بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

شخصیت‌شناسیمهارت نرم

تیپ شخصیتی افراد معروف ایرانی و خارجی


تست شخصیت شناسی MBTI ، معتبرترین تست خودشناسی در دنیاست و 89 درصد از شرکت‌های پیشرو در دنیا، از این آزمون برای ارزیابی کارمندان خود استفاده می‌کنند. اما باید دید که این تست در چه مواردی به کار ما می‌آید؟

تست شخصیت شناسی چه فواید و اهدافی دارد؟

مطمئنا بارها شده‌ است که تصمیم گرفته‌اید برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. کاغذ و خودکار را برمی‌دارید، به گوشه‌ای دنج و مناسب برای فکرکردن می‌روید و شروع به برنامه‌ریزی می‌کنید:

خوب، من در آینده چه کاری می‌خواهم انجام بدهم؟

– چه مقدار می‌خواهم درآمد داشته ‌باشم؟

– با چه فردی می‌خواهم ازدواج کنم؟

– و …

ممکن است با پرسیدن این‌گونه سوالات از خود و پاسخ به آن‌ها، برنامه‌ای را برای خود ترسیم کنید. اما به تجربه دیده‌ایم که در بیشتر مواقع، برنامه‌ریزی‌های ما، به دستورالعمل‌های مطلوب نمی‌رسند و پس از مدّتی هم فراموش می‌شوند. ایراد کار کجاست؟

نکته‌ای که بسیاری از ما قبل از شروع برنامه‌ریزی به آن توجه نمی‌کنیم، به‌دست‌آوردن شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف شخصیتی خودمان است. مسئله‌ای که مقدمه‌ی یک برنامه‌ریزی مناسب است و اگر خودمان را به درستی  بشناسیم، می‌توانیم مطمئن‌تر برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و تصمیماتی با احتمال اشتباه کم‌تر بگیریم.

این‌ها سوالاتی هستند که می‌تواند به ما برای شناخت ویژگی های شخصیتی خودمان کمک کنند:

– من چه نقاط قوت و ضعفی دارم؟

– چه اتفاقاتی به من انگیزه می‌دهند؟

– چه مواقعی بیشترین بازدهی را دارم؟

– تحت چه شرایطی ناراحت و یا عصبانی می‌شوم؟

– و …

برای شناخت خودمان باید به اینگونه سوالات بیشتر فکر کنیم و از روش های مختلف، پاسخی دقیق برای هر کدام پیدا کنیم. یکی از روش‌های ساده ولی موثّر برای این منظور، تست شخصیت شناسی است.
تست های شخصیتی به طور کلی ما را به فکر کردن پیرامون جنبه‌های مخلتف شخصیت خودمان وامی‌دارند، همچنین براساس پاسخ‌هایی که به سوالات این تست‌ها می‌دهیم، تحلیل‌های مفیدی در اختیارمان می‌گذارند. هریک از این تست‌ها در واقع، یک دسته‌بندی مخصوص به خود از شخصیت افراد دارند که آن را تیپ شخصیتی می‌نامند.

پیشنهادی: تست رغبت‌سنجی شغلی هالند

تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟

تست شخصیت شناسی MBTI

این تست، شخصیت افراد را با 4 شاخصه‌ی اصلی دسته‌بندی می‌کند:

شاخصه‌ی اول: جهان مورد علاقه

درونگرا(Introversion) یا برونگرا(Extraversion): توجه شما به کدام اتفاق جلب می‌شود و از چه چیزهایی انرژی می‌گیرید؟

اگر دوست دارید اکثر وقت خود را با دنیای بیرونیِ مردم و اشیاء صرف کنید، شما یک فرد برون‌گرا هستید و اگر بیش‌تر اوقات، به ایده‌ها و تصورّات ذهنی خود مشغول هستید، شما را درون‌گرا می‌نامیم.

شاخصه‌ی دوم: کسب اطلاعات

شهودی (Intuition) یا حسّی (Sensing): آیا شما بر اطلاعاتی که توسط حواس خود دریافت می‌کنید، تمرکز می‌کنید یا آن‌ها را تفسیر و تحلیل می‌کنید؟

اگر بر مسائل فیزیکی و اطلاعاتی که با دیدن و شنیدن و دیگر حواس پنج‌گانه کسب می‌شود، تمرکز می‌کنید، حسّی هستید و اگر به معانی، تفاسیر و الگوی میان این اطلاعات توجه دارید، شما را شهودی می‌نامیم.

شاخصه‌ی سوم: تصمیم‌گیری

فکری(Thinking) یا احساسی(Feeling): هنگام تصمیم‌گیری، بیش‌تر بر منطق تکیه می‌کنید یا به افراد و شرایط آن‌ها؟

اگر براساس اصول و حقایق تصمیم می‌گیرید، فکری هستید و اگر هنگام تصمیم‌گیری، به شرایط، احساسات و نگرانی‌های افراد توجه می‌کنید، شما را احساسی می‌نامیم.

شاخصه‌ی چهارم: ساختار ذهنی

ساختار گرا(Judging) یا منعطف(Perceiving): آیا دوست دارید هرچه بیشتر منظّم و بابرنامه باشید یا خودتان را با شرایط منطبق کنید و منعطف باشید؟

اگر در برخورد با اتفاقات اطرافتان سعی بر تصحیح آن‌ها دارید، ساختارگرا هستید و اگر برای یافتن تجربیات جدید، ذهن خود را باز می‌گذارید، شما را منعطف می‌نامیم.

نتیجه‌ی تست شخصیت شناسی MBTI یک کلمه‌ی 4حرفی است که هر حرف، یکی از 4 شاخصه‌ی اصلیِ این تست می‌باشد. به هر یک از این کلمات 4حرفی، تیپ شخصیتی می‌گوییم. این تست شخصیت شناسی، شخصیت انسان‌ها را در مجموع به 16تیپ شخصیتیِ مجزّا تقسیم می‌‌کند. هر یک از این تیپ‌های شخصیتی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که در نتیجه‌ی تست به تفصیل راجع به آن‌ها صحبت شده ‌است. نقاط قوت و ضعف شخصیتی، نوع ارتباط با دیگران، علایق کاری، نقاط قوت و ضعف کاری، مشاغل مناسب، اوقات فراغت و … از جمله مواردی است که در نتیجه‌ی تست به آن‌ها، پرداخته می‌شود.

تست MBTI-دانشکار

از آنجایی که نتیجه‌ی این تست به صورت طیفی است (مثلا S70% و N30%) سعی کنید ویژگی‌های خود را متعادل کنید تا شخصیتی مطلوب‌تر داشته باشید.

تست شخصیت شناسی MBTI چه کاربردی دارد؟

خودشناسی، موضوعی بسیار فراگیر است. انسان هرچه بیش‌تر خود را بشناسد زندگی‌اش متعادل و هدفمندتر خواهد بود. قاطعانه تصمیم می‌گیرد، با دیگران بهتر ارتباط برقرار می‌کند، برنامه‌ی بهتری برای زندگی‌اش خواهد داشت و در یک کلمه، موفق می‌شود.

تست شخصیت شناسی MBTI در قدم اوّل به ما کمک می‌کند که به ویژگی‌های مختلف خودمان، در زمینه‌های گوناگون فکر کنیم. در ادامه تحلیل‌هایی مفید درباره‌ی شخصیت خودمان به ما می‌دهد که البته ممکن است بعضی از آن‎‌ها با تصورات ما از خودمان سازگار نباشد.

اگر کمی با این تست شخصیت شناسی مانوس شوید، پس از مدتی می‌توانید با شناختی که از 4 شاخصه‌ی اصلی تست دارید، دیگران را بهتر و کامل‌تر بشناسید و تیپ شخصیتی آن‌ها را حدس بزنید. نتایج این تست، تحلیل‌هایی راجع به نوعِ ارتباطِ موثرِ تیپ‌های مختلفِ شخصیتی با یکدیگر می‌دهد و می‌تواند نگرش ما نسبت به دیگران را تغییر دهد.

تحلیل‌های فراوانی پیرامون تیپ‌های شخصیتی تست MBTI نوشته شده است. بسیاری از این تحلیل‌ها برای کمک به سازمان ها، شرکت‌‌ها و استارت‌آپ‌هاست. تیپ شخصیتیِ مخصوص به جایگاه‌های مختلف شغلی، ترکیب افراد در تیم‌ها، نوع برخورد با همکاران و … از جمله موضوعاتی است که باعث شده، بسیاری از شرکت‌های موفق، بررسی نتیجه‌ی تست شخصیت شناسی MBTI را برای استخدام ضروری بدانند.

تست شخصیت شناسی MBTI را چگونه انجام بدهیم؟

باید به این نکته توجه کرد که نتایج تست شخصیت ‌شناسی کاملا به صداقت افراد و دقت آن‌ها در پاسخ به سوالات بستگی دارد. پس نمی‌توان گفت که تمام تحلیل های شخصیتی آن درباره‌ی افراد، صد درصد با ویژگی های آنها مطابقت دارد. حتی می‌توان گفت که تست شخصیت شناسی ۱۰۰٪ صحیحی وجود ندارد و هر تستی بنا بر مقتضیات خود مقداری خطا را دارد اما تست MBTI با توجه به مهر تایید‌های بسیاری که شرکت‌های بزرگی بر آن زده‌اند، درصد خطای کمی را دارا می‌باشد. همچنین ویژگی‌های شخصیتی افراد، با تمرین و پشتکار، تا حدودی قابل تغییر است. به طور مثال، اگر در حال حاضر، تیپ شخصیتی شما ESTJ است، می‌توانید با تمرین های متانسب با اهداف خود، آن را تغییر داده و به یک شخصیت متعادل برسید. یعنی شخصیت شما اصلاح پذیر است. هیچکدام از ۱۶ تیپ شخصیتی بر دیگری ارجحیت ندارد بلکه هر تیپ شخصیتی براساس موقعیت خود، مفید و سودمند خواهد بود.

یک نکته‌ی مهم در تست شخصیت شناسی MBTI این است که در پاسخ به سوالات تست، نباید گزینه‌ی مطلوب و ایده‌آلمان را بزنیم، بلکه همان‌گونه که رفتار می‌کنیم و آنچه که هستیم، ملاک تشخیص درست شخصیت ماست. برای مثال، فرض کنید از شما پرسیده شود:

شما معمولا برای اوقات فراغت آخر هفته، از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید یا در لحظه تصمیم‌گیری می‌کنید؟

درست است که برای بیش‌تر ما، برنامه‌ریزی یک ارزش است و طبیعتا دوست داریم که با برنامه به تفریح برویم، امّا اگر غالبا بی‌برنامه و در لحظه تصمیم‌گیری می‌کنید، آنچه که باید پاسخ شما باشد این است که:

در لحظه تصمیم‌گیری می‌کنم.

تیپ شخصیتی افراد مشهور

تست شخصیت شناسی MBTI

اگر برای شما نیز سوال شده‌است که تیپ شخصیتی افراد مشهور چگونه مشخص می‌شود، باید بگوییم که در اکثر موارد، این افراد تست شخصیت شناسی را انجام نداده‌اند بلکه کارشناسان مربوط، تیپ شخصیتی آن‌ها را بر اساس اصول علمی منطبق بر تست‌ها تشخیص می‌دهند.

توجّه داشته باشید، از آنجایی که کارشناسان اغلب با بررسی رفتار عمومی افراد مشهور، تیپ شخصیتی آن‌ها را تشخیص می‌دهند، امکان خطا در تشخیص وجود دارد، امّا این اطمینان را به شما می‌دهیم که کارشناسان ما با دقت تمام و تلاش فراوان به بررسی شخصیت هر یک از این افراد پرداخته‌اند و تیپ شخصیتی آن‌ها را مشخص کرده‌اند.

به طور حتم داستان زندگی هر یک از این افراد مشهور پر از شکست ها و پیروزی‌هاست امّا نتیجه‌ی بررسی‌ها، به ما نشان می‌دهد که هر کدام از ما هم، با در نظر گرفتن تیپ های شخصیتی مختلفی که داریم، می‌توانیم بدرخشیم. فقط کافیست، استعدادهایمان را به درستی بشناسیم و در مسیر شکوفایی آن‌ها قدم برداریم.

برای شناخت هرچه بیشتر خودتان، می‌توانید از دیگر تست های تخصصی دانشکار استفاده کنید

این مقالات را از دست ندهید:

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. تست شخصیتی عالیه. مخصوصا برای استخدامی و این چیز ها. ممنون از مقاله خوب

    1. بله درسته، و اینجور تست ها بخضی از از مسیر خودشناسی ماست و برای خودشناسی راه بیشتری رو در پیش داریم

  2. اوباما ENFP هستش. کسی که گریه میکرد بخاطر کشته شدن یه دانش آموز F هست و نه T

  3. جالب بود
    فقط یه سوال، این آمارهای درصد پراکندگی تیپ های شخصیتی چقدر قابل اتکا هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا