بررسی مشاغل

شغل های رشته ریاضی | بازار کار رشته ریاضی چطور است؟

اگر در دوره متوسطه خود رشته ریاضی خوانده باشید، در هنگام انتخاب رشته دانشگاه می‌توانید انواع رشته‌های مهندسی را انتخاب کنید. رشته‌های مهندسی در داخل کشور محبوبیت بسیار بالایی دارند و مهندس‌ها در بین افراد جامعه دارای شان اجتماعی بالایی هستند. همچنین مهندسی درآمد خوبی دارد و از مشاغل پردرآمد دنیا محسوب می‌شود. در ادامه محبوب ترین شغل های رشته ریاضی را معرفی خواهیم کرد.

اگر هنوز در حال انتخاب رشته تحصیلی خود هستید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله شغل های رشته انسانی رو هم مطالعه کنید.

اگر شما از کودکان سوال بپرسید که دوست دارید در آینده چه شغلی داشته باشید، قطعا تعداد بسیار زیادی به مهندس شدن اشاره خواهند کرد.

مهندسی برق

مهندسی برق یکی از محبوب‌ترین مشاغل مهندسی است. در این رشته به مطالعه و کاربرد الکتریسیته، الکترونیک و الکترومغناطیس پرداخته می‌شود. از گذشته تا به امروز، مهندسی برق به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل صنعتی شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنم به آگهی‌های استخدام مهندس برق سری بزنید.

پیش نیاز

برای انتخاب این رشته بایستی در درجه اول به دروس محاسباتی ریاضی و فیزیک علاقه داشته باشید و مهارت شما در این دروس قابل قبول باشد. وقتی که شما رشته مهندسی برق را از بین شغل های رشته ریاضی برای تحصیل انتخاب می‌کنید، باید بدانید که یکی از سخت‌ترین رشته‌های دانشگاهی را انتخاب کرده‌اید. به همین دلیل نیاز است برای موفقیت تلاش زیادی داشته باشید.

مهندسی برق

بازار کار

از آنجایی که صنعت برق در کشور در حال رشد است، رشته مهندسی برق بازار کار خوبی دارد. با توجه به گرایشی که انتخاب می‌کنید می‌توانید در حوزه‌های مختلف این رشته مشغول به کار شوید. خوب است بدانید هر اندازه که مهارت و تجربه کاری شما بیشتر باشد، موقعیت‌های شغلی پیش روی شما نیز بیشتر خواهد بود. درآمد شما نیز با توجه به موقعیت شغلی شما متغیر است اما می‌توانید از طریق این رشته به درآمد بالایی برسید.

فارغ التحصیلان مهندسی برق می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی از جمله کارخانه‌های خودرو سازی، تولید محصولات الکتریکی، ذوب آهن، نیروگاه‌ها و غیره استخدام شوند.

مهندسی مکانیک

یکی دیگر از محبوب‌ترین شغل های رشته ریاضی، مهندسی مکانیک است. مهندسی مکانیک در واقع شکل کاربردی و عملی اصول فیزیکی است. مهندسی مکانیک بستری برای اجرا و پیاده سازی این اصول و کاربرد آن‌ها در صنعت است.

این مهندسی طیف وسیعی از موضوعات را تحت پوشش قرار می‌دهد و یکی از گسترده‌ترین رشته‌های مهندسی است. در این رشته با توجه به گرایش خود با موضوعاتی نظیر تولید و تبدیل انرژی، انجام کار و تبدیل حرکت، ساخت و تولید قطعات و ماشین آلات صنعتی، طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی روبرو خواهید بود.

در اکثر کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی کشور، به تخصص مهندسان مکانیک نیاز است.

مهندسی مکانیک

پیش نیاز

رشته مهندسی مکانیک برای کسانی مناسب است که به دروس ریاضی و فیزیک علاقه دارند و قدرت تجسمی خوبی دارند. یک مهندس مکانیک در طول دوران کاری و تحصیلی خود بارها با مباحثی همچون محاسبه نیرو، گشتاور، سرعت، دما، حرارت مبادله شده غیره مواجه خواهد شد.

از این رو نیاز است به این مباحث علاقه داشته باشید و بتوانید از این اطلاعات برای طراحی، ساخت و تعمیر  قطعات و ماشین آلات صنعتی استفاده کنید.

بازار کار

رشته مهندسی مکانیک برای کسانی که مهارت‌های لازم را داشته باشند، بازار کار خوبی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در انواع نیروگاه‌های تولید برق ( نیروگاه گازی، بخار، سیکل ترکیبی، خورشیدی و غیره)، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های فعال در زمینه تاسیسات حرارتی و برودتی، کارخانه‌های خودرو سازی، مجموعه‌های تولیدی قطعات صنعتی و بسیاری دیگر از مراکز خصوصی و دولتی استخدام شوند.

همان طور که می‌بینید موقعیت‌های شغلی استخدام مهندس مکانیک بسیار گسترده است.

مهندسی کامپیوتر

با گسترش تکنولوژی، امروزه مهندسی کامپیوتر جز پرطرفدارترین شغل های رشته ریاضی شناخته می‌شود. تا یک دهه پیش اکثرا این چنین بود که اغلب رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی کنکور ریاضی، مهندسی برق یا مهندسی مکانیک را انتخاب می‌کردند. اما در چند سال اخیر این روند تغییر کرده است و مهندسی کامپیوتر نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مهندسی کامپیوتر دارای دو گرایش نرم افزار و سخت افزار است. بیشتر متقاضیان گرایش نرم افزار را انتخاب می‌کنند. این رشته مناسب افرادی است که به برنامه نویسی و طراحی الگوریتم علاقه‌مند هستند.

پیش نیاز

اصلی‌ترین پیش نیاز ورود به این رشته، علاقه است. اگر به برنامه نویسی علاقه دارید می‌توانید سختی‌های این رشته را پشت سر بگذارید. یک برنامه نویس باید دائما به دنبال تحلیل و حل مسائل پیچیده باشد.

همچنین نیاز است تا حدودی با ریاضیات و مفاهیم آن آشنا باشید. نکته اساسی در رابطه با این رشته، اهمیت به روز بودن مهندسان کامپیوتر است. با سرعت بسیار زیادی این علم در حال پیشرفت است و شما برای موفقیت نیاز دارید خود را به روز نگه دارید و همواره به دنبال یادگیری باشید.

مهندسی کامپیوتر

بازار کار

با پیشرفت فناوری، هر روز نیاز به برنامه نویسان و مهندسان کامپیوتر بیشتر احساس می‌شود. اگر به این رشته علاقه داشته باشید و پشتکار به خرج دهید، با مشکل بیکاری مواجه نخواهید شد. موقعیت‌های شغلی استخدام برنامه نویس بسیار زیاد است و برای کار در این رشته به امکانات و تجهیزات زیادی نیز احتیاج نخواهید داشت.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند و درآمد خوبی کسب کنند. همچنین علاوه بر استخدام شدن، در این رشته می‌توانید کارآفرین شوید یا به صورت فریلنسری کار کنید.

حتی در سال‌های انتهایی تحصیل خود نیز می‌توانید وارد بازار کار شوید و فعالیت خود را شروع کنید.

اگر مهارت و پشتکار لازم را داشته باشید رشته مهندسی کامپیوتر از نظر بازار کار، رشته‌ بسیار خوبی است.

مهندسی عمران

از دیگر شغل های رشته ریاضی مطرح می‌توان به مهندسی عمران اشاره کرد. این رشته یک رشته کاربردی است و مناسب افرادی است که مباحث ساخت و ساز از جمله طراحی سازه و ساختمان علاقه دارند. پیشنهاد می‌کنم سری به آگهی های استخدام مهندس عمران بزنید.

به طور کلی می‌توان بیان کرد که هر چیزی که مربوط به نوسازی باشد در زمینه فعالیت این مهندسی است. ساخت فرودگاه، سد، جاده، برج، تونل، دکل های مخابراتی، نیروگاه و غیره همگی به دست مهندسان عمران صورت می‌گیرد.

برای موفقیت در این رشته نیاز است علاوه بر دانش فنی، به مباحث اقتصادی نیز آشنا باشید. چرا که نیاز است هزینه تمام شده پروژه‌ها از لحاظ مسائل اقتصادی معقول باشد.

مهندسی عمران

بازار کار

مهندسی عمران گرایش‌های متفاوتی دارد، از این رو بازار کار این رشته نیز بازار کار گسترده‌ای است. هر مهندس عمران می‌توان متناسب با تخصص و مهارتی که دارد در این حوزه کسب درآمد کند. با توجه به فعالیت‌های عمرانی مختلفی که سازمان‌های خصوصی و دولتی دارند، مهندسین عمران می‌توانند به صورت پروژه‌ای یا دائمی با آن‌ها همکاری کنند.

مهندسی شیمی

مهندسی شیمی نیز در دسته شغل های رشته ریاضی پر متقاضی قرار دارد. هدف رشته مهندسی شیمی، به کار گیری علوم مهندسی در فرایندهای شیمیایی صنعتی است.

برای موفقیت در این رشته لازم است دانشجویان در دروس پایه ریاضی، فیزیک و شیمی در سطح قابل قبولی قرار داشته باشند و قدرت تجسم و حل مسئله آن‌ها خوب باشد. چرا که قسمت اعظمی از فعالیت‌های مهندسان شیمی مربوط به طراحی سیستم‌های مورد نیاز صنایع شیمیایی است.

مهندسی شیمی

بازار کار

بازار کار رشته مهندسی شیمی، بازار کار گسترده‌ای است و فارغ التحصیلان می‌توانند با داشتن مهارت مورد نیاز در موسسات و مراکز دولتی و خصوصی مختلف استخدام شوند. استخدام مهندس شیمی نسبت به فارغ‌التحصیلان رشته علوم پایه شیمی بیشتر است و این رشته کاربرد بیشتری دارد.

در صنایع تولید رنگ، صنایع مواد غذایی، صنایع استخراج فلزات، صنایع تولید باتری، صنایع پلیمر، صنایع داروسازی، پتروشیمی‌ها و بسیاری دیگر از مراکز صنعتی، به مهندسان شیمی نیاز است. درآمد مهندسان شیمی نیز بسته به موقعیت شغلی که دارند متغیر است.

سایر شغل های رشته ریاضی

شغل‌های رشته ریاضی تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و رشته‌های متنوع دیگری را نیز در خود جای داده است. از جمله این رشته‌ها می‌توان به مهندسی نفت، مهندسی پزشکی، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی صنایع، مهندسی هوافضا، مهندسی معماری و غیره اشاره کرد.

باید بدانید که رشته ریاضی تنها به مهندسی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از طریق گرایش ریاضی و فیزیک در دانشگاه دروس محضی مانند ریاضی محض، فیزیک محض و غیره را نیز برای تحصیل انتخاب کنید.

همچنین اگر به تدریس علاقه دارید می‌توانید از طریق شرکت در کنکور این رشته و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، معلم فیزیک یا معلم ریاضی شوید.

از آن جا که رشته ریاضی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های نظری است، پرداختن به شغل های رشته ریاضی برای بسیاری از جوانان و خانواده‌هایشان اهمیت دارد.

سوالات متداول

معیار انتخاب رشته دانشگاهی چیست؟

از دید ما مهم‌ترین معیار انتخاب رشته، علاقه خود شما است. پیشنهاد می‌کنیم رشته‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. در این راه مشاوران نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

سخت‌ترین رشته کدام است؟

اگر چه از نظر بسیاری سخت‌ترین شغل های رشته ریاضی، مهندسی برق و سپس مهندسی مکانیک است. اما بایداگر چه از نظر بسیاری سخت‌ترین شغل های رشته ریاضی، مهندسی برق و سپس مهندسی مکانیک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا