بلاگ دانشکار تغییر ماهیت داد! از ظاهر جدید لذت ببرید

استارتاپکارآموزی

کارآموزی در استارتاپ‌‌ها

فواید کارآموزی در استارتاپ­‌ها

یک دانشجو یا فارغ التحصیل زمانیکه می‌خواهد، جایی را برای کارآموزی انتخاب کند، چند راه بیش‌­تر پیش روی خود ندارد:

  • شرکت‌های بزرگ و صنعتی
  • شرکت‌­های متوسط و درحال توسعه
  • شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌­ها

مشخص است که همه دوست دارند کاراموز گوگل، جنرال موتورز یا شرکت‌های معروف و بزرگ باشند. اما با این وجود، مزایای قابل توجهی در یک استارتاپ وجود دارد که به سختی در شرکت‌های بزرگ قابل دستیابی است؛ چیزی که باعث می­‌شود خیلی از افراد آن را به شرکت­‌های بزرگ ترجیح دهند. می­‌خواهیم برخی از این مزیت‌­ها را با هم مرور کنیم:

1- شما مسئولیت بیشتری خواهید داشت؛

شما به عنوان یک کارآموز در استارتاپ‌ بخش مهمی از تیم را تشکیل می­‌دهید و از راه‌های مختلف دیده خواهید شد و به احتمال قوی به طور تمام وقت استخدام می‌شوید و از آن موقع به بعد به عنوان یکی از نفرات اصلی با همان تیم کار خواهید کرد.

گام به گام، شما ممکن است درگیر پروژه‌هایی شوید که به طور مستقیم بر کاربران تاثیر می‌گذارد، مثلا طراحی استراتژی رسانه‌های اجتماعی شرکت و مسئولیت برنامه بازاریابی شرکت. این ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر آید، ولی نگران نباشید شما با انجام این کارها مهارت‌های جدیدی بدست می‌آورید که در ادامه کار قطعا کمکتان خواهد کرد.

از طرفی ممکن است وقتی وارد یک استارتاپ می‌شوید در ابتدای امر در متن کار قرار نگیرید و از شما خواسته شود که کارهایی انجام دهید که از نظر شما اهمیت زیادی ندارد ولی نگران نباشید و فکر نکنید که تیم به شما بها نداده؛ در واقع این یک فرصت برای شما است که خودتان را به اعضای تیم نشان دهید و در طی انجام کارتان مهارت‌هایی را بدست آورید که بعد از ورود به بدنه اصلی تیم به شما کمک کند.

مسئولیت پذیری در استارتاپ

 

2- شما در معرض تعداد افراد بیشتری از این شرکت قرار خواهید گرفت؛

در شرکت‌های بزرگ ساختارها و بخش‌های بیش‌تری (نسبت به استارتاپ‌ها) وجود دارد. شرکت دارای کارآموزان مختلف در بخش‌های جداگانه است و به طبع یک چنین کارآموزی که در یک شرکت بزرگ فعالیت می‌کند در یک حوزه خاص و به طور تخصصی‌تر مهارت می‌یابد نه در تمام حوزه‌ها.

اما در استارتاپ‌ها، مانند شرکت‌های بزرگ وظایف شما آن‌قدر دقیق و مشخص نیست و تقسیمات کار کمی مبهم‌تر هستند. بنابراین، شما خودتان کارهای مختلف در بخش‌های مختلف شرکت را تجربه می‌کنید و این به شما مهارت بیشتری می‌آموزد. پس باید توجه داشت که هیچ‌کس در استارتاپ نگرانی‌ای از سلسله مراتب کار و بوروکراسی ندارد!

3- کار شما دیده و ارزیابی خواهد شد؛

در شرکت‌های بزرگ، کار و تلاش کارآموز می‌تواند به راحتی در پس زمینه چارچوب سیستماتیک آن شرکت ناپدید شده و باتوجه به سیستم اداری شرکت زحمت کارآموز نادیده گرفته شود .

ولی زمانی که در یک استارتاپ مشغول به کار هستید، همیشه می‌توانید انتظار داشته باشید که عملکرد شما دیده شده و به تلاشتان بها داده شود.

وقتی شما در یک شرکت کوچک و یا یک استارتاپ مشغول به کار هستید فرصت اشتباه بیش‌تری دارید. در واقع اگر در جایی از یک استارتاپ اشتباهی کنید و شکست بخورید بسیار آسان‌تر است که ببینید چه موقع و کجا اشتباه کرده‌اید؛ بنابراین کار در یک استارتاپ تضمین می‌کند که شما نسبت به وظایفتان آگاه‌تر شوید و در مراحل بعدی کار، اشتباهاتتان را کاهش دهید.

باتوجه به این که کارآموزان استارتاپ‌ها بخش اصلی تیم را تشکیل می‌دهند کارکنان و مدیر بسیار مایل‌اند در برخی از موارد به طور مستقیم با کارآموز صحبت کنند و نظراتشان را بگیرند که این کار باعث می‌شود بهره‌وری و اعتماد به نفس کارآموز به شدت بالا رود که این خود یکی از مهارت‌های لازم برای کارآموز است.

4- ذهنیت

استارتاپ‌ها اغلب به خاطر صمیمیت زیاد بین اعضای تیم و این عقیده شان که “us against the world” مشهور هستند.
بنابراین، کارآموزان در ابتدای کار احساس می‌کنند که به عنوان یک بخش معنادار از یک گروه هستند که در میان یک مأموریت بزرگ قرار گرفته‌اند پس قطعا تلاششان بیشتر خواهد شد و این باعث رشد استارتاپ هم می‌شود.
همچنین خود کارآموز دوست دارد در یک محیط صمیمی و راحت‌تر کار کند تا در یک محیط رسمی با قوانین سختگیرانه.

 

 

 

 

 

5- امکانات آینده

با توجه به این که اندازه این شرکت‌ها کوچک است، احتمالا می‌توانید همه را بشناسید و ارتباطتان با افراد مختلف بیش‌تر شود. این افراد می‌توانند در مراحل بعدی به موسس کسب‌وکارهای بزرگی تبدیل شوند! علاوه بر این، استارتاپ شما ممکن است تبدیل به مایکروسافت بعدی شود و به سرعت بازار را تسخیر کند. حتی اگر این‌چنین نشد نگران نباشید شما تجربه و دانش لازم را بدست آورده‌اید که در ادامه کمکتان می‌کند.

بنابراین، کارآموزی در گسترش شبکه شما بسیار مفید است.

 

 

شما هم کارآموزی در استارتاپ‌ها در تجربه کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا