دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

در دنیای دیجیتال مارکتینگ یکی از اقداماتی که این روزها اکثرا به دنبال آن هستند این است که ترافیک بیشتری را به وب سایت و صفحات فرود خود هدایت کنند. اما به نظر شما این اقدام به تنهایی کافی است؟ قطعا خیر. اینجاست که CRO(بهینه سازی نرخ تبدیل) وارد عمل می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت ساده در مورد CRO بگوییم این است که بهینه سازی نرخ تبدیل اثربخشی ترافیک سایت شما را تقویت می کند و میتواند به طور قابل توجهی CPA(هزینه به ازای اکشن) را کاهش دهد.

حال ما در این مقاله تلاش میکنیم، به صورت دقیق به معرفی بهینه سازی نرخ تبدیل و اهمیت آن و هر آنچه که باید درباره ی  بهینه سازی نرخ تبدیل بدانید، بپردازیم. 

CRO چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) اقداماتی است، برای افزایش درصد کاربرانی که  خواسته مورد نظر شما را در یک وب سایت انجام می‌دهند. خواسته های مورد نظر میتواند شامل خرید یک محصول، کلیک بر روی «افزودن به سبد خرید»، ثبت نام برای یک سرویس، پر کردن یک فرم، یا کلیک کردن بر روی یک پیوند باشد.

این مجموعه کارها ممکن است برای همه کسب و کار ها یک شکل نباشد شما باید حتما وب سایت خود را دقیق بررسی کنید و بعد بهترین اقدام را در نظر بگیرید. برای این که مطمئن شوید فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل را به درستی دنبال می کنید باید حتما نرخ تبدیل خود را محاسبه کنید.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه باید CRO (نرخ تبدیل) را اندازه گیری کنیم؟

ابزارهای زیادی برای اندازه گیری وجود دارد یکی از ابزار ها گوگل آنالیتیکس  است که  یکی از بهترین و پرکاربردترین ابزار ها است که این کار را برای شما به صورت رایگان  انجام میدهد، تمام کاری که باید انجام دهید، اضافه کردن چند کد به وب‌سایت خود، سپس تنظیم گزارش ردیابی در گوگل آنالیتیکس است. شما از آنجا می‌توانید هر کمپینی را که می‌خواهید ردیابی نمایید.

اگر بخواهید نرخ تبدیل را به‌صورت دستی محاسبه کنید یک فرمول ساده دارد :

نرخ تبدیل = (خریداران نهایی تقسیم بر تعداد کل بازدید کنندگان ) × 100

فقط کافی است موارد مشخص شده را قرار دهید تا نرخ تبدیل شما به راحتی  بدست بیاید.

 برای اینکه بهتر با این فرمول آشنا شوید فرض کنید فروشگاه شما در ماه گذشته 50 فروش و 1000 بازدیدکننده داشته است. نرخ تبدیل شما 50 تقسیم بر 1000 (0.05) ضرب در 100 است که  نرخ تبدیل شما معادل 5٪ است.

نکته: میزان درصد نرخ تبدیل استاندارد در هر کسب و کاری متفاوت است.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل مهم است؟

چرا استفاده از بهینه سازی نرخ تبدیل مهم است؟

در این قسمت  به این مسئله می پردازیم که چرا انقدر بهینه سازی نرخ تبدیل از اهمیت بالایی برخوردار است. دلایل خیلی زیادی وجود دارد، اما دو دلیل اصلی برای مهم بودن CRO وجود دارد:

اولین و واضح ترین دلیل این است که فروش اهمیت دارد. بیاید با یک مثال به این مسئله بپردازیم.

به عنوان مثال، اگر یک صفحه فرود دارای نرخ تبدیل 10% باشد و ماهانه 2000 بازدیدکننده داشته باشد، آن صفحه 200 تبدیل در ماه ایجاد می‌کند. اگر بتوان نرخ تبدیل را با بهینه سازی عناصر مختلف صفحه به 15%ارتقا داد، تعداد تبدیل‌های ایجاد شده به 300 عدد در ماه افزایش می یابد.

به عبارت دیگر، بیشتر کسب و کارهای آنلاین می توانند با بهبودهای اندکی در نرخ تبدیل، جهش های عظیمی در فروش کل خود داشته باشند.

و البته، اگر فروش هدف شما نیست، می توانید به راحتی فروش را با هر هدفی که در ذهن دارید جایگزین کنید.هدف شما هر چه باشد، می‌خواهید نرخی را که بازدیدکنندگان آن اقدام را انجام می‌دهند، به حداکثر برسانید.

دلیل دوم کمی پیچیده تر اما به همان اندازه شهودی است. به طور خلاصه، CRO مهم است زیرا ترافیک گران است.

اگر از Google Ads یا هر پلتفرم پرداخت به ازای کلیک، برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده میکنید، میدانید که چقدر می تواند گران باشد. CRO به شما کمک می کند درصد بیشتری از ترافیک پرداختی خود را تبدیل کنید و ROAS (بازده هزینه تبلیغات) خود را به حداکثر برسانید.

صرف نظر از اینکه چگونه ترافیک را به وب سایت خود هدایت میکنید، هزینه های قابل توجهی در بر خواهد داشت و این هزینه ها هر سال رو به افزایش است.

زمانی که کسب و کار شما چند کانال ترافیک ایجاد کرد و تعداد معقولی از بازدیدکنندگان ماهانه دریافت کرد، CRO به مسیری مقرون به صرفه تر برای افزایش فروش، تبدیل می‌شود.

مثلا:

فرض کنید 100 هزار بازدید کننده ماهانه دارید و 2.03 درصد نرخ تبدیل می‌باشد.

شما می خواهید فروش کل را 50٪ افزایش دهید.

 به نظر شما کدام یک از دو گزینه زیر به صرفه تر خواهد بود؟

  • افزایش بازدیدکنندگان ماهانه با 50 هزار بازدیدکننده اضافی در ماه
  • داشتن یک متخصص CRO  که نرخ تبدیل شما را از 2٪ به 3٪ افزایش دهد

در بیشتر موارد، استخدام یک متخصص یا آژانس CRO برای کسب همان نتایجی که از افزایش چشمگیر ترافیک می‌گیرند، برای یک کسب‌وکار به‌طور قابل توجهی هزینه کمتری خواهد داشت.

اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل

یکی دیگر از دلایلی که بهینه سازی نرخ تبدیل اهمیت دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد افزایش درآمد است 

با استفاده از CRO خیلی ساده می توان، نرخ تبدیل شما باعث افزایش سود و در نتیجه بازگشت سرمایه ی بهتر شود.

این حتی در دنیای PPC هم صادق است که  با بهینه سازی نرخ تبدیل می توانید بازدهی قابل توجه و بهتری از فرآیند تبلیغات خود دریافت کنید.

چگونه می توان نرخ تبدیل را بهینه کرد؟

همان طور که قبلا گفتیم بهینه سازی نرخ تبدیل میتواند یک راه بسیار ساده و مقرون به صرفه برای تیم های بازاریابی دیجیتال باشد تا تاثیر چشمگیری بر موفقیت کمپین های آنلاین خود داشته باشد. بسیاری از بازاریابان که آموزش CRO را دریافت می‌کنند، از اینکه چند تغییر ظریف در یک وب سایت چقدر می تواند تفاوت ایجاد کند شگفت زده شده اند.

تبدیل ها می‌توانند در سراسر یک وب سایت، از صفحه اصلی و صفحات خدمات گرفته تا صفحات قیمت گذاری، وبلاگ ها و صفحات فرود طراحی شده برای کمپین های خاص، رخ دهند. در اینجا چند روش ساده برای بهینه سازی آن صفحات برای تبدیل آورده شده است.

بیشتر بخوانید: کاملترین چک لیست سئو سایت و محتوا 2022

صفحه اصلی (Homepage)

یک صفحه اصلی معمولاً موردی نیست که بازدیدکنندگان صفحه، اقدامی را در آن انجام دهند، اما همچنان نقش مهمی در تبدیل ها دارد. صفحه اصلی  باید اولین تاثیر مثبت را  بر بازدیدکنندگان بگذارد و آنها را به وضوح از طریق وب سایت شما به اطلاعاتی که میخواهند بیابند راهنمایی کند.

یک صفحه اصلی باید پیوندهای واضحی را به اطلاعات محصول و خدمات نشان دهد، شامل دکمه هایی باشد که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد سریع اقدام کنند و حتی ویژگی هایی مانند ربات چت را در خود جای دهد که میتواند به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد.

صفحات فرود(Landing page)

صفحات فرود به طور خاص برای افراد طراحی شده اند تا بتوانند اقدام کنند. آنها اغلب مقصد اصلی کمپین‌های بازاریابی آنلاین پولی هستند و پول زیادی برای هدایت ترافیک به این صفحات صرف می‌شود، بنابراین مهم است که آنها را درست انجام دهید.

عناصری مانند محدود کردن تعداد اقدامات بالقوه ای که بازدیدکنندگان می توانند انجام دهند، بیان شفاف ارزشی که محصول یا خدمات می تواند به بازدیدکننده ارائه دهد و ایجاد اعتبار کسب و کار تنها تعدادی از عناصری هستند که باید برای بهینه سازی نرخ تبدیل در نظر بگیرید.

صفحه قیمت گذاری (Pricing page)

صفحه ی قیمت گذاری یک وب سایت آماده بهینه سازی نرخ تبدیل است. بازدیدکننده‌ای که به صفحه قیمت‌گذاری یک وب‌سایت میرسد، می‌تواند قصد خرید داشته باشد، بنابراین این صفحه‌ای است که میتواند این تصمیم را برای او بگیرد یا شکست دهد.

ارائه طیف وسیعی از گزینه های قیمت گذاری به بازدیدکننده (مانند قیمت در هفته، ماهانه و سالانه)، ارائه تبلیغات از جمله کدهای تخفیف، ارائه اطلاعات فراوان در مورد ویژگی های محصول و داشتن گزینه های پرداخت ساده، همگی میتوانند به افزایش نرخ تبدیل کمک کنند.

وبلاگ ها (Blogs)

وبلاگ ها راهی عالی برای پاسخ به سوالاتی است که بازدیدکنندگان در مورد محصولات یا خدمات شما ممکن است داشته باشند. همچنین آنها را به روشی موثر برای تبدیل خوانندگان به سر نخ تبدیل میکند. انتشار محتوای مرتبط و واقعاً مفید که شامل یک فراخوان برای اقدام (CTA) می‌شود و خوانندگان را به اطلاعات بیشتر دعوت میکند و از آنها میخواهد آدرس ایمیل خود را برای اطلاعات جامع‌تر ارسال کنند،  که می‌تواند به شما در تبدیل کمک کند.

 Hubspot تحقیقاتی بر روی 10 پست خود انجام داد که ببیند آیا CTA های مبتنی بر متن واقعاً نرخ تبدیل وب‌سایت را افزایش می‌دهند یا نه. بر اساس نتایج بدست آمده از  تحقیق هاب‌اسپات، CTA های عادی تنها 6% از lead های تولیدی پست‌های بلاگ را در اختیار داشتند؛ درحالی‌ CTA های مبتنی بر متن 93% از lead های تولیدی را به خود اختصاص دادند.

این موارد تنها گوشه ای از اقداماتی است که می توان برای بهینه سازی نرخ تبدیل انجام داد.

راه های ساده برای بهینه سازی نرخ تبدیل

اگر به حضور در یک تیم دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، می‌توانید به صفحهٔ استخدام دیجیتال مارکتینگ ما سر بزنید.

 چند ابزارکارآمد برای بهینه سازی نرخ تبدیل

GTmetrix:

زندگی به سرعت میگذرد و بارگذاری طولانی صفحه چیزی برای شما به ارمغان نمی آورد، چه برسد به تبدیل بالاتر.

بنابراین هنگام تمرکز بر روند بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود پیشنهاد میکنیم با سرعت صفحه شروع کنید.

GTmetrix مجموعه ای از ابزار های CRO است که برای بهبود عملکرد سایت شما طراحی شده است.

این ابزار یک گزارش توصیه دقیق را در اختیار شما قرار میدهد که می‌توانید از آن گزارش استفاده کنید تا ببینید چه چیزی را میتوان برای افزایش سرعت صفحه و در نتیجه تبدیل افزایش داد.

درباره بهینه سازی نرخ تبدیل

Google optimize:

این ابزاریک بهینه‌ساز نرخ تبدیل رایگان است که به بازاریابان و توسعه‌دهندگان وب کمک میکند تا تبدیل‌های بازدیدکنندگان همان صفحه را با محتوا و گرافیک‌های مختلف بررسی کنند.

به عنوان مثال، شما صفحه اصلی A (اصلی) و B (نوع) خود را ایجاد میکنید یا عناصر آنها را برای یک آزمایش چند متغیره ترکیب می‌کنید. سپس پس از مدتی مشخص میتوانید نرخ تبدیل هر صفحه را بررسی کنید. در نهایت، شما انتخاب میکنید که چه صفحه ای نتایج بالاتری به ارمغان می آورد.

ابزار های نرخ تبدیل

Google Analytics:

گوگل به وضوح پادشاه موتورهای جستجو است و به همین دلیل، Google Analytics به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی که افراد جستجو میکنند، عمل میکند.

همچنین داده‌های مفیدی را برای CRO نشان میدهد، از جمله دستگاه‌هایی که بازدیدکنندگان از آنها استفاده میکنند، اطلاعات جمعیتی آنها، مدت زمانی که طول میکشد تا از سایت شما خارج شوند، منابع بک لینک و موارد دیگر.

Lead Pages:

    امروزه Lead Pages یکی از محبوب ترین ابزارها برای ایجاد صفحات فرود است.

که به راحتی میتوان دلیل آن را فهمید. Lead Pages دارای مجموعه ویژگی ها از جمله ویجت کشیدن و رها کردن، پشتیبانی از مدیریت سرنخ و الگوهای متعدد برای آسان تر کردن کار توسعه شما است. 

مانند اکثر ابزار های برتر صفحه فرود، Lead Pages ده ها الگوی از پیش طراحی شده را ارائه میدهد. این ابزار برای کسانی که تجربه طراحی زیادی ندارند میتواند بسیار مفید باشد.

حتما  چند ویژگی  اضافی که ابزار Lead Pages آن را پشتیبانی میکند را بررسی کنید مثل تایمر شمارش معکوس و سرویس پیام رسانی SMS که به شما کمک میکند فرآیند تولید سرنخ خود را خودکار کنید.

بیشتر بخوانید:اس ام اس مارکتینگ چیست و چگونه باید اجرا شود؟!

Heap Analytics:

اگر میخواهید تمام اقداماتی را که بازدیدکنندگان وب شما انجام میدهند را ردیابی کنید، Heap Analytics ممکن است ابزار مورد نیاز شما باشد. برخلاف گوگل آنالیتیکس، این ابزار دارای یک داشبورد مینیمالیستی است که اشکال مختلفی از تعاملات کاربر از جمله ارسال فرم، ضربه زدن، کلیک روی لینک‌ها، کشیدن انگشت و تراکنش‌ها را به تصویر میکشد.

یکی از نکات کلیدی فروش این ابزار، توانایی آن در ثبت هر اقدامی است که توسط کاربر انجام میشود.

Heap یکی از بهترین ابزارهای CRO (بهینه سازی نرخ تبدیل) برای مبتدیان است. همچنین رابط کاربر پسند و دوست داشتنی دارد که آن را برای استفاده تقریباً برای همه مناسب میکند.

چه یک طراح UX باشید که به دنبال بهبود طراحی سایت خود هستید یا یک تحلیلگر داده که به داده های کاربر نیاز دارد، قطعا با استفاده از Heap Analytics برای جمع آوری داده های مفید برای سایت خود لذت خواهید برد.

سخن پایانی

با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم، دیدیم که چه قدر CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل می تواند مفید و موثر باشد و اگر عمیق تر به این بخش نگاه کنیم با استفاده از یک سری اقدامات بسیار ساده میتوانیم  تاثیرات مثبت بسیار زیادی بر  روی نرخ تبدیل سایت خود ایجاد کنیم. پس به هیچ عنوان از بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود غافل نشوید.

به نظر شما تا چه اندازه مهم است که روی بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود سرمایه گذاری کنیم؟

سوالات متداول

استراتژی CRO چیست؟

بهینه سازی نرخ تبدیل تکنیکی است که برای افزایش  تبدیل بازدیدکنندگان در یک وب سایت استفاده می شود. هدف، افزایش شانس بازدیدکنندگان برای انجام اقدامات مورد نظر در صفحات شما است.

هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

هدف بهینه سازی نرخ تبدیل، تبدیل ترافیک بازدیدکنندگان به نتایج تجاری، مانند خرید محصولات، پیوستن به لیست ایمیل یا واجد شرایط شدن به عنوان سرنخ است.  CRO به شما کمک میکند مخاطب هدف خود را بشناسید.

سه راه برای بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

در مورد قیمت و تحویل شفاف باشید. در وب سایت خود، از جست و جوی هوشمند استفاده کنید. فروشگاه خود را با موبایل راحت و سریع کنید.(mobile-friendly)

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. محتوای جالبی بود.
    در زمینه بهینه سازی نرخ تبدیل ابزارهایی مثل hotjar و microsoft clarity هم بسیار کاربردی هستند.

  2. خیلی خوشحالم که این مطلب جامع و مفید رو خوندم. مثال‌ها کمک کرد تا اهمیت بهینه‌سازی نرخ تبدیل رو بیش از پیش درک کنم. 🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا