رزومه

چگونه یک رزومه ویدویی حرفه‌ای بسازیم؟

رزومه ویدیویی یا تصویری

رزومه ویدویی یک فیلم کوتاه است که توسط کارجو ساخته شده و برای کارفرما ارسال می‌شود و می‌توان آن را در فضای مجازی منتشر کرد. این رزومه به نوعی یک آگهی و فیلم تبلیغاتی برای ارائه توانمندی‌های شماست که قرار است فرصت مصاحبه شغلی را برای شما فراهم کند. رزومه ویدیویی می‌تواند تکمیل کننده رزومه متنی شما باشد و بخشی از مهارت‌های شما مانند سخنوری، ارائه، قدرت اقناع، استفاده از زبان بدن را به کارفرما نمایش دهد. در واقع یک رزومه ویدیویی می‌تواند شخصیت و کاراکتر شما را بهتر از یک رزومه نوشتاری ارائه کند.

همان‌طور که نقاط قوت ما در رزومه تصویری و ویدویی بیشتر به چشم می‌آید، اشتباهات ما نیز به همین اندازه برجسته‌تر شده و بیشتر دیده می‌شود، به همین دلیل باید سعی کنیم حتی کوچک‌ترین اشتباهی را انجام ندهیم. باید در انتخاب محل، مدل و کیفیت  فیلم‌برداری، سناریو و جملاتی که می‌خواهیم در رزومه تصویری بیان کنیم دقت کرد.

چند نکته مهم در ساخت یک رزومه ویدویی

 ۱- حرفه‌ای برخورد کنید و ظاهری آراسته داشته باشید!

زمانی که می‌خواهید مقابل دوربین قرار بگیرید، فرض کنید می‌خواهید در جلسه مصاحبه شغلی حاضر شوید. بر این اساس، نوع پوشش و لباس شما باید کاملاً رسمی، ظاهر شما باید آراسته و رفتار شما باید حرفه‌ای باشد. فرض کنید در مقابل فرد مصاحبه کننده و کارفرما نشسته‌اید و با در حال صحبت با او هستید. در رابطه با نوع پوشش باید این نکته اشاره کرد که لباس شما باید متناسب با شرکت و سازمانی باشد که قصد استخدام در آن را دارید. به عنوان مثال پوشش یک کارمند در شرکت‌های خصوصی با سازمان‌های دولتی کاملاً متفاوت بوده و حتی بین شرکت‎های خصوصی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد.

2- کوتاه و دقیق صحبت کنید!

توجه کنید که منظور ما از رزومه ویدیویی، تهیه یک ارائه چند دقیقه‌ای، مختصر و مفید در مورد خودتان است. قرار نیست در یک مدت زمان نامحدود، تمام جزئیات شخصیتی و توانمندی‌های فنی خود را ارائه دهید بلکه بایستی در زمان محدود بین ۲ تا ۳ دقیقه، به کلیدواژه‌هایی از خودتان بپردازید  و از بیان موارد حاشیه‌ای در آن پرهیز کنید. یک رزومه نوشتاری، شامل پیشینه حرفه‌ای، تحصیلی و کاری شماست، اما رزومه ویدیوئی، فرصت جدیدی را برای شما در مقابل کارفرما  فراهم می‌کند تا بعضی از مهم‌ترین مهارت‌های شخصیتی خود را ارائه دهید.

3- رسمی یا محاوره؟

در رزومه‌های ویدیویی بایستی یک فرم و شکل خاصی از رفتار را ارائه دهید. همانطور که در مصاحبه حضوری نمی‌توانید به هر شکلی صحبت کنید، در رزومه ویدیویی نیز بایستی حواس و تمرکزتان به نوع صحبت کردنتان باشد. حالتی بین رسمی-محاوره‌ای بهترین حالتی است که می‌توان برای رزومه ویدیویی پیشنهاد داد. نه آنچنان رسمی که مخاطب را همراه نکند و نه آنچنان محاوره‌ای، که به مخاطب بربخورد و ناراحت شود.

4- رزومه ویدویی ساخته شده را چند بار بررسی و اصلاح کنید.

امتیاز اصلی رزومه ویدیوئی، امکان اصلاح بعد از بروز خطای آن است. شما در مصاحبه حضوری اگر اشتباهی کنید، قابل بازگشت نیست ولی در رزومه ویدیویی بارها بارها می‌توانید تلاش کنید و بهترین خروجی را بگیرید. موضوع اصلی تمرین شما برای ایجاد بهترین رزومه ویدیویی از خودتان است. همین تمرین، علاوه بر گرفتن خروجی مناسب در رزومه ویدیوییتان، به توانمندتر شدن و آمادگی بیشترتان برای مصاحبه حضوری نیز کمک زیادی خواهد کرد.

5- از تکرار بیش از حد یک موضوع بپرهیزید!

سعی کنید در رزومه ویدیویی خود، از تکرار مداوم جمله یا کلمه‌ای خاص اجتناب کنید-حتی برای تأکید بیشتر- چرا که رزومه ویدیویی علاوه بر مدت زمان محدودش، نشاندهنده شخصیت شما نیز می‌باشد. نباید در رزومه ویدیویی به گونه‌ای صحبت کنید که انگار از روی متن می‌خوانید. با تمرین بیشتر بر روی نحوه ارائه خود، سعی کنید این توانایی را در خود ایجاد کنید و به خوبی خود را ارائه دهید. علاوه بر این، تکرار مداوم یک مطلب می‌تواند این فکر را به کارفرما القا کند که تمام تمرکز شما روی موضوع خاصی است و همین باعث می‌شود از موضوعات دیگری که شاید مدنظر کارفرماست، غافل شوید.

6- ابتدا و انتهای رزومه ویدیویی مهم‌ترین‌ها هستند.

برای نحوه اتمام رزومه ویدیویی خود اهمیت زیادی قائل شوید. ابتدا و انتهای یک رزومه ویدیوئی، بشدت مورد توجه کارفرمایان است و دعوت و عدم به مصاحبه، وابستگی شدیدی به این دو بخش دارد.

7- یک نفر را مخاطب قرار دهید.

در رزومه ویدیوئی به نحوی صحبت کنید که انگار مخاطب شما، یک نفر است و نه بیشتر. با این ترفند مخاطب خود را که یک کارفرمای به دنبال جذب نیروست، بصورت غیرمستقیم مدنظر قرار داده و همین کار باعث می‌شود توجه وی را جلب کنید. در رزومه ویدیویی کاری کنید که مخاطب ویدیو شما، گوش دهد نه اینکه صرفا بشنود.

8- به کیفیت فیلم ضبط شده دقت کنید.

علاوه بر ظاهر شما و محتوای رزومه ویدویی، کیفیت فیلم ساخته شده اهمیت زیادی دارد. سعی کنید با دوربین یا گوشی با کیفیت مناسب و با ایجاد یک زاویه مناسب فیلم برداری، فیلم خود را ضبط کنید. محیط اطراف و پشت زمینه شما باید کاملا اراسته و مرتب باشد. دقت کنید که زمان ویدیو شما مدت کوتاه و مناسبی باشد و بعد از حذف حواشی زائد فیلم، کیفیت و حجم مناسبی برای آن در نظر بگیرید. حجم بالای فیلم ممکن است باعث شود کارفرما از دانلود آن منصرف شود و حجم پایین نیز ممکن است روی کیفیت فیلم تاثیر منفی بگذارد.

رزومه ویدیویی

همیشه یادتان باشد که طرف مقابل یا مخاطب شما، با دیدن رزومه نوشتاری و ویدیوئی شما، می‌خواهد انتخاب کند که آیا تمایل دارد فرصت حضور در مصاحبه و جذب در شرکت را به شما بدهد یا خیر پس سعی کنید به گونه‌ای خود را ارائه دهید که نظر کارفرما و تصمیم گیرندگان در جذب نیرو را جلب کنید. منظور ما این نیست که یک خود غیرواقعی را به نمایش بگذارید بلکه باید بهترین خودتان را در رزومه ویدیوئی نشان دهید. در رزومه ویدیوئی از کلمات ابهام برانگیز و بعضا غیرواقعی بشدت اجتناب کنید. صداقت در گفتار و واقع بینی را چه در مصاحبه حضوری، و چه در رزومه‌های ویدیوئی و نوشتاری خود رعایت کنید.

رزومه ویدیوئی به نوعی نشانه‌ای از خلاقیت شماست پس سعی کنید با مشاهده رزومه‌های موفق ویدیوئی و توجه به نکات گفته شده، یک رزومه ویدیوئی خلاقانه را ایجاد کنید.

زمانی رزومه ویدیوئی شما موفقیت آمیز بوده است که خودتان، با افتخار حاضر به اشتراک‌گذاری آن در فضای حرفه‌ای و مجازی شوید.

همین الان رزومه ویدیویی خود را ساخته و برای کارفرمایان ارسال کنید.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام مرسی از مطالب آموزده تان
    میشه چند نمونه رزومه ویدیویی و یا تصویری برای سمت های مختلف در سایتان قرار دهید تا بهتر متوجه شویم

    1. سلام
      سلامت باشید
      چشم حتما این کار انجام خواهیم داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا