نمایشگاه کار

بررسی مزایای برگزاری نمایشگاه کار از دید کارفرمایان 

پیدا کردن کارمند مناسبی که با فرهنگ سازمان و موقعیت شغلی مورد نظر تطابق حداکثری داشته باشد، کار سخت و زمان‌بری است. به همین منظور برپایی و حضور در نمایشگاه‌های کار به عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌های موجود برای یافتن، گزینه مورد نظر سازمان‌ها شناخته شده است. در ادامه این مقاله به تعریف جامعی از نمایشگاه کار و نکات مهمی که سازمان‌ها باید مورد توجه قرار دهند، خواهیم پرداخت.

نمایشگاه کار چیست؟

به بیان ساده و شیوا نمایشگاه کار رویدادی است که توسط شخص ثالث ( غیر از کارجو و کارفرما ) بطور فیزیکی و یا مجازی برای کمک به یافتن بهترین گزینه برای سازمان برپا میشود. این‌گونه بیان شده که کارجویان کم‌سابقه و یا دانشجویان تازه فارغ التحصیل حضور پررنگ‌تری نسبت به دیگر افراد در نمایشگاه کار دارند.

این رویداد با هدف تسهیل در فرآیند جذب و استخدام، برگزار می‌شود. هر یک از طرفین حاضر در این رویداد ( کارجویان و کارفرمایان) باید برای ایجاد تجربه مثبت برای یکدیگر نهایت تلاش خود را به‌کار بگیرند. حضور در چنین اجتماعاتی برای سازمان‌ها دارای مزایای بزرگی است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

حضور در نمایشگاه کار برای کارفرمایان چه مزیتی دارد؟

برخلاف تصور عدم کارایی نمایشگاه‌های کار، که احتمالا برای خیلی از افراد شکل گرفته است، کماکان بسیاری از صاحبان کسب و کارها از طریق حضور در این رویدادها اقدام به جذب و استقرار نیروی مورد نظرشان می‌کنند.

با مطالعه مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، به اهمیت حضور کسب و کارها و مزیت حاصل از شرکت در رویداد نمایشگاه کار برای سازمان‌ها پی خواهید برد.

حضور در نمایشگاه کار برای کارفرمایان چه مزیتی دارد؟

دسترسی راحت به مجموعه عظیمی از کارجویان مستعد

با حضور در نمایشگاه کار و احداث یک غرفه معمولی، میتوانید به سادگی در مدت زمان کوتاهی با کارجویان علاقه‌مند به بحث و گفتگو بپردازید. نکته هیجان‌انگیز حضور در این رویدادها امکان ترکیب برخی از مراحل مصاحبه است. به عنوان مثال شما در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید نسبت به وجود صداقت کارجویان در اطلاعات موجود در رزومه اطلاع پیدا کنید.

ارتقا برند کارفرمایی

مدیران حرفه‌ای از حضور در نمایشگاه های کار به عنوان مزیتی برای اقدامات روابط عمومی کسب و کار یاد می‌کنند. در واقع سازمان‌ها از این روش به عنوان راهی کم هزینه برای برجسته کردن نام و نشان کسب و کارشان بهره می‌گیرند. حضور در نمایشگاه‌های کار باعث می‌شود تا کارجویان برای آگاهی از موقعیت شغلی باز سازمان‌ها اقدام به جستجو و کسب اطلاعات درباره کسب و کار مورد نظرشان کنند. 

شایان ذکر است که حضور در نمایشگاه کار باعث تقویت برند کارفرمایی خواهد شد. توجه به این نکته باعث می‌شود که سازمان‌ها، موفقیت چشمگیری را تجربه کنند. اما برند کارفرمایی چیست و چه ارزشی برای شرکت‌ها خلق می‌کند؟

برند کارفرمایی چیست؟

بطور کلی مفهوم برند کارفرمایی، درک و دیدگاه کارجویان،کارمندان یا حتی دیگر سازمان‌ها،  از کسب و کار شما به عنوان یک کارفرما است. برند کارفرمایی زمانی همه‌گیر خواهد شد که تمایلات و انتظارات کارمندان با شرایط سازمان برای ایجاد تجربه بهتر هم‌راستا شود.اگر این مورد به درستی محقق شود کارجویان زیادی تمایل به حضور در شرکت شما خواهند داشت.

برخی از مواردی که در ادامه ذکر شده است، در تصمیم‌گیری افراد برای حضور در سازمان موثر خواهد بود. همچنین برای مطالعه بیشتر در این خصوص به مقاله برند کارفرمایی فرشته نجات شرکت‌ها مراجعه کنید.

  1. محبوبیت و شهرت سازمان
  2. سبک مدیریت  
  3. پیشرفت شغلی
  4. کیفیت کار
  5. مزایای مالی
  6. مزایای غیرمالی
  7. کارگروهی

ایجاد شبکه با دیگر کسب و کارها

تجربه استخدام موفق افراد، صرفا با حضور و ملاقات با کارجویان در نمایشگاه میسر نمی‌شود. فضای جذب و استخدام متخصصان، نیازمند روابط قوی و سازنده با کارجویان علاقه‌مند و دیگر کسب کارها است. هرچند که حضور در شبکه‌های اجتماعی فرآیند شبکه سازی را در مقایسه با گذشته راحت‌تر کرده، اما کماکان ملاقات حضوری و صحبت با افراد به عنوان مهم‌ترین راه ارتباطی شناخته شده است.

نمایشگاه کار به عنوان روشی موثر برای گرد هم‌آوردن افراد و شرکت‌ها و ایجاد یک رابطه دو طرفه برپا می‌شود. 

تسهیل فرآیند جذب و استخدام

مدیران هوشمند سازمان‌ها همیشه به دنبال جذب استعدادهای برتر هستند. به عنوان صاحب کسب و کار اگر هم موقعیت باز برای جذب ندارید در نمایشگاه کار حضور پیدا کنید. از آشنایی با کارجویان مستعد و مطالعه رزومه آنها در زمان برگزاری رویداد، به عنوان بزرگترین مزیت برپایی نمایشگاه یاد می‌شود، چرا که می‌تواند در زمان استخدام باعث صرفه‌جویی در زمان مدیران جذب شود.

این چند دلیل نشان می‌دهد که حضور در نمایشگاه های کار چه میزان برای سازمان‌ها حائز اهمیت است و چه نقش مثبتی در استراتژی‌های جذب و استقرار منابع انسانی ایفا می‌کند. اما داستان حضور در نمایشگاه کار به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه نیازمند اقدامات دیگری است، که به حضور پر‌‌رنگ‌تر و موثر‌تر سازمان‌ها کمک میکند. در ادامه مطب برخی از این اقدامات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تسهیل فرآیند جذب و استخدام

اقدامات سازمان‌ها پیش از شروع نمایشگاه کار

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، مزیت اصلی برگزاری نمایشگاه کار، برقراری ارتباط با کارجویان علاقه‌مند برای استخدام است. اما در نظر داشته باشید که حضور بدون برنامه در این‌گونه رویدادها نه تنها کمکی به سازمان و فرآیند شبکه‌سازی نمی‌کند، بلکه آسیب جدی به برند و سازمان وارد می‌کند.

برای ایجاد و ساخت یک تجربه مفید بهتر است اقداماتی را قبل از حضور در نمایشگاه انجام دهید. برخی از این اقدامات عبارتند از: 

  • شناخت دقیق هدف سازمان از استخدام نیرو
  • انتخاب درست نمایندگان حاضر در نمایشگاه
  • سفارش دکور مناسب برای غرفه
  • تدوین سوالات مهم در مصاحبه
  • برنامه ریزی برای اقدامات بازاریابی سازمان از قبیل کارت ویزیت، هدایا، بروشور و غیره
  • تبلیغات (که معمولاً برگزار کنندگان نمایشگاه در این امر نقش بسزایی دارند پس چه بهتر که برگزارکننده‌ای را انتخاب کنید که دیتای دقیقتری برای تبلیغ دارد.)

مدیران شرکت‌ها در طول برگزاری نمایشگاه کار چه اقداماتی باید انجام دهند؟

مدیران شرکت‌ها در طول برگزاری نمایشگاه کار چه اقداماتی باید انجام دهند؟

بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه پیشنهاد کرده‌اند که در صورت لزوم و با در نظر گرفتن شرایط، در روز برگزاری یک لپتاپ در اختیار کارجویان قراردهید. وجود این لپتاپ باعث می‌شود که داوطلبین و کاندیدای شغلی شما در همان لحظه وب‌سایت شما و محصولات سازمان را بررسی کرده و با حوزه فعالیت شرکت به خوبی آشنا شوند.

برقراری ارتباط با افراد جویای کار احتمال پیدا کردن بهترین گزینه برای موقعیت شغلی باز سازمان را افزایش خواهد داد. زمان‌بندی مناسب از ازدحام جمعیت در مقابل غرفه کسب و کار شما جلوگیری می‌کند. 

در طول مصاحبه‌ها نکات مهم و قوت هر فرد را بطور دقیق یادداشت کنید. رعایت این مورد به یادآوری هرچه سریع‌تر کارجویان پس از رویداد، کمک شایانی خواهد کرد. 

متاسفانه بسیاری از کارجویان همیشه از سازمان‌ها به علت عدم آگاهی نسبت به نتیجه مصاحبه‌ها ناراضی هستند. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که در طول مصاحبه‌ها، بطور تخمینی یا قطعی مدت انتظار کارجویان برای اطلاع از نتیجه را به آنان اطلاع دهید.

همیشه توجه داشته باشید که همان‌قدر که شما به عنوان صاحب کسب و کار حق پرسش و پاسخ از کارجویان را برای خود قائل هستید، کارجویان هم برای انتخاب بهترین گزینه و آگاهی از شرایط حاکم بر سازمان شما، پرسش را به عنوان حق ابتدایی‌شان در نظر می‌گیرند. بنابراین همیشه جذاب‌ترین اطلاعات را در اختیار کارجویان قرار دهید.

مهمترین اقدامات کسب و کارها بعد از نمایشگاه کار

حضور در نمایشگاه کار تنها بخشی از فرآیند جذب و استخدام شما است. به همین خاطر بعد از رویداد با کارجوی علاقمندی که طی برگزاری رویداد پیدا کردید که با معیارهای سازمانی شما مطابقت داشت، تماس بگیرید.

هماهنگی برای پیشبرد مراحل بعدی مصاحبه می‌تواند شامل ارائه یک موضوع برای آزمایش مهارت تخصصی فرد یا مراجعه حضوری به دفتر شرکت باشد. پس از انجام تک‌تک مراحل استخدام نوبت به مهمترین بخش یعنی تحلیل و نتیجه گیری مصاحبه‌ها می‌رسد.

با توجه به شرایط و رویکردهای موجود بسیاری از سازمان‌ها، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ کار به صورت مجازی میکنند. اما برگزاری نمایشگاه کار مجازی چه مزایا و معایبی دارد؟

بررسی مزایا و معایب نمایشگاه کار مجازی

با حضور تکنولوژی در تمامی مراحل زندگی افراد و گرایش کارجویان در بکار گیری پتانسیل‌های موجود در آن، بسیاری از رویدادها هم برای افزایش بازدهی به سمت استفاده از این بستر رفته‌اند.

دسترسی به تعداد زیادی از کارجویان و علاقه‌مند و مستعد، صرفه‌جویی در هزینه و زمان سازمان‌ها و غیره را عموما به عنوان مهم‌ترین علل تغییر رویکرد در برگزاری رویداد نمایشگاه کار به‌شمار می‌آورند. در ادامه مقاله به بررسی علل تمایل کسب و کارها برای حضور در نمایشگاه مجازی کار را مورد میپردازیم.

کاهش هزینه سربار سازمان‌ها

میزبانی کارجویان بصورت مجازی باعث کاهش هزینه‌های تحمیلی به شرکت می‌شود. چرا که از انجام هزینه‌هایی نظیر چاپ کاتالوگ، غرفه سازی و غیره جلوگیری می‌کند. بعلاوه ممکن است رویداد نمایشگاه کار، در شهر یا استان دیگری مستقر باشد، پس برای حضور در چنین رویدادی هزینه سفر هم به سازمان تحمیل خواهد شد. 

سهولت در برنامه ریزی

در رویدادهای شغلی که به صورت آنلاین برپا می‌شود سازمان‌ها می‌توانند با تدوین یک برنامه کلی برای جزییات، اقدامات مهمی را انجام دهند. به عنوان مثال شرکت‌ها می‌توانند برای انجام مصاحبه‌ها به‌طور دقیق برنامه ریزی داشته باشند.

راحتی در دستیابی به اطلاعات کارجویان

همان‌طور که پیداست حضور در نمایشگاه کار مجازی بسیاری از مشکلات موجود در نمایشگاه کار سنتی را حل کرده است. به عنوان مثال ممکن است اطلاعات بسیاری از افراد مستعد در شلوغی و بحبوحه موجود در نمایشگاه مورد کم لطفی واقع شود. اما با برگزاری نمایشگاه کار بصورت آنلاین این امکان برای کارفرمایان فراهم است تا به تمامی اطلاعات کارجویان به سرعت و با تمام جزییات، فقط با چند کلیک ساده، دست پیدا کنند.

معایب برگزاری نمایشگاه کار مجازی

تا اینجا از مزیت‌های نمایشگاه کار صحبت کرده‌ایم، اما به برگزاری نمایشگاه کار مجازی ایراداتی هم وارد است.حال این ایرادات کدام است؟

  1. کاهش تماس چهره به چهره : بسیاری از صاحب نظران، صحبت چهره به چهره را بهترین نوع برقراری ارتباط تلقی می‌کنند. چرا که بسیاری از حالات چهره در بهبود فرآیند دریافت پیام نقش مهمی را ایفا می‌کند. 
  2. اختلالات اینترنت : احتمال قطعی و کاهش سرعت اینترنت، حین برگزاری جلسه مصاحبه آنلاین، دور از انتظار نخواهد بود. در نظر داشته باشید که این اختلالات از اثربخشی مصاحبه برای کارجو و کارفرما می‌کاهد.

جست‌وجو برای یافتن پرسنل کارآمد همیشه از مهمترین فرایندهای سازمانی به‌شمار می‌رود. شرکت‌هایی که به بهبود و ایجاد تجربه مثبت در مشتریان می‌اندیشند، همیشه جذب نیروی انسانی را با اولویت بالاتری پیگیری میکنند. سازمان‌ها با حضور در نمایشگاه‌های کار، به عنوان راه ارتباطی مستقیم با کارجویان اقدام به برقراری ارتباط می‌کنند.  در آخر به یاد داشته باشد که شما به عنوان یک استخدام کننده، ویترین شرکت هستید. تعاملات شما با کارجویان تاثیر زیادی در شناخت درست و صحیح افراد جویای کار دارد.

چه سوالاتی به طور معمول در نمایشگاه کار توسط کارفرمایان پرسیده می‌شود؟

چندین سوال هست که بطور متداول از کارجویان پرسیده می‌شود.به عنوان مثال از خودت بگو، چرا دوست داری اینجا کار کنی و غیره. ما در مقاله به 17 مورد از سوالات رایج در مصاحبه شغلی چگونه پاسخ دهیم؟ بطور کامل به بررسی این سوالات پرداخته‌ایم.

برپایی یک نمایشگاه کار موفق چگونه محقق می‌شود؟

توجه به جزییات و وجود برنامه ریزی دقیق میتواند در جریان پیدا کردن بهترین گزینه برای موقعیت شغلی باز در سازمان کمک شایانی کند. همچنین امکان برقراری ارتباط با کارجویان بدون واسطه میتواند کارفرمایان را برای پیدا کردن بهترین گزینه یاری دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا