دسته‌بندی نشدهعمومی

متاورس چیست؟

متاورس اصطلاحی است که دو جهان ماورا “Meta” و جهان‌هستی “Universe”  را با هم ترکیب می‌کند. این اصطلاح عمدتاً برای اشاره به تکرار پیش‌بینی‌شده آینده اینترنت که اغلب تحت عنوان Web 3.0 شناخته می‌شود، استفاده می‌شود. این تکامل اینترنت شاهد ظهور محیط‌های سه بعدی آنلاین یا یکپارچه است که دسترسی کاربران را به واقعیت مجازی و تجربیات واقعیت افزوده فراهم می‌کند.

متاورس چیست؟

در واقع متاورس به هردو پلتفرم دیجیتال یکپارچه فعلی و آینده اشاره دارد که بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند. متاورس به عنوان مرز بعدی اینترنت مطرح است و یک فرصت تجاری و اقتصادی قابل‌توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش‌ها است.

در چشم‌انداز متاورژن که توسط رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری بیان شده، دستگاه‌هایی مانند هدست واقعیت مجازی ( VR)، عینک دیجیتال، گوشی‌های هوشمندو سایر دستگاه‌ها به کاربران امکان دسترسی به محیط‌های سه‌بعدی مجازی یا واقعیت افزوده را می‌دهند. که در آن می‌توانند کارکنند و با دوستان وهمکاران خود ارتباط برقرار کنند.

انجام تجارت وکارهای تیمی وبازدید ازمکان‌های دور و دسترسی به فرصت‌های آموزشی، همه در محیطی با واسطه فناوری به روش‌های جدید و همه‌جانبه امکان‌پذیر است.

کاربرد متاورس برای انجام کارهای تیمی

متاورس فقط نوعی تجربه نیست. بلکه به مجموعه‌ ای از تجربیات دیجیتالی همه‌جانبه اشاره دارد که در آینده در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد، تا در طیفی از فعالیت‌های مختلف در فضاهای کاملا دیجیتالی شرکت کنند. این می تواند به معنای شرکت در یک بازی چندنفره واقعیت مجازی عظیم باشد که از طریق هدست VR قابل دسترسی است و یا تجربه بازدید کاربران از فضاهای دیجیتال و فیزیکی یکپارچه مانند محتوای دیجیتال همه‌جانبه از طریق عینک‌دیجیتال یا گوشی‌های هوشمند.

بنابراین، متاورس یک فضای دیجیتال نیست، بلکه تعدادی فضا و تجربیات دیجیتالی است که توسط شرکت‌ها برای ارائه تجربیات دیجیتال واقعی‌تر و فراگیرتر ایجاد می‌شوند. این فناوری دارای طیف وسیعی از قابلیت‌های بالقوه از پلتفرم‌های همکاری واقعیت افزوده است که می‌تواند همکاری و ادغام بهتر را برای کارهای تیمی راه‌دور به‌منظور افزایش بهره‌وری ممکن سازد.

به عنوان مثال، بنگاه‌های املاک اجازه بازدید ازخانه مجازی را به کاربران می‌دهند.

بنگاه‌های املاک و بازدید از خانه های مجازی

در حال حاضر، برخی از جنبه‌های متاورس در بازی‌های ویدیویی موجود با قابلیت استفاده از اینترنت مانند Second Life و Minecraft و Fortnite ادغام شده‌است. این بازی‌ها تجربه‌های اجتماعی و مجازی همه‌جانبه‌ای ارائه می‌دهند که دارای یک دنیای مجازی پایدار هستند، و بازیکنان از سراسر جهان می‌توانند به طور همزمان در آن شرکت کنند. درواقع  این تعریف واقعیت مجازی نیست چراکه متاورس بیشتر از این  تجربه واقعیت مجازی را ارائه می‌دهد.

بسیاری از رسانه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری مانند فیس‌بوک سابق و مایکروسافت روی Social VR سرمایه‌گذاری می‌کنند. با هدف ایجاد پلتفرم‌هایی که افراد بتوانند به‌ صورت اجتماعی و یا از راه دور در‌ارتباط باشند.

توجه: فناوری‌های موردنیاز برای عملیاتی کردن کامل چشم‌انداز متاورس هنوز ایجاد نشده‌‌است و تمایل شرکت‌ها و افراد برای اتخاذ فناوری‌های متاورس باقی مانده‌است. بسیاری از منتقدان تردید دارند که تقاضا برای گسترش اینترنت به VR وجود داشته باشد، فناوری که عمدتاً نتوانسته انتظارات درآمدی و تبلیغاتی خود را برآورده‌کند و سایر منتقدان نگران پیامدهای حریم خصوصی و سلامتی متاورس هستند.

(مطلب اضافه: از صفحه فرصت‌های شغلی ما دیدن کنید. )

اصطلاحات متاورس :

  • دنیای مجازی Virtual World

در تعریف اصطلاح دنیای مجازی می‌توان گفت که یک محیط شبیه‌سازی شده‌است و برای بسیاری از کاربرانی که می‌توانند به‌طور همزمان و مستقل و با استفاده از آواتار به کاوش جهان بپردازند، قابل‌دسترسی‌ است. دنیای مجازی داده‌های ادراکی را به کاربر ارائه می‌دهد، و درعین‌حال اقدامات و ارتباطات دیگر کاربران را به همراه حرکات و رفتار آن‌ها در زمان واقعی نیز دربرمی‌گیرد.

بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم از جهان‌های مجازی استفاده می‌کنند، تا به بازیکنان اجازه انجام کارهایی مانند ساختن و تغییر جهان و سفر بین فضاهای درون دنیا را بدهند. کسانی که پشت دنیای متاورس هستند معتقدند که جهان‌های مجازی می‌توانند از برنامه‌های کاربردی خارج از بازی مانند همکاری و مراقبت‌های پزشکی استفاده‌کنند. جهان‌های مجازی را گاهی‌اوقات جهان‌های مصنوعی نیز می‌نامند.

  • واقعیت مجازی Virtual Reality

در تعریف واقعیت مجازی می‌توان گفت که یک تجربه شبیه‌سازی شده‌است، و معمولاً توسط یک هدست واقعیت مجازی ارائه می‌شود که تصاویر، صداها و سایر احساسات واقعی را در یک محیط مجازی به کاربر نشان می‌دهد.

واقعیت مجازی درحال‌حاضر برای بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود، اما می‌توان از آن برای جلسات مجازی، آموزش پزشکی یا آموزش نظامی استفاده‌ کرد. فردی که از تجهیزات واقعیت مجازی استفاده می‌کند، می‌تواند کارهایی مانند نگاه کردن به دنیای مجازی، حرکت و تعامل با اشیاء و ارتباط با سایر کاربران را انجام دهد.

  • واقعیت ترکیبی  Mixed Reality

واقعیت ترکیبی ادغام دنیای واقعی و مجازی برای ایجاد راه‌های جدید برای تعامل با فضاهای فیزیکی و دیجیتالی و سایر کاربران است. در واقعیت ترکیبی، شما فقط در دنیای مجازی یا کاملاً در دنیای واقعی نیستید، بلکه جایی در امتداد «استمرار مجازی» بین محیط واقعی و مجازی هستید.

نمونه‌هایی از واقعیت ترکیبی شبیه‌سازی‌های مکانی خاص مانند نمایش سه‌بعدی نمودارها یا مفاهیمی که به هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت مجازی در یک سخنرانی دانشگاهی یا استفاده از واقعیت افزوده در Pokemon Go ( یک بازی ویدیویی در سبک واقعیت افزوده است که در آن کاربران می‌توانند پوکمون‌هایی را که دردنیای واقعی پیدا کرده‌اند مشاهده کنند) است.

 دوربین دستگاه تلفن‌همراه آن‌ها واقعیت ترکیبی برای بازی‌های ویدیویی، آموزش، آموزش نظامی، مراقبت‌های بهداشتی و ادغام انسان و روباتیک کاربرد دارد.

  • واقعیت افزوده Augmented Reality

این اصطلاح شبیه به واقعیت ترکیبی است که روشی تعاملی برای تجربه محیط‌های دنیای واقعی ایجاد می‌کند. واقعیت افزوده اغلب دنیای واقعی را (از طریق داده‌های حسی دیجیتال مانند تصاویر و صداها و داده‌های حسی یا داده‌های بویایی) بهبود می‌بخشد.

در واقع واقعیت افزوده ادغام دنیای واقعی و مجازی باعث ایجاد تعامل در زمان واقعی و تجسم سه‌بعدی اشیاء مجازی و واقعی می‌شود. به‌عنوان‌مثال به خریداران اجازه می‌دهد محصولی را که درنظر دارند، در محیطی شبیه خانه خود تجسم کنند.

  • اقتصادهای مجازی Virtual Economies

اصطلاح «اقتصاد مجازی» اولین بار برای اشاره به مبادله یا فروش کالاهای مجازی در بازی‌های آنلاین، به‌ویژه بازی‌های آنلاین چندنفره عظیم استفاده شد. در برخی از این بازی‌ها، بازیکنان می‌توانند از یکدیگر چیزهایی بخرند و پول واقعی را با پول مبتنی بر بازی مبادله کنند.

 با این‌حال، اقتصادهای مجازی اکنون می‌توانند ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌های غیرقابل تعویض را نیز در خود جای دهند. بسیاری معتقدند که رسانه‌های اجتماعی و سایر شرکت‌ها ممکن است در آینده ارزهای مجازی خود را ایجاد کنند. اگرچه تنظیم‌کننده‌ها ممکن است محدودیت‌هایی در ظرفیت آن‌ها برای انجام این کار ایجاد کنند.

متاورس

امروزه متاورس چگونه استفاده می‎شود؟

در پاییز 2021، فیس‌بوک اعلام کرد که نام خود را به متاورس “Meta Platforms” تغییر می‌دهد و سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد تجربیات متاورس انجام می‌دهد. با انجام این کار، از مالکیت فعلی خود بر “Oculus “یک شرکت تجهیزات واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد.

  • فیس‌بوک

پلتفرم متا معتقد است که تجارب فراگیر واقعیت مجازی راهی است که در آینده افراد در رسانه‌های اجتماعی تعامل خواهند داشت. البته بسیاری از چشم‌اندازهای متا حدس و گمان است و تکیه بر فناوری‌ها و ظرفیت سرور دارد که درحال‌حاضر وجود ندارد. همچنین پذیرش گسترده سخت‌افزارهایی مانند هدست‌های VR و عینک‌های دیجیتال را فرض می‌کند.

  • مایکروسافت

درعین‌حال مایکروسافت بر‌ روی تطبیق‌دادن فناوری‌هایی که درحال‌حاضر برای متاورس دارد متمرکز است، و سرویسی به نام “Mesh “دارند که یک پلتفرم واقعیت ترکیبی است و به کاربران اجازه می‌دهد ازطریق تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ خود به محیط‌های واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند(بدون اینکه نیازی به خرید هدست واقعیت مجازی داشته‌باشند). همچنین مایکروسافت قصددارد تیم‌ها و گروه‌های مایکروسافت را در متاورس ادغام کند. ( برای ایجاد تجربه‌ای فراگیرتر برای کارمندان از راه دور و جلسات مجازی)

  • ROBLOX

شرکت‌هایی مانند”Roblox” در حال ایجاد تجربیات مجازی یکپارچه برای گیمرها هستند. Roblox یک پلتفرم آنلاین است که کاربران برای انجام بازی‌های دیجیتال از آن استفاده می‌کنند و درحال جاضر بر جوانان تمرکز دارد. این شرکت امیدوار است که به بازی‌های بزرگسالان گسترش یابد.

دیگر شرکت‌هایی که روی پروژه‌های متاورس کار می‌کنند “Nvidia Corp” است که در حال ساخت یک پلتفرم”Omniverse” است که می‌تواند کلمات مجازی سه‌بعدی را در یک جهان مشترک به‌هم متصل کند و درحال‌حاضر برای ایجاد شبیه‌سازی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

  • NIKE

“NIKE” نیز علائم تجاری دیجیتالی آرم‌های اصلی خود را ثبت کرد برای ایجاد کفش‌های کتانی و تجهیزات مجازی نایک و ایجاد نیکلند در پلتفرم Roblox (جایی که بازیکنان می‌توانند بازی‌های ورزشی انجام دهند) یک بازی متاورس ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود که متاورس، بخش فناوری را متحول کند. جایی که بسیاری از شرکت‌های معماری سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی را ایجاد خواهندکرد که نسخه متاورس Web 3.0 را تقویت می‌کند.

اما شرکت‌های خارج از حوزه فناوری را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، زیرا متاورس پیشنهاد می‌کند تا انجام کارها را به سادگی و راحتی تغییر دهند از جمله این که چگونه مردم برای خرید موادغذایی خرید می‌کنند و یا در یک شهر حرکت می‌کنند و یا گردش کردن در یک آپارتمان و یا  به‌عنوان یک مصرف‌کننده با مشاغل و تبلیغات تعامل کنند.

در حالی که باید دید آیا چشم‌اندازهای متاورس محقق خواهد شد؟

یا نگرانی‌های مربوط به سلامت، حریم‌خصوصی و نظارتی که درحال‌حاضر ایجاد کرده است، دامنه عرضه آن را محدود می‌کند؟

این پتانسیل را دارد که صنایع و بخش‌های متعددی را شامل شود، که نیاز دارند پول بیشتری را صرف فناوری کنند یا با دیگران رقابت کنند تا تجربیات ماورایی را به مصرف‌کنندگان خود ارائه دهند.

توجه: انتظار می‌رود حوزه ارزهای دیجیتال از متاورس استفاده کنند و مایکل سونن‌شاین، مدیر عامل “Grayscale”گفت که متاورس یک فرصت بالقوه است که می‌تواند درآمد سالانه 1 تریلیون دلاری را برای دنیای کریپتو ارائه ‌کند.

 ابتدا از طریق اقتصادهای مجازی در دنیای بازی‌های دیجیتال و سپس به‌عنوان ارز که می‌تواند به تجربیات متاورژن دیگر دامن بزند.

نکته کلیدی: در حالی‌که تا اجرای گسترده متاورس ممکن است هنوز ماه‌ها یا سال‌ها باقی مانده باشد. انتظارات پیرامون پتانسیل آن باعث شده که شرکت‌های زیادی از قبل آماده شوند. چه با ایجاد زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تسهیل آن چه با تطبیق‌دادن محصولات و خدمات خود با جهان متا.

(مطلب اضافه: از صفحه تست‌های شخصیت‌شناسی ما دیدن کنید. )

مثال های متاورس

تعدادی از شرکت‌ها هستند که درحال‌حاضر محصولات یا خدمات متاورس را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند، یا اعلام کرده‌اند که در حال ایجاد آن‌ها هستند. در اینجا چند نمونه ذکر می‌کنیم:

  • زندگی دوم Second Life

“Second Life” که در سال 2003 تأسیس شد. بازی چندنفره عظیم آنلاین که زمانی محبوب بود، به بازیکنان این امکان را می‌داد تا زندگی دیگری را در دنیای مجازی داشته باشند.

این مفهوم یک تجربه متاورس اولیه بود که توسط شرکت “Linden Lab “در سانفرانسیسکو ایجاد شد. و یکی از اولین نمونه‌های محبوب اقتصاد مجازی بود زیرا کاربران برای خرید چیزهایی در بازی، توکن‌هایی را خریداری می‌کردند.

  • SNAP CHAT

از زمانی که برنامه اسنپ‌چت برای اولین بار راه‌اندازی شد، فیلترهای واقعیت افزوده ایجاد کرد. فیلترهای عکس آن‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که ازطریق دوربین تلفن خود دنیا را دستکاری کنند. در سال 2021، آن‌ها عینک‌های واقعیت افزوده را راه‌اندازی کردند که می‌تواند برای تقویت تجربه کاربران از واقعیت مجازی در خارج از برنامه خود استفاده کنند.

  • Epic Games

این بازی‌های حماسی “Epic Games “سازنده بازی دیجیتال محبوب “Fortnight” است. در‌حالی‌که این شرکت کار خود را با بازی‌های ویدیویی آغاز کرد. اکنون به سمت ایجاد تجربیات اجتماعی مجازی مانند کنسرت‎‌های موسیقی یا مهمانی‎‎‌های رقص رفته‌است. این‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا یک تجربه مجازی همه‌جانبه داشته باشند.

  • آموزش پزشکی

شرکت‌های آموزش پزشکی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای افزایش یادگیری پزشکی به کار می‌گیرند. و امکان شبیه‌سازی تعاملات بیمار و جراحی را فراهم می‌کنند و به دانشجویان اجازه می‌دهند تکنیک‌های جدید را تمرین کنند.

آموزش پزشکی با استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

چگونگی تلاقی متاورس با سرمایه گذاری ؟

در‌واقع متاورس فرصتی را برای بسیاری از شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با ارائه راه‌های مؤثرتر یا کارآمدتر انجام کارهایی مانند آموزش دانشجویان یا کارمندان و ارائه خدمات و تبلیغات و ارتباط با دوستان یا همکاران و صنایع را بهبود بخشند.

شرکت‌هایی که راهی برای استقرار موثر واقعیت مجازی و افزوده پیدا می‌کنند. احتمالاً عملکرد خوبی خواهند‌داشت و سودهایی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان می‌آورند. با این‌حال، همه دیدگاه‌های متاورس موفقیت‌آمیز یا از نظر فنی امکان‌پذیر نخواهند بود و برخی ممکن است با موانعی مواجه شوند. (موانعی ناشی از عدم علاقه کاربر، مقررات حفظ حریم خصوصی، نگرانی‌های امنیتی، ناکارآمدی هزینه، یا پیامدهای سلامت جسمی و روانی فناوری )

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مستقر در حال ساخت بازی‌های متاورس هستند که می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را ارائه دهند. اما سرمایه‌گذاری‌های پرخطری هستند، زیرا بازار فناوری متاورس که هنوز امکان‌پذیر بودن یا داشتن مخاطبان را ثابت نکرده است، بیش‌ازحد گران است.

زمانی که این شرکت‌ها نتوانند پیش‌بینی‌های فروش و رشد خود را برآورده کنند، این امر می‌تواند منجر به زیان و خسارت سرمایه‌گذاری شود.

درحال‌حاضر، سرمایه‌گذاری در متاورس ریسک قابل‌توجهی دارد. چرا‌که سرمایه‌گذاران را ملزم می‌کند تا بدون داده‌های کافی برای پیش‌بینی نحوه دریافت پروژه‌های متاورس توسط مشتریان و کسب‌وکارها، انتخاب‌های سرمایه‌گذاری انجام دهند.

سرمایه‌گذاران باید نسبت به سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد در این بخش احتیاط کنند. ( هر موقعیت سرمایه‌گذاری پی‌درپی را با دقت انتخاب کنند).

  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری

برای کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در متاورس هستند، شرکت‌هایی مانند “Meta Platforms”، مایکروسافت، “Roblox” ، “Nike ” و “Nvidia” همگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که محصولات مرتبط با متاورس را دارند یا در حال توسعه هستند و خدمات آن‌ها یک لیست جامع نیست.

ارتباط کریپتوکارنسی با متاورس در خارج از اقتصادهای مجازی در زمینه بازی نامشخص است و شرکت‌های بازی معمولاً توکن‌ها و ارزهای خود را ایجاد می‌کنند. (اکنون هیچ بازیگر ارز دیجیتالی وجود ندارد که بتواند سهم بازار متاورس را به‌دست‌آورد یا دید روشنی برای نحوه استفاده از تغییر به Web 3.0 داشته باشد).

علاوه‌بر‌این، تغییرات نظارتی برای بخش ارزهای دیجیتال هنوز در حال گسترش است، که می‌تواند به‌میزان قابل‌توجهی بر اندازه فرصت ارز دیجیتال متاورس تأثیر بگذارد.

ارتباط کریپتوکارنسی با متاورس

سخن آخر

درحالی‌که هیجان زیادی در پشت متاورس وجود دارد، به نظرمی‌رسد که بیشتر این هیجان ناشی از هیاهویی است که توسط خود شرکت‌های فناوری و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. اینکه آیا چشم‌انداز هر شرکتی برای متاورس از نظر فناوری امکان‌پذیر خواهد بود، باید سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به متاورس به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری برای به‌دست‌آوردن سهم بازار محتاط و صبور باشند.

سوالات متداول

متاورس چیست؟

متاورس به عنوان مرز بعدی اینترنت مطرح است و یک فرصت تجاری و اقتصادی قابل‌توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش‌ها است.

کاربردهای متاورس؟

کارهای تیمی و تجارت- آموزش- کریپتوکارنسی- خرید- سفر و …

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. جای خالی چنین نگاهی به متاورس احساس می‌شد. مرسی از محتوای جامع و کاملتون 🍀

    1. مطالب بسیار مفید بود ، نمیدونستم کاربرد متاورس اینقدر وسیع هست که حتی برای آموزش نظامی و حتی پزشکی استفاده میشه
      ممنون از زحماتتون🌷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا