شخصیت‌شناسی

تحلیل تیپ شخصیتی INTP و مشاغل مناسب آن ها

INTP(درونگرا، شهودی، منطقی، ادراکی) یکی از 16 تیپ شخصیتی است که براساس شاخص آزمون مایرز_بریگز یا همان تست MBTI تعريف شده است. افراد با تیپ شخصیتی INTP ، اغلب افرادی آرام و تحلیل‌گر توصیف می‌شوند. آن‌ها از خلوت کردن، فکرکردن درباره نحوه کارکرد چیزهای مختلف و رسیدن به راه‌حل مشکلات لذت می‌برند. این افراد یک دنيای درونی غنی دارند و به جای تمرکز بر دنیای بیرونی، ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر افکار دنیای درونی خود منعطف کنند. معمولا آن‌ها دایره‌ای از روابط گسترده ندارند، اما تمایل دارند که به گروه منتخبی از افراد نزدیک شوند.

به گفته‌ی روانشناس David Keirsey توسعه دهنده‌ی Keirsey Temperament Sorter، تقریبا 1% تا 5% مردم دارای این تیپ شخصیتی هستند.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INTP

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INTP
  • اشخاص با تیپ شخصیتی INTP, افرادی آرام، محتاط و متفکر هستند. به عنوان افراد درونگرا، آنها ترجیح می دهند با گروه کوچکی از دوستان نزدیک که با آنها علایق و ارتباطات مشترک دارند، معاشرت کنند.
  • آن‌ها از اندیشیدن در مورد مفاهیم تئوری لذت می‌برند و تمایل دارند که برای عقل، بیش از احساسات ارزش قائل شوند. افرادی منطقی هستند که تصمیمات خود را بر مبنای اطلاعات عینی اتخاذ می‌کنند، نه احساسات ذهنی.
  • هنگام تجزیه تحلیل داده ها و تصمیم گیری، آن‌ها بسیار منطقی و عینی هستند.
  • این افراد تمایل به انعطاف پذیری دارند و در تفکر خارج از چارچوب(outside the box) خوب عمل می‌کنند.
  • به جای تمرکز بر روی جزئیات، به تصاویر بزرگ و کلی توجه می‌کنند.
  • دوست دارند گزینه‌های خود را باز نگهدارند و با ساختار و برنامه ریزی احساس محدودیت می‌کنند.

نقاط قوت

  • منطقی و عینی
  • متفکر انتزاعی
  • مستقل
  • وفادار و مهربان نسبت به عزیزان

نقاط ضعف

  • مشکل بودن شناخت آن‌ها
  • تا حدودی بی احساس
  • مستعد شک و تردید
  • پیرو قوانین
  • سخت بودن بیان احساسات برای آن‌ها

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی INTP

بر اساس نظریه روانکاو کارل یونگ, MBTI نشان می دهد شخصیت از رویکردهای شناختی متفاوتی تشکیل شده است. ترتیب سلسله مراتبی این رویکردها، همان چیزی است که شخصیت و الگوهای رفتاری را تشکیل می‌دهد. رویکرد غالب، رویکردی است که بیشترین نقش را در شخصیت ایفا می‌کند، اگر چه توسط رویکرد کمکی نیز پشتیبانی می‌شود. رویکرد سوم کمتر توسعه یافته است، اما همچنان بر شخصیت فرد تأثیر گذار است و با تقویت خود شخص بارزتر می‌شود. رویکرد فرعی عمدتا ناخودآگاه است، اما ناحیه‌ی ضعف را نیز نشان می‌دهد.

رویکرد غالب: درون‌گرای منطقی

این رویکرد، بر نحوه دریافت اطلاعات در مورد جهان توسط افراد متمرکز است. تیپ شخصیتی INTP با تلاش برای درک چگونگی کارکرد چیزهای مختلف، این را نشان می‌دهند. آن‌ها اغلب دوست دارند که چیزها یا ایده‌های بزرگ‌تر را تجزيه کنند تا به اجزای جداگانه نگاه کنند و مایل‌اند که دریابند چگونه همه‌ چیز با هم متناسب‌ و هماهنگ است و چگونه کار می‌کنند؟ این افراد، متفکرانی بسیار منطقی و کارآمد هستند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تا درک کاملی از یک موضوع داشته باشند، قبل از اینکه بخواهند نظر خود را در مورد آن به اشتراک بگذارند یا بخواهند اقدامی کنند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای شهودی

افراد دارای تیپ شخصیتی INTP این عملکرد شناختی را با کاوش در مورد علت‌ و‌ معلول‌ها و احتمالات بیان می‌کنند. آنها از بینش، تخیل و تجربیات گذشته برای شکل‌گیری ایده‌ها استفاده می‌کنند. این افراد، اغلب از آنچه می‌دانند فراتر می‌روند و تا زمانی که قادر باشند به اینکه از الهام یا بینش درباره هر مشکلی چشم‌ پوشی کنند، به‌دنبال الگوها هستند. آن‌ها تمایل دارند تا زمان زیادی را صرف فکر کردن به آینده و تصور همه‌ی احتمالات کنند.

رویکرد سوم: درون‌گرای حسی

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که بسیار جزئی‌ نگر باشند و همه واقعیت‌ها و تجربیاتی را که به دست می‌آورند، با دقت دسته‌بندی می‌کنند. سپس با جمع‌آوری اطلاعات جدید، آنها را با دانسته‌های قبلی خود مقایسه می‌کنند تا درباره آنچه که فکر می‌کنند در آینده اتفاق خواهد افتاد، پیش‌بینی کنند.

رویکرد فرعی: برون‌گرای احساسی

تیپ شخصیتی INTP, تمایل به ایجاد هماهنگی در گروه‌ها دارد. در حالی که این افراد درونگرا هستند، اما اگر در اطراف افرادی قرار گیرند که با آنها آشنا و راحت هستند، می توانند کاملاً برونگرا باشند. با این حال، در موقعیت‌هایی که احساس استرس می‌کنند، INTPها احساسات خود را خاموش می‌کنند و برای برقراری ارتباط با دیگران تلاش می‌کنند. در شرایط استرس‌زا، بیشتر تمایل دارند که به جای احساسات بر منطق متکی باشند.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی INTP

  • آلبرت انیشتین (Albert Einstein)، دانشمند؛
  • دویت آیزنهاور (Dwight D. Eisenhower)، رئیس‌جمهور آمریكا؛
  • کارل یونگ (Carl Jung)، روان‌کاو؛
  • تایگر وودز (Tiger Woods)، بازیکن گلف؛
  • شلدون کوپر (Sheldon Cooper)، نظریه بیگ‌بنگ.

روابط شخصی

به عنوان افراد درون‌گرا، INTP ها ترجیح می‌دهند بیشتر زمان خود را در خلوت خود سر کنند. برخلاف افراد برون‌گرا که از تعامل با گروه‌ وسیعی از مردم انرژی می‌گیرند، افراد درون‌گرا در موقعیت‌های اجتماعی انرژی مصرف می‌کنند. تیپ شخصیتی INTP پس از نزدیکی با تعداد زیادی از افراد، ممکن است احساس کنند که برای شارژ مجدد و تعادل پیداکردن، نیاز به تنهایی دارند. درحالی که ممکن است این افراد در معاشرت با اشخاص ناآشنا خجالتی باشند، اما در جمع خانواده و دوستان نزدیکشان گرم و دوستانه هستند.

از آنجایی که INTP ها از تنهایی و تفکرات عمیق لذت می‌برند، گاهی اوقات از دیگران کناره‌گیری میکنند و رفتاری سرد و غیرصمیمی از خود نشان می‌دهند. گاهی اوقات، افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است در افکار خود گم شوند و پیگیری اتفاقات دنیای بیرون را از دست بدهند. آنها ایده‌ها را دوست دارند و برای هوش و دانش ارزش بسیاری قائل هستند.

در موقعیت‌های اجتماعی، INTP‌ها معمولاً خونسرد و بردبار هستند. هر چند، زمانی که باورها و اعتقاداتشان به چالش کشیده می‌شوند، می‌توانند تسلیم ناپذیر و سرسخت باشند. تأکید زیاد آنها بر منطق، ممکن است باعث شود که در شرایطی که دیگران در بحث‌هایشان آنچنان منطقی و عقلانی نیستند، خویشتن داری را برایشان سخت کند. از آنجا که این افراد بیشتر به عقل خود متکی هستند تا دیگران، متقاعد کردنشان نیز می‌تواند بسیار سخت باشد.

مسیرهای شغلی تیپ شخصیتی INTP

شغل های مناسب تیپ INTP

از آنجایی که INTPها از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می برند، اغلب در مشاغل مرتبط با علم به خوبی عمل می‌کنند. آنها افرادی منطقی هستند، مهارت‌های بالایی در استدلال دارند و به علت خلاقیت بالایشان، در تفکر خلاق نیز عالی هستند.

این تیپ افراد، می توانند بسیار مستقل باشند و تاکید زیادی بر آزادی و استقلال شخصی دارند. در برخی از موارد، آنها ممکن است در برخورد با صاحبان منصب یا قدرت، درگیری پیدا کنند؛ به‌ویژه مواردی که احساس می‌کنند که آن‌ها در تلاش‌اند تا توانایی‌های این افراد را در تفکر و عمل مستقل سرکوب کنند. به همین دلیل، INTP ها معمولاً در مشاغل علمی بهترین عملکرد را دارند زیرا انعطاف پذیری و استقلال زیادی دارند.

شغل های مناسب تیپ شخصیتی INTP

  • شیمیدان
  • فیزیکدان
  • برنامه‌نویس کامپیوتر
  • دانشمند پزشکی قانونی
  • مهندس
  • ریاضیدان
  • داروساز
  • توسعه‌دهنده نرم افزار
  • زمین شناس

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی INTP

روابط دوستانه

علایق مشترک یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری دوستی با این افراد است. آن‌ها تمایل دارند تا برای هوش و ذکاوت بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل شوند و در ایجاد دوستی بسیار کند هستند. در حالی که اغلب، این مورد به دوستی کمتری منجر می‌شود، ارتباط دوستانه‌ای که با آن‌ها برقرار می‌شود، دوستی بسیار نزدیکی است. به یاد داشته باشید که دوستان دارای تیپ شخصیتی INTP شما ممکن است در برخورد با احساسات مفرط بهترین نباشند، اما دوست دارند با گفتگوهای عمیق و احساسات مشترک ارتباط برقرار کنند.

والدین

اگر شما یک فرزند با تیپ شخصیتی INTP داشته باشید، به یاد داشته باشید که ممکن است فرزندتان به‌جای واکنش به احساسات، به دلیل و منطق بهتر پاسخ دهد. فرزندان خود را تشویق به توسعه‌ی علایق فکریشان کنید, علاوه بر آن، به دنبال موقعیت‌هایی نیز باشید که به آن‌ها در تقویت و بهبود بخشیدن به روابط دوستانشان کمک کند. این می‌تواند موقعیتی باشد که فرزند شما در آن با مشکل روبه‌رو است، اما ارتباط‌داشتن با بچه‌های دیگری که با او علایق مشترکی دارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

روابط عاطفی

تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند با افکار خویش زندگی کنند، بنابراین شناخت آن‌ها بسیار دشوار است. حتی در روابط عاشقانه نیز، تا زمانی که احساس نکنند طرف مقابلشان شایستگی شنیدن عمیق ترین افکار و احساسات درونی آن‌ها را دارند، احساسات خود را پنهان می‌کنند و دست نگه می‌دارند.

نکته‌ی حائز اهمیت این است، زمانی که این افراد از یک رابطه‌ی عاشقانه عمیق و متعهدانه لذت می‌برند، هرگز طرف مقابل را فریب نمی‌دهند و نقش بازی نمی‌کنند. با این تیپ افراد صادق و روراست باشید. از آنجایی که این افراد در درک نیازهای عاطفی دیگران ناتوان هستند، بایستی در نیازها و انتظارات خود را به صورت شفاف بیان کنید. همچنين، این افراد به سختی می‌توانند احساسات خود را بیان کنند، بنابراین ممکن است برای فهمیدن احساسات آن‌ها نیاز باشد توجه زیادی به علائم ظریفی که از خود بروز می‌دهند تا احساسات خود را منتقل کنند، داشته باشید.

رمز موفقیت یک تیپ شخصیتی INTP چیست؟

رمز موفقیت یک تیپ شخصیتی INTP, سازمان یافتگی بهتر، صبور بودن در مقابل سایرین و تلاش برای رسیدن به مهارت‌های اجتماعی بیشتر است.

کدام تیپ‌های شخصیتی، روحیات مشابه با تیپ شخصیتی INTP دارند؟

تیپ‌های شخصیتی ENTP, INFP و INTJ از ارزش‌ها، حل مسئله و نگرش کلی به‌کار شبیه تیپ شخصیتی INTP هستند.

منبع: Crystalknows

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا