بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

مهارت نرم

5 راهکار فوق العاده برای تقویت اعتماد به نفس

اکثر افراد جامعه اعتماد به نفس چندان بالایی ندارند و فکر می‌کنند نمی توانند این ویژگی را در خود را تقویت کنند یا در شرایط فعلی کاری از دستشان برنمی‌آید و محصور به سطح اعتماد به نفسی هستند که از بدو تولد داشته‌اند. در واقع عکس این موضوع صحیح است. اعتماد به نفس یک مهارت است نه موهبتی الهی. ما در این مقاله روش‌های تقویت اعتماد به نفس را برای داشتن زندگی بهتر و شادتر می‌آموزیم.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

اعتماد به نفس (self confidence)، برگرفته از کلمه لاتین fidere به معنای اعتماد کردن است. اعتماد به نفس به اینکه چقدر به توانایی‌ها و قابلیت‌های خودتان برای رسیدن به اهداف و آرزو‌های خود باور دارید اشاره می‌کند. اعتماد به نفس حاصل کسب دانش و مهارت و تمرین مستمر است.

عزت نفس (self steem)، از کلمه لاتین aestimare به معنای ارزشگذاری می‌آید. و به این موضوع اشاره دارد که فرد خود را چگونه ارزیابی می کند. عزت نفس از طریق تجربیات مختلف در زندگی و همچنین روابط ما با دیگران شکل می‌گیرد.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست

نشانه های کمبود اعتماد به نفس

انزوا طلبی اجتماعی

اگر هر بار برای شرکت در رویدادهای اجتماعی بهانه می‌آورید و یا از رو در رو شدن با مردم اجتناب می‌کنید و به غار تنهایی خود پناه برده‌اید، احتمالا از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید.

از اینکه دیگران از شما تعریف کنند خجالت می‌کشید

وقتی کسی از شما تعریف می‌کند چه واکنشی نشان می‌دهید؟ تشکر می کنید یا اینکه سعی می‌کنید ثابت کنید فرد مقابل در اشتباه است و آنطور هم که فکر می‌کند شما در وضعیت خوبی برای مورد تحسین واقع شدن نیستید.

نگران تصورات مردم نسبت به خود هستید

وقتی شما به اندازه کافی از خود مطمئن هستید به اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند اهمیت نمی‌دهید. وقتی شما خودتان را دوست دارید اعتماد به نفستان را به نظر دیگران گره نمی‌زنید.

خود مراقبتی نمی‌کنید

در روز چه مدت زمانی را برای مراقبت از جسم و روان خود صرف می‌کنید؟ وقتی اعتماد به نفستان کم است از اینکه زمانی را به خود اختصاص دهید طفره می روید و این کار را کم اهمیت می‌شمارید.

در جمع صحبت نمی‌کنید

خیلی از افراد از اینکه در جمع صحبت کنند واهمه دارند و سطح بالای استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. شاید پیش آمده که خواسته باشید نکته مهمی را در جمع عنوان کنید که می توانسته بسیار مفید و موثر واقع شود ولی به این فکر کردید که اشتباه و مسخره است پس سکوت کردید و فرصت خود را سوزاندید.

از شکست خوردن می‌ترسید

این اواخر چه چالش‌هایی داشتید؟ برای چه کاری ریسک کردید و از شکست خوردن نترسیدید؟ به جنبه های مثبت بیشتر از جنبه‌های منفی فکر کردید؟ یا ترس از شکست شما را از شروع بازداشته است؟

 ترس از شکست یکی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس است.

5 روش تقویت اعتماد به نفس

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

آلن دوباتن در کتاب در باب اعتماد به نفس می گوید :”معمولا وقتی بیش از حد خود را با جنبه‌های قابل احترام دیگران مقایسه می‌کنیم، محجوب و ترسو می‌شویم. از همین روست که گاهی افراد دردهایی را بر خود تحمیل می‌کنند تا عادی به نظر برسند.” وقتی خودمان را با جنبه های برجسته و خوب دیگران مقایسه می‌کنیم حس ناکافی بودن داریم. هر چقدر هم تلاش کنیم نمی‌توانیم  عملکرد عالی مثل انها داشته باشیم که مانع از قدم برداشتن ما برای بهتر شدن اوضاع می‌شود و رضایت ما از زندگی کاهش پیدا می‌کند. پس خودتان را فقط با گذشته خودتان مقایسه کنید. بر روی اهداف و عملکرد خودتان متمرکز شوید و باری که بر دوشتان سنگینی می‌کند را به زمین بگذارید.

خرید کتاب در باب اعتماد به نفس +

با خودتان مهربان باشید

نسبت به نتایج کارهایی کرده‌اید و کارهایی که می‌خواهید در آینده  انجام دهید با خودتان مهربان باشید. لیستی از ویژگی های مثبت خود را تهیه کنید و با گذشت زمان موارد جدیدی را به آن اضافه کنید. این لیست را به آینه اتاق خود بچسبانید تا جلوی چشمتان باشد.

با افراد حمایت گر و مثبت اندیش در ارتباط باشید

افراد سمی انرژی شما را تلف می‌کنند و مانع پیشرفت شما می شوند.  افرادی که با ان ها وقت می‌گذرانید بر رفتار و احساسات شما تاثیر می‌گذارند. اگر بعد از ملاقات با دوستانتان احساس بدی نسبت به خود پیدا می‌کنید حتما در روابط خود بازنگری کنید.  اطراف خود را با کسانی که دوستتان دارند و با شما مهربان هستند پر کنید.

اتفاق های کوچک را جشن بگیرید

افراد سمی انرژی شما را تلف می‌کنند و مانع پیشرفت شما می‌شوند.  افرادی که با ان ها وقت می‌گذرانید بر رفتار و احساسات شما تاثیر می‌گذارند. اگر بعد از ملاقات با دوستانتان احساس بدی نسبت به خود پیدا می‌کنید حتما در روابط خود بازنگری کنید.  اطراف خود را با کسانی که دوستتان دارند و با شما مهربان هستند پر کنید.

بعضی روز ها حتی جدا شدن از تخت خواب هم پیروزی بزرگی به حساب می‌آید. منتظر اتفاق‌های خارق العاده نمانید، با یک صبحانه خوب از خودتان تشکر کنید. اینکه با وجود همه موانع ادامه می‌دهید در خور قدردانی است و باعث تقویت اعتماد به نفس شما می‌شود.

از بدن خود مراقبت کنید

بدون جسم سالم نمی توانید روان سالمی داشته باشید. وقتی از بدن خود مراقبت می‌کنید یعنی سلامتی تان در الویت است و شما خودتان را دوست دارید در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند.

چند راه ساده برای مراقبت از خودتان که بر  تقویت اعتماد به نفس هم موثر است:

خواب

هیچ چیزی به اندازه خواب کافی و عمیق نمی تواند شما را شارژ کند. دیر به خواب رفتن  بدن شما را  ضعیف می کند. هر شب قبل از ساعت مشخصی گوشی و لپ تاپ خود را خاموش کنید. حداقل 8 ساعت بخوابید.

رژیم غذایی

تغذیه سالم فواید بسیاری دارد. وقتی مراقب رژیم غذایی خود هستید و از خوردن بیش از حد شکر و کافئین و فست فود و هر چیزی که سلامتی شما را به خطر می اندازد اجتناب می‌کنید بعد از مدتی اثرات مثبت ان را  بر سلامتی و ظاهر بدن خود مشاهده می‌کنید.

ورزش

مطالعات زیادی تاثیر مثبت فعالیت بدنی بر میزان اعتماد به نفس را نشان می‌دهند. ورزش منظم و به دنبال آن ظاهر شدن تغییرات به شما حس قدرت می‌دهد.

روش های خودمراقبتی موثر بر تقویت اغتماد به نفس

فواید تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس به رشد شخصیتی شما کمک می‌کند. در شرایطی که به خاطر شغلتان یا هر چیزی دیگری تحت فشار و استرس هستید با اعتماد به نفس بالا می‌توانید موقعیت را تحت کنترل خود نگه دارید.

افراد با اعتماد به نفس به راحتی می‌توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. یک فروشنده که با صدایی رسا صحبت می کند، با مشتری ارتباط چشمی برقرار می‌کند و فرم بدنی مناسبی دارد شما را سریع تر قانع می‌کند تا خرید کنید.

اعتماد به نفس بیشتر به شما احساس با ارزش بودن می‌دهد. افکار منفی کمتری به ذهن شما خطور می‌کند چون شما به خودتان اعتماد دارید و کمتر به نظر دیگران در مورد خود توجه می‌کنید.

استخدام و مصاحبه‌های استخدامی یکی از مراحل استرس‌زا و دشوار هر فردی در زندگی است. با دانستن مواردی که در مصاحبه شغلی با آن روبرو می‌شویم و تمرین روش‌هایی که در بالا گفته شد نتایج بهتری کسب می‌کنید.

سخن پایانی

همه ما در برهه‌های مختلف زندگی احساس شکست می‌کنیم و این امری عادی است. نباید اجازه دهیم این شکست‌ها این تصور را بوجود آورند که از عهده کارها برنمی‌آییم و در تله بی ارزشی بیافتیم. با شناختن نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس و راه های تقویت آن می‌توانیم به خودمان کمک کنیم.

سوالات متداول

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس چیست؟

از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس می‌توان به انزواطلبی اجتماعی، نگران بودن در مورد تصور دیگران، ترس از شکست خوردن، صحبت نکردن در جمع اشاره کرد.

چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

از بدن خود مراقبت کنید، با افراد حمایت گر و مثبت اندیش در ارتباط باشید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا