بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

بررسی مشاغل

ساخت تقویم محتوا در ۶ گام + دانلود نمونه تقویم

تقویم محتوا ابزاری مفید است که به شما اجازه می‌دهد تولید، انتشار و توزیع محتواهایتان را طبق برنامه پیش ببرید. تدوین این تقویم برای بهره‌مندی از مزایای بازاریابی محتوا ضروری است.  

تحقق اهداف بازاریابی محتوا با نوشتن برای دل خودتان امکان‌پذیر نیست! به عبارت دیگر، شما چاره‌ای به‌غیر از برنامه‌ریزی مدون برای پیگیری تلاش‌هایتان ندارید.  

تا انتها با ما همراه باشید تا نحوهٔ ساخت تقویم محتوا را یاد بگیرید و متوجه شوید چرا باید همین امروز، تقویم خودتان را آماده کنید.

منظور از تقویم محتوا چیست؟ 

تقویم محتوا به تقویمی گفته می‌شود که کسب‌وکارها برای برنامه‌ریزی و کنترل فعالیت‌های بازاریابی محتوا در یک دوره زمانی مشخص از آن استفاده می‌کنند. تدوین چنین تقویمی برای ساماندهی برنامه‌های تولید، انتشار و توزیع محتواها در پلتفرم‌های مختلف مانند بلاگ، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. 

تقویم‌های محتوا به شما اجازه می‌دهند تا محتوای خود را طبق زمان‌بندی مشخص به دست مخاطبانتان برسانید. بی‌شک، انتشار مداوم محتوا بدون برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین می‌توان گفت تقویم محتوا عصای دست تیم محتواست. 

شما می‌توانید تکلیف زمان تولید، انتشار و توزیع محتواهای مختلف خود را در تقویمتان مشخص کنید. با کمک آن می‌دانید که چه نوع محتوایی را در چه زمانی و در کجا منتشر کنید. از این رو، دیگر چیزی از قلم نخواهد افتاد! 

برای افزایش اثربخشی تقویمتان بهتر است ورودی‌های خود را با وسواس زیادی ارزیابی کنید. به چه چیزی در چه روزی و در کجا نیاز دارید؟ برای مثال، قرار است چه نوع محتوایی را در روز مادر منتشر کنید؟ آن را از طریق کدام کانال به دست مخاطبتان می‌رسانید؟  

اجازه دهید که قبل از پرداختن به چگونگی تدوین تقویمی اثربخش، بخش‌های اصلی آن را در بخش بعدی با یکدیگر مرور کنیم.  

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟ 

تقویم محتوا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ 

بخش‌های مختلف تقویم محتوا

تقویم محتوا از چند بخش مختلف مانند عنوان محتوا، مسئول تهیهٔ آن و همچنین تاریخ تحویل آن تشکیل شده است. هرقدر اطلاعات بیشتری به تقویم خودتان اضافه کنید، کارتان راحت‌تر می‌شود. شما باید اطلاعاتی ارائه دهید که به اعضای تیمتان کمک کند تا در مسیر درست حرکت کنند. 

اجزای تقویم‌های محتوا بسته به نیاز هر کسب‌وکار متفاوت است. با این حال، موارد زیر باید در هر تقویم آورده شوند: 

  • عنوان یا موضوع 
  • نویسنده  
  • تاریخ تحویل 
  • تاریخ انتشار 
  • وضعیت 
  • کلمه کلیدی 
  • مترادف‌های کلمه کلیدی 
  • کانال انتشار 
  • کانال توزیع و ترویج 
  • قالب 
  • توضیحات و منابع 

شما همچنین می‌توانید پرسونای مشتری، طول محتوا، انکر تکست‌ و عناصر بصری را هم به تقویم خود اضافه کنید. فراموش نکنید که منظم کردن فعالیت‌های بازاریابی محتوا یکی از دلایل طراحی تقویم‌های محتوا است. به همین دلیل، تا می‌توانید بخش‌های مختلف تقویمتان را بسته به خواسته‌ها و اهداف خود شخصی‌سازی کنید. 

مراحل ساخت تقویم محتوا  

ساخت تقویم محتوا

شما باید هنگام تدوین تقویمتان بر اساس نیازها و اهدافتان عمل کنید؛ زیرا هر گردی، گردو نیست. مراحل زیر را برای تدوین تقویم خود دنبال کنید:

۱. اهداف خود را مشخص کنید 

اهدافتان را قبل از هر چیزی روی کاغذ بیاورید و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که قرار است با محتوایتان به چه هدفی دست پیدا کنید. بدیهی است که اهداف هر کسب‌وکاری با دیگری متفاوت است. 

به عنوان مثال، ممکن است شما بخواهید تعداد فالوورهای لینکدین خود را با تولید محتوای منحصر‌به‌فرد افزایش دهید. با این حال، شاید کسب‌وکار دیگری به دنبال ایجاد و افزایش آگاهی از برند باشد. 

اهداف شما می‌توانند در طول زمان تغییر کنند. از این رو، بهتر است که اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را در همین ابتدای کار شناسایی کنید. سپس آن‌ها را هر چند وقت یک بار ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که استراتژی شما همچنان با اهدافتان هم‌سو است. 

۲. ابزار یا پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کنید 

می‌خواهید از چه ابزاری برای تدوین تقویم استفاده کنید؟ در مرحلهٔ دوم تدوین تقویم محتوا باید به این سوال پاسخ دهید. شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند ترلو و گوگل‌ شیت برای ایجاد تقویمتان بهره ببرید. 

برای پیدا کردن مناسب‌ترین ابزار به نکته‌های زیر توجه کنید: 

  • آیا ایده‌های خود را مستند کرده‌اید؟ چه ابزاری به شما اجازه می‌دهد ایده‌ها را در کنار تقویمتان در اختیار تیمتان بگذارید؟ 
  • با کمک کدام ابزار می‌توانید فرم‌های درخواست ایجاد کنید؟ ممکن است سایر تیم‌ها مانند تیم فروش به محتوای خاصی نیاز داشته باشند. 
  • هر ابزار چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای مثال امکان فیلتر کردن و ویرایش هم‌زمان به شما اجازه می‌دهد بهتر عمل کنید. 
  • کدام ابزار به شما اجازه می‌دهد دسترسی‌های مختلفی را تعریف کنید؟ ممکن است شما بخواهید تقویمتان را گاهی اوقات با افراد غریبه به اشتراک بگذارید. 
  • آیا می‌توانید وظایف تعریف شده را کنترل و مدیریت کنید؟ 
  • کدام ابزار پس از هر تغییر به اعضای تیمتان اطلاع می‌دهد؟ آیا می‌خواهید برای آن‌ها پس از هر تغییری ایمیل بفرستید؟ 
  • آیا امکان ارسال نظر و تگ کردن کاربران وجود دارد؟ 
  • کدام‌یک از ابزارها تغییرات را رهگیری می‌کنند؟ 
  • آیا ابزار مورد نظر شما رایگان است؟ 
  • آیا به راحتی می‌توان با آن کار کرد؟ 
  • کدام‌یک از آن‌ها به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات را با سایر پلتفرم‌ها ادغام کنید؟ به‌عنوان مثال، با ادغام گوگل کلندر و گوگل شیت به‌طور خودکار رویدادی در گوگل کلندر پس از اضافه کردن تاریخ تحویل تعریف می‌شود. 

ابتدا به سوال‌های بالا پاسخ دهید و سپس با در نظر گرفتن نیازها و منابع خود بهترین ابزار را انتخاب کنید. نظر اعضای تیمتان را هم جویا شوید تا بهترین تصمیم را بگیرید. 

۳. کانال‌های انتشار خود را فهرست کنید 

تمام کانال‌هایی را که برای انتشار محتوا استفاده می‌کنید، فهرست کنید و لیست خود را در اختیار سایر اعضا بگذارید. این لیست به شما کمک می‌کند هیچ کانالی را فراموش نکنید.  

شما همچنین می‌توانید محتواهایتان را بر اساس این لیست اولویت‌بندی کنید. با کمک این لیست دیگر می‌دانید که چه زمانی از کدام کانال بیشتر یا کمتر استفاده کرده‌اید، چه کانالی برای شما بیشتر اهمیت دارد و باید برای کدام‌یک از آن‌ها وقت بیشتری بگذارید. 

فراموش نکنید که هر محتوایی برای هر کانالی مناسب نیست. به همین دلیل، شما باید محتوایی مناسب برای مخاطبانی که در آن کانال زندگی می‌کنند، ارائه کنید. 

۴. روند کار را شرح دهید 

تقویم‌ها زمانی به شما کمک می‌کنند که روند کار را مشخص کرده باشید. برای درک بهتر این موضوع، روند کار تولید محتوای بلاگ را در این بخش با یکدیگر مرور می‌کنیم. 

  • تحقیق کلمات کلیدی 
  • انجام‌دادن تحقیق دربارهٔ موضوع‌های مرتبط با کلمه‌های کلیدی منتخب 
  • نوشتن محتوا 
  • ویرایش و اصلاح اشتباه‌های املایی و نگارشی 
  • بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو 
  • طراحی عناصر بصری 
  • انتشار 
  • توزیع 
  • تجزیه‌وتحلیل عملکرد  

۵. زمان انجام فعالیت‌ها را مشخص کنید 

مشخص‌کردن زمان انجام فعالیت‌ها در تقویم

بعد از مشخص‌کردن روند کار، به سراغ ایجاد جدول زمان‌بندی بروید. برای انجام این کار، ابتدا باید بدانید هر مرحله از کار چقدر طول می‌کشد. از اطلاعات قبلی خود برای مشخص کردن زمان انجام هر مرحله استفاده کنید. اگر کار خود را تازه شروع کرده‌اید، زمان مورد نیاز برای انجام هر مرحله را می‌توانید پس از مدتی با ارزیابی روند کار به دست بیاورید. 

به عنوان مثال، ممکن است شما دو روز برای تولید محتوا و سه روز برای ویرایش و بازبینی در نظر بگیرید. با این حال، پس از مدتی متوجه می‌شوید که به زمان بیشتری نیاز دارید. شما می‌توانید با رصد کردن روند کار در ماه‌های ابتدایی زمان‌بندی خود را بهبود ببخشید. 

زمان انجام تمام فعالیت‌هایی را که باید در تقویم محتوا پوشش دهید، مشخص کنید. شما باید اتفاق‌ها، رویدادها و مناسبت‌های مختلفی را در تقویم خود در نظر بگیرید. مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: 

  • مناسبت‌ها 
  • لانچ محصول یا خدمت  
  • کمپین‌های فصلی 
  • محتواهای سریالی 
  • اخبار و رویدادهای صنعت 
  • اخبار و رویدادهای محلی و جهانی 
  • رویدادها 
  • ترندها و موضوع‌های داغ روز 

۶. تقویم محتوا را پر کنید 

باید تقویم خود را پس از مشخص کردن زمان انجام فعالیت‌های مختلف بر اساس نیاز و اهدافتان پر کنید. فراموش نکنید تقویمتان وحی منزل نیست. به عبارت دیگر، ممکن است با توجه به شرایط مجبور شوید که آن را اصلاح کنید. 

از رنگ‌ها برای برجسته کردن بخش‌های مهم تقویم استفاده کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای متمایز کردن نویسنده‌، وضعیت‌ یا قالب‌ محتواهایتان بهره ببرید. رنگ‌ها به شما کمک می‌کنند تا روند کار را بهتر و سریع‌تر رصد کنید. 

شما همچنین می‌‌توانید رنگی خاص برای محتواهای همیشه سبز در نظر بگیرید. جدا کردن آن‌ها از سایر محتواها به شما کمک می‌کند به‌روز کردن آن‌ها را از یاد نبرید. 

دانلود تقویم محتوا  

نمونه تقویم محتوا

شما می‌‌توانید آستین‌های خود را بالا بزنید و طراحی تقویم خود را از صفر شروع کنید. با این حال، یک تمپلیت رایگان را برای راحت‌تر کردن کارتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را دانلود کنید. کافی است پس از دانلود، آن را با توجه به اهداف و نیازهای خود شخصی‌سازی کنید.

حال که با تقویم‌های محتوا و مراحل ایجاد آن‌ها آشنا شدید، وقت آن شده است که نگاهی به اهمیت تدوین آن‌ها بیندازیم. در بخش بعدی شما خواهید دید که چرا داشتن چنین تقویمی حیاتی است. 

اهمیت تدوین تقویم محتوا

اهمیت ساخت تقویم

شما به تقویم محتوا صرف نظر از اینکه کسب‌وکارتان در کجای مسیر عمر خود قرار دارد، نیاز دارید. آیا بدون برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید مطمئن شوید که به اهدافتان می‌رسید، نیاز مخاطبان خود را برآورده می‌کنید و از منابع خود به‌خوبی استفاده می‌کنید؟ بی‌شک، خیر! برای درک بیشتر اهمیت تقویم‌های محتوا با یکدیگر مهم‌ترین دلایل تدوین آن‌ها را در این بخش مرور خواهیم کرد. 

۱. ساماندهی تولید، انتشار و توزیع محتوا 

رتق و فتق فعالیت‌های بازاریابی یکی از مهم‌ترین دلایل تدوین تقویم‌ به حساب می‌آید. شما با کمک تقویمتان می‌دانید که در یک دوره زمانی مشخص چند محتوا، از چه نوعی و در کجا خواهید داشت. 

با بررسی تقویمتان می‌توانید شکاف‌های موجود را شناسایی کنید. ممکن است مناسبت خاصی را فراموش کرده باشید یا حتی یادتان رفته باشد که تاریخ انتشار کتاب الکترونیکی خود را مشخص کنید.  

داشتن تقویم‌ همچنین باعث می‌شود دید بهتری نسبت به آینده پیدا کنید. به عبارت دیگر، با تقویمتان یک گام جلوتر از امروز حرکت خواهید کرد. کافی است نگاهی به تقویم خود بیندازید تا ایده‌های جذاب و اثربخشی را از دل آن برای محتواهای بعدی بیرون بکشانید. 

۲. مدیریت زمان 

همانطور که گفته شد مهلت تحویل محتوا یکی از عناصر مهم تقویم به حساب می‌آید. از این رو، محتوایی باکیفیت را پیش از زمان مقرر و بدون استرس تهیه می‌کنید. 

با مشخص کردن زمان تحویل اجازه نمی‌دهید که تمام کارها به دقیقهٔ نود موکول شود. شما دیگر می‌دانید چه چیزی بیش از سایر موضوع‌ها اولویت دارد و زمان کافی برای آن در نظر می‌گیرید. علاوه بر این، داشتن زمان کافی برای تولید محتوا باعث می‌شود که محتوایی باکیفیت و عاری از هر گونه اشتباه نگارشی یا املایی تولید کنید. 

از طرفی، زمان‌بندی دقیق شما باعث می‌شود که ثبات خود را حفظ کنید. انتشار منظم و مداوم محتوا باعث می‌شود که مخاطب به شما بیشتر اعتماد کند. علاوه بر جلب اعتماد و رضایت مخاطب، شانس برگشت او را افزایش می‌دهید؛ زیرا او زمان انتشار محتواهای شما را می‌داند. 

۳. تعهد و پاسخگویی اعضای تیم  

شما در تقویمتان مسئولیتی مشخص برای هر کدام از اعضای تیمتان تعریف می‌کنید. اعضای تیم شما می‌دانند که هر محتوا را در چه تاریخی و در چه قالبی تحویل دهند.  

برای مثال کدام یک از اعضای تیم شما مسئول تهیه محتوای بلاگ است؟ چه یادداشتی را باید در این هفته تحویل دهد؟ مشخص بودن برنامهٔ کاری هر کدام از اعضا به شما اجازه می‌دهد روند کار را پیگیری کنید. به همین خاطر، جای هیچ عذر و  بهانه‌ای باقی نمی‌ماند! 

اگر به حضور در یک تیم دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، می‌توانید به صفحهٔ استخدام ما سر بزنید.

۴. بهبود سئو و تعامل بیشتر 

همانطور که گفته شد شما پیش از تدوین تقویم محتوا باید استراتژی بازاریابی محتوای خود را مشخص کنید. مشخص کردن استراتژی و سپس تدوین تقویم به شما کمک می‌کنند تا کارهایتان را منظم پیش ببرید. تولید مداوم محتوای جذاب و گیرا یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو به شمار می‌آید. شما با چنین محتوایی شانس بیشتری برای کسب رتبهٔ خوب در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو خواهید داشت.  

همانطور که اشاره شد ثبات در تولید محتوا منجر به بازگشت مخاطب می‌شود. با گذشت زمان مخاطبان بیش از پیش با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند. افزایش تعامل مخاطب به معنای بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا است.  

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین چک‌لیست سئو سایت و محتوا 2022

تدوین تقویم محتوا = تولید، انتشار و توزیع منظم

بازاریابی محتوا، فرآیندی زمان‌بر است که به توجه و پیگیری مداوم نیاز دارد. به همین دلیل، شما باید با تدوین تقویم محتوا مسیر را برای خودتان و اعضای تیم محتوایتان روشن کنید.  

شما با کمک تقویمتان دیگر می‌دانید که چه زمانی محتواهایتان آماده می‌شود، در چه روزی منتشر می‌شوند و از چه کانالی برای توزیع آن‌ها بهره می‌برید. اعضای تیمتان هم می‌توانند زمانشان را با بررسی وظایف خود در تقویم بهتر مدیریت کنند. از این رو، تدوین تقویم باعث می‌شود که نه تنها چیزی را فراموش نکنید، بلکه آن را در زمان مقرر ارائه کنید. 

آیا تا به حال از تقویم‌های محتوا برای ساماندهی فعالیت‌های بازاریابی محتوای خود بهره برده‌اید؟ تجربهٔ خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا به تقویمی گفته می‌شود که در آن وظایف اعضا، زمان و کانال انتشار محتواهای خود را مشخص می‌کنید.

چرا به تقویم محتوا نیاز داریم؟

تقویم محتوا به شما کمک می‌کند محتواهای خود را منظم و مداوم تولید، توزیع و ترویج کنید. از طرفی، با تدوین این تقویم نیازهای خود را شناسایی می‌کنید تا بتوانید عملکرد بهتری در آینده داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. ممنون از مطالب مفیدتون.تمپلیت تقویم محتوایی که برای دانلود قرار دادید بسیار کاربردی بود سپاس گزارم.

    1. سپاس از حسن توجه و بازخورد مثبتتون 🍀 خوشحالم که تمپلیتمون به دردتون خورده 🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا