دسته‌بندی نشده

موفقیت شغلی | از تعریف تا راهکارهای کاربردی

همه افراد دوست دارند در طول زندگی خود به هدف موفقیت شغلی برسند. در حقیقت کمتر کسی را می‌توان یافت که علاقه‌ای به موفقیت در جنبه‌های مختلف زندگی نداشته باشد. از این رو موفق شدن در ابعاد مختلف زندگی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی هر فرد است.

خیلی از افراد در کسب و کار خود موفق نمی‌شوند و دائما در جستجوی این موضوع هستند که چطور می‌توان به موفقیت شغلی رسید. آیا برای رسیدن به این هدف بایستی آدم بسیار باهوشی باشیم؟ یا خیلی زیاد کار کنیم؟

یکی از نکات مهم در زمینه موفقیت کاری، استخدام در یک شرکت خوب است. برای اینکه با فرصت‌های شغلی شرکت‌های برتر ایران آشنا شوید، سری به پلتفرم کاریابی آنلاین دانشکار بزنید.

پیش از این که به راه‌های رسیدن به موفقیت در شغل و کسب و کار بپردازیم، بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلا موفقیت شغلی چیست ؟

موفق نبودن یا موفق بودن در یک کسب و کار موضوعی است که با ارزیابی وضعیت شغلی یک فرد با ایده‌آل‌هایش مشخص می‌شود. البته از نظر اکثر مردم تنها داشتن شهرت زیاد و همچنین درآمد بالا مشخص کننده این است که آیا کسی در شغلش موفق بوده است یا خیر. اگر چه رسیدن به شهرت و درآمد خوب یکی از نشانه‌های موفقیت شغلی است اما به هیچ وجه برای اثبات موفقیت در شغل کافی نیست.

می‌توانید به سادگی افراد زیادی را بیابید که پس از سال‌های تلاش توانستند به اوج ثروت و شهرت برسند اما همچنان از شغل خود رضایت ندارند و از این موضوع رنج می‌برند.

موفقیت شغلی

موفقیت شغلی چیست؟

در تعریف موفقیت در یک حرفه یا شغل نیاز داریم به بررسی ابعاد درونی و بیرونی متعددی بپردازیم. منظور از ابعاد بیرونی مسائلی همچون حقوق و مزایای آن شغل، پتانسیل رشد و ارتقا جایگاه شغلی و مسائلی از این دست است. ابعاد درونی نیز به عواطف و احساسات فرد نسبت به جایگاه شغلی معنا می‌شود. بسیار مهم است که شما شغلی داشته باشید که آن را دوست دارید و نسبت به آن احساس رضایت می‌کنید.

در واقع برای این که متوجه شوید موفقیت شغلی دارید ، بایستی این موضوع را بررسی کنید که آیا این شغل از نظر ابعاد بیرونی و درونی مورد رضایت شما است یا خیر. البته نیازی نیست همه افراد از یک معیار مشخص استفاده کنند. این معیار بایستی مورد رضایت شما باشد.

به عنوان مثال یکی از مسائل مهم، توجه به میزان درآمد است. حال یک شخص درآمد چند میلیونی در روز را ایده‌آل خود می‌داند در حالی که شخص دیگری به دریافت این رقم برای یک ماه نیز رضایت دارد. این موضوع به شما بستگی دارد نه کس دیگری.

اگر می‌خواهید بدانید که در زندگی کاری خود موفق شده‌اید یا خیر، بهتر است سوالات زیر را از خودتان بپرسید و صادقانه به آن‌ها جواب دهید.

آیا شغل خود را دوست دارید؟

 این سوال یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که مشخص می‌کند شما در زندگی کار خود موفق شده‌اید یا خیر؟

برای فهمیدن به این سوال به حس و حال خود در روزهای هفته توجه کنید. آیا صبح‌ها پس از بیداری و برای شروع یک روز کاری، خوشحال یا هیجان زده هستید؟ آیا از شنبه‌ها متنفرید یا به استقبال اولین روز کاری در هفته می‌روید؟ آیا پرانرژی کار خود را شروع می‌کنید؟

پاسخ به این سوالات مشخص می‌کند که چه میزان به شغل خود علاقه دارید.

آیا بهترین شغل ممکن را انتخاب کرده‌اید؟

ممکن است به موضوعات مختلفی علاقه مند باشید و هر یک بتواند شغل خوبی برای شما دست و پا کند. آیا احساس می‌کنید جایگاه شغلی که هم اکنون دارید بهترین انتخاب پیش روی شما بوده است؟ یا چون کار ساده‌تری بوده است آن را انتخاب کرده‌اید؟

از حقوق دریافتی خود راضی هستید؟

یکی دیگر از مسائلی که موفقیت شغلی را مشخص می‌کند، حقوق و مزایا آن شغل است. آیا حقوق و مزایای شغلی که هم اکنون دارید برای شما کافی است؟ آیا می‌توانید زندگی راحتی با آن داشته باشید؟ بدیهی است که حقوق بیش از حد کم نمی‌تواند نشانه موفقیت شغلی باشد. حقوق شغل شما باید بتواند زندگی شما را اداره کند.

سوالات دیگری نیز در این رابطه وجود دارند. آیا از استعداد خود در شغلتان بهره می‌گیرید؟ پیشنهاد می‌کنیم زمانی را به خود اختصاص دهید و به این سوالات مهم پاسخ دهید.

حقوق دریافتی

برای موفقیت کاری به چه چیزهایی نیاز داریم؟

مطالعات و تحقیقات متعددی در رابطه با موفقیت شغلی صورت گرفته است که هر یک به موضوعات خاصی اشاره دارند. در این قسمت قصد داریم به برخی از ویژگی‌های یک فرد موفق در کسب و کار بپردازیم.

·       تلاش لازمه موفقیت شغلی است.

شما برای موفق شدن در کسب و کار خود نیاز دارید علاوه بر دوست داشتن آن کار، تلاش و سخت کوشی زیادی نیز داشته باشید. باید بتوانید تمرکز و توجه زیادی را برای انجام آن اختصاص دهید. از موانع پیش رو نهراسید و با تمام توان خود در این راه پیش بروید.

بسیاری سخت کوشی را مهم‌ترین عامل موفقیت کاری می‌دانند، حتی بالاتر از هوش و آی‌کیو. البته باید بیان کنیم که منظور ما از سخت کوشی تلاش مداوم کورکورانه و بدون توجه به آینده قدم  برداشتن نیست. منظور ما از تلاش و سخت کوشی این است که با در نظر گرفتن تمامی عوامل و کاملا حساب شده به حل موانع بپردازید.

·       توجه به نظم و برنامه ریزی.

داشتن برنامه و نظم به شما کمک می‌کند خیلی بهتر بتوانید در جاده رسیدن به اهداف شغلی خود حرکت کنید و کارایی و عملکرد خود را افزایش دهید. یکی از مهم‌ترین فایده‌های داشتن یک برنامه منظم و منسجم این است که شما به خوبی می‌توانید اولویت اصلی زندگی کاری خود را مشخص کنید.

در این صورت می‌دانید که در طول ساعات کاریتان باید به چه موضوعی اهمیت فراوان دهید.

داشتن برنامه به شما کمک می‌کند که از مسیر اصلی خود دور نشوید و با تمرکز کامل به اهداف کاری خود بپردازید.

·       در مسیر موفقیت شغلی خود نیاز دارید خلاقیت و انعطاف داشته باشید.

یکی از مسائل مهمی که می‌تواند در مسیر موفقیت کاری شما نقش پررنگی داشته باشد، داشتن خلاقیت و انعطاف است. اگر در مسیر رسیدن به اهداف خود خلاقیت داشته باشید، می‌توانید در شرایط مهم و تاثیرگذار، راهکارهای کارآمد منحصر به فرد و خاصی را ابداع کنید. راهکارهایی که می‌توانند مسیر رسیدن به موفقیت شما را کوتاه‌تر کنند.

همچنین باید بدانید که قرار نیست روزگار همیشه بر مراد شما باشد و زمان‌هایی وجود دارند که شرایط دشواری پیش رو شما قرار می‌گیرد. در این زمان‌ها نیاز دارید انعطاف‌پذیر باشید و بتوانید در این شرایط سخت دوام بیاورید.

خلاقیت و انعطاف

·       پایبندی و توجه به اصول اخلاقی

توجه به اصول اخلاقی یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت در زندگی است. توجه به این اصول نقش پر رنگی در شکل‌گیری ارتباطات قدرتمند و موفقیت شغلی دارند. علاوه بر این موضوع آدمی نیاز دارد برای داشتن آرامش و وجدانی آرام این اصول را رعایت کند و هیچ‌گاه آن را زیر پای نگذارد.

·       به روز بودن و مطالعه مداوم

برای این که در شغلی موفق شوید یا موفق بمانید، قطعا نیاز دارید آموزش‌های به روز و جدیدی را در حوزه مدنظرتان ببینید. پیشنهاد می‌کنیم به این موضوع حتما توجه لازم را داشته باشید و همواره سعی کنید در حیطه کاری خود پیشرفت کنید.

چگونه به موفقیت شغلی برسیم؟

برای رسیدن به موفقیت شغلی، نکات و مسائل گوناگونی وجود دارند و هر چه بیشتر تسلط خود را در این حیطه افزایش دهید، می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید. در ادامه چند مورد از کارهایی را که برای رسیدن به موفقیت کاری به آن‌ها نیاز دارید بیان خواهیم کرد.

بدانید قرار است چه کاری انجام دهید.

شما باید بتوانید یک تعریف واضح و شفافی از علایق و توانایی‌های خود داشته باشید و بتوانید در مدت زمان کوتاهی آن‌ها را به خوبی بیان کنید. چرا که فرصت‌های ایده‌آل شغلی در زمان‌های غیرقابل انتظار سراغ ما می‌آیند و اگر ما آمادگی کاملی نداشته باشیم و نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، نمی‌توانیم به موفقیت شغلی نزدیک شویم.

پیشنهاد می‌کنیم نقاط قوت و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در انجام چه کارهایی مهارت دارید؟ آیا توانایی‌های خود را مشخص کرده‌اید؟ قطعا اگر از فرد موفقی این سوالات را بپرسید؛ خواهد توانست در مدت زمان بسیار کوتاهی و تنها با بیان چند کلمه کلیدی به این سوالات به خوبی پاسخ دهد.

از طرف دیگر نیاز دارید نقاط ضعف خود را نیز به خوبی بشناسید. درست است که دانستن نقاط قوت می‌تواند به پیشرفت شما و موفقیت شغلی شما کمک شایانی کند، اما دانستن نقاط ضعف نیز مزایای خاص خود را دارند. می‌توانید با شناخت و تقویت نقاط ضعف خود آن را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

کار گروهی را یاد بگیرید.

قطعا قادر نخواهید بود تمام کارهای یک پروژه را خودتان انجام دهید. شما نیاز دارید کار کردن به صورت گروهی را یاد بگیرید تا بتوانید به موفقیت کاری دست یابید. کار گروهی یکی چالش‌های مردم کشور ما است و اغلب افراد نمی‌توانند به خوبی در کارهای گروهی شرکت کنند و کارایی لازم را داشته باشند.

اگر کار گروهی را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید پیشرفت بسیار بزرگی در زندگی کاری خود داشته باشید و در کسب و کار خود موفق باشید.

کار گروهی

محدودیت‌های خود را مشخص کنید.

قطعا در طول زندگی با پیشنهادها و موقعیت‌های شغلی متنوعی روبرو خواهید شد و نمی‌توانید به همه آن‌ها پاسخ مثبتی دهید. برای این که بتوانید بهترین موقعیت شغلی را انتخاب کنید نیاز دارید خط قرمزها و محدودیت‌هایی را برای خود انتخاب کنید.

از ابتدا مشخص کنید که به دنبال چه چیزی هستید. آیا می‌خواهید کارمند باشید یا کارآفرین؟ دوست دارید در چه حیطه‌هایی کار کنید؟ آیا مزایای شغلی بیشتر برای شما اهمیت دارد یا پتانسیل رشد در آن جایگاه شغلی؟

تمامی این موارد را برای خود مشخص کنید و در هنگام انتخاب موقعیت‌های شغلی به آن‌ها توجه کنید.

از اشتباهاتی که مرتکب می‌شوید، درس بگیرید.

همه افراد در مسیر زندگی کاری خود، مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. از موفق‌ترین کارآفرینان دنیا گرفته تا کارمندان ساده. شما زمانی می‌توانید به موفقیت شغلی برسید که از این اشتباهات درس بگیرید و از آن‌ها در جهت توسعه استفاده کنید.

این موضوع، موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد اما باید بدانید که بسیاری از افراد اشتباهات خود را بررسی نمی‌کنند و در عوض به صورت مداوم آن‌ها را تکرار می‌کنند.

اگر به بررسی اشتباهات خود بپردازید می‌توانید در مسیر شغلی خود رشد کنید و تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنید.

درس گرفتن از اشتباهات

از منطقه امن خود خارج شوید.

برای آن که پیشرفت کنید نیاز دارید از منطقه امنی که در زندگی خود ساخته‌اید خارج شوید. ببینید چه چالش‌ها و اهداف شغلی وجود دارند که دوست دارید به آن‌ها برسید اما از مسیر رسیدن به آن‌ها هراس دارید. تلاش کنید توانمندی‌های خود را گسترش دهید و به سراغ آن‌ها بروید.

از شنیدن انتقادات استقبال کنید.

اگر از سوی مشتریان یا همکاران به شما یا مجموعه شما انتقاداتی وارد شد، سعی کنید از آن‌ها استقبال کنید و به آن‌ها به چشم فرصت نگاه کنید. در واقع بازخورد دیگران یکی از بهترین راه‌های ارزیابی عملکردتان است. اگر بازخورد منفی دریافت کردید به جای تلاش برای نادیده گرفتن آن، به آن توجه کنید. توجه به این بازخوردها می‌تواند موفقیت شما را در پی داشته باشد و شما را به هدف خود که موفقیت شغلی است نزدیک کند.

شبکه ای از ارتباطات قوی و موثر بسازید.

معاشرت با افراد صاحب سبک در هر کاری می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. داشتن یک شبکه ارتباطات قوی و موثر می‌تواند منجر به موفقیت شغلی شما شود. چرا که این شبکه می‌تواند در مواقع بسیاری به داد شما برسد. می‌توانید از تجربیات این افراد استفاده کنید. می‌توانید با همکاری این افراد موقعیت‌ها و فرصت‌های استخدام جدیدی ایجاد کنید و …

به صورت صحیح واکنش نشان دهید.

اگر در رابطه با موضوعی نظر، پیشنهاد یا انتقادی دارید و می‌خواهید آن را به مشتریان، همکاران یا مدیران خود انتقال دهید؛ بهتر است از شیوه مناسبی استفاده کنید. شما می‌توانید با انتخاب یک شیوه صحیح هم نظر خود را بیان کنید و هم به ایجاد یک ارتباط پایدار کمک کنید.

سخن آخر

موفقیت شغلی موضوع بسیار گسترده‌ای است و می‌توان ساعت‌ها در رابطه با آن به گفتگو پرداخت. اما به طور کلی می‌توانیم بگوییم که اگر یک شغل بتواند به ابعاد مختلف بیرونی و درونی ما پاسخ کامل بدهد، آن موقع است که به موفقیت شغلی رسیده‌ایم. بنابراین اگر شما شغلی دارید که از انجام آن لذت می‌برید، آن شغل حقوق و مزایایی دارد که مخارج شما را به راحتی تحت پوشش قرار می‌دهد و در آن شغل از استعداد شما استفاده می‌شود؛ در این صورت می‌توانیم بگوییم که شما در شغل خود موفق هستید و به هدف موفقیت شغلی در زندگی خود رسیده‌اید.

سوالات متداول

موفقیت شغلی چیست ؟

موفقیت شغلی به دو بخش مالی و روحی روانی تقسیم بندی می‌شود …

برای موفقیت شغلی به چه چیزهایی نیاز داریم؟

تلاش، نظم، برنامه ریزی، خلاقیت، انعطاف، پایبندی به اصول اخلاقی و بروز بودن تاثیرگذار هستند.

منبع: topresume

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا