بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

شخصیت‌شناسی

تست MBTI چیست ؟

آزمون MBTI بر اساس نظریه یونگ است و توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز طراحی شده است. عبارت MBTI مخفف عبارت Myers Briggs Type Indicator است. به کمک نتایج و تحقیقات صورت گرفته توسط یونگ و توسعه این داده‌ها، بریگز و مایرز توانستند شخصیت افراد را با استفاده از چهار معیار مورد ارزیابی قرار دهند. در پایان آزمون اطلاعاتی به شما داده می‌شود. اطلاعاتی که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید موقعیت شغلی مورد علاقه خود را ساده‌تر بیابید و همچنین نقاط قوت و ضعف زندگی شخصی خود را بیابید.

پیشنهاد میکنم همین الان تست MBTI را رایگان انجام دهید!

این آزمون به سازمان‌ها نیز می‌تواند کمک شایانی کند. چرا که دانستن ویژگی‌های شخصیتی کارمندان به مدیران این امکان را می‌دهد تا با به کارگیری کارمندان در موقعیت‌های شغلی متناسب با شخصیتشان، کارایی آنان را افزایش دهند.

در هر صورت آزمون MBTI کمک می‌کند خود را بهتر بشناسید و این خودشناسی بسیار ارزشمند است.

جزئیات تست MBTI چیست ؟

طبق نظریه شخصیت شناسی یونگ، 8 الگوی رفتاری وجود دارد. بریگز و مایرز با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌های یونگ و توسعه آن‌ها، در نهایت موفق شدند آزمون MBTI را طراحی کنند. نظریه یونگ در سال 1920 میلادی ارائه شد اما ارائه آزمون MBTI توسط بریگز و مایرز سال 1962 میلادی انجام شد.

جالب است بدانید که هر ساله در حدود 2 میلیون نفر در سراسر دنیا در این آزمون شرکت می‌کنند و از نتایج آن در جهت خودشناسی و بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.

تست طراحی شده توسط مایرز و بریگز شخصیت افراد را با توجه به 4 معیار مورد بررسی قرار می‌دهد. این معیارها عبارت‌اند از:

  • برون گرا یا درون گرا بودن
  • شهودی یا حسی بودن
  • ادراکی یا قضاوت‌گر بودن
  • احساسی یا منطقی بودن

این آزمون در مجموع از 93 سوال تشکیل شده است و در انتها یک عبارت 4 حرفی برای شما به نمایش در خواهد آمد و هر حرف نمایانگر ویژگی شخصیتی شما بر اساس معیارهای فوق است.  در نتیجه تست MBTI در سایت  دانشکار علاوه بر عبارت 4 حرفی مطرح شده یک گزارش تفصیلی از ویژگی‌های تیپ شخصیتی، نقاط ضعف شخصیتی، نکات تیپ شخصیتی‌تان در ارتباط با دیگران و در محل کار، نقاط صعف و قوت کاری، این که چه زمانی از شغل خود رضایت خواهید داشت، مشاغل مناسب، اوقات فراغت مورد علاقه و در نهایت یک سری پیشنهادات ارائه خواهد شد.

برای انجام این آزمون به کمتر از 15 دقیقه وقت نیاز خواهید داشت. در تست MBTI هیچ چیزی تحت عنوان درست یا غلط وجود ندارد. معمولا از افراد خواسته می‌شود که هنگام پاسخ به پرسش‌های این آزمون از هیچ چیزی تاثیرپذیری نداشته باشند و کاملا بر اساس ویژگی‌های خود به آن‌ها پاسخ دهند. در نهایت طبق آزمون MBTI، 16 تیپ شخصیتی داریم و شما بر اساس ویژگی‌هایتان در یک دسته قرار خواهید گرفت. پیش از ارائه توضیحاتی در رابطه با 16 تیپ شخصیتی آزمون MBTI، بهتر است به معیارهای آن بپردازیم.

انواع تیپ های شخصیتی mbti

برون گرا یا درون گرا

در نتایج آزمون MBTI، افراد برون گرا با حرف E و افراد درون گرا با حرف I مشخص می‌شوند.

افراد برون گرا به حضور در جمع‌های بزرگ و تعامل برقرار کردن با افراد مختلف علاقه دارند. برقراری ارتباط اجتماعی و کلامی سبب می‌شود انرژی آنان افزایش یابد. در موقعیت‌های شغلی نیز، افراد برون گرا دوست دارند به صورت گروهی در پروژه‌ها شرکت کنند. شرکت در پروژه‌های تک نفره باعث خستگی آنان خواهد شد.

در مقابل افراد درون گرا دوست دارند کارها را به تنهایی انجام دهند. تنهایی به انجام پروژه‌ها بپردازند یا در گروه‌های کوچک شرکت کنند. افراد درون گرا به صحبت در جمع علاقه زیادی ندارند و معمولا دوستان اندکی دارند. در هنگام انتخاب موقعیت شغلی نیز افراد درون گرا دوست دارند به تنهایی جوانب مختلف را بسنجند و علاقه‌ای به مشورت با افراد مختلف ندارند.

حسی یا شهودی

در نتایج تست MBTI، افراد با ویژگی شخصیتی حسی با حرف S و افراد با ویژگی شخصیتی شهودی با حرف N مشخص می‌شوند.

افراد شهودی معمولا ترجیح می‌دهند که درباره احتمالات و آینده فکر کنند و این کار را لذت بخش می‌دانند. به طور کلی به تصور و تخیل کردن بها می‌دهند و در هنگام صحبت نیز افراد خلاقی هستند.

افراد حسی در هنگام جمع آوری داده و اطلاعات، داده‌های واقعی را بیشتر ترجیح می‌دهند. این افراد در به خاطر سپردن اطلاعات، توانایی خوبی دارند. در هنگام انتخاب شغل نیز معمولا به حقایق آن شغل از جمله مزایا، شرایط شغلی و حقوق توجه کنند. در صورتی که افراد شهودی بیشتر به پتانسیل شغل توجه دارند.

منطقی یا احساسی

در نتایج تست MBTI، افراد منطقی با حرف T و افراد احساسی با حرف F مشخص می‌شوند.

افراد منطقی در تصمیم گیری‌های خود به صورت منطقی عواقب و جوانب آن را می‌سنجند. آن‌ها سعی می‌کنند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و بدون توجه به احساسات، نتایج را مشخص کنند. بیشتر به دنبال علت‌ها هستند و در هنگام انتخاب شغل نیز سعی می‌کنند به صورت منطقی همه جوانب را بررسی کنند و می‌خواهند از درست بودن تصمیم خود مطمئن شوند.

افراد احساسی در تصمیم گیری‌ها به احساسات و عواطف خود توجه می‌کنند و همواره در تصمیمات آنان ردپایی از احساسات دیده می‌شود. افراد احساسی سعی می‌کنند با سایر افراد همزادپنداری کنند. این افراد در هنگام تصمیم گیری به ارزش‌هایشان بها می‌دهند و متناسب با آنان تصمیم می‌گیرند.

افراد احساسی تایید شدن و حمایت از طرف دیگران را دوست دارند و این کار به آن‌ها انرژی می‌دهد.

قضاوت گر یا ادراکی

در تست MBTI، افراد قضاوت‌گر با حرف J و افراد با ویژگی شخصیتی ادراکی با حرف P مشخص می‌شوند.

افراد قضاوت گر دوست دارند بر اساس برنامه ریزی و نظم در زندگی خود پیش بروند و به نوعی زندگی خود را مدیریت کنند. این افراد همواره دوست دارند کارها را به موقع انجام دهند و آن‌ها را به لحظات آخر نیندازند. چرا که از استرس لحظات آخر بیزارند. آن چیزی که به این دسته از افراد انگیزه می‌دهد، پیش رفتن طبق هدف‌ها و برنامه‌ها در زندگی است.

افراد ادراکی دوست دارند مسائل مختلف را درک کنند و در سبک زندگی خود، انعطاف پذیری را ترجیح می‌دهند. این افراد سعی می‌کنند به جای کنترل کردن زندگی، آن را تجربه کنند و موضوعات مختلف را درک کنند. همچنین افراد ادراکی با استرس و فشار لحظات آخری نیز مشکل خاصی ندارند و دوست دارند کارها را تا آخرین زمان ممکن باز نگه دارند تا بتوانند تغییرات مدنظر را اعمال کنند.

تیپ‌های شخصیتی تست MBTI

در این بخش می‌خواهیم هر تیپ شخصیتی را به صورت مختصر بیان کنیم. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری راجع به تیپ شخصیتی خود به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در آزمون MBTI شرکت کنید و نتایج را با تحلیل‌های دقیق‌تری مشاهده کنید.

·       تیپ شخصیتی ENTJ

این افراد مهارت‌های کلامی فوق‌العاده‌ای دارند و با دیگران به خوبی تعامل برقرار می‌کنند. دیگر افراد از گذراندن زمان با این اشخاص لذت می‌برند.

·       تیپ شخصیتی INTJ

افراد با تیپ شخصیتی INTJ همواره به تحلیل‌ها توجه خاصی دارند و در هنگام تصمیم گیری منطقی و خلاق هستند.

·       تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP

این دسته از افراد، معمولا افراد آرامی هستند و مسائل را به خوبی تحلیل می‌کنند. ترجیح می‌دهند بیشتر تنها باشند و از حل کردن مسائل لذت می‌برند.

·       تیپ شخصیتی ENTP

افراد با این تیپ شخصیتی معمولا افراد باهوش، قوی و خلاق هستند.

·       تیپ شخصیتی ISFJ

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ؛ افراد خونسرد، مسئولیت پذیر و کم حرفی هستند.

·       تیپ شخصیتی ESTJ

این افراد، افرادی منطقی و عمل‌گرا هستند. در تصمیمات خود قاطعانه رفتار می‌کنند و تلاش می‌کنند که کارها را بدون مشکل و بر اساس قوانین به پیش برند. آن‌ها به سنت‌ها، استاندارد‌ها و قوانین متعهد هستند. معمولا به ارزش‌های خود اعتقاد زیادی دارند و توقع دارند دیگران نیز به آن ارزش‌ها احترام بگذارند.

·       تیپ شخصیتی ESFJ

افراد با تیپ شخصیتی ESFJ به رفتار خود اهمیت می‌دهند. از نظم و انضباط در کارها استقبال می‌کنند و افراد خوش‌قلبی هستند. این افراد دوست دارند با دیگران تعامل داشته باشند.

·       تیپ شخصیتی ISTJ

این دسته از افراد معمولا افرادی محتاط، کم حرف و عمل‌گرا هستند. از نظم و سازماندهی در تمامی قسمت‌های زندگی خود لذت می‌برند و به وفاداری تاکید دارند. همچنین این افراد به سنت‌ها نیز احترام زیادی می‌گذارند.

·       تیپ شخصیتی ENFP  

افراد با این تیپ شخصیتی، افرادی خلاق و مشتاق هستند و همچنین خصوصیات کاریزماتیکی دارند.

·       تیپ شخصیتی INFJ

این دسته از افراد کمال‌گرا، منطقی و خلاق هستند. معمولا افرادی که این تیپ شخصیتی را داشته باشند، زیاد نیستند. در کنار منطقی بودن به عواطف و احساسات نیز توجه می‌کنند.

·       تیپ شخصیتی INFP

افراد با تیپ شخصیتی INFP معمولا افرادی آرمان‌گرا، خلاق و درون‌گرا هستند.

·       تیپ شخصیتی ENFJ

افراد با این ویژگی شخصیتی، معمولا افرادی خونگرم، وفادار، خوش رفتار و احساسی توصیف می‌شوند.

·       تیپ شخصیتی ESFP

افراد با این تیپ شخصیتی، معمولا افرادی برونگرا و خودجوش هستند. این افراد دوست دارند در مرکز توجه باشند.

·       تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP

برون گرایی، علاقه به حضور در گروه‌های بزرگی از دوستان از جمله ویژگی‌های افراد با این تیپ شخصیتی است. این افراد سعی دارند در لحظه زندگی کنند و بر روی جزئیات توجه می‌کنند.

·       تیپ شخصیتی ISFP

این افراد معمولا افرادی آرام و صبور هستند. معمولا مسائل و مشکلات را برای خود سخت نمی‌کنند.

·       تیپ شخصیتی ISTP

این دسته از افراد دوست دارند در تنهایی خود به تفکر بپردازند و به شدت افراد مستقلی هستند. به تجربیات جدید، فعالیت‌ها و کارهای عملی بها می‌دهند.

پیشنهادی: مقاله جذاب تیپ شخصیتی افراد مشهور را از دست ندید!

مزایا و معایب تست MBTI

مزایا و معایب تست mbti

همان طور که گفتیم تست MBTI یکی از معتبرترین تست‌ها در زمینه خودشناسی است و مراکز مختلفی آن را تایید کرده‌اند. اما بهتر است به صورت کمی به بخشی از مزایا و معایب آن نیز بپردازیم.

مزایای آزمون MBTI

مزایای شرکت در این آزمون عبارت‌اند از:

  1. کمک به بهبود مهارت‌های ارتباطی.
  2. کمک به ساخت روابط منسجم و پایدار.
  3. کمک به خودشناسی. شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت.
  4. کمک به کاهش کدورت‌ها.
  5. کمک به تدوین برنامه مناسب توسعه و بهبود مهارت‌های شخصی.
  6. شناسایی مشکلات در کارهای گروهی.

معایب تست MBTI

اگر چه این تست سال‌ها است که توسط مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همواره مخالف و منتقدینی نیز داشته است. به عنوان مثال یکی از معایبی که برای این تست بیان می‌شود این است که اگر افراد تحت فشار روانی باشند و یا مثلا با مشکلاتی رو برو شده باشند قطعا به سوالات با دید دیگری پاسخ خواهند داد و این اتفاق صحت و اعتبار آزمون را زیر سوال می‌برد.

به هر حال آن چه مسلم است مزایای شرکت در تست MBTI بسیار بیشتر از معایب آن است. پیشنهاد می‌کنیم در این آزمون شرکت کنید و شخصیت خود را به صورت حدودی شناسایی کنید. از شما دعوت می‌کنیم دیگر انواع تست شخصیت شناسی را هم امتحان کنید. امیدواریم  مقاله ” تست MBTI چیست ؟” مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. لطفا نظر ارزشمند خود را در مورد آن در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تست mbti چیست؟

تست MBTI یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی (Personality test) است که افراد را با توجه به 4 معیار برونگرا یا درونگرایی، شهودی یا حسی، ادراکی یا قضاوت‌گر و احساسی یا منطقی مورد بررسی قرار می‌دهد.

تست mbti چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای این آزمون: کمک به بهبود مهارت‌های ارتباطی، کمک به خودشناسی. شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت و از معایب آن این است که اگر افراد تحت فشار روانی باشند و یا مثلا با مشکلاتی رو برو شده باشند قطعا به سوالات با دید دیگری پاسخ خواهند داد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جالب بود. پیشنهاد میکنم حتما تست mbti رو امتحان کنن. نکته های خوبی رو مطرح میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا