برنامه‌نویسی

با این رودمپ برنامه نویسی وب، سریع استخدام شوید

در عصر دیجیتال امروزی، مهارت‌های برنامه نویسی وب بسیار مورد تقاضا قرار گرفته‌اند. چه یک برنامه نویس با تجربه باشید که به دنبال ارتقاء مجموعه مهارت‌های خود هستید یا یک تازه‌ وارد به دنیای برنامه‌نویسی، داشتن یک نقشه راه یا همان رودمپ واضح می‌تواند به طور قابل‌ توجهی سفر شما را به سمت یافتن شغل برنامه‌نویسی وب تسریع بخشد. در این وبلاگ همراه ما باشید تا نقشه راه جامع برنامه نویسی وب را در اختیار شما قرار دهیم که مهارت‌های ضروری، زبان‌ها، چارچوب‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای استخدام سریع را پوشش می‌دهد. با پیروی از این نقشه راه و اختصاص زمان و تلاش، می‌توانید خود را به عنوان یک فرد قوی در بازار کار رقابتی معرفی کنید.

چگونه یک برنامه نویس وب شویم

بهترین مکان برای شروع حرفه‌ای به عنوان مهندس نرم افزار، فضای توسعه وب است.

فناوری‌های مبتنی بر وب از جمله HTML و جاوا اسکریپت نسبت به زبان‌هایی مانند جاوا یا پایتون سخت‌تر هستند،چون که یادگیری آن‌ها را برای توسعه‌دهندگان جدید آسان‌تر می‌کند.

HTML، CSS و سایر فناوری‌های وب نیز راه‌هایی عالی برای آموزش دادن به توسعه‌دهندگان و درس‌هایی مهم و معنی‌دار در مورد نحوه نوشتن کد هستند، درس‌هایی که برنامه‌نویسان می‌توانند آن‌ها را برای هر زبان برنامه‌نویسی محبوب، از جاوا گرفته تا Rust و Go و فراتر از آن به کار ببرند.

اگر می‌خواهید یک مهندس نرم افزار با درآمد بالا شوید، قطعاً برنامه نویسی وب بهترین مکان برای شروع است.

رودمپ برنامه نویسی وب

برای تبدیل شدن به استاد فناوری‌های مبتنی بر وب در سال 2023، این مراحل را در نقشه راه توسعه دهندگان وب دنبال کنید:

  1. به اصول HTML مسلط شوید.
  2. طراحی ماهرانه صفحات وب با .CSS
  3. آموزش کدنویسی با جاوا اسکریپت.
  4. با DevTools و افزونه‌های مرورگر آشنا شوید.
  5. با بوت استرپ (Bootstrap) صفحات وب ریسپانسیو (responsive web) ایجاد کنید.
  6. آشنایی با میزبانی سایت (site hosting) و ثبت دامنه (domain).
  7. با قالب‌های CMS و تولید کننده‌های وب سایت استاتیک (static website) کار کنید.
  8. با یک چارچوب برنامه وب ، مهارت کسب کنید.
  9. بدانید که چگونه منطق پیچیده را به WebAssembly فشار دهید.
  10. بتوانید برنامه‌های وب خود را با API های RESTful یکپارچه کنید.

ابتدا بر HTML مسلط شوید

اولین توقف در رودمپ برنامه نویسی وب 2023، یادگیری HTML است.

HTML زبان مرورگر وب است. با HTML داده‌هایی را که می‌خواهید در یک صفحه وب نمایش دهید با هر یک از 145 تگ موجود، از جمله موارد زیر تشکیل می‌دهید:

  • <table> برای ارائه داده‌های جدولی.
  • <form> برای گرفتن ورودی از کاربر.
  • <ol>برای موارد سفارش داده شده و شماره گذاری شده.
  • <ul> برای لیست‌های نامرتب و گلوله‌ای.
  • <p> برای پاراگراف‌ها.
  • <nav> برای مجموعه‌ای از پیوندهای قابل پیمایش.
  • <h1> برای سرفصل‌های سطح بالا.

کار کردن با HTML  سرگرم کننده است زیرا ویرایش‌ها و تغییرات بلافاصله با به روز رسانی مرورگر قابل مشاهده هستند. این دلگرم کننده است که ببینید کار سخت شما بلافاصله به بازخورد بصری در فایرفاکس، اج( Edge)  یا کروم تبدیل می‌شود.

HTML همچنین به توسعه دهندگان درس‌های مهمی در مورد برنامه نویسی می‌آموزد از جمله:

  • اهمیت نحو و ساختار کد.
  • چگونه کدی که می‌نویسید به نرم افزار تبدیل می‌شود.
  • نحوه عیب یابی مشکلات در مرورگر
  • لذت بردن از رمز با یک هدف یا چشم انداز.

لازم نیست تمام 145 تگ HTML را به خاطر بسپارید، اما باید بر نحوه کار تگ‌های HTML و روشی که ویژگی‌های رفتار یک تگ را سفارشی می‌کنند، تسلط داشته باشید.

استایل خود را با CSS نشان دهید

کد HTML داده ها را توصیف می‌کند و ساختار کلی یک صفحه وب را توضیح می‌دهد.

برگه‌های سبک آبشاری (CSS) محتوای صفحه را قالب‌بندی می‌کنند، رنگ اضافه می‌کنند، فونت‌ها را پیکربندی می‌کنند و با افزودن بالشتک به تصاویر یا فضای اضافی بین بخش‌ها، صفحات وب را خواناتر می‌کنند.

هر کسی که خلاقیتی دارد کار با CSS را دوست دارد، زیرا می‌توانید از شیوه‌نامه‌ها برای ایجاد آثار هنری دو بعدی جالب استفاده کنید و انیمیشن‌های ساده را به متن خسته‌کننده و ثابت اضافه کنید.

HTML و CSS دو عنصر کلیدی در نقشه راه توسعه وب 2023 هستند.

به جاوااسکریپت مسلط شوید

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس وب موفق نیازی به مدرک علوم کامپیوتر ندارید، اما باید با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنا شوید.

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی واقعی مرورگر وب است.

برنامه نویسانی که تازه با فناوری‌های وب آشنا هستند از جاوا اسکریپت برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • تایید ورودی کاربر در ارسال فرم.
  • رویدادهایی مانند کلیک ماوس و فشار دادن کلید را مدیریت کنید.
  • چرخش و تغییر اندازه تصاویر

با پیشرفت بیشتر برنامه نویسان در نقشه راه توسعه دهندگان وب، خود را با استفاده از جاوا اسکریپت برای انجام کارهای پیشرفته تر از جمله موارد زیر می بینند:

  • انجام Document Object Model  (DOM) .
  • فراخوانی APIهای مرورگر برای ذخیره‌سازی محلی و اطلاعات شیرین.
  • فراخوانی API های RESTful برای دسترسی به سرورها و پایگاه‌های داده راه دور.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی عالی برای یادگیری است. برنامه نویسان وب که می‌توانند مرورگر وب را با روتین‌های پیشرفته جاوا اسکریپت کنترل کنند، تقاضای زیادی دارند.

DevTools و افزونه‌های مرورگر

همانطور که در مسیر رودمپ برنامه نویسی وب حرکت می‌کنید، توانایی عیب یابی کد اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

مرورگرهایی از جمله Edge، فایرفاکس و کروم با ابزارهای پیشرفته توسعه و اشکال زدایی همراه هستند که با کلیک راست بر روی هر صفحه وب و انتخاب Inspect قابل دسترسی هستند. این ابزارها با ارائه عملکردهایی مانند موارد زیر به اشکال زدایی و توسعه کمک می‌کنند:

  • تب هایی که گزارش‌های خروجی جاوا اسکریپت را نمایش می‌دهند.
  • ابزارهای نظارت و تحلیل شبکه
  • تجزیه و تحلیل کد منبع و ابزارهای انتخاب رنگ.
  • ابزارهایی برای تست دسترسی

برنامه نویسان وب باید دانش خود را در مورد ابزارهای رفع اشکال داخلی مرورگر با افزونه‌های مرورگر تکمیل کنند. افزونه‌های محبوب کروم که از توسعه وب پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • ویرایشگرهای کوکی
  • ویرایشگر JSON
  • ژنراتورهای لورم ایپسوم
  • ضبط کننده‌های صفحه نمایش

طراحی وب سایت ریسپانسیو ضروری است

وب‌سایت‌های مدرن باید به گونه‌ای طراحی شوند که بر روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها، از مانیتورهای رومیزی گرفته تا تبلت‌ها، دستگاه‌های دستی و تلفن‌های همراه، رندر شوند. این ماهیت طراحی وب ریسپانسیو است.

فریمورک‌های وب واکنش‌گرای زیادی در بازار وجود دارد، از جمله Skeleton و Foundation، اما اکثریت قریب به اتفاق بازار از Bootstrap استفاده می‌کنند.

همه برنامه نویسان وب باید با Bootstrap آشنا شوند و اینکه چگونه سیستم شبکه 12 ستونی آن به برنامه نویسان امکان می‌دهد محتوا را در دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش متفاوت ارائه دهند.

دانش نحوه پشتیبانی بوت استرپ از صفحات وب پاسخگو قابل انتقال به تمام چارچوب‌های CSS رقیب است.

هر نقشه رودمپ وب باید شامل یک توقف برای طراحی وب واکنشگرا باشد.

ثبت دامنه و میزبانی سایت

با دانش HTML، CSS، جاوا اسکریپت و طراحی وب ریسپانسیو، زمان آن رسیده است که وب سایت خود را منتشر کنید و سرفصل های اصلی شبکه مربوط به انتشار آن مانند:

  • گزینه‌های میزبانی وب سایت
  • ثبت نام دامنه
  • گواهینامه‌های SSL 
  • ابزارهای انتشار محتوا
  • مدیریت ورودی‌های DNS

را بیاموزید

معمولاً از برنامه نویسان وب آزاد که با مشاغل کوچک و متوسط کار می‌کنند (Freelance) انتظار می‌رود که این فعالیت‌ها را برای مشتریان خود انجام دهند.

مولدهای وب سایت استاتیک و قالب‌های CMS

شرکت‌هایی که چندین وب‌سایت را سازمان‌دهی می‌کنند که هر کدام از صدها فایل HTML تشکیل شده‌اند، صفحات وب جداگانه را با دست کدنویسی نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها از الگوهای سیستم‌های مدیریت محتوا و تولیدکنندگان کد مانند Hugo یا Jekyll استفاده می کنند.

این ابزارها اغلب از یک زبان نشانه گذاری مانند Asciidoctor برای ساده سازی توسعه صفحه وب استفاده می‌شوند.

برنامه نویس وب جامع باید بداند که چگونه یک الگوی صفحه وب با یک مولد وب‌سایت استاتیک ایجاد کند، که یک برنامه نویس می‌تواند چندین صفحه با سبک مشابه بسازد.

GitHub میزبانی وب رایگان را با پشتیبانی از قالب‌های Jekyll ارائه می‌دهد. این یک راه مقرون به صرفه برای یادگیری نحوه عملکرد مولدهای وب سایت استاتیک است، در حالی که یک نمونه کار آنلاین و حضور برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان آینده ایجاد می‌کند.

فریم ورک های پیشرفته وب

در حالی که HTML، CSS و جاوا اسکریپت ابزارهای قدرتمندی هستند، اما با توسعه برنامه‌های کاربردی وب پیشرفته که داده‌ها را در سمت مشتری ذخیره می‌کنند و انتقال‌های حالت پیچیده را مدیریت می‌کنند، تمایل به اتمام دارند.

برای ساده‌سازی ایجاد برنامه‌های کاربردی چند وجهی مبتنی بر مرورگر و اغلب تک‌صفحه‌ای، چارچوب‌ها و کتابخانه‌های قدرتمند برنامه‌های وب پیشرفته متعددی پدید آمده‌اند، از جمله موارد زیر:

  • AngularJS
  • ReactJS
  • Ember
  • Next
  • Vue

یک برنامه نویس نیازی به یادگیری همه این چارچوب‌ها ندارد. دانش همراه با نقشی که این فناوری‌ها در فضای توسعه وب ایفا می‌کنند، و درک انواع مشکلات توسعه وب که آن‌ها به آن رسیدگی می‌کنند، کافی است.

در حال حاضر React بیشترین سهم بازار را دارد که آن را به یک انتخاب قانع‌کننده برای یادگیری در ابتدا تبدیل می‌کند، اگرچه Vue اکنون اغلب اولین انتخاب برای پروژه‌های Greenfield است. 

بسیاری از این فریم ورک‌ها با TypeScript کار می‌کنند که ابر مجموعه‌ای از جاوا اسکریپت است. هنگام اتخاذ یک چارچوب وب، دانش خود را در مورد جاوا اسکریپت با TypeScript تحسین کنید.

چرخه‌های محاسبه را به WebAssembly موکول کنید

مردم از کشف چهارمین زبان برنامه نویسی رسمی وب شگفت زده شدند.

همه در مورد HTML، CSS و جاوا اسکریپت می‌دانند اما افراد بسیار کمی در مورد WebAssembly می‌دانند که کنسرسیوم وب جهانی (W3C) در سال 2018 آن را به لیست زبان های درگیر در بخش توسعه وب اضافه کرد.

WebAssembly به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که کد نوشته شده به زبان قدرتمندی مانند Java، Rust، Go یا C++  را دریافت کرده و آن را در یک مرورگر وب جاسازی کنند. این امر محاسبات با کارایی بالا را به مرورگر وب می‌آورد.

یک توسعه دهنده وب نیازی به دانستن نحوه نوشتن کد WebAssembly ندارد. با این حال، یک برنامه نویس باید نقش WebAssembly را در دنیای محاسبات توزیع‌شده با کارایی بالا، به علاوه نحوه اتصال فراخوانی جاوا اسکریپت به یک روش در یک فایل باینری WebAssembly، بداند.

ادغام با RESTful API

برای اینکه برنامه‌های وب واقعاً مفید باشند، باید فراتر از دستگاهی که آن‌ها را نمایش می‌دهد دسترسی داشته باشند.

یک برنامه نویس وب باید یاد بگیرد که چگونه JSON را مدیریت کند و به API های RESTful دسترسی داشته باشد تا بتواند موارد زیر را انجام دهد:

  • فرآیند پرداخت‌ها
  • ادغام با برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی
  • احراز هویت کاربران
  • پرس و جو از پایگاه‌های داده راه دور
  • دسترسی به API های مبتنی بر  cloud-based

از طریق RESTful API، برنامه نویس وب می‌تواند به مجموعه‌ای از خدمات آنلاین میزبان خارجی دسترسی داشته باشد.

این آخرین توقف در نقشه راه توسعه وب است، زیرا دنیای جدیدی از امکانات را باز می‌کند. سپس برنامه وب به بخشی یکپارچه از یک شبکه جهانی از توابع مبتنی بر SaaS و خدمات آنلاین تبدیل می‌شود.

با پیروی از این نقشه راه برنامه نویسی وب، می‌توانید مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای ایمن سازی سریع یک شغل برنامه نویسی وب را کسب کنید. به یاد داشته باشید که یادگیری تئوری را با پروژه‌های عملی و تجربه عملی ترکیب کنید. یک نمونه کار بسازید که پروژه‌های خود را به نمایش بگذارد، در ابتکارات منبع باز  (open-source) مشارکت کنید و در چالش‌های کدنویسی یا هکاتون‌ها شرکت کنید تا دید خود را افزایش دهید و تخصص خود را نشان دهید. با آخرین روندها، فناوری‌ها و چارچوب‌ها در چشم انداز توسعه وب به روز باشید. با فداکاری، یادگیری مستمر، و مجموعه‌ای از مهارت‌ها، به خوبی در راه استخدام سریع به عنوان برنامه نویس وب خواهید بود. موفق باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا