عمومی

روز جهانی خلاقیت

روز ملی خلاقیت، الهامات و انگیزه‌هایی را زنده می‌کند که می‌تواند به خارج کردن کل جهان از یک رکود کمک کند. چه گروهی از هنرمندان حرفه‌ای یا صرفاً برخی افراد که به دنبال پیشرفت هستند، این روز ایده‌آلی برای نشان دادن قدردانی از کسانی است که منحصر به فرد، خاص و خلاق هستند!

تاریخچه روز جهانی خلاقیت

نظرات مردم در مورد تاریخچه خلاقیت متفاوت است. برخی معتقدند که در دوران ماقبل تاریخ این رویداد آغاز شد، زمانی که انسان‌های اولیه از برگ‌ها برای پوشاندن خود استفاده می‌کردند و ابزارهایی برای شکار توسعه می‌دادند. برخی دیگر معتقدند که منشأ آن بومیان استرالیایی بودند. آن‌ها از هند به استرالیا نقل مکان کرده بودند و در این فرآیند یک ابزار شکار خلاقانه به نام بومرنگ (boomerang) را اختراع کردند. آن ها همچنین معتقد هستند که خلاقیت از مصر باستان، مکزیک و آسیا سرچشمه گرفته است. اهرام، هندسه، نجوم، و پیشرفت در تولید و علم، همه نمونه‌هایی از میل خلاق هستند.

خود اصطلاح «خلاقیت» در طول سال‌ها تغییر کرده است و با روشی که فرهنگ‌های مختلف آن را درک می‌کنند، سازگار شده است. یونانیان باستان ترجیح می‌دادند از آزادی عمل اجتناب کنند و به نفع پیروی از قوانین مربوط به خلق هنر، عملی که افراد خلاق در دنیای امروز ترجیح نمی‌دهند. یونانیان نیز اصطلاح خاصی برای «خلاقیت» نداشتند، اما یک استثنا وجود داشت. کلمه «poiein » (به معنای ساختن) به طور خاص به «poiesis»  (شعر) و «poietes»  (“شاعر” یا “سازنده”). پس از تمدن یونان، رومی‌ها واژگان ادبیات، هنر و مجسمه سازی را توسعه دادند. مسیحیت قرون وسطی معنای جدیدی به اصطلاح “خلاقیت” را نشان داد و “creatio”  (لاتین به عمل)  “creatio ex nihilo” (آفرینش از هیچ) خدا اشاره دارد. تغییرات بعدی در این تعریف باعث شد تا مهارت خلاقیت مستقل باشد و دیگر صرفاً با هنر مرتبط نباشد. گفته می‌شود که بزرگ‌ترین دوره خلاقیت در تاریخ، دوره رنسانس است که در آن همه به دنبال بیان نظریه های خود بودند و خلاقیت در هر جنبه‌ای از زندگی شکوفا شد؛ حتی در سیاست، اقتصاد، جامعه، هنر، فلسفه، علم و آموزش.

دهه گذشته پر از انقلاب بوده است و علم به مهارت خلاقیت علاقه نشان داده است. در سال 2018 هال کرواسمون، تهیه کننده فیلم و رئیس ScreenwritingU، به همراه شرکت ScreenwritingU، روز ملی خلاقیت را برای تشویق ما به پرورش خلاقیت خود و در نتیجه الهام بخشیدن به دیگران برای انجام همین کار، تأسیس کردند. اکنون، این روز در 30 may هر سال به افتخار و تجلیل از هنرمندان، سازندگان و خلاقانی که در میان ما زندگی می‌کنند، جشن گرفته می‌شود!

روز ملی خلاقیت فرصتی برای نشان دادن احترام به کسانی در جامعه است که جهان را کمی متفاوت می‌بینند.

چگونه روز ملی خلاقیت را جشن بگیریم

این فعالیت‌هایی که می‌خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم برای همه است. خلاقیت به این نیست که بی نقص باشید، بلکه به این است که سرگرم شوید. من فکر می‌کنم داشتن روزی مانند روز ملی خلاقیت برای همین است.

این به ما یادآوری می‌کند که هر کسی می‌تواند خلاقیت خود را بدون توجه به سطح مهارت خود بیان کند. از اینکه از نقطۀ امن خود خارج شوید و لذت ببرید، نترسید. در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

خلاقیت بیشتری داشته باشید

خلاقیت چه شغل باشد یا سرگرمی ، روز ملی خلاقیت زمان ایده آلی برای آزاد کردن جرقه‌ای از گرایشات شخصی خود و همچنین نفوذ در آن حوزه است. نوازندگان، هنرمندان، معلمان، رقصندگان و بسیاری دیگر از این روز به عنوان فرصتی برای نه تنها خلاقیت فردی بلکه برای همکاری با دیگران در کارهای خلاقانه استفاده می‌کنند.

معلمان می‌توانند دانش آموزان را به کار بر روی پروژه‌های هنری خلاق تشویق کنند؛ والدین می‌توانند در روزهای خانوادگی خلاقیت به خرج دهند و افرادی که از کودکی خلاق نبوده‌اند، ممکن است بخواهند یک صفحه طراحی و مداد بردارند تا ببینند چه نتیجه‌ای از آن حاصل می‌شود! پس به مناسبت روز ملی خلاقیت دنیا را با رنگ و تخیل تزئین کنید.

از یک هنرمند حمایت کنید

این اغلب درست است که بسیاری از هنرمندان به اندازه کافی دستمزد نمی‌گیرند تا بتوانند با هنر خود از خود حمایت کنند. روز ملی خلاقیت ممکن است به عنوان تشویق برای رفتن به برخی از نمایشگاه‌های هنری، گالری‌ها و مغازه‌هایی باشد که آثار هنرمندان محلی را نمایش می‌دهند. برخی از خریدها را انجام دهید و به مناسبت روزخلاقیت از هنرمندان قدردانی کنید.

در کلاس هنر شرکت کنید

روز ملی خلاقیت ممکن است دلیل خوبی برای یادگیری چیز جدیدی باشد که خلاقانه باشد! شاید یک کلاس هنر، دوره سفالگری، کلاس نقاشی، موسیقی و… وجود داشته باشد که برای هنرجویان جدید دایر باشد. شاید این زمان خوبی برای پیوستن به کلاس رقص مبتدی که فقط برای سرگرمی شما باشد. یا ساز جدیدی را بردارید و شروع به یادگیری نحوه نواختن آن از طریق معلم خود به شکل حضوری یا آنلاین کنید. همچنین می‌توانید به دنبال یک کلاس هنری رایگان در YouTube باشید که در خانه به یادگیری چیزهای جدید دسترسی داشته باشید.

رفتن به موزه

اگر از تماشای هنر و سایر رسانه‌های خلاق لذت می‌برید، رفتن به موزه راهی عالی برای جشن گرفتن در روز ملی خلاقیت است.

رفتن به کنسرت

این کار یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که دوستداران موسیقی از آن لذت خواهند برد. یکی از هنرمندان مورد علاقه خود را جستجو کنید و در کنسرت آن شرکت کنید.

یک لیست آهنگ (playlist) بسازید

عاشقان موسیقی این ایده را حتماً دوست خواهند داشت. وقتی می‌گوییم یک پلی لیست بسازید منظورمان یک پلی لیست معمولی آهنگ نیست. آن را به یک چالش برای خود تبدیل کنید. چالش‌های لیست آهنگ راهی عالی برای کشف موسیقی جدید و ایجاد چند لیست آهنگ جالب است.

خلاقانه بنویسید

همه نویسندگانی که این پست را می‌خوانند از این فعالیت لذت خواهند برد. اگر اخیراً هیچ متنی ننوشته‌اید، این کار را حتماً در روز ملی خلاقیت انجام دهید.

در آخر امروزه همه صنایع و همه جنبه‌های زندگی نیازمند خلاقیت هستند چنانچه اهمیت آن را از صفحه کلید لپ تاپ تا ساختمانی که آن را خانه می‌نامید، می‌توان تشخیص داد. 30 می روز جشن افرادی است که آن را ممکن می‌کنند و مهارت‌هایی که آن‌ها را تقویت می‌کنند. شما برای جشن گرفتن روز ملی خلاقیت چه کاری را برنامه ریزی کرده‌اید یا می‌خواهید انجام دهید؟ اگر کاری انجام می‌دهید، آن در بخش نظرات با ما به اشتراک بگزارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا