شخصیت‌شناسیمهارت نرم

چگونه رسالت شغلی خود را کشف کنیم؟

اگر در محل کارتان احساس نشاط نمی‌کنید یا از کار خود رضایت ندارید و نمیدانید رسالت شغلی شما چیست، پیشنهاد می‌کنیم دقایقی از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.

ممکن است گاهی این کلافگی‌ها و سردرگمی‌ها کم شود اما غالبا در زمان‌های حیاتی و هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم این مسئله بروز‌ می‌کند و باعث اندوه طولانی مدت می‌شود.

پس بهتر است یکبار برای همیشه این موضوع را برای خودمان روشن کنیم و راه پر پیچ و خم کشف رسالت شغلی را آغاز کنیم چون این بحث یک شبه یا یک ساله حل نمی‌شود و برای افراد مختلف گوناگون است، پس باید با دقت و بدون اهمال کاری، شروع کنیم.

رسالت شغلی

رسالت چیست؟

رسالت همان ماموریت بزرگ شما در زندگی است که در آن هم آرامش روحی دارید و هم از تمکن مالی خوبی برخوردار هستید. می‌توان گفت قدم برداشتن در راه رسالت زندگی، استرس و اضطراب را از ما می‌گیرد و اجازه نمیدهد که خود را با دیگران مقایسه کنیم.

شاید شما هم بارها هنگام انجام کارهایتان متوجه گذر زمان نشده‌اید و یا فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید که بسیار سنگین و پر جنب و جوش بوده اما از انرژی شما کاسته نشده؛ گویی شما از آن کار انرژی گرفته و سرحال شده‌اید. در همین مرحله به دنبال رسالت خود باشید و بدانید ماموریت هر فرد درون علایق، استعدادها و آرزوهایش نهفته که باید آن را کشف کند.

شغل چیست؟

این واژه بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ به طوری که در نیمی از روز با آن مواجه هستیم و عمر و انرژی‌مان را پای آن می‌گذاریم. در تعریف شغل می‌توان گفت حرفه و مهارتی است که با آن امرار معاش می‌کنیم، اما بهتر است در این زمینه به تعاریف اقتصادی و شایع در منابع انسانی اشاره کنیم.

شغل مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌ها است که بر عهده‌ی یک فرد قرار می‌گیرد تا آن را برای یک واحد اقتصادی انجام دهد. شغل زمانی معنا پیدا می‌کند که «استخدام» وجود داشته باشد.

 تعریف سازمان بین المللی کار از شغل

رابطه خود شناسی و کشف رسالت شغلی

خودشناسی با کشف رسالت شغلی رابطه بسیار مستقیمی دارد؛ اگر ما شناخت مناسبی از خودمان پیدا کنیم، گامی موثر در مسیر کشف رسالت شغلی برداشته‌ایم.

شناخت ما باید از عواطف و احساساتمان تا رفتار و عملکردمان را شامل شود. ما باید نقاط قوت و ضعفمان را کامل پیدا کنیم و روی استرس و اضطراب‌هایمان تسلط کافی داشته‌باشیم. این توضیحات تنها بخش کوچکی از بحث خودشناسی است که ما باید تمام جوانب آن را بررسی کرده و یاد بگیریم.

در مسیر خود شناسی می‌توانیم از دوستان و خانواده‌مان کمک بگیریم و از آنان بخواهیم نظراتشان را درمورد هرکدام از موارد بالا بیان کنند. مثلا از نزدیکانمان بپرسیم در چه مواقعی بیشتر مضطرب هستیم، سپس نتیجه را یادداشت کرده و سعی کنیم در شرایط مشابه با روش‌های علمی استرسمان را کنترل کنیم.

حال سوال می‌شود که این مسائل چه کمکی به ما در کشف رسالت شغلیمان می‌کنند؟

جواب شما در این نکته است که ما باید خود را در مسیر شناخت بیشتر قرار دهیم. به عنوان مثال اگر بدانیم سخنرانی در جمع‌های بزرگ یا خانوادگی ما را مضطرب میکند، قطعا رسالت شغلی ما در مشاغلی مانند تدریس نیست. پس هرچه خودشناسی‌مان را بیشتر کنیم، خود را به مقصد نزدیکتر کرده‌ایم. در این زمینه تعداد زیادی تست شخصیت شناسی مختلف وجود دارد که میتوانید با زدن آنها به سطح مطلوبی از خودشناسی برسید.

رسالت شغلی‌مان را کشف یا استخراج کنیم؟

رسالت شغلی

باید این را بدانیم که ما شبیه به معدنی از استعدادها و توانایی‌ها هستیم، فقط باید توسط دیگران این مهارت‌ها را استخراج کنیم. افراد می‌توانند با شاگردی کردن یا کارآموزی و آموختن مهارت‌های مختلف تا سی سالگی، ازبازخورد و تعریف دیگران آگاه شوند که چه کارهایی را با نهایت شایستگی انجام می‌دهند.

البته این تنها بخشی از کار شماست. بخش اصلی ماموریت این است که با توجه به درون خود متوجه شوید با کدام یک از فعالیت‌ها احساس انس و راحتی بیشتری دارید. به‌طور مثال مدتی در پروژه‌های گوناگون ِکارهای مختلف فعالیت کنید و ببینید از به پایان رسیدن آن‌ها و کسب نتیجه نهایی لذت میبرید یا خیر.

ما انسان‌ها روش‌های خاصی برای عادت به فعالیت‌های روزانه و روتین خود داریم. گاها افراد درگیر حوادث زندگی شده و سعی می‌کنند در همان موقعیتی که تقدیر برایشان رقم زده، بهترین خود را به نمایش بگذارند. در نتیجه شاهد افرادی خواهیم بود که بدون مهارت خاصی در کارشان و یا کسب لذت از انجام آن، صرفا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پانزده سال طول کشید تا بفهمم استعدادی در نوشتن ندارم. اما حیف که دیگر نمی توانستم دست از نوشتن بردارم چون به نویسنده معروفی تبدیل شده بودم.

رابرت بنچلی

آنچه در زندگی اهمیت دارد شروع کارهای بزرگ و استقامت در انجام آن‌هاست، باید در برابر مشکلات پایداری کرده و با دوراندیشی گام‌های بعدی خود را مشخص نمود.

فرمول استخراج رسالت شغلی

اگر بخواهیم برای استخراج رسالت شغلی یک فرمول ارائه دهیم میتوانیم به تجمیع این معیار توجه کنیم:

آنچه که دوست دارید را در کنار آنچه که دنیا به آن نیاز دارد قرار دهید و با آنچه که برایش پول پرداخت می‌شود و آنچه که در آن خوب هستید جمع کنید؛ حاصل این‌ها رسالت شغلی است.

البته طبق گفته بنچلی، ممکن است دنیا شما را سمت امور دیگری ببرد، پس این فرمول هم استثناءهایی دارد که شاید یکی از آن‌ها در مورد شما صدق کند.

چیرگی کمال استعداد

رابرت گرین در کتاب چیرگی درمورد توانایی های نهان ما صحبت میکند و در این مسیر برای به رشد و کمال رساندن این توانایی ها با شما همراه است. او در مورد لحظه‌ای صحبت میکند که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم و قطعا رسالت شغلی ما در چنین لحظاتی کشف خواهد شد.

همه ما در لحظات بخصوصی از زندگی‌مان حالت ذهنی ویژه‌ای را تجربه می‌کنیم که انرژی و تمرکز بسیار زیادی در وجودمان جریان دارد؛ این حالت که با تمرکز عمیق همراه است معمولا در زمان‌هایی که با یک ضرب الاجل فوری مواجه هستیم و یا در تنگنای زمانی برای حل مسائل قرار داریم، رخ می‌دهد.

رابرت گرین

سخن آخر

باید حواسمان جمع باشد که در مسیر استخراج استعدادها و رسالت شغلی‌مان نباید مایوس و ناامید شویم. همین که ما در جاده موفقیتمان قرار گیریم و مقصد اصلی‌مان را درست تعیین کرده‌باشیم کافی‌ست و درنهایت نتیجه دلخواهمان را کسب خواهیم کرد.

سوالات متداول

چه کتاب‌هایی می‌تواند به من در کشف رسالت شغلی کمک کند؟

کتاب‌هایی که استعدادهای شما را شکوفا کنند قطعا کاربردی خواهند بود می‌توانید از کتاب چیرگی اثر رابرت گرین، شغل مناسب شما اثر پل تایگر استفاده کنید

اولین قدم در استخراج رسالت شغلی‌مان چیست؟

اولین قدم خودشناسی است، باید به بالاترین سطح از شناخت برسیم طوری که بر احساسات و علایقمان اشراف داشته باشیم تا بتوانیم شغل درستی را انتخاب کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا