بررسی مشاغل

شغل های رشته انسانی | بازار کار رشته انسانی چطور است؟

بسیاری از دانش آموزان تصور می‌کنند با تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی به راحتی کار پیدا می‌کنند از این رو از رشته‌های علوم انسانی غافل می‌مانند اما باید گفت که بسیاری از رشته‌های علوم انسانی در جامعه پرکاربرد و البته کمتر شناخته شده هستند. عدم آگاهی از رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه و آینده شغلی این رشته‌ها موجب سردرگمی داوطلبان گروه علوم انسانی هنگام انتخاب رشته و ورود به دانشگاه می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع شغل های رشته‌ انسانی آشنا می‌کنیم تا با آگاهی و شناخت بیشتری رشته و شغل آینده خود را انتخاب کنید.

اگر هنوز در حال انتخاب رشته تحصیلی خود هستید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله شغل های رشته ریاضی رو هم مطالعه کنید.

رشته انسانی چه شغل هایی دارد ؟

اولین موضوعی که در انتخاب رشته و شغل آینده شما مهم است علاقه و سپس فکر کردن به آینده شغلی و سطح درآمد آن است. معمولا رشته‌های مدیریت، حقوق، حسابداری، اقتصاد و روانشناسی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته‌های گروه علوم انسانی هستند. اغلب داوطلبان رتبه برتر علوم انسانی بر سر بدست آوردن این رشته‌ها مخصوصا در دانشگاه‌های برتر، رقابت می‌کنند.

 اما در این میان رشته‌های دیگری نیز هستند که آینده شغلی خوب و تقریبا تضمین شده‌ای دارند. رشته‌هایی مانند مددکار اجتماعی، جهانگردی، علوم تربیتی، هتلداری، علوم ورزشی از جمله رشته‌هایی است که شغل آینده شما را تضمین می‌کنند.  

انتخاب هر کدام از رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه، معمولا آینده و شغل و درآمد شما را مشخص می‌کند. اگر بر حسب علاقه و نیاز جامعه دست به انتخاب بزنید با انرژی بیشتری در مقاطع بالاتر درس خواهید خواند و رضایتمندی شغلی بیشتری نیز خواهید داشت.

بیایید در اینجا با چند شغل رشته علوم انسانی بیشتر آشنا شویم.

شغل های رشته انسانی حقوق

شغل های رشته انسانی حقوق

رشته حقوق به عنوان محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل های رشته انسانی شناخته می‌شود و بازار کار خوبی دارد. وقتی صحبت از حقوق و طرفداری از حقوق افراد می‌شود، باید بر تمام مسائل حقوقی، جامعه  شناسی، روانشناسی و حتی فلسفی مسلط باشید. همچنین باید ذهنی خلاق و جسورانه برای حل مسائل مختلف داشته باشید. بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس حقوق می‌تواند مفید باشد!

داوطلبان رشته حقوق می‌توانند مشاغلی همچون وکالت، قضاوت، مشاوره حقوقی سازمان ها و ادارات مختلف، سردفتری اسناد رسمی و کارشناسی حقوق را در آینده انتخاب کنند. این افراد می‌توانند در دادگستری‌ها، بانک‌ها، ادارات و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف به عنوان وکیل و مشاوره حقوقی مشغول به کار شوند.

افرادی که علاقه به وکالت و راه اندازی دفتر خصوصی وکالت دارند باید بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمون وکلای دادگستری شرکت کنند تا بعد از گذراندن دو سال کارآموزی، واجد شرایط برای اخذ پروانه وکالت شوند.

بهترین دانشگاه‌های شهر تهران برای رشته حقوق، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، الزهرا و علامه طباطبایی است. البته دانشگاه‌های بزرگ دیگری مانند تبریز، اصفهان، مشهد، زنجان، بین المللی امام خمینی، شهید چمران و غیره نیز دانشجو در رشته حقوق می‌پذیرند.

رشته های مدیریت در علوم انسانی

رشته های مدیریت در علوم انسانی

رشته مدیریت و زیرشاخه‌های متعدد آن نیز یکی از رشته‌های پر طرفدار علوم انسانی است. از آنجایی که مدیریت زیرساخت و بنیان یک سازمان یا شرکت است، افرادی که این رشته را انتخاب می کنند باید افرادی با انگیزه، دارای روابط اجتماعی خوب، با سیاست و توانا در کنترل و تصمیم‌گیری های فوری و عاقلانه باشند. پیشنهاد می‌کنم آگهی‌های استخدام مدیر را بررسی کنید.

رشته مدیریت در گرایش‌های مختلف مدیریت دولتی، سازمانی، بازرگانی، گردشگری، بیمه، صنعتی، امور گمرکی، فناوری، بازاریابی، اکو، کسب و کار، اجرایی، استراتژیک، بانکداری و غیره در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های سطح بالا تدریس می‌شود.

فارغ‌التحصیل شدن در رشته مدیریت صرفا به معنای آمادگی شما برای مدیریت یک سازمان و یا شرکت بزرگ نیست. هر چند شما علم مدیریت را آموخته‌اید اما برای آشنایی بیشتر با فضای واقعی کار در ابتدا لازم است در محیط‌های کار واقعی و حتی سطح پایین‌تر کار کنید، تا بتوانید با علم و تجربه کاری کم کم آماده مدیریت یک سازمان شوید.

معمولا واحد‌های تولیدی بزرگ و کوچک، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی یا دولتی، بانک، بیمه، شرکت‌های بازرگانی و تورهای مسافرتی از جمله مراکزی هستند که به مدیران با تجربه و تحصیل کرده رشته مدیریت در گرایش‌های خاص احتیاج دارند.

درباره رشته مددکار اجتماعی

شاید کمتر کسی با این رشته آشنا باشد و وظایف یک مددکار اجتماعی را به خوبی بشناسد. یک مددکار اجتماعی با روحیه قوی و توانایی بالا در حل معضلات و روبرو شدن با مشکلات متعدد، به افراد زیادی کمک می‌کند. معمولا تیپ‌های شخصیتی خاصی برای این رشته مناسب هستند. به دلیل روبرو شدن هر روزه مددکار اجتماعی با مشکلات و چالش‌های جامعه، افراد زودرنج و احساساتی گزینه‌های مناسبی برای این رشته نیستند. افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند معمولا در مراکز دولتی، غیر دولتی، مراکز نگه داری افراد بی‌سرپرست، پرورشگاه‌ها، مراکز مشاوره و بهزیستی‌ها مشغول به کار می‌شوند.

حتی این افراد با دو سال سابقه کار با همکاری یک روانشناس، یک مشاور و یک فرد با مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم انسانی می‌توانند برای اخذ پروانه کلینیک مشاوره اقدام کنند.

این رشته در دانشگاه‌های دولتی در دو نوبت شبانه و روزانه و دانشگاه‌های پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد دانشجو می‌پذیرد. بهترین دانشگاه های رشته مددکاری:

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه یزد

شغل حسابداری مناسب چه کسانی است؟

شغل حسابداری مناسب چه کسانی است؟

حسابدار کسی است که می‌تواند داده های مربوط به هزینه ها و درآمد مالی یک سازمان را جمع‌آوری، دسته‌بندی، ثبت و مرتب کند و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند. حسابداری نیز می‌تواند یک رشته پولساز برای افرادی باشد که توانایی کار به صورت مستقل و یا کار در شرکت‌های مختلف را دارند. یک حسابدار خبره می‌تواند مشاور‌ه خوبی در زمینه کم کردن بار مالی، بدهی های مالیاتی شرکت و کاهش دعاوی مالی و کاهش خسارت مالی نیز باشند. پیشنهادهای شغلی استخدام حسابدار را حتما بررسی کنید.

فارغ التحصیلان رشته حسابداری می‌توانند به عنوان حسابدار عمومی، حسابدار مالیاتی، مدیر حسابداری، کارمند دفتر حسابداری، منشی حسابداری، دبیر حسابداری، حسابرس مالی یا داخلی، ارشد بیمه، مدیر حسابرسی، متخصص مالیات بر درآمد، تحلیلگر مالی و … در سازمان‌ها شرکت‌ها یا دفاتر حسابداری مشغول به کار شوند.

درآمد شغل روانشناسی

درآمد شغل روانشناسی

در جامعه پر چالش امروزی نقش یک روانشناس متبحر برای کمک برای کاهش مشکلات جامعه انسانی پر رنگ‌تر شده است. روانشناس می‌تواند رفتارهای پیچیده افراد را تجزیه و تحلیل کند و ریشه مشکلات را دریابد و   راهکارهایی برای برون رفت از انواع مشکلات ارائه دهد. بنابراین برای انتخاب این رشته باید ذهنی باز، شخصیت قوی، مهارت تصمیم گیری و حل مسئله بالا داشته باشید.

این رشته در مقطع کارشناسی فقط در گرایش روانشناسی عمومی تدریس می شود و سایر گرایش‌ها مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، روانسنجی، علوم اجتماعی و علوم شناختی را می‌توانید در مقطع ارشد انتخاب کنید. سری به آگهی‌های استخدام مشاور و روانشناس بزنید.

افراد فارغ‌التحصیل در این رشته می‌توانند در کلینیک‌های تخصصی، شهرداری‌ها، مراکز نگه‌داری کودکان و بزرگسالان، بهزیستی، مراکر توانبخشی، مدرسه‌ها، بیمارستان، دفاتر مشاوره و حتی به عنوان مسئول منابع انسانی و تحقیق و توسعه یا مسئول گزینش افراد در سازمان‌ها یا شرکت های بزرگ مشغول به کار شوند. مسلما میزان درآمد و حقوق روانشناس بسته به مرکزی که در آن کار می‌کند و تجربه و تبحر متفاوت خواهد بود اما به طور کلی یک روانشناس در یک مرکز مشاوره حداقل ماهانه 7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند.

 حرف آخر

برای انتخاب رشته و شغل آینده خود علاوه بر علاقه، توانایی‌های خود را نیز در نظر بگیرید. معمولا شغل های رشته انسانی به گونه‌ای هستند که روابط اجتماعی قوی، کنترل احساسات و توانایی مدیریت و حل مسئله در آن‌ها ضروری است. حال که دراین مطلب با برخی از شغل‌های پرطرفدار و پردرآمد علوم انسانی آشنا شدید، می‌توانید بهتر برای آینده خود تصمیم بگیرید.

در بین شغل های رشته انسانی کدامیک بازار کار بهتری دارند؟

حقوق، مدیریت، حسابداری، روانشناسی جزء رشته‌های مورد نیاز بازار کار هستند.

چه رشته‌های دیگری در زمینه علوم انسانی می‌توانند آینده شغلی مناسبی داشته باشند؟

رشته‌هایی مانند مددکار اجتماعی، جهانگردی، علوم تربیتی، هتلداری، علوم ورزشی آینده شغلی مناسبی خواهند داشت.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. خیلی ممنون بابت مقاله‌ای که در مورد شغل های رشته انسانی نوشتید. یه سوال داشتم اونم اینه که کسی که کارشناسی رشته حقوق نخونده باشه با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق میتونه آزمون کانون وکلا رو شرکت کنه یا خیر؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      در مورد سوالی که پرسیدید باید بگم که متاسفانه امکانش نیست که صرفا با مدرک کارشناسی ارشد در آزمون کانون وکلا شرکت کنید و باید حتما مدرک کارشناسی حقوق رو داشته باشید.

  2. سلام
    در مورد دانشگاه فرهنگیان که از علوم انسانی چه رشته هایی میگیره و شرایطش چیه هم ممنون میشم توضیح بدید

    1. سلام وقت بخیر
      الهيات، آموزش ابتدايی، آموزش دانش آموزان با نيازهای ويژه، زبان عربی، جغرافيا، مشاوره و راهنمايی، زبان و ادبيات فارسی، علوم اجتماعی، تاريخ، تربيت بدنی رشته‌هایی هست که شما می‌تونید از طریق شرکت در کنکور علوم انسانی وارد دانشگاه فرهنگیان بشید. این دانشگاه تعهد خدمت داره و برای قبولی در این دانشگاه علاوه بر کنکور شما باید در مصاحبه این دانشگاه هم شرکت کنید.

  3. سلام وقت بخیر
    در مورد رشته وکالت، شنیدم که مراحل خیلی سختی رو باید پشت سر گذاشت و حتی بعد از موفق شدن و ایجاد دفتروکالت شخصی، همچنان ریسک بالایی داره و امکانش هست که بیکار باشی و شناخته شدن توی این رشته خیلی رقابت بالایی داره. درسته؟

    1. سلام وقت شما هم بخیر
      شما بعد از فارغ التحصیلی و آزمون وکالت برای این که هم تجربه کسب کنید و هم شناخته شده بشید باید مدتی رو به عنوان کارآموز پیش یک وکیل کار کنید تا بعد از این که شناخته شدید و تونستید یک شبکه ارتباطی برای خودتون ایجاد کنید بصورت مستقل دفتر بزنید و فعالیت کنید. مسیر شغلی وکالت از این نظر خیلی به پزشکی شباهت داره و مسیرش کمی طولانیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا