بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

شخصیت‌شناسی

شغل های مناسب INTJ : از تحلیل تا افراد مشهور این تیپ شخصیتی

مقدمه

احتمالا شماهم در طول زندگی با این سوالات مواجه شده‌اید: استعداد من چیست؟ در چه کاری موفق هستم؟ چه مهارت‌هایی دارم؟ ویژگی‌های شخصیتی من کدام‌اند؟ و از این قبیل سوالات که جواب آنها، میتواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. آزمون‌های شخصیت و تیپ شناسی مختلف، به ما در پاسخ گویی بهتر به سوالات بالا کمک میکنند. اکنون که در حال مطالعه این نوشته هستید، احتمالا تست mbti را انجام داده‌اید و با این عبارت رو به رو شدید: «تیپ شخصیتی intj». اگر هم آشنایی ندارید می‌توانید از مقاله تست MBTI چیست با آن آشنا شوید. در این نوشته قصد داریم که تاحدودی با ویژگی‌های شخصیتی تیپ intj آشنا شویم. همچنین با تمرکز بیشتری درمورد مشاغل مناسب و خصوصیات اخلاقی intjها که در محیط کار تاثیرگذارند، صحبت کنیم.

تیپ intj
تیپ intj

تیپ intj یا معماران چه ویژگی‌هایی دارند؟

در مقدمه اشاره کردیم که تیپ intj یکی از 16 شخصیت، تست مایرز- بریگز (Myers- Briggs) یا همان MBTI است. چهار حرف انگلیسی این تیپ عبارت‌اند از:

I : درونگرا

همانطور که این حروف نیز نشان میدهند، یکی از صفات بارز این تیپ شخصیتی درونگرایی است. اگر شما تیپ intj هستید، احتمالا از تنهایی لذت میبرید و فعالیت‌های فردی را به گروهی ترجیح میدهید. همکاران یک intj باید بدانند که این تیپ شخصیتی، حتی در کارهای گروهی نیز نیاز به فضای خصوصی دارد. به نقل از مایرز و بریگز، افراد تیپ intj  مستقل ترین تیپ از میان 16 تیپ شخصیتی mbti میباشند.اغلب آنها یک دنیای درونی خصوصی و پیچیده دارند. قرارگرفتن در جمع به مدت طولانی میتواند انرژی آنها را کم کند.به همین دلیل دوست دارند که وقت کافی برای بازیابی انرژی خود در تنهایی داشته باشند.

N : شهودی

شهودی بودن یک intj به او کمک میکند تا ارتباطات میان مسائل را درک کند. معمولا آنها به کلیات توجه بیشتری دارند تا جزییات.این مسئله موجب میشود که در کشف الگوها در مسائل مختلف به خوبی عمل کنند.افراد شهودی، از مفاهیم انتزاعی، نمادها و تئوری‌ها لذت میبرند.دوست دارند در انجام کارها از ایده‌های جدید و خلاقانه استفاده کنند و امور را به شیوه خودشان انجام دهند.تا حدی که ممکن است بیشتر به متفاوت و خلاقانه بودن ایده توجه نمایند و از انجام پذیر بودن آنها غافل شوند.تفکر استراتژیک و آینده نگری از صفات بارز تیپ intj است.

T : منطقی

ویژگی منطقی بودن آنها موجب شده است که دربرخورد با مسائل زندگی بیشتر از منطق و استدلال استفاده کنند و کمتر درگیر احساسات میشوند.منطق تیپ intj در کنار شهود آنها قدرت تحلیل و فرمول سازی برای تئوری‌های پیچیده، به آنها داده است. مثال بارز این موضوع در دانشمندان معروفی با تیپ intj در علوم ریاضیات و فیزیک، همچون ایزاک نیوتون، مریم میرزاخانی، نیکولا تسلا و استیون‌ هاوکینگ میباشد.شیوه تفکر آنها انتقادی است، درنتیجه ترجیح میدهند به جای همدردی، به ارائه راه حل بپردازند.شاید این موضوع موجب شود که فردی بی تفاوت و بدون احساس به نظر بیایند که اینطور نیست.

J : قضاوتگر

تیپ‌های قضاوتی بسیار ساختاریافته و سازماندهی شده عمل میکنند.این ساختار حتی در رفتار آن‌ها نیز مشاهده میشود به گونه‌ای که شیوه برخورد و گفتار کنترل شده‌ای دارند.تغییرات ناگهانی در برنامه‌های کاری میتواند موجب آشفتگی آنها شود. تیپ intj زمان زیادی را به برنامه‌ریزی و چینش استراتژی قبل از انجام هرکار، اختصاص میدهد.رفتار چارچوب‌مند این افراد باعث کاهش انعطاف پذیری آنها میشود و در برخورد‌های اجتماعی از پیش تعیین نشده و ناگهانی، اضطراب زیادی تجربه میکنند. برخلاف تیپ‌های ادراکی بداهه‌پرادزی و آزادی عمل در آنها، کمتر مشاهده میشود اما در برنامه‌های بلند مدت و باجزییات، بسیار عالی عمل میکنند.


نقاط قوت و ضعف تیپ intj در محیط کاری

حال که با وِیژگی‌های کلی این تیپ شخصیتی آشنا شدیم، میخواهیم عملکرد این افراد در محیط کار را با توجه به صفات مذکور بررسی کنیم:

نقات قوت

اعتماد به نفس ذاتی و تزلزل ناپذیر

دید استراتژیک و برنامه‌ریزی برای آینده

تمایل به ایده‌پردازی و کشف روش‌های جدید

تمایل به جاه طلبی و پیشرفت مداوم

پشتکار، جدیت وتمرکز زیاد برای به اتمام رساندن کارها

روحیه مستقل و بی نیاز از دیگران

درک مفاهیم پیچیده و تئوریک

شنونده خوب


نقاط ضعف

استاندارهای بسیار بالا و کمال‌گرایانه

توقع بی‌نقص بودن دیگران

تمایل به انزوا و پرهیز از کار گروهی

عدم توجه به نقطه نظرات دیگران

برخورد سرد و عدم برقرای ارتباط صمیمانه

بروز ندادن تحسین و حمایت مثبت به دیگران

عدم انعطاف پذیری و انطباق با محیط


مشاغل نامناسب تیپ intj

باتوجه به ویژگی‌های شخصیتی و نقطه ضعف‌های این تیپ، بهتر است که در شغل‌های زیر فعالیت نکنند:

  • مشاور املاک:

آنها میتوانند به خوبی اطلاعات مربوط به املاک را جمع آوری کنند اما این شغل نیاز به درک احساسات مشتری و ارتباط فراوان دارد که با درونگرایی این افراد سازگار نیست.

  • پرستاری:

این شغل نیازمند برخورد گرم و همدردی با بیماران است که این ویژگی با صفات تیپ intj در تعارض است.

مسئول فروش و بازاریابی کالا:

تبلیغ و معرفی محصول همچنین بازار گرمی برای آنها جذابیتی ندارد.

  • سرآشپز:

اگر بخواهند به تنهایی آشپزی عمل کنند موفق هستند اما حضور در محیط پرسروصدا و بهم ریخته رستوران تمرکز آنها را از بین میبرد.

  • مربی مهد کودک/ معلمی:

بچه‌ها اغلب حرف گوش کن نیستند و از دستور العمل‌ها پیروی نمیکنند. پیش‌بینی ناپذیری کودکان ساختار و چارچوب بندی ذهنی این تیپ را برهم میزند.

  • افسر پلیس:

همکاری و تعامل با افراد مختلف که لازمه این شغل است، جز ترجیحات این تیپ شخصیتی نمیباشد.


مشاغل مناسب برای تیپ intj

در زمینه سرمایه گذاری و بیزنیس

حسابرس یا حسابدار

تحلیل‌گر مالی

مشاور سرمایه گذاری

مشاور مدیریتی

اقتصاد دان

استراتژیست تجارت


در زمینه‌های مهندسی

مهندسی هوافضا

معماری

مهندسی پزشکی

مهندس عمران

مهندسی سخت‌افزار

مهندس برق

مهندسی مکانیک

مهندس هسته‌ای

مهندس متالوژی


در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

برنامه نویس

تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری

مدیر شبکه

توسعه دهنده نرم‌افزار

طراح وب سایت

متخصص امنیت


در زمینه حقوقی

قاضی

وکیل

مامور دادرسی

کارآگاه


در زمینه هنری

نویسنده

ویراستار

طراحی صنعتی

عکاس

فیلم بردار

فیلم‌نامه نویس

کارگردان

سردبیر

روزنامه نویس

طراح گرافیک


در زمینه پزشکی و بهداشتی

میکروبیولوژیست

داروساز

پزشک یا جراح

مهندس ژنتیک


در زمینه علوم پایه

ریاضیدان

فیزیکدان

آمارگر

شیمیدان

کارشناس هواشناسی


پراکندگی درمیان سایر تیپ‌های شخصیتی

از میان 16 تیپ شخصیتی، تیپ intj جز تیپ‌های نادر به خصوص درمیان خانم‌ها محسوب میشود. فقط 2 درصد افراد این تیپ شخصیتی را دارند که تنها 0.8 درصد آنها خانم هستند.

تیپ intj و توزیع جمعیت
تیپ intj و توزیع جمعیت

افراد مشهور با تیپ intj

اگر نتیجه آزمون mbti شما تیپ intj است، شاید برایتان جالب باشد که بدانید افراد مشهور زیادی در دنیا، تیپ شخصیتی مشابه با شما دارند. در این قسمت لیست این افراد و شغل هریک از آنها را بیان میکنیم.

کارآفرینان

مارک زاکربرگ – بنیان‌گذار فیس بوک (فیس بوک اکنون به کمپانی متا معروف است که خالق متاورس و مالک شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، واتساپ و… است.)

ایلان ماسک – بنیان گذار پی پال، تسلا موتورز و space-x


هنرمندان

لودویگ وان بتهوون – آهنگساز

فردریک نیچه – نویسنده و فیلسوف

کریستوفر نولان – کارگردان و فیلمنامه نویس


دانشمندان

اسحاق نیوتون – فیزیکدان

جان نش – ریاضیدان

مریم میرزا خانی – ریاضیدان 

چارلز داروین  – زیست شناس

استفان‌هاوکینگ – اخترشناس

نیکولا تسلا – مخترع معروف


مریم میرزاخانی - تیپ intj
مریم میرزاخانی – تیپ intj

تعاملات تیپ intj در محیط کاری

اکنون که با ویژگی‌های شخصیتی و مشاغل مناسب با تیپ intj آشنا شدیم، خوب است که به تعاملات و شیوه برخورد این تیپ در محیط کار بپردازیم.دراین زمینه توصیه‌های زیر میتواند برای شما مفید واقع شوند:

اگر که یک intj هستید:

  • سعی کنید که به احساسات همکاران خود توجه کرده و همدلی بیشتری از خود نشان دهید.حتما لازم نیست که برای مشکلات آنها راه حلی پیدا کنید.گاهی تنها توجه و درک احساس آنها، میتواند کافی باشد.
  • انتظار نداشته باشید که همیشه بقیه افراد بی نقص عمل کنند.کمال‌گرایی خود را درمورد رفتار و عملکرد دیگران به کار نگیرید.میتوانید از آن در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های خود استفاده کنید.
  • بهتر است تاحدودی از انزوا دوری کرده و در کار گروهی مشارکت فعال داشته باشید. توجه به نظر همکاران، تحسین  آنها  و بروز احساسات مثبت میتواند فضای کاری دلنشین و لذت بخشی برای شما به وجود آورد.

اگر که با یک intj همکاری میکنید:

  • درک کنید که او به فضای خصوصی اهمیت زیادی میدهد و در تنهایی انرژی خود را باز مییابد. به همین دلیل بهتر است وارد حریم خصوصی او نشوید و هنگامی که به تنهایی مشغول کار است، او را به حال خود رها کنید.
  • شاید آنها سرد و بی احساس به نظر بیایند اما واقعا این گونه نیستند.بدانید که شیوه ابراز احساسات و محبت آنها متفاوت است.بیشتر اوقات آنها سعی میکنند که با دید استراتژیک خود مشکلات شما را حل کنند و این گونه توجه خود را به شما نشان دهند.
  • بهتر است از آنها کاری بخواهید که به کشف اطلاعات جدید و ایده‌پردازی نیاز داشته باشد. این کاری است که اشتیاق آنها را بر می‌انگیزد و از انجام آن لذت میبرند و البته به دلیل توانایی ذاتیشان، آنها را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند.
  • ناکارآمدی و نقص‌های زیاد، آنها را کلافه میکند.اگر قرار است کاری به آنها تحویل دهید، تلاش کنید که تا جای ممکن نواقص مشهود و ایرادات کلی را برطرف کنید.
  • کارهایی با تعاملات اجتماعی بالا، اصلا با روحیه آنها سازگار نیست. به کارگیری تیپ intj در چنین جایگاه‌های شغلی میتواند موجب آزار و دلسردی آنها شود.

نتیجه گیری

افراد با تیپ intj در صورتی که علاقه خود را کشف کنند، نهایت تلاش و انرژی خود را برای کسب دانش و مهارت در آن زمینه قرار میدهند.همواره از خود انتظارات بالایی دارند و بالاترین استانداردها را درنظر میگیرند.به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود در جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها و رسیدن به ایده‌ها و بینش‌های جدید مهارت فوق‌العاده‌ای دارند. برای داده‌ها ، دانش و هوشمندی ارزش زیادی قائل میشوند و بسیار تحلیلگر و منطقی هستند.با درنظر گرفتن همه موارد فوق مشاغلی که به تحلیل اطلاعات پیچیده، کشف الگوها و ایده‌های جدید نیاز دارند، مناسب ترین گزینه برای این تیپ نادر و خاص محسوب میشوند.

به عنوان فردی با تیپ شخصیتی intj یا کسی که با آنها کار کرده است، تاچه حد مطالب این نوشته را قبول دارید؟به نظر شما کدام مشاغل برای یک intj مناسب تر هستند؟ممنون از اینکه این نوشته را تا اینجا مطالعه کردید.حتما نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین مشاغل برای افراد با تیپ شخصیتی intj کدام‌اند؟

مشاغلی که به تحلیل اطلاعات پیچیده، کشف الگوها و ایده‌های جدید نیاز دارند، از جمله ریاضیات، علوم مرتبط با کامیپوتر، مهندسی ژنتیک، علوم داده و…مناسب ترین گزینه برای این تیپ محسوب میشوند.

افراد مشهور تیپ intj کدام‌اند؟

مریم میرزا خانی، مارک زاکربرگ، ایلان ماسک، نیوتون، کریستوفر نولان، نیکولا تسلا، بتهوون، داروین، جان نش و استفان‌هاوکینگ از جمله افراد مشهور با تیپ شخصیتی intj هستند.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. ممنون از محتوای جامع و کاملتون 🍀
    با خوندن این مطلب وسوسه شدم که به سوال‌های آزمون mbti پاسخ بدم. نتیجهٔ آزمون برخلاف سایر آزمون‌ها به شخصیتم خیلی نزدیک بود. پیشنهاد می‌کنم سایر دوستان هم این آزمون رو امتحان کنند.

  2. دونستن و شناختن تیپ شخصیتیای مختلف خیلی کمک میکنه به روابط بین فردی ممنون از محتوای جامع و خوبتون 👌👌👌

  3. سلام و عرض ادب
    بسیار عالی بود🔥،بنده شخصیت INTJ هستم و در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی در حال تحصیل ام دقیقاً هدفم هم تصدی منصب قضا در صورت لایق بودن است.⚖💫
    دعامون کنید بلکه ما هم عاقبت بخیر باشیم.

    1. سلام . ممنونم مطالب درباره intj ها برام جالب بود . سوالم اینه با تیپ intj بازی ساز کامپیوتر برایم شغل مناسبی است ؟

      1. سلام بله چیزایی که از بازی سازی توی ذهن من هست نشون میده که میتونه برای این تیپ شخصیتی مناسب باشه

    1. سلام این تیپ ها نوشته شده که مناسبند: INFJ ENFP ISFP
      البته که تست mbti نظر قطعی نیست و صرفا تا حدی میتونه برای انتخاب شغل درست صحبت کنه. برای انتخاب شغل می تونید از تست های نئو و هالند هم استفاده کنید با این حال در کنارش جلسه مشاوره شغلی می تونه بهترین کمک رو به انتخاب شغل شما کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا