با دوره‌های استخدامی یادبگیر و استخدام شو!

مشاهده
عمومی

معروف ترین افراد چپ دست تاریخ

دست چپ، در جوامع انسانی همواره با تعصبات و باورهایی همراه بوده است. از دیرباز تا به امروز، افراد چپ‌دست به دلیل نابرابری‌ها و استثنایی‌بودن‌هایشان مورد توجه و مطالعه قرار گرفته‌اند. در این بلاگ، به معرفی و بررسی معروف‌ترین افراد چپ‌دست تاریخ پرداخته خواهد شد.

چپ دست‌ها چقدر نادر هستند؟

افراد راست دست بر جهان تسلط دارند و از عصر حجر چنین بوده است. از کجا بدانیم؟ محققان با اندازه‌گیری استخوان‌های بازو در اسکلت‌های باستانی و با بررسی الگوهای سایش در ابزارهای ماقبل تاریخ به آن پی بردند. در کشورهای غربی، چپ دست‌ها تنها حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. افرادی که از دست‌های مختلف برای کارهای مختلف (مخلوط دست) یا افرادی که از هر دو دست با مهارت یکسان استفاده می‌کنند (دودست) غیر معمول هستند.

ریشه‌های ژنتیکی

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانستند که دست غالب تا حدودی توسط ژن‌ها شکل می‌گیرد. اما تا سال 2019 بود که آن‌ها تفاوت‌هایی را در بخش‌هایی از DNA چپ دست‌ها و راست دست‌ها شناسایی کردند. این مطالعه که اسکن مغز 9000 سوژه بریتانیایی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که در افراد چپ‌گرا، بخش‌هایی از سمت راست و چپ مغز که زبان را پردازش می‌کنند، پشت سر هم بهتر عمل می‌کنند. اینکه آیا این باعث می‌شود که چپ دست‌ها سخنرانان روان‌تری داشته باشند، هنوز باید بررسی شود.

چپ دست‌های برتر؟

سمت راست مغز ماهیچه‌های سمت چپ بدن شما را کنترل می‌کند و تا حد زیادی توانایی‌های موسیقی و فضایی را هدایت می کند. شاید به همین دلیل باشد که چپ دست‌ها اغلب بیش از سهم خود در مشاغل خلاقانه جایگاه دارند. آینه‌نویسی، جایی که حروف برعکس و به عقب نوشته می‌شوند، تقریباً همیشه با دست چپ انجام می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کودکان چپ دست در استدلال کلامی نمره بالاتری می‌گیرند یا بیشتر در برنامه‌های تیزهوشان شرکت می‌کنند. اما تحقیقات دیگر متفاوت است.

معروف‌ترین افراد چپ دست

باراک اوباما

در باشگاه چپ دست‌ها، چهل و چهارمین رئیس جمهور به فرماندهان کل گذشته بیل کلینتون، جورج اچ دبلیو بوش و جرالد فورد (که در کنار نلسون راکفلر، معاون رئیس جمهور جنوب پاه خدمت می‌کرد) می‌پیوندد.

جیمی هندریکس

از هنرمندان معاصری مانند هندریکس، کورت کوبین و پل مک کارتنی گرفته تا آهنگسازان افسانه‌ای ولفگانگ آمادئوس موتزارت و لودویگ ون بتهوون، بسیاری از نوازندگان طرفدار دست چپ خود هستند.

آلبرت انیشتین

چپ دست‌ها اغلب خلاق تلقی می‌شوند، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از مخترعان مشهور و ذهن‌های بزرگ چپ دست بودند، از جمله انیشتین، ماری کوری، بن فرانکلین و هنری فورد. بیل گیتس نیز یک پنجه جنوبی است.

تیم تبو

در تاریخ NFL، تعداد زیادی از مدافعان چپ موفق وجود نداشته است. در واقع، تنها دو نفر سوپر باول را شروع کرده‌اند و برنده شده‌اند: کن استابلر از اوکلند رایدر در Super Bowl XI و استیو یانگ از سان فرانسیسکو 49ers در. Tebow 

مارک تواین

مردی که به نام ساموئل لنگهورن کلمنس متولد شد، با دست چپش نوشت، و همچنین نویسندگان دیگرش، لوئیس کارول، اچ.جی ولز و یودورا ولتی.

شاهزاده ویلیام

شجره خانوادگی پادشاه آینده انگلستان دارای چندین چپ دست معروف است، از جمله پدربزرگش جورج ششم (موضوع فیلم سخنرانی پادشاه) و مادر بزرگ ملکه ویکتوریا که اعتقاد بر این است که دوسویه بوده است. 

لئوناردو داوینچی

داوینچی ممکن است از هر دو دست برای خلق هنر خود استفاده کرده باشد، اما با دست چپ می‌نوشت. در M.C.  دست‌های طراحی اشر، دست راستی که دست چپ را می‌کشد، در حالی که دست چپ نیز دست راست را می‌کشد، دیده می‌شود. اشر از دست چپ خود برای کشیدن هر دو استفاده کرد. شهرت ادوارد مونک از The Scream نیز در پنجه جنوبی بود.

ند فلاندرز

همسایه پرهیزگار هومر سیمپسون صاحب اولین و تنها فروشگاه تخصصی چپ دست اسپرینگفیلد، معروف به Leftorium است.

هلن کلر

هلن کلر، نویسنده و رمان‌نویس برجسته، با دست چپ توانست داستان‌هایی پر از جادو و خیال‌پردازی ایجاد کند که همچنان پس از سال‌ها جذابیت خود را حفظ کرده‌اند. آثار او نمونه‌هایی از ابتکار و استعداد در دنیای ادبیات را به تصویر می‌کشند.

ماری کوری

ماری کوری، یکی از پیشروهای دانش و پژوهش در زمینه علم بود. وی با دست چپ نتایج تحقیقات خود را منتشر کرد و به کشف عناصر شیمیایی جدید پیامدی بزرگ در علم شیمی داد.

پادشاه جورج ششم

پدر ملکه الیزابت دوم، پادشاه جورج ششم، دست چپ خود را به راست ترجیح داد، اما مجبور شد از دست راست خود استفاده کند، همانطور که برای کودکان چپ دست در قرن بیستم استاندارد بود. با این حال، در بزرگسالی، او اغلب در حال بازی تنیس با استفاده از دست چپ خود مسلط دیده می‌‍شد.

رئیس جمهور جیمز گارفیلد

پرزیدنت گارفیلد آخرین رئیس جمهور ایالات متحده بود که در کلبه چوبی به دنیا آمد (در سال 1831) اما اولین کسی بود که با دست چپ خود می‌نوشت. گفته می‌شود، گارفیلد با دو دست می‌نوشت و می‌توانست به چندین زبان مختلف صحبت کند و بنویسد و در طول زندگی‌اش به‌جای چپ دست، «دودست» در نظر گرفته می‌شد. 

رئیس جمهور هربرت هوور

بر اساس گزارش History.com، سی و یکمین رئیس جمهور ایالات متحده، هربرت هوور، که در سال 1874 به دنیا آمد، اعتقاد بر این است که چپ دست بوده است، اما تأیید آن دشوار است زیرا او ممکن است آن را پنهان کرده باشد. بسیاری از عکس‌های هوور او را به‌عنوان یک راست‌گرا نشان می‌دهند، اما کاملاً ممکن است که او فقط «ژست‌گرفته» بوده و با گرفتن خودکار در دست راستش راحت نباشد.

رئیس جمهور رونالد ریگان

پرزیدنت ریگان (President Ronald Reagan) ممکن است یک چپ گرای طبیعی به دنیا آمده باشد، اما ممکن است برای استفاده از دست راست خود دوباره آموزش دیده باشد. در نتیجه، ریگان در استفاده از دست چپ و راست خود به یک اندازه مهارت داشت.

رئیس جمهور جرالد فورد

رئیس جمهور فورد که در سال 1913 متولد شد و هرگز به عنوان رئیس جمهور یا حتی معاون رئیس جمهور انتخاب نشد (او پس از استعفای معاون رئیس جمهور منتخب اسپیرو اگنیو توسط رئیس جمهور ریچارد نیکسون به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شد و پس از استعفای نیکسون رئیس جمهور شد)، رئیس جمهور فورد ممکن است اولین رئیس جمهور چپ دست آشکار باشد.

ولفگانگ آمادئوس موتزارت

چپ دست بودن می‌تواند یک مزیت برای پیانیست‌ها باشد. موتزارت به دوسویه بودن معروف بود (که برای پیانیست‌ها حتی بهتر از چپ دست بودن است)، اما ممکن است با ترجیح دادن دست چپ خود به دنیا آمده باشد و مجبور شده باشد که استفاده از دست راست خود را بیاموزد.

بیب روث

مانند سندی کوفاکس، بیب روث، با نام مستعار “”The slugger  چپ دست بود (به همراه تای کاب، تد ویلیامز، لفتی گروو، بری باندز، و وارن اسپان و دیگران). در حالی که چپ‌دست‌ها از نظر مکانیکی در مورد بازی گیرها (و همچنین پایه دوم، توقف کوتاه، و پایه سوم) از نظر مکانیکی در مضیقه هستند، برای چپ دست‌ها حداقل در مواردی غیرممکن نیست که این موقعیت را بازی کند.

نیکولا تسلا

یکی از نابغه‌هایی که با دست چپش می‌نوشت، نیکولا تسلا بود. مخترع فناوری مورد نیاز برای برق جریان متناوب، تسلا همچنین شناخته شده بود که با دست راست خود می‌‎نوشت، زیرا در کودکی با وجود چپ دستی ذاتی‌اش این کار را آموخته بود.

روت بادر گینزبورگ

قاضی روث بادر گینزبورگ که توسط چپگرای دیگر، بیل کلینتون، به عنوان قاضی در دیوان عالی ایالات متحده منصوب شد، به مدت 16 سال عضو عالی‌ترین دادگاه ایالات متحده بوده است.

گوردون رمزی

می‌توانید گوردون رمزی، سرآشپز ضدقهرمان بد دهن و دوست‌داشتنی را ببینید که در آشپزخانه جهنمی تلویزیون و در غذاخوری‌های دارای ستاره میشلین، دست به کار جادوی سرآشپز خود می‌زند.

جری ساینفلد

جری ساینفلد کمدین نه تنها چپ دست است، بلکه اولین شوخی او در مورد چپ دست بودن بود: «پس من چپ دست هستم. افراد چپ دست دوست ندارند که کلمه چپ اغلب با چیزهای منفی همراه است. پای چپ. تعارف چپ دست. ‘برای شام چی داریم؟ باقیمانده‌ها.» شما به مهمانی می‌روید، کسی آنجا نیست. «همه کجا رفتند؟» «آن‌ها رفتند!»

نیکول کیدمن

نیکول کیدمن، یکی از ستاره‌های «دروغ‌های کوچک بزرگ» شبکه HBO، قطعاً چپ دست است، همانطور که هر وقت امضا می‌کند مشخص است.

هیلاری سوانک

هیلاری سوانک یکی از چپ دست‌های برجسته‌ای است که توسط Variety در تحلیلی از چرایی تعداد افراد چپ‌گرا در نمایش بیز فراخوانده شده است. سوانک قرار است در جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو 2019 جایزه یک عمر دستاورد را به خاطر کمک قابل توجهی که به فرهنگ عامه و “تخیل جمعی” کرده است دریافت کند. 

سارا جسیکا پارکر

پارکر بیشتر به خاطر بازی در نقش کری بردشاو در سریال Sex and the City شبکه HBO، دو جایزه امی، چهار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در سریال کمدی و سه جایزه انجمن بازیگران سینما را از آن خود کرد. اما استعدادهای او شامل خوانندگی (در کودکی، او در یکی از تولیدات اصلی نمایش برادویز به همین نام، «آنی» را بازی کرد)، کارگردانی و تهیه‌کنندگی، و نویسندگی با دست چپ‌اش است.

متیو برودریک

متیو برودریک مانند همسرش، سارا جسیکا پارکر، حرفه بازیگری خود را از کودکی آغاز کرد و اولین حضور خود را روی صحنه تنها در 17 سالگی انجام داد. همچنین، مانند همسرش، استعدادهای او فقط در بازیگری متوقف نمی‌شود. اگرچه برودریک به خاطر بازی در نقش اصلی در فیلم 1986، فریس بولر، معروف است، اما برودریک همچنین در میان The Producers  (در فیلم و در برادوی) آواز خوانده و رقصیده است و صداپیشگی “سیمبا” بزرگسال را در نسخه انیمیشنی این فیلم انجام داده است.

جولیا رابرتز

جولیا رابرتز جوان اهل اسمیرنای جورجیا، یک دوستدار حیوانات و روزنامه‌ نگار دوست داشتنی، تنها پس از موفقیت برادرش اریک در هالیوود، بازیگری را امتحان کرد. اما واضح است که یک امر طبیعی است، زیرا از سال 1988 زمانی که اولین نقش اصلی خود را در فیلم Mystic Pizza دریافت کرد، حرفه او قوی بوده است.

ست روگن

یکی دیگر از چپ‌گرایان با استعداد، ست روگن، که کار خود را به عنوان یک کمیک استندآپ در کانادا آغاز کرد، نه تنها به طرز خنده‌داری طنز است، بلکه یک بازیگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان ماهر است.

نتیجه‌گیری

معروف‌ترین افراد چپ‌دست تاریخ با استفاده از دست چپ، به دستاوردهای بی‌بدیل در علم، هنر و فرهنگ دست یافتند. آن‌ها با استفاده از استعداد و انگیزه‌های خلاق خود، نشان دادند که دست چپ هم می‌تواند نوری برای تحولات و پیشرفت‌های جامعه باشد.

و در آخر حتماً نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. آیا شما چپ دست هستید یا راست دست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

به خبرنامه دانشکار بپیوند!

اگر می‌خوای از جدیدترین مطالب حوزه‌های مختلف کاری، دوره‌های جدید، وبینارهای رایگان و ... زودتر از همه باخبر بشی، اطلاعات خودت رو ثبت کن تا عضو خبرنامه دانشکار بشی.