برنامه‌نویسیعمومی

درآمد برنامه‌ نویسی بک‌ اند چقدر است؟

در دنیای فناوری پرسرعت، توسعه‌دهندگان بک‌اند نقش بسیار مهمی در ایجاد و حفظ کارایی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی دارند. به همین دلیل، آن‌ها حقوق بالایی را از طرف کارفرمایان خود می‌طلبند. در این مقاله، روندها و رشد پیش‌بینی شده حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند در سال ۲۰۲۴ را بررسی خواهیم کرد.

به طور میانگین، یک توسعه‌دهنده بک‌اند در ایالات متحده در سال حدود ۱۰۷ هزار دلار درآمد دارد. با این حال، لازم به ذکر است که این اعداد ممکن است بسیار متفاوت باشند و بسته به موقعیت مکانی، مهارت‌ها و تخصص توسعه‌دهنده متفاوت باشند. درآمد برنامه‌نویسی بک‌اند در ایران برای برنامه‌نویسان جونیور حدود 15 میلیون تومان و برای توسعه‌دهندگان با سنیوریتی لول بالا‌تر تا 80 میلیون تومان نیز برآورد می‌شود. 

به آرامی عامل موقعیت مکانی کمترین تأثیر را دارد، از جمله به دلیل رشد بازار کار از راه دور. بسیاری از این مسأله ناشی از رشد چشمگیر صنعت فناوری اطلاعات است. به طور خاص، خدمات فناوری اطلاعات به نزدیکی 7.4٪ در حال رشد هستند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۸ به حجم بازار ۱۷۷۱ میلیارد دلار برسد. بسیاری از این موارد ناشی از روندهای جدید (هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، داده‌های بزرگ و غیره) است.

همانطور که کسب‌وکارها و سازمان‌ها به سمت پلتفرم‌های دیجیتالی شیفت می‌دهند و پیشرفت‌های فناوری را پذیرفته و بهره‌مند می‌شوند، نیاز به توسعه‌دهندگان بک‌اند ماهر به طور مداوم در حال افزایش است. این افزایش درخواست بازار کار رقابتی ایجاد می‌کند و ممکن است بر روندهای حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند تأثیر بگذارد.

اما کی گفته که شما باید به روندها چسبیده باشید؟ اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، مقاله ما را در مورد رفتارها و نکات مذاکره حقوق مهندسان نرم‌افزار بخوانید.

هنوز هم کنجکاو درباره حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند هستید؟ در مقاله زیر، می‌توانید ببینید که این حقوق چگونه بر اساس مهارت‌ها و تجربه متغیر است.

حقوق توسعه‌دهندگان وب بک‌اند تحت تأثیر چندین مهارت اصلی قرار می‌گیرند. این مهارت‌ها نقش مهمی در تعیین سطوح حقوق توسعه‌دهندگان وب بک‌اند ایفا می‌کنند.

بعضی از بالاترین حقوق فناوری با مهارت‌های فناوری مربوط به داده‌ها مربوط می‌شوند. در زیر برخی از شغل‌ها و حقوق آن‌ها در توسعه بک‌اند آمده است:

برنامه‌نویس وب: 68 هزار دلار

مهندس خودکارسازی: ۹۷ هزار دلار

معمار نرم‌افزار: ۱۲۰ هزار دلار

مهندس بک‌اند: ۱۵۰ هزار دلار

برنامه‌نویس جاوا: ۱۲۵ هزار دلار

برنامه‌نویس پایتون: ۱۵۵ هزار دلار

برنامه‌نویس C: ۱۲۵ هزار دلار

دانشمند داده: ۱۴۰ هزار دلار

این اطلاعات براساس آنچه ممکن است در ایالات متحده پیدا کنید، بنابراین نتایج شما ممکن است بسته به موقعیت مکانی متفاوت باشد.

اطلاعات فوق چندین عامل جالب را نشان می‌دهد. اولاً، مهم است که توجه داشته باشید که زبان برنامه‌نویسی‌ای که بلد هستید می‌تواند حقوق متوسط شما را تحت تأثیر قرار دهد. پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی بسیار محبوب، حقوق بالاتری را اداره می‌کند. با این حال، به عنوان یک برنامه‌نویس، ممکن است انتظار داشته باشید که چندین زبان برنامه‌نویسی بلد باشید.

همچنین خواهید دید که برخی از انواع شغل‌ها برنامه‌نویسان بخش جلویی را به اندازه برنامه‌نویسان بک‌اند می‌پذیرند. به عنوان مثال، طراحان وب که در بخش جلویی کار می‌کنند حقوق متوسط ​​بالاتری (حدود ۹۰ هزار دلار) دریافت می‌کنند. در چنین مواردی، بسیار سودآورتر است که یک توسعه‌دهنده تمام‌وقت (کسی که هم در بخش جلویی و هم در بخش پشتی کار می‌کند) شوید.

به طبیعت از مهارت‌های مربوط به داده‌ها هم می‌توانید دید ببندید. دانشمندان داده (یک گام بالاتر از آنالیز) به مقدار زیادی از همکارانشان بیشتر درآمد دارند زیرا با اطلاعات جمع‌آوری شده بیشتری انجام می‌دهند. بنابراین، مهارت‌های دقیق فنی‌تان می‌تواند تأثیر بزرگی بر حقوق شما داشته باشد.

البته، تجربه‌ی شما در آن مهارت‌ها هم می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند بر اساس سال‌های تجربه در زمینه متفاوت است. توسعه‌دهندگان بک‌اند سطح ورودی معمولاً درآمد کمتری از کسانی که تجربه بیشتری دارند دریافت می‌کنند. به طور میانگین، توسعه‌دهندگان بک‌اند سطح ورودی حدوداً ۹۵،۰۰۰ تا ۱۲۰،۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند.

توسعه‌دهندگان سنی که پنج سال یا بیشتر تجربه دارند، پتانسیل دریافت حقوق بالاتری را دارند. به طور میانگین، توسعه‌دهندگان بک‌اند سنی ممکن است از ۱۳۶،۰۰۰ تا ۱۶۵،۰۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشند که بستگی به تخصص، شرکتی که در آن کار می‌کنند، و محل کار دارد.

لازم به ذکر است که این محدوده‌های حقوق تقریبی است و می‌تواند بسته به اندازه شرکت، صنعت، محل کار و هزینه زندگی متغیر باشد. عواملی مانند گواهی‌نامه‌ها، مهارت‌های اضافی و دانش زبان‌ها یا چارچوب‌های برنامه‌نویسی یا فریمورک‌های خاص نیز می‌توانند بر حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند تأثیرگذار باشند.

بررسی واقعی انتظارات حقوقی خود را با ما انجام دهید

برای فرصت برقراری تماس با مدیران استخدام ما و بررسی اینکه آیا حقوق مورد نظر شما واقعی است، درخواست دهید.

شروع کنید

علاوه بر تجربه و مهارت‌های فنی، چندین عامل مختلف می‌توانند بر حقوق توسعه‌دهنده بک‌اند تأثیر بگذارند. در زیر لیستی کوتاه از آن عوامل آورده شده است:

مکان یک توسعه‌دهنده بک‌اند نقش مهمی در تعیین حقوق او دارد. حقوق می‌توانند بسته به هزینه زندگی و تقاضای توسعه‌دهندگان در یک منطقه خاص بسیار متغیر باشند.

به عنوان مثال، توسعه‌دهندگان بک‌اند در استرالیا حدود ۱۱۰ هزار دلار استرالیایی (۷۲ هزار دلار آمریکا) دریافت می‌کنند، در حالی که آن‌ها در اروپا حدود ۶۰ هزار یورو (۶۵ هزار دلار آمریکا) دریافت می‌کنند. این اعداد در گذشته بسیار در میان شهرهای مختلف یک کشور نوسان می‌کردند. با این حال، کار از راه دور باعث تسطیح بازی در بسیاری از موارد شده است.

با این حال، کار از راه دور همچنان بسیار رقابتی است، بنابراین از این پرسش‌های مصاحبه توسعه‌دهنده بک‌اند بخوانید تا بهترین شانس خود را برای گرفتن آن شغل داشته باشید.

حتی در حالت کار از راه دور، داشتن مهارت‌های ارتباطی نوشتاری و گفتاری قوی می‌تواند به شما کمک کند. مهارت‌های صحیح می‌توانند به شما کمک کنند تا با تیم خود ارتباط برقرار کنید، رهبری خوبی را نشان دهید و زمانی که مذاکره برای دریافت حقوق بالاتر انجام می‌دهید، مورد خود را ارائه دهید.

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب می‌تواند افراد را آرام کند، به خصوص وقتی که شما را نمی‌شناسند، بنابراین تمرین آن‌ها و قرار دادن خودتان در موقعیت‌های ناخوشایند که می‌توانید کمک کند. این باعث می‌شود مهارت‌های ارتباطی شفاف‌تر شوند. برای مهارت‌های نوشتاری، تمرین ارسال ایمیل به ارتباطات در شبکه شغلی خود را انجام دهید.

یک شبکه حرفه‌ای گسترده، مانند در LinkedIn، می‌تواند در پیدا کردن فرصت‌های شغلی و مذاکره برای دریافت حقوق بالاتر مفید باشد. یک شبکه خوب می‌تواند به شما دسترسی به منابع، مخاطبین جدید و کارفرمایان پتانسیلی بدهد. برقراری ارتباط با همکاران حرفه‌ای در حوزه شما همچنین می‌تواند به شما کمک کند که به روز رسانی در ترند‌ها و تغییرات بازار کار را دنبال کنید، همچنین به شما دریافت معرفی برای شغلی کمک می‌کند که به آن نیاز دارید.

اتصالات نشان می‌دهد که همکاران کاری متصل شما در صنعت باقی مانده‌اند. به عنوان نتیجه، آنها نشان می‌دهند که شما به صداقت عمل می‌کنید و می‌خواهید با اعضای حرفه‌ای صنعت درگیر شوید. شما همچنین هنگام پر کردن فرصت‌های شغلی در شرکت‌های خود ارزشمندتر می‌شوید.

توسعه‌دهندگان بک‌اند با مهارت‌های اضافی به علاوه از مهارت‌های اصلی‌شان می‌توانند حقوق بالاتری در بازار کار داشته باشند. به عنوان مثال، تسلط بر زبان برنامه‌نویسی دوم مانند پایتون یا جاوا اسکریپت می‌تواند به طور قابل توجهی ارزش یک توسعه‌دهنده را در بازار کار افزایش دهد.

مهارت‌های مورد نیاز دیگر شامل دانش چارچوب‌ها و ابزارهایی مانند Node.js، Django یا Ruby on Rails می‌شود. توسعه‌دهندگانی که در فناوری‌های نوظهور مانند یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی تخصص دارند نیز به دلیل افزایش تقاضا برای این تخصص‌ها حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.

این مهارت‌های اضافی حتی نیاز به استفاده از انواع مختلف فناوری نیز ندارد؛ یک گواهی‌نامه در رهبری یا چیز دیگری مرتبط با زمینه شغلی شما می‌تواند کمک کند. هر چیزی که باشد، می‌توانید به رزومه توسعه‌دهنده بک‌اند خود اضافه کنید در صورتی که بخواهید گزینه‌های حقوقی خود را مقایسه کنید.

سطح تحصیلات یک توسعه‌دهنده بک‌اند می‌تواند به طور قابل توجهی بر حقوق او تأثیر بگذارد. معمولاً مدرک کارشناسی در مهندسی نرم‌افزار یا علوم کامپیوتر حداقل نیاز برای این شغل‌ها است، اما کارفرمایان ممکن است به سطوح بالاتر از تحصیلات، مانند مدرک کارشناسی ارشد، علاقه داشته باشند.

درجه‌های بالاتر از تحصیلات به کارفرمایان نشان می‌دهد که فرد بهتر زبان‌های برنامه‌نویسی و چارچوب‌ها را درک می‌کند که به پروژه‌های آنها کمک می‌کند.

بعضی اوقات، کارفرمایان ممکن است برای توسعه‌دهندگان بک‌اند پاداش‌های تقسیم سود یا گزینه‌های سهام ارائه دهند. این نوع پاداش‌ها می‌توانند حقوق یک توسعه‌دهنده را با ارائه یک قسمت از سود یا یک قسمت از سهام شرکت افزایش دهند.

با این حال، مهم است که قبل از پذیرش آن‌ها شرایط این بونوس‌ها را درک کنید زیرا معمولاً محدودیت‌هایی بر روی زمانی که می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید یا واجد شرایط برای آن‌ها باشید، وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا