شخصیت‌شناسی

تحلیل تیپ شخصیتی ENTJ و مشاغل مناسب آن‌ها

تیپ شخصیتی ENTJ (برون گرا، شهودی، منطقی، قضاوت‌گر) یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی است که بر اساس شاخص مایرز-بریگز (MBTI) یا همان تست MBTI تعریف شده است. این ارزیابی شخصیتی معروف، توسط Isabel Myers و مادرش Katherine Briggs توسعه یافته است. ابزار ارزیابی آن بر مبنای تئوری تیپ شخصیتی Carl Jung است. دیگران، غالبا افراد با این تیپ شخصیتی را قاطع، با اعتماد به نفس و صریح می‌شناسند.

به گفته‌ی روانشناس David Keirsey، تیپ شخصیتی ENTJ در این تست شخصیت شناسی بسیار نادر هستند که تنها 2% از جمعیت را تشکیل می دهند.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENTJ

  • افراد با این تیپ شخصیتی از وقت گذرانی در کنار دیگران لذت می‌برند. آن‌ها مهارت‌های کلامی بالایی دارند و تعامل با دیگران به آن‌ها کمک می‌کند تا پرانرژی باشند.
  • ENTJ ها ترجیح می‌دهند به‌جای تمرکز بر زمان حال، به آینده فکر کنند. آن‌ها معمولاً اطلاعات انتزاعی و تئوری را جالب تر از جزئیات عینی می یابند.
  • به‌هنگام تصمیم گیری، این تیپ اشخاص تاکید بیشتری بر اطلاعات عینی و منطقی دارند. احساسات شخصی و عواطف دیگران تأثیر چندانی در انتخاب آن‌ها ندارد.
  • افراد دارای این تیپ شخصیتی برنامه‌ریز هستند. تصمیم‌گیری و داشتن برنامه یا مراحل انجام کار برنامه‌ریزی‌شده به آن‌ها احساس پیش‌بینی‌پذیری و کنترل‌گری می‌دهد.
  • تیپ شخصیتی ENTJ بسیار منطقی هستند و مشکلات را به‌خوبی شناسایی می‌کنند و مسئولیت‌پذیری بالایی دارند. این تمایلات، این افراد را به رهبران ذاتی تبديل می‌کند که بر حل مؤثر مشکلات متمرکز هستند.
  • ENTJ ها میانه‌ی خوبی با احساسات ندارند، اما این به معنای این نیست که آن‌ها عامدانه بی‌رحم و سنگدل هستند. این افراد مستعد پنهان‌کردن عواطف و احساسات خود هستند و آن را نقطه ضعفی می‌دانند که نباید برای دیگران آشکار شوند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTJ

  • مهارت‌های رهبری قوی
  • با اعتماد به نفس
  • منظم
  • قدرت تصمیم گیری خوب
  • قاطع و صریح
  • مهارت‌های ارتباطی قوی

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTJ

  • عجول
  • لجباز
  • بی احساس
  • عصبی
  • کم‌تحمل

رویکردهای شناختی

بر اساس تئوری شخصیت‌شناسی یونگ، MBTI نشان می‌دهد که شخصیت از عملکردهای شناختی متفاوت تشکیل شده‌ است. این رویکردها در درجه اول به دو زیرگروه برون‌گرا و درون‌گرا تقسیم می‌شوند. 

هریک از این رویکردها به چگونگی شناخت و درک جهان و تصمیم‌گیری افراد مرتبط می‌شود. رویکرد غالب، برجسته‌ترین وجه شخصیتی است، در حالی که رویکرد کمکی نقش حمایتی دارد. عملکرد سوم تأثیر ضعیف تری دارد، اما زمانی که فرد تحت استرس است، می تواند آشکارتر شود. رویکرد فرعی معمولا در ناخودآگاه فرد قرار دارد و عمدی نیست و غالبا نقاط ضعف فرد را شامل می‌شود. توسعه این جنبه از شخصیت می‌تواند به افراد کمک کند تا شخصیت متعادل تری داشته باشند.

رویکرد غالب: برون‌گرای منطقی

  • این ررویکرد، یکی از رویکردهای ارجح تیپ شخصیتی ENTJ است که از طریق نحوه‌ی تصمیم‌گیری و قضاوت آن‌ها نمود پیدا می‌کند.
  • این افراد معمولا بدون گوش دادن به طرف مقابل، شروع به حرف زدن می‌کنند و قبل از اینکه تمام اطلاعات را در مورد یک موضوع کسب کنند، فورا درمورد آن قضاوت می‌کنند.
  • در حالی که آن‌ها تمایل به قضاوت فوری دارند، اما بسیار منطقی و عینی هستند. آن‌ها بر تحمیل نظم و استانداردها به دنیای اطراف خود متمرکز هستند. تعیین اهداف قابل اندازه گیری برای این افراد دارای اهمیت زیادی است.

رویکرد کمکی: درون‌گرای شهودی

  • افراد با این تیپ شخصیتی آینده‌نگر هستند و همیشه هنگام تصمیم گیری احتمالات را در نظر می گیرند.
  • ENTJ ها آینده‌نگر هستند و از تغییر نمی ترسند. آن‌ها به غرایز خود اعتماد دارند، اگرچه از عجولانه تصمیم گرفتن پشیمان می شوند.

رویکرد سوم: برون‌گرای حسی

  • این رویکرد شناختی، تمایل تیپ شخصیتی ENTJ را به ماجراجویی زیاد می‌کند. آن‌ها از تجربیات بدیع لذت می‌برند و ممکن است گاهی اوقات رفتارهای هیجان انگیزی داشته باشند.
  • این افراد به دلیل تمرکز حسی بیرونی، قدردان زیبایی‌های موجود در زندگی هستند. آن‌ها اغلب از احاطه کردن خود با چیزهایی که به نظرشان جذاب یا جالب هستند، لذت می‌برند.

رویکرد فرعی: درون‌گرای احساسی

رویکرد درون‌گرای احساسی بر احساسات و ارزش‌های درونی متمرکز است. احساسات برای افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ می‌تواند زمینه‌ای دشوار باشد و اغلب، آنها متوجه تأثیر این بخش از شخصیتشان در فرایند تصمیم‌گیری نیستند.

وقتی این جنبه از شخصیت ضعیف باشد، ENTJها ممکن است در موقعیت‌هایی که نیاز به نوعی واکنش عاطفی است، احساس ناراحتی یا ناخوشایندی پیدا کنند.

افراد معروف با تیپ شخصیتی ENTJ

  • فرانکلین روزولت (Franklin D. Roosevelt)، رئیس‌جمهور آمریکا
  • بیل گیتس (Bill Gates)، بنیان‌گذار مایکروسافت
  • وینس لومباردی (Vince Lombardi)، مربی فوتبال
  • کارل سیگین (Carl Sagan)، اخترشناس
  • لکس لوتر (Lex Luthor)، شخصیت منفی و یکی از آنتاگونیست های معروف سری کامیک بوک سوپر من

روابط شخصی تیپ شخصیتی ENTJ

از آنجایی که ENTJ ها برون‌گرا هستند، از معاشرت با افراد دیگر انرژی می گیرند (بر خلاف درونگراها که در موقعیت های اجتماعی انرژی ازدست می‌دهند). آن‌ها عاشق گفتگوها و بحث‌های پرشور و پر جنب و جوش هستند. دربرخی موارد، افراد دیگر ممکن است از اعتماد به نفس و مهارت‌های کلامی قوی تیپ شخصیتی ENTJ جا بخورند. هنگامی که افراد با این تیپ شخصیتی ایده خوبی در سر داشته باشند، فکر می‌کنند که باید دیدگاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

با وجود توانایی های کلامی، ENTJ ها همیشه در درک احساسات دیگران خوب نیستند. بیان احساسات ممکن است گاهی برای این افراد دشوار باشد و تمایل آن‌ها به بحث و مناظره می‌تواند آن‌ها را پرخاشگر، مجادله گر و خصمانه جلوه دهد. این گروه می‌توانند با تلاش آگاهانه در فهمیدن احساسات دیگران، به این مشکل غلبه کنند.

آن‌ها ممکن است برای درک یا کنار آمدن با تیپ های شخصیتی حساس تلاش کنند. درحالی که این افراد برون‌گرا هستند، نمی‌توانند احساسات خود را خوب بروز دهند و این باعث می‌شود که دیگران آن‌ها را بی‌احساس قلمداد کنند.

شغل های تیپ ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ به پشتوانه‌ی راحتیشان حتی در مرکز توجه دیگران، توانایی برقراری ارتباط و تمایل به تصمیم‌گیری سریع، ذاتا توانایی برعهده گرفتن نقش‌های رهبری را دارند.

این افراد گاهی اوقات بدون اینکه واقعا بدانند چگونه در چنین موقعیتی قرار گرفته اند، کنترل گروهی را در دست می گیرند. ENTJ ها به‌دلیل علاقه‌ای که به نظم و سازماندهی دارند، در نظارت و هدایت دیگران خوب هستند و نیز به‌خوبی می‌توانند به اعضای گروه کمک کنند تا وظایف خود را تکمیل کنند و به اهدافشان برسند. آن‌ها به‌سرعت می‌توانند کارهایی که باید انجام دهند را دریافت کنند، برنامه‌ای برای انجام آن‌ها تدوین کنند و وظایف را بین اعضای گروه تقسيم کنند.

این تیپ افراد در مشاغلی که از ساختارمندی بالایی برخوردار هستند، اما فضای زیادی برای تنوع در اختیار دارند عملکرد بهتری دارند. مشاغلی که به آن‌ها امکان ملاقات و تعامل با افراد مختلف را می‌دهد، برای این افراد ایده‌آل هستند. افراد با این تیپ شخصیتی، مهارت‌های مطلوب زیادی از جمله، مهارت‌های عالی رهبری و ارتباطی، نگرشی سخت‌کوشانه و توانایی برنامه‌ریزی برای آینده را دارا هستند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی ENTJ

نکاتی برای تعامل با تیپ شخصیتی ENTJ

روابط دوستانه

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ, افرادی اجتماعی هستند و عاشق گفتگوهای جذاب و مشارکتی هستند. در حالی که ممکن است این افراد بعضی اوقات مشاجره گر و ستیزه‌جو به‌نظر برسند، درنظر داشته باشید که این بخشی از سبک ارتباطی آن‌ها است. سعی کنید این قضیه را شخصی درنظر نگیرید. این افراد معمولا به‌سادگی با اشخاصی روابط دوستی برقرار می‌کنند که علایق و دیدگاه‌های خود را درمیان بگذارند و ممکن است برای درک افرادی که بسیار درون‌گرا، حساس یا احساساتی هستند دچار مشکل شوند.

والدین

والدین فرزندان با این تیپ شخصیتی باید بدانند که فرزندانشان شخصیتی مستقل دارند و از نظر فکری کنجکاو هستند. برای کمک به فرزند خود می‌بایست به او اجازه دهید تا حس کنجکاویش را برطرف کند. باید آگاه باشید که فرزند شما برای این که قوانین خاصی را رعایت کنند نیاز دارند تا دلیل انجام آن را بدانند و چرایی کار به ایشان توضیح داده شود.

همچنین می توانید با صحبت آشکار در مورد احساسات به کودک خود کمک کنید تا درک عاطفی خود را توسعه دهد.به او یادآوری کنید که افراد ممکن است نسبت به تجربیات مختلف، احساسات متفاوتی را تجربه کنند تا فرند شما نیز یاد بگیرد که بهتر احساسات خود و دیگران را درک کند.

روابط عاطفی

شریک عاطفی تیپ شخصیتی ENTJ اغلب کاملا خودرای و سلطه طلب به‌نظر می‌رسند. از آنجایی که این افراد نمی‌توانند به طور طبیعی احساسی برخورد کنند، ممکن است نسبت به احساسات شریک عاطفی‌شان بی‌احساس به‌نظر برسند، اما درنظر داشته باشید که این به معنای بی‌احساس بودن این تیپ اشخاص نیست. آن‌ها فقط باید کاملاً احساس راحتی کنند تا بتوانند احساسات خود را بروز دهند.

این افراد بسیار متعهد به برقراری روابط هستند و همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند روابط خود را بهبود بخشند. اگر با شریک زندگی خود مشکلی داشته باشید، صراحتا و صادقانه مشکل خود را با ایشان درمیان بگذارید. شریک زندگی شما ترجیح می‌دهد حقیقت را بشنود تا اینکه سعی کند احساسات شما را حدس بزند.

رمز موفقیت یک تیپ شخصیتی ENTJ چیست؟

رمز موفقیت یک تیپ شخصیتی ENTJ آرام بودن، توجه به جزئیات، توجه به خواسته‌ها و نیازهای دیگران است.

کدام تیپ‌های شخصیتی، روحیات مشابه با تیپ شخصیتی ENTJ دارند؟

تیپ‌های شخصیتی ESTJ, ENTP, INTJ ازنظر ارزش‌ها ،حل مسئله و نگرش کلی به‌کار شبیه تیپ شخصیتی ENTJ هستند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عالی بود. ممنونم
    اولین بار که این تست رو دادم شخصیت فرمانده نتیجش بود. اما وقتی تکرارش کردم چیز دیگه ای از آب دراومد.
    این تحلیل بسیار به شخصیت من نزدیک بود.
    اما چه فایده، برای جذب نیرو به مدرک نگاه میکنن و سابقه کار، نه تیپ شخصیتی.
    به هر حال ازتون متشکرم

    1. ممنون از لطف تون
      ولی به نظرم خیلی نگران مدرک نباشید بیشتر دنبال یادگیری مهارت باشید. مهارت داشته باشید قطعا بدون مدرک هم شانس استخدام بالایی خواهید داشت حتی اگه استخدام هم نشید می تونید خودتون برای خودتون کار کنید و پروژه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا