استخدامشخصیت‌شناسی

فرایند انتخاب کار مناسب

انتخاب کار معمولا چالش برانگیز و سخت است، این که آیا شما بایستی انتخاب تخصصی خود را آغاز کنید یا مسیر کاری خود را عوض کنید با تشویش و استرس همراه خواهد بود. برای بیشتر ما این پرسش که حالا در چه موقعیتی قرار داریم پیش می آید و شما را مجبور می کند تا در خصوص فواید، شور و شوق ، شیوه عملکرد و رضایت شغلی خود بیندیشید. با اشخاص کاربلد و خبره مشورت کنید تا علایق و آنچه که می خواهید را پیگیری کنید ولی شیوه های متنوع همواره کمکی به شما نمی کنند. معمولا بایستی کاری را انتخاب کنید که هماهنگ با استعداد و تبحر های شما باشد و شما را راضی نگه دارد.

یکی از نکاتی که می تواند به ما در انتخاب شغل مناسب کمک کند، انجام تست هالند خواهد بود.

اهمیت انتخاب کار مناسب

اهمیت انتخاب کار مناسب را می توان در ۲ جنبه متفاوت ارزیابی کرد:

اثربخشی تعیین شغل مناسب بر همه جوانب زندگی شخص

همانطور که شغل بخش عظیم ساعات بیداری و حدود یک سوم مشغله ها و درگیری های انسانی را در برمی گیرد، در شرایط و حالات روانی شخص تاثیر بسیاری می گذارد و معنی آن بیشتر از کسب روزی خواهد بود.

اثربخشی شغل بر قشر اجتماعی، مکان زندگی، شیوه و نحوه برخورد و حتی طرز پوشش ، دیدگاه ها، اعتقادات فردی  و ارزش ها مشهود است.

اثر بیکاری بر همه جوانب زندگی شخص

اثر بیکاری بر همه جوانب زندگی شخص

از اثرات بیکاری می توان پایین آمدن عزت نفس، فقدان اعتماد به نفس، عدم امکان بکارگیری از موهبت های طبیعی، به وجود آمدن بیماری های جسمی و روحی، اثر ناخوشایند بر جوانب متنوع شخصیتی و اجتماعی فرد را نام برد.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب کار

همانگونه که می دانید در انتخاب کار نه فقط خود شخص بلکه خصوصیات شخصیتی شخص، معلمان، والدین، اساتید و سایر عوامل اجتماعی هم می تواند اثربخش باشند که در ادامه این مطلب به تشریح انها خواهیم پرداخت:

خصوصیات شخصیتی و تعیین کار

شخص در آغاز برای انتخاب کار به شخصیت، قابلیت، علاقه و سلیقه خود دقت می کند و بعد از آن کار متناسب با خود را انتخاب می کند. چرا که  شغل هر کسی کامل کننده شخصیت اوست، در نهایت بایستی کاری که تعیین می کنید با شخصیت شما هماهنگ باشد. برای شناخت بیشتر نسبت به شخصیت خود از انواع تست شخصیت شناسی کمک بگیرید.

به عنوان مثال اکثر اشخاص جستجوگر ، متجسس، مهندس و اشخاص واقع گرا، لوله کش و افراد مشتاق به امور هنری، نویسنده  و اشخاص متحجر و سنتی، حسابدار و افراد دارای روابط اجتماعی بالا فروشنده می شوند.

خانواده و تعیین کار مناسب

خانواده و تعیین کار مناسب

همانطور که بیان شد یکی از عوامل موثر در انتخاب کار خانواده است. خانواده و وضعیت زندگی شخص می تواند اثربخشی زیادی در انتخاب کار او داشته باشد. چنانچه اشخاص در وضعیتی زندگی کنند که اعضای خانواده آن ها دربردارنده شغلی عالی هستند در نهایت فرزندان آن ها هم به همان مسیر سوق داده می شوند و شغل هایی نظیر دکتر، مهندس و … را تعیین می کنند. ولی چنانچه شخصی در خانواده ای قرار دارد که موقعیت شغلی پایینی دارند و شغل خانواده او نظیر کارگری و… است فرزندان آنها هم در آینده به سوی همین شغل ها سوق داده می شوند.

اگرچه بهتر است بدانید در بعضی از خانواده ها، والدین کار فرزند خود را تعیین می کنند و مسیر زندگی و آینده آن ها را معلوم می کنند. در این نوع خانواده ها ، فرزندان حق هیچ نوع انتخاب یا  بیان عقیده ای را ندارند و بایستی راهی که خانواده برای او تعیین کرده است را طی کنند.

اساتید و انتخاب کار

همان گونه که مستحضرید بعضی از شغل ها هستند که احتیاج به تحصیلات عالی دارند. در نهایت اشخاص چنانچه بخواهند این کار ها را انتخاب کنند بایستی حتما ادامه تحصیل بدهند و گواهی های بلند مرتبه بدست آورند. بیشتر اشخاصی دوست دارند به دانشگاه وارد شوند و با اساتید دوره مدرسه خود ارتباطی قوی و صمیمانه داشته باشند‌

معمولا اشخاصی که دارای شغل عالی هستند می گویند در انتخاب شغل، اساتید نقش بسزایی داشته اند و سبب کامیابی آنها شده اند. در نهایت بهتر است بدانید که معلمان و اساتید  و اشخاص موفق اطراف شما می توانند در تعیین کار و شغل شما اثرگذار باشند و راه کامیابی و موفقیت را به شما به خوبی نشان دهند.

جامعه و انتخاب کار

از دیگر عوامل موثر در انتخاب کار می توان به جامعه اشاره کرد. جامعه و چشم انداز های متنوع اثربخشی بسیاری می تواند در تعیین شغل، رشد و پیشرفت شما داشته باشند.  به عنوان مثال بیشتر اشخاص تصور می کنند که شغل هایی نظیر  مهندسی یا وکالت فقط مربوط به آقایان است و بانوان نمی توانند در این کار ها موفق شوند. اگر چه می توان بیان کرد رشد و پیشرفت بانوان در شغل هایی که تحت اختیار آقایان است، خیلی کم است و درآمد کمی هم در قیاس با مردان برای آنها مدنظر قرار گرفته شده است. در این صورت بانوان خیلی کم به این مشاغل روی می آورند.

ولی کارهایی نظیر پرستاری و معلمی اکثرا تحت اختیار بانوان بوده و آنها در این کار ها خیلی راحت می توانند به موفقیت برسند و بیشتر بانوان در انتخاب کار، شغل هایی را تعیین می کنند که بتوانند در آن پیروز شوند.

آشنایی با فرایند انتخاب کار

فرایند انتخاب کار مناسب

پروسه انتخاب کار به شرح زیر است:

•نخست علاقه، قابلیت ، ارزش و اولویت خود را تشخیص دهید، این سوالات را در فکر خود داشته باشید:

من به چه صورت می خواهم زندگی کنم؟

چه علاقه هایی دارم؟

ترجیح می دهم کجا زندگی کنم و چه مکانی و محیطی را جهت انجام کار دوست دارم؟

•طیف انتخاب های خود را کاهش ندهید، شغل های دیگری را نیز مدنظر قرار دهید که از پس آنها بر می آیید و به علاقه و ارزش خود دقت نمایید.

•معلوماتی در خصوص شغل های دیگری گردآوری و آن ها را هم بررسی کنید. از خود سوال کنید در چه اموری می توانید به صورت اثر گذاری موفق شوید؟ کدام کار معمولا با ویژگی های شما هماهنگی دارد؟ بایستی کاری را انتخاب کنید که با قابلیت ها، علایق ، ارزش ها و استعداد های شما هماهنگی داشته باشد. ارزیابی نمایید این کار چه فراگیری های را می طلبد و ابعاد مثبت و منفی آن کدامند؟ با افرادی که مشغول به این کار هستند صحبت کنید.

•پس از بررسی و تهیه لیست جهت اولویت بندی آن ها زمان لازمی را صرف کنید.

•به برآیند انتخاب کار خود دقت کنید، تصمیم بگیرید و طرحی بریزید، سپس آن را به واقعیت تبدیل کنید.

جمع بندی

انتخاب کار معمولا راحت نیست و آدم ها بایستی با توجه به علایق ، ارزش ها، قابلیت ها و استعداد هایشان کاری را در خور خود انتخاب کنند. در  انتخاب شغل همواره مواردی نظیر خانواده، معلمان، اساتید و جامعه بی تاثیر نخواهند بود و هر کدام به گونه ای می تواند در این امر مهم اثرگذار باشند. در پایان پیشنهاد میکنم در مورد مفهومی ژاپنی به نام ایکیگای نیز بیشتر مطالعه کنید.

مهمترین عوامل در انتخاب کار مناسب چیست؟

ویژگی‌های شخصیتی شما، اساتید و مشاوران اطراف شما، خانواده و محیط اطراف شما تاثیر زیادی در انتخاب شغل خواهند داشت.

برای انتخاب کار مناسب چه فرایندی را طی کنیم؟

ابتدا این سوالات را از خود بپرسید: من به چه صورت می خواهم زندگی کنم؟ چه علاقه هایی دارم؟ ترجیح می دهم کجا زندگی کنم و چه مکانی و محیطی را جهت انجام کار دوست دارم؟ …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا