پایتون یک زبان منبع باز است و در چند سال گذشته به دلیل استفاده از آن در علم داده، محبوبیت آن افزایش یافته است. اما مطمئناً این بچه جدید شهر نیست. پایتون مدتی است که در کنار سایر زبان‌های سمت سرور مانند جاوا و سی وجود داشته است. نام آن از نام گروه کمدی معروف بریتانیایی مونتی پایتون گرفته شده است. خواندن و نوشتن را در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی آسان‌تر می‌کند.

و اما چرا پایتون یاد می‌گیریم؟

اگر یک برنامه نویس با تجربه هستید یا دانشی در مورد یک زبان برنامه نویسی مانند روبی، سی شارپ، جاوا یا جاوا اسکریپت دارید، دلایل خوبی برای یادگیری پایتون وجود دارد که می‌تواند افزودنی قدرتمند به جعبه ابزار برنامه نویسی شما باشد.

توسعه‌دهندگان باتجربه‌ای که در زمینه علم داده یا یادگیری ماشین فعالیت می‌کنند، ممکن است بخواهند پایتون را یاد بگیرند، زیرا به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در آن مناطق است و چارچوب‌ها و کتابخانه‌های قدرتمندی برای آن‌ها در دسترس است.

چرا از پایتون برای ماشین لرنینگ استفاده می‌شود؟ چندین دلیل خوب عبارتند از:

  • درک آسان: خوانایی، عدم پیچیدگی و توانایی نمونه سازی سریع پایتون به محبوبیت آن کمک می‌کند.
  • کتابخانه‌ها: پایتون دارای کتابخانه‌های داخلی متعددی است که برای داده کاوی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی مناسب هستند.
  • پیاده سازی آسان‌تر و قدرتمندتر: با پایتون، برنامه نویسان در مقایسه با سایر زبان‌ها زمان کمتری را صرف نوشتن کد و خطایابی خطا می‌کنند.
  • Syntax: پایتون از اسکریپت مدرن و سینتکس دوستانه استفاده می‌کند.
  • پشتیبانی گسترده: جامعه پشتیبانی پایتون بزرگ است و محبوبیت آن را بیشتر می‌کند.

در اینجا 9 دلیل برای یادگیری پایتون وجود دارد:

1- یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در حال رشد

همانطور که رتبه 3 آن در شاخص TIOBE نشان داده شده است، شاخصی از محبوبیت یک زبان برنامه نویسی بر اساس تعداد پرس و جوهای جستجو در 25 موتور جستجو، پایتون به سرعت در حال رشد است و تنها با C و جاوا از نظر محبوبیت پیشی گرفته است. و TIOBE در 4 سال گذشته 3 بار پایتون را زبان برنامه نویسی سال خود معرفی کرده است.

2- سهولت استفاده

کاربران پایتون آن را به دلیل سازگاری و سادگی ستایش می‌کنند، که به چیزی کمک می‌کند که آن‌ها به عنوان «دسترسی پذیری» توصیف می‎‌‌کنند. خواندن، نوشتن و یادگیری زبان برنامه نویسی نسبت به بسیاری از زبان‌های دیگر آسان‌تر است، زیرا با هدف کنار گذاشتن پیچیدگی‌ها و حفظ تنها موارد ضروری ساخته شده است.

برنامه نویسان جدید ممکن است احساس کنند که پیش از انجام اولین کار ساده خود، می‌تواند برای آن‌ها دلسرد شود که تمام نحو ضروری زبان‌های دیگر را غربال کنند. سینتکس کارآمد پایتون به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا به سرعت شروع به کار کنند و منطق را در اسکریپت‌های فشرده قرار دهند.

3- دوستانه برای مبتدی‌ها

برخی از برنامه نویسان ویژگی‌های مبتدی دوست پایتون را ستایش می‌کنند و می‌گویند که راه اندازی و اجرا به اندازه سایر برنامه‌ها طول نمی‌کشد و این باعث می‌شود که بلافاصله احساس سازنده کنند.

در اینجا 3 دلیل برای یادگیری پایتون بر اساس مبتدی بودن آن وجود دارد:

  • تنظیم حداقل: برای مبتدیان، سینتکس زبان‌های دیگر ممکن است گیج کننده به نظر برسد. حداقل تنظیمات و خوانایی پایتون به شما امکان می‌دهد مانند یک برنامه نویس فکر کنید و در زمان خود صرفه جویی کنید.
  • منابع یادگیری فراوان است: پایتون یک زبان متن باز است که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. دوره‌ها و آموزش‌های برنامه‌نویسی آنلاین فراوان هستند و تضمین می‌کنند که هرگز از یادگیری کدهای جدید و آزمایش کدهای قدیمی‌تر خود دست نکشید.
  • پایتون بسیار توسعه پذیر است: افزودنی‎های جدید را می‌توان با حداقل یا بدون تغییر در کد موجود گسترش داد یا اضافه کرد.

4- تطبیق پذیری

پایتون را می‌توان در طیف وسیعی از محیط‌ها، از جمله داده کاوی، علم داده، یادگیری ماشین، توسعه وب، چارچوب‌های وب، سیستم‌های تعبیه شده، طراحی گرافیک، بازی، توسعه شبکه و موارد دیگر مورد استفاده قرار داد. از آنجایی که پایتون به عنوان یک جایگزین ساده‌تر و کارآمدتر برای زبان‌هایی مانند C، R و جاوا که عملکردهای مشابهی را انجام می‌دهند استفاده می‌شود، محبوبیت آن به عنوان زبان اصلی برای بسیاری از برنامه‌ها در حال افزایش است.

این تطبیق پذیری به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که از بین طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی انتخاب کنند و به مبتدیان کمک می‌کند بیشتر کاوش کنند تا بتوانند به سرعت علاقه خود را پیدا کنند.

پایتون همچنین نمونه‌سازی سریع را امکان‌پذیر می‌کند، به همین دلیل است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها از آن برای ساخت اولین محصول حداقلی خود استفاده می‌کنند. اصطلاح Minimum Viable Product یا MVP از Lean Startup می‌آید، روشی که بر ایجاد مشاغل و محصولات در یک چرخه عمر کوتاه توسعه تمرکز دارد. MVP سریع و کارآمد تعیین می‌کند که آیا یک پیشنهاد بدون هزینه یا ریسک قابل توجه است یا خیر.

5- مهارت در تقاضا

طیف گسترده برنامه‌نویسی پایتون و رشد سریع آن منجر به افزایش تقاضا برای برنامه‌نویسان پایتون شده است. در مقاله‌ای در سپتامبر ۲۰۲۲ در وب‌سایت استخدام Indeed’s Career Guide، پایتون در میان پرتقاضاترین زبان‌های برنامه‌نویسی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد و جاوا اسکریپت و جاوا به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

اداره آمار کار ایالات متحده با استناد به این که پیش‌بینی می‌شود اشتغال برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، تحلیلگران تضمین کیفیت و آزمایش‌کنندگان با نرخ ۲۵ درصد در سطح ملی، بسیار سریع‌تر از میانگین همه مشاغل، تا سال ۲۰۳۱۱ رشد کند، از این موضوع حمایت می‌کند.

6- جامعه بزرگ کاربران

توسعه دهندگان فعلی و مشتاق پایتون شرکت‌های زیادی دارند. انجمن‌های آنلاین، جلسات محلی و جامعه منبع باز یک جامعه کاربری گسترده و حامی را تشکیل می‌دهند که در آن می‌توانند یاد بگیرند، به اشتراک بگذارند و موفقیت همتایان خود را توسعه دهند.

در Stack Overflow، یک پلت فرم به خوبی تثبیت شده برای جامعه برنامه نویسی، پایتون در بیش از یک میلیون سوال برچسب گذاری شده است. در GitHub، جایی که توسعه دهندگان کد پروژه را ذخیره می‌کنند و با توسعه دهندگان دیگر همکاری می‌کنند، پایتون یک جامعه بزرگ با بیش از 2 میلیون مخزن دارد.

پایتون همچنین یک اکوسیستم غنی از بسته‌ها را ارائه می‌دهد که در چیزی به نام فهرست بسته پایتون (PyPI) نگهداری می‌شود. کاربران می‌توانند ماژول‌هایی برای کتابخانه PyPI در حال رشد بسازند. کاربران این کتابخانه غول پیکر بسته شخص ثالث می‌توانند ابزارهایی را برای کمک به آن‌ها در طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها بیابند.

7- مجوز منبع باز

پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز است. برخلاف اکثر نرم‌افزارهای تجاری موجود که تحت قراردادهای اشتراک مختلف برای کاربران مجوز دارند، نرم‌افزارهای منبع باز و زبان‌های برنامه‌نویسی متعلق به کسی نیستند. در عوض، آن‌ها توسط یک جامعه نگهداری می‌شوند و تحت مجوزهای منبع باز مختلف توزیع می‌شوند. نمونه‌هایی از پروژه‌های نرم‌افزار منبع باز معروف عبارتند از Mozilla Firefox، WordPress و TensorFlow.

برای پروژه های توسعه برنامه و توسعه دهندگان آن‌ها، استفاده از زبان‌های برنامه نویسی منبع باز چندین مزیت دارد، از جمله:

  • جوامع مشترک کاربران
  • توسعه دهندگان آگاه
  • صرفه جویی در زمان و منابع
  • کتابخانه‌ها و ابزارهای کد به راحتی در دسترس است

8- عالی برای توسعه وب

هزاران وب سایت پایتون در اینترنت وجود دارد. اینستاگرام، گوگل، نتفلیکس، اوبر و بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر از پایتون برای پشتیبان‌های وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند زیرا کتابخانه‌های گسترده و کدهای ساده، قابل اعتماد و قابل نوشتن آن است. این شامل Reddit می‌شود، برای مثال، که 330 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

طبق مصاحبه‌ای که با یکی از بنیانگذاران استیو هافمن و الکسیس اوهانیان انجام شد، بزرگترین دلیل استفاده از پایتون، علاوه بر کتابخانه‌های موجود، میزان قابل اعتماد و قابل نوشتن بودن آن است. آن‌ها می‌گویند: «وقتی کارمندان جدیدی استخدام می‌کنیم، فقط می‌گویم «همه چیز باید در پایتون باشد» فقط برای اینکه بتوانم آن را بخوانم. و دیدن از سراسر اتاق، تماشای صفحه نمایش آن‌ها، خوب یا بد بودن کدشان، عالی است.»

9- در خط مقدم هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امروزه سریع‌ترین رشته‌های در حال رشد در مهندسی نرم‌افزار و علم داده هستند و پایتون به پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی در این زمینه‌ها تبدیل شده است. مانند توسعه وب، مزایایی که پایتون را برای این زمینه‌ها مناسب می‌کند، سهولت رابط، سادگی، سازگاری، دسترسی به کتابخانه‌هایی مانند NumPy، SciPy و Pandas، چارچوب‌هایی برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و انعطاف‌پذیری است. در واقع، پلتفرم کدنویسی OneMonth.com پایتون را آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توصیف کرده است و به دلیل سادگی و توانایی آن برای دستیابی به نتایج مشابه با کد کمتر، در تحقیقات علمی از زبان‌هایی مانند MATLAB پیشی می‌گیرد.

نتیجه گیری

همانطور که توسط بسیاری از شرکت‌های فناوری که از آن برای ساخت قسمت‌های پشتی وب‌سایت‌های خود استفاده کرده‌اند، و محبوبیت زیاد آن در نظرسنجی‌های صنعتی، زبان برنامه‌نویسی منبع باز Python به سریع‌ترین زبان در حال رشد در هوش مصنوعی، علم داده و ماشین تبدیل شده است. یادگیری و توسعه وب چه شما یک متخصص IT با تجربه باشید، یا تجربه کمی در این زمینه داشته باشید، ظهور زبان‌های برنامه نویسی جدید مانند Python نشان دهنده امکان فرصت‌های شغلی جدید هیجان انگیز برای دنبال کردن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا