بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

استخدامکارآموزی

کارآموزان موفق چه پیشنهاداتی برای ما دارند؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده گذراندن یک کارآموزی خوب و پرانرژی تاثیر به سزایی در یافتن یک شغل مناسب در همان شرکت یا سایر شرکت‌ها دارد. حدود 70 درصد استخدام­‌های شرکت­‌های بزرگ دنیا از بین کارآموزان آن­‌ها انجام می‌شود.

اما باید دید یک کارآموزی خوب چگونه به دست می‌­آید؟

در این‌جا می­‌خواهیم به چند نکته مهم که باید در کارآموزی به آن توجه کرد، اشاره کنیم. این نکات حاصل تجربیات تعدادی از کارآموزان موفق است که هریک چند کارآموزی انجام داده‌­اند.

در محیط کار پرانرژی، شاداب و باانگیزه باشید؛

علاوه بر  داشتن ظاهر مرتب و شاداب و به موقع حاضر شدن درکار، باید به مدیر خود بفهمانید که کار برای شما چقدر جدی است و شما تفاوتی بین کارآموزی و استخدام قائل نیستید. جدیت باعث می‌شود کارفرمای شما نیز پروژه‌های بهتری برای شما در نظر بگیرد. شما هم مهارت‌های بیشتری می‌آموزید و هم خود را به کارفرما ثابت می‌کنید.

حتی بعد از یک مدت که وظیفه خود را به خوبی انجام دادید، درخواست مسئولیت بیشتر از کارفرمایتان داشته باشید.

نکته مهم دیگر این است که ممکن است گاهی اوقات کارفرما وظایفی رو به شما بسپارد که در نگاه اول به توانمندی‌های شما ارتباطی نداشته باشد، ولی اگر به کارفرمای خود اعتماد دارید که به فکر پیشرفت شماست، با کمال میل کارها را انجام دهید.

با همکاران خود گپ و گفت‌های صمیمی داشته باشید و از ارتباطات استفاده کنید؛

گفت‌و‌گو با همکاران هم از این لحاظ که از تجارب آن‌ها استفاده کنید بسیار مفید هست و هم از این لحاظ که درباره‌ی شرکت، آینده آن و نقش شما در پازل کلی شرکت اطلاع کسب نمایید. یکی از مهم‌ترین فایده‌های کارآموزی غنیمت شمردن ارتباطاتی است که در آن به دست می‌آید. در محیط شرکت که هستید افراد با تجربه زیادی در زمینه‌های تخصصی شما و سایر زمینه‌ها وجود دارند که شاید به این سادگی در جای دیگر قابل دسترسی نباشند.

با وجود اینکه محیط صمیمی بین همکاران بسیار مهم است، ولی باید توجه داشت که ارتباطات دوستانه در محیط کاری به نظم سازمانی مجموعه آسیبی وارد نکند.

 

کارآموزی

یک دفترچه داشته باشید و همه چیز را یادداشت کنید؛

همه‌ی وظایفی که مدیرتان به شما محول می‌کند، همه‌ی مسائل جدیدی که با آن‌ها روبه رو می‌شوید، همه‌ی کارهایی که انجام می‌دهید و مهارت‌هایی که می‌آموزید را یادداشت کنید. چشمانتان را باز کنید و خوب همه چیز را ببنید. چون ذهن شما خلاق است و برای اولین بار برخی تجهیزات و فرایندها را می‌بینید شاید برای آن‌ها راه حل بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تری داشته باشید. شاید شما بتوانید مسائل و مشکلاتی را که روزمرگی باعث شده خیلی از کارمندان به آن دقت نکنند، بیابید. پس چشمانتان را باز کنید و هرچه می‌بینید بنویسید. لازم نیست حتما برای مشکلات راه حل داشته باشید، یافتن مشکلات بخش مهمی از کار است. یافتن و حل این مشکلات می‌تواند جایگاه شما را در دید کارفرما بسیار بالا ببرد.

از سوال کردن نترسید و خسته نشوید. سوال کردن می‌تواند جنبه‌های جدیدی از کار را برای شما باز کند. البته وقت شناس و شخصیت شناس باشید. هرکس و هر زمانی برای پرسیدن مناسب نیست. نحوه ی سوال کردن هم بسیار اهمیت دارد. پس زیرکانه و در بهترین زمان و از بهترین شخص سوال کنید. سوال کردن سرعت پیشرفت شما را افزایش می‌دهد. یکی از مواردی که باید مورد سوال قرار بگیرد، گرفتن بازخورد از عملکردتان است. یعنی از مدیر خود بخواهید شما را ارزیابی کرده و نکات قوت و منفی شما را مشخص کند.

 

کارآموزی

 

شما هم کارآموزی را تجربه کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا