با دوره‌های استخدامی یادبگیر و استخدام شو!

مشاهده
پایتون

جنگو چیست ؟ (هر آنچه باید بدانید + نقشه راه یادگیری)

اگر به برنامه نویسی و کامپیوتر علاقه دارید، حتما تاکنون نام پایتون را شنیده اید. این زبان برنامه نویسی در سالیان اخیر توانسته محبوبیت زیادی بین برنامه نویسان کسب کند. برای آنکه بتوان به راحتی از پایتون در طراحی و توسعه وب سایت استفاده کرد؛ نیاز به یک سری فریم ورک همچون جنگو داریم. اما سوال اصلی این است که جنگو چیست ؟ چه ارتباطی با پایتون دارد؟ برای آنکه به جواب سوال های خود برسید باید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قبل از آنکه به سوال جنگو چیست، پاسخ دهیم باید شما را با زبان پایتون آشنا کنیم. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا با یادگیری آسان است که یک زبان همه منظوره به حساب می آید. پایتون محدود به چهارچوب خاصی نیست و به وسیله ی آن می توان هر فرآیند توسعه‌ای مانند تحلیل داده ها یا ساخت بازی های کامپیوتری را انجام داد. 

پایتون یک زبان شی گرا است که با syntax نسبتا ساده خود به راحتی برای انسان قابل درک است. تطبیق پذیری و سادگی آن باعث شده تا هر فرد تازه کاری به دنبال یادگیری این زبان باشد. همچنین از پایتون می توان در زمینه های مختلف همچون توسعه وب، توسعه اپلیکیشن، هوش مصنوعی و علم داده استفاده کرد. به همین دلیل نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی دیگر از مزایای پایتون، وجود کتابخانه های رایگان است که در دسترس عموم افراد قرار دارد. همچنین این زبان، قابلیت طراحی به سبک ماژولار را دارد. یعنی کدهایی که در یک پروژه استفاده شده اند، را می توان در سایر پروژه ها نیز به کار گرفت. حتی می توان کدها را توسعه داد و در اختیار دیگران گذاشت.

حال که با زبان پایتون آشنا شدید، زمان آن رسیده تا درباره جنگو صحبت کنیم. در پاسخ به سوال جنگو چیست باید بگوییم که، جنگو یک فریم ورک توسعه بک اند قدرت گرفته از پایتون است که به صورت open source بوده و در اختیار عموم افراد به صورت رایگان قرار دارد و مبتنی بر معماری MTV می باشد. 

لازم است بدانید که جنگو (Django) یکی از پرطرفدارترین فریم ورک های بک اند جهان است که برای ساخت اپلیکیشن های وب مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع به برنامه نویسان کمک می کند تا کدهایی تمیز و قدرتمند ایجاد کنند. همین امر باعث شده تا جنگو به یکی از پر استفاده ترین تکنولوژی های توسعه وب تبدیل شود. به گونه ای که در اینستاگرام، یوتیوب و بسیاری از محصولات شناخته شده جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

منظور از فریم ورک چیست؟ فریم ورک به مجموعه ای از کدها و قواعد از قبل نوشته شده، گفته می شود که کار را برای برنامه نویسان آسان می سازند. در واقع در بسیاری از مواقع، برنامه نویس به جای اینکه کدهای زیادی بنویسد، می تواند از فریم ورک استفاده نماید. در این صورت برنامه نویس با صرف زمان کمتر می تواند نتایج خوبی دریافت کند.

پس از آنکه دریافتید جنگو چیست ، می توانیم درباره تاریخچه و چگونگی پیدایش جنگو صحبت کنیم. در سال 2003، Django توسط Adrian Holovaty و Simon Willison که در ابتدا با زبان PHP کار می کردند، و بعدها به کار با پایتون مشغول شدند؛ طراحی شد. در نهایت در سال 2005، جنگو به عنوان یک فریم ورک متن باز به صورت عمومی منتشر شد و استفاده از آن به سرعت افزایش یافت. به گونه ای برنامه های زیادی همچون اینستاگرام، یوتیوب، پینترست و اسپاتیفای به وسیله ی آن ساخته شد.

فریم ورک جنگو بر پایه معماری MVT که مخفف (Model – View – Template) است، ساخته شده است. این معماری سه لایه در واقع تغییر داده شده ی معماری MVC است. فرایند کار به این صورت است که کاربر، یک درخواست به سرور جنگو می فرستد. مسیریاب URL آن درخواست را به View مناسب ارسال می کند. لایه View نیز اطلاعات را از لایه Model دریافت کرده و بعد از تغییرات لازم، Template را پر می کند و در نهایت به کاربر نشان می دهد.

در جنگو دو استراتژی مهم وجود دارد. این استراتژی ها عبارتند از: فلسفه دوباره انجامش نده (Don’t Repeat Yourself) و قابلیت توسعه سریع. فلسفه دوباره انجامش نده به این موضوع برمی گردد که امکان استفاده مجدد از کدها و کاهش حجم کدهای تکراری در جنگو وجود دارد. قابلیت توسعه سریع نیز به این معنی است که امکان همزمانی در انجام پروژه ها وجود دارد. در واقع چند بخش از پروژه می تواند همزمان انجام گیرد. جنگو ساختار پیچیده و سنگینی دارد و بهتر است برای پروژه هایی که قصد توسعه و گسترش دارند، مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می کنیم.

علاوه بر ساخت و توسعه اپلیکیشن های وب، از جنگو می توان در موارد دیگری همچون: سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم مدیریت محتوا (CMS)، سیستم تایید هویت، یادگیری ماشین (Machine Learning)، محاسبات پیچیده و تحلیل داده ها، موتورهای رزرو، سیستم های فیلترینگ و … استفاده کرد.

منظور از کامپوننت در زبان های برنامه نویسی، معمولا مجموعه ای از توابع خاص است که به یکدیگر مرتبط می باشند و اغلب از چندین ماژول تشکیل شده اند. به وسیله ی کامپوننت ها می توان ویژگی های مختلفی را پیاده سازی کرد. همانطور که قبلا گفتیم یکی از استراتژی های جنگو این است که برنامه نویس، کارهای تکراری انجام ندهد. در واقع کامپوننت ها، قابلیت توسعه ی خوبی برای برنامه نویس ها ایجاد می کنند.

یکی از ویژگی های خوب جنگو، این است که با بسیاری از سرورها و هاست ها هماهنگ بوده و می تواند به خوبی کار کند. البته در بهترین حالت، جنگو باید از سرورهای Apache و NginX استفاده کند. چرا که تکنولوژی موجود در این وب سرورها شامل برخی از ماژول های پایتون است که با جنگو سازگار هستند.

برای کمک به مدیریت برنامه ها، پنل ادمین پیش فرضی به وسیله کدهای پایتون برای جنگو طراحی شده است. همچنین فضای زیادی برای شخصی سازی در پنل ادمین جنگو وجود دارد و می توانید داشبوردهای مختلفی برای رفع نیازهای خود ایجاد کنید.

امروزه جنگو گسترش زیادی پیدا کرده و افراد زیادی از آن استفاده می کنند. بنابراین به صورت مداوم، این فریم ورک بهبود پیدا کرده و بروزرسانی می شود و همواره کتابخانه های جدیدی برای حل مشکلات و آسان شدن کدنویسی از طریق آن ایجاد می شود. چندکاربری جنگو در انواع صنایع و موارد استفاده‌ی مختلف به شکل قابل توجهی به افزایش محبوبیت این فریم‌ورک کمک می‌کند. از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی، تا شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های داده‌محور؛ جنگو برای بسیاری از وب‌سایت‌ها و خدمات وب در سراسر جهان استفاده می‌شود. به لطف اعتبار، مقیاس‌پذیری و مجموعه‌ی ویژگی‌های گسترده‌ای جنگو، این چارچوب به یک انتخاب برای شروع‌های کوچک، شرکت‌های بزرگ و همه چیز در بین آن تبدیل شده است.

امنیت در توسعه وب بسیار مهم است و جنگو از پایین به بالا برای آن اهمیت قائل است. با حفاظت داخلی در برابر تهدیدات امنیتی رایج مانند تزریق SQL، اسکریپت‌نویسی متقابل (XSS) و فریب درخواست متقابل (CSRF)، جنگو به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را بدون کاهش بهره‌وری از نظر امنیتی حفاظت کنند. علاوه بر این، سیستم احراز هویت جنگو مدیریت کاربر را ساده می‌کند و همچنین به اجبار best practice امنیتی می‌پردازد.

همانطور که برنامه شما رشد می‌کند و به مقیاس‌های بزرگ‌تری می‌رسد، جنگو به آسانی همه چیز را به خوبی به مقیاس جدید بهینه می‌کند. ساختار ماژولار و پیروی از best practice اجازه می‌دهد که بدون ایجاد مجدد چرخه، توسعه‌دهندگان بتوانند فیچرهای برنامه خود را بدون محدودیت گسترش دهند. علاوه بر این، پشتیبانی جنگو از چندین پایگاه داده و مکانیزم‌های حافظه موقت اجازه می‌دهد که حتی در عملیات‌های سنگین، عملکرد بهینه داشته باشد. همچنین هر یک از اجزای جنگو مستقل از یکدیگر هستند. بنابراین هر قسمت را که بخواهید می توانید با توجه به نیازمندی ها حذف یا اضافه کنید. در ضمن جنگو مستقل از سرور بوده و می تواند روی سیستم عامل های مختلف همچون ویندوز، لینوکس، مک و … به خوبی کار کند.

این ویژگی این امکان را به برنامه نویسان می دهد که بتوانند به طور همزمان با چندین پایگاه داده کار کنند. همچنین این امکان در جنگو وجود دارد که بدون نوشتن کد اضافه، بتوان از یک پایگاه داده به پایگاه داده ی دیگر نقل مکان کرد. البته ORM تعبیه شده در جنگو نسبت به برخی از فریم ورک های دیگر، از قدرت کمتری برخوردار است. به عنوان مثال به برنامه نویس امکان استفاده کامل از امکانات SQL Toolkit و SQLAlchemy در پایتون را نمی دهد.

برنامه نویسان هنگام کار با جنگو می توانند از کتابخانه های دیگر نیز استفاده کنند. به عنوان مثال امکان استفاده از کتابخانه های محبوب Django REST ،(مدیریت محتوای وب سایت) Django CMS و … وجود دارد. اینگونه حجم کدنویسی کاهش پیدا می کند.

یادگیری جنگو می‌تواند تجربه‌ای تحول‌آفرین برای توسعه‌دهندگان وب باشد و تجربه مناسبی برای ایجاد برنامه‌های وب قدرتمند و قابل گسترش فراهم کند. با مطالعه مستندات جامع جنگو و مشارکت در جامعه فعال آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت با بهترین روش‌ها و الگوهای این فریم‌ورک آشنا شوند. استفاده از دوره آموزش جنگو و بوت کمپ جنگو، دوره‌ها و پروژه‌های عملی، منحنی یادگیری را تسریع می‌کند و مفاهیم را در سناریوهای واقعی به کار می‌گیرد. همان‌طور که توسعه‌دهندگان پیشرفت می‌کنند، در ساخت راه‌حل‌های وب پیچیده مهارت کسب می‌کنند و مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند که در نهایت به فرصت‌های شغلی جدید در صنعت فناوری منجر می‌شود. پذیرش مسیر یادگیری جنگو، ابزارها و دانش لازم برای موفقیت در توسعه وب مدرن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و آنان را برای مواجهه با چالش‌های جدید آماده می‌سازد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم جنگو، یک فریم ورک از زبان پایتون است. به همین دلیل برای یادگیری این فریم ورک و اینکه به خوبی درک کنید که، جنگو چیست؛ باید ابتدا به یادگیری پایتون بپردازید. برای یادگیری پایتون می‌توانید از رودمپ یادگیری پایتون ما استفاده کنید. بعد از آنکه بر پایتون مسلط شدید می توانید برای یادگیری جنگو اقدام کنید. همچنین بهتر است به یادگیری Html، Css و جاوا اسکریپت نیز بپردازید. برای یادگیری هر یک از موارد گفته شده می توانید در دوره های مختلف آنلاین یا حضوری شرکت کنید و بعد از تسلط کافی، به کسب درآمد از این راه بپردازید.

در این مقاله درباره جنگو، کاربردها، ویژگی ها و مزایای آن صحبت کردیم. حال که دریافتید جنگو چیست؛ بهتر می توانید تصمیم بگیرید که به یادگیری آن بپردازید یا مسیر متفاوتی را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال فعالیت و کسب درآمد از طریق طراحی وب و اپلیکیشن هستید، یادگیری جنگو بهترین گزینه برای شما خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

به خبرنامه دانشکار بپیوند!

اگر می‌خوای از جدیدترین مطالب حوزه‌های مختلف کاری، دوره‌های جدید، وبینارهای رایگان و ... زودتر از همه باخبر بشی، اطلاعات خودت رو ثبت کن تا عضو خبرنامه دانشکار بشی.