بررسی مشاغلکارآفرینی

هر آنچه در مورد ” بازار کار اصفهان ” باید بدانید

اصفهان سومین کلان شهر پرجمعیت ایران است که در دامنه شرقی کوه های زاگرس واقع شده است. این شهر به دلیل وجود ابنیه‌ها و آثار تاریخی و هنری در ذهن عامه مردم به نصف جهان نقش بسته است. اصفهان محبوبیت زیادی در بین مردم دارد به همین خاطر از مراکز مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود. بازار کار اصفهان به این دلیل رشد چشم‌گیری داشته است.

شما میتوانید آگهی‌های استخدامی اصفهان را در صفحه استخدام اصفهان مشاهده کنید.

این شهر به دلیل داشتن صنایع مهم فعال مانند ” مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، شرکت های بزرگ هواپیمایی و همچنین صنعت طلا و صنایع دستی ” یکی از قطب های صنعتی کشور نیز به حساب می آید.

 در این مقاله قصد داریم بازار کار اصفهان را با یکدیگر بررسی کنیم و اگر به دنبال این هستید تا در این شهر مشغول به کار شوید این مقاله را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید.

مهم ترین حوزه های شغلی بازار کار اصفهان

همانطور که گفته شد اصفهان سرشار از آثار درخشان تاریخی است و بیش از 9 هزار واحد صنعتی و تولیدی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

به صورت کلی بازار کار اصفهان و فرصت های شغلی در این شهر را به چهار دسته اصلی می توان تقسیم کرد که در ادامه به توضیح مفصل هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

1. صنعت

اصفهان به دلیل وجود صنایع مهم و بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی، هواپیماسازی و همچنین به سبب وجود کارگاه های طلا سهم بالایی در صنعت کل کشور دارد. 

صنعت اصفهان

صنایع گردشگری و صنایع دستی هم به دلیل حضور متعدد گردشگران داخلی و خارجی از دیرباز جزء پایه های اقتصاد اصفهان به شمار می آیند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده است بخش صنعت حدود 43.7 % از اشتغال کل استان اصفهان را به خود اختصاص دهد، بحث ایمن بودن اصفهان برای سرمایه‌گذاری است و ضریب بالا ایمنی باعث شکل گیری صنایع مختلفی در این استان شده است.

 همه این عوامل باعث شده است خیلی از افراد جویای کار به این بخش جذب شوند و در این استان کار خود را آغاز کنند. از جمله حوزه‌های شغلی محبوب اصفهان مهندسی مکانیک است که میتوانید در صفحه استخدام مهندس مکانیک اصفهان مشاهده کنید.

2. خدمات

بخش خدمات در اصفهان خود به چهار دسته تقسیم می شود گردشگری، اصناف، بازرگانی و ساختمان در این دسته قرار دارند.

همان‌طور که گفتیم اصفهان یکی از محبوب‌ترین مراکز گردشگری و تفریحی برای مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌شود و همین امر باعث شده است، گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد اصفهان را به خود اختصاص دهد و همین موضوع سبب شده که مشاغل زیادی که مربوط به این بخش هستند ایجاد شود.

به دلیل ظرفیت بالای گردشگری در این شهر بخش اصناف هم رشد نسبتاً خوبی پیدا کرده است و به انواع رسته‌های صنفی مانند صنایع دستی، سوغات و شیرینی اصفهان مانند گز و سوهان، صنایع ماشین کاری و فلز تراشی و حمل و نقل جاده ای می‌توان اشاره کرد.

بخش خدمات با نرخ 45.4% بیشترین سهم اشتغال را در اصفهان به خود اختصاص داده است و می‌توان گفت خدمات یکی از بخش‌های اصلی جذب نیروی کار و فرصت‌های شغلی در این شهر بوده و نقش مهمی در افزایش کاریابی اصفهان داشته است. 

بازار اصفهان

3. کشاورزی

استان اصفهان دارای اقلیم های متنوعی است و این تنوع جغرافیایی توانایی این استان را در تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی افزایش داده است.

در نواحی شمال و غرب استان، کشاورزی و صنایع وابسته آن رونق نسبتاً خوبی در مقایسه با نواحی مرکزی دارد.

در سال های اخیر تولیدات محصولات زراعی اصفهان سه و نیم میلیون تن بوده که شامل ۲۷۸ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، ۴۹۴ هزار تومان محصولات باغی و یک میلیون و ۶۰۰ تن محصولات دامی بوده است.

 شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع اقلیمی باعث شده است کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد اصفهان تشکیل دهد و همچنین نرخ بیکاری مخصوصا در نواحی شمال و غرب استان در حوزه کشاورزی روند کاهشی خود را دنبال می کند.

شغل های رایج بازار کار اصفهان

شغل های رایج در اصفهان

اگر در اصفهان زندگی می کنید یا قصد دارید در آینده برای شروع یک کسب و کار یا پیدا کردن یک موقعیت شغلی خوب به اصفهان مهاجرت کنید پیش از آن باید همه جوانب بازار کار اصفهان را بسنجید و با شغل‌های رایج در آنجا آشنا شوید تا بتوانید بهترین تصمیم خود را بگیرید.

فرصت‌ها و موقعیت های شغلی در اصفهان به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود که به توضیح مختصر هر کدام می پردازیم.

کسب و کار تولیدی

اصفهان با داشتن بیش از ۹ هزار واحد صنعتی یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

وجود کارخانه ها و کارگاه های تولید آهن، فولاد، محصولات شیمیایی، مصنوعات سنگ، گچ فرش، کفپوش و واحدهای تولیدی پوشاک، اصفهان را یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در حوزه کسب و کارهای تولیدی تبدیل کرده است.

کسب و کار خدماتی

اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران به حساب می‌آید و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی وارد این شهر می‌شوند.

همین امر سبب شده کسب و کارهای خدماتی با توجه به رونق گردشگری و وجود اصناف مختلف مانند سوغات و صنایع دستی بخش بسیار زیادی از بازار کار اصفهان را به خود اختصاص دهند.

رستوران‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه ها، مجموعه‌های گردشگری و مسافربری و فروش انواع صنایع دستی و سوغات بخشی از کسب و کار خدماتی است و درآمد بالایی نیز دارد.

کسب و کار هنری

اصفهان از دیرباز شهر هنرمندان و استادکاران بزرگ بوده است بنابراین طبیعی است که کسب و کارهای هنری رشد خوبی پیدا کرده باشند.

صنایع دستی اصفهان در بین ایرانیان و حتی گردشگران خارجی محبوبیت بسیار زیادی دارد از بین آنها می‌توان به میناکاری، قلمزنی بر مس، فیروزه کوبی و سوزن دوزی اشاره کرد.

در صورت داشتن مهارت و توانایی لازم اصفهان یکی از بهترین نقاط برای درآمد زایی از انواع کسب و کار های هنری است.

کسب و کار اصفهان

آمار بیکاری در اصفهان

با وجود برخی از مهمترین و بهترین کارخانه های صنعتی ایران مانند فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان و همچنین رونق گردشگری و به وجود آمدن صنایع وابسته، این استان نسبت به سایر مناطق کشور از نرخ بیکاری کمتر برخوردار است. 

 البته که در سال‌های اخیر پاندمی کرونا و بروز خشکسالی بازار کار اصفهان را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث افزایش نرخ بیکاری شده است.

روش های یافتن فرصت‌های شغلی در بازار کار اصفهان

در سال های گذشته روش های پیدا کردن شغل تنها به صورت حضوری و فیزیکی بود ولی در سال های اخیر با به وجود آمدن پلتفرم های آنلاین و دیجیتالی شدن کسب و کارها، روش های سنتی مانند مراجعه حضوری و مطلع شدن از یک فرصت شغلی توسط آشنایان کارآمدی خود را از دست داد. 

جمع بندی نهایی

میدان امام اصفهان

اصفهان یکی از قطب های صنعتی و گردشگری کشور است و نقش بسیار مهمی در چرخه اقتصاد ایران ایفا می‌کند.

این استان با داشتن برخی از بهترین و مهمترین مجموعه های صنعتی و همچنین پیشینه غنی در زمینه گردشگری، تاریخی و هنری باعث شده فرصت ها و موقعیت های شغلی بسیار زیادی در کسب و کار اصفهان به وجود آیند و نیروی کار فراوانی اغلب از استانها و شهرهای مجاور به اصفهان مهاجرت کنند.

مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مشاغل حوزه فروش، کارمند اداری، برنامه نویس، کارشناس منابع انسانی و حسابدار از جمله مشاغل پرتقاضای اصفهان در هستند.

سوال متداول

نرخ بیکاری در بازار کار اصفهان به چه صورت است؟

با وجود برخی از مهمترین و بهترین کارخانه های صنعتی ایران مانند فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان و همچنین رونق گردشگری و به وجود آمدن صنایع وابسته، این استان نسبت به سایر مناطق کشور از نرخ بیکاری کمتر برخوردار است. 

چطور در بازار کار اصفهان جویای کار باشیم؟

در سال های گذشته روش های پیدا کردن شغل تنها به صورت حضوری و فیزیکی بود ولی در سال های اخیر با به وجود آمدن پلتفرم های آنلاین و دیجیتالی شدن کسب و کارها، کافیست به صفحه فرصت های استخدام سایت‌های کاریابی مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا